Gå til innhold

Kan jeg kjøpe leilighet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk lån sommeren 2011. Men ja, det kommer jo an på om en forelder kan stå som medlånetaker eller kausjonist. Jeg fikk lånt opptill 1,5 mill og hadde 400 000 i egenkapital.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lån på 1,5 mill og du har bare faren din som kausjonist og ikke medlåntaker?

Syns det høres ekstremt ut med tanke på den lille inntekten din, Naive. Du har kanskje 9-10 000 i måneden utbetalt (utenom august og januar da)? Bare et lån på 1,5 koster vel ca 8000,- i måneden, i hvert fall gjør vårt det. I tillegg har du jo andre utgifter. Skjønner ikke helt hva banken tenkte med der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lån sommeren 2011. Men ja, det kommer jo an på om en forelder kan stå som medlånetaker eller kausjonist. Jeg fikk lånt opptill 1,5 mill og hadde 400 000 i egenkapital.

Det høres veldig rart ut med studielån og en liten inntekt ved siden. Hvordan klarer du å betjene lånet og de andre utgiftene du har? Bruker du fra de oppsparte pengene dine eller er det foreldrene dine som betaler til banken hver måned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at bankene ikke ser på studielån som inntekt og hvis man da jobber intensivt jobber slik at man tjener 50.000 om sommeren, så har man 50.000 i inntekt. Hvor mye lån tror du man får med en slik inntekt?

Naive, du er virkelig naiv. Vet du ikke forskjell på en medlåntager og en kausjonist?

Skjønner du ingen ting eller prøver du bare å være vanskelig?! :snurt:

Det jeg kommenterte var det at noen påstod at en student ikke kan klare 6000 kroner i månedlige boutgifter! Alle mine utregninger handler om akkurat DET, og ikke noe om "studielån blir regnet som gjeld" eller ikke! For det er jeg selvfølgelig klinkende klar over.

I den siste delen av innlegget mitt prøver jeg å si at det er flere ting enn akkurat selve lånet som må betales når man eier selv, slik at totalkostnadene må være utgangspunktet for hvor stort lån man kan betjene.

Om TS da velger å ha med foreldre, samboer, besteforeldre eller whatnot på lånet skal ikke jeg legge meg borti - jeg bare kom med et innspill om at mange av oss studenter tross alt leier ganske dyrt fra før, og at det er mye man må tenke på når man eier selv (for TS virker ikke så veldig informert om slikt).

AB #18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke TS, men: 6000,- er da ikke voldsomt mye? 6000 kr er det jeg betalte for den første leiligheten jeg hadde som student. Nå har jeg en husleie på ca 5500,- og det hadde ikke vært noe problem å ha høyere husleie.

Har en trygg sommerjobb som jeg kan komme tilbake til hvert år om jeg ønsker det. Intensiv jobbing fra midten av juni til august gir omtrent 50 000 kr inn, og så er jo studielånet på ca 90 000 kr årlig. Det blir totalt 140 000 kr. Hvis man har 6000 kr å betale hver måned, så blir det 72 000 kr i løpet av et år. 140 000 kroner minus 72 000 kroner er 68 000 kr. Med andre ord har man nesten 5700 kroner (68k/12mnd) å leve for hver måned, etter at de 6000 kronene er betalt! Det bør jo ikke være noe problem, med mindre man har veldig dyre vaner. Mange studenter lever på langt mindre enn dette etter at faste avgifter er betalt...

Det man må se på er selvfølgelig totalkostnadene, som ofte utgjør en del når man eier selv. Felleskostnader, internett, TV, strøm, vedlikehold av boligmassen, ekstra forsikring... I tillegg bør man jo ha en buffer i tilfelle noe spesielt skjer, som en vannlekkasje eller at vaskemaskinen ryker. Som leietaker så har man ofte ikke så mange utgifter å tenke på, her hvor jeg bor er "alt" inkludert i husleia og det gjør det veldig forutsigbart.

Det er ikke deg det er snakk om her, det er snakk om trådstarter. Hvordan skal man kunne betjene et boliglån når "den eneste sikre inntekten min er studielån + av og til litt lønn fra ekstrajobb"?

6000,- var basert på en rente på dagens nivå. Hva skjer om renten stiger og man skal betjene lånet med "den eneste sikre inntekten min er studielån + av og til litt lønn fra ekstrajobb" og i tillegg må betale alle andre kostnader som kommer når man eier selv?

Det var ikke spørsmål om hva som er mulig om man skaffer seg en 50% stilling i tillegg til studiene, jobber som en helt(inne) 3 måneder hver sommer og vinner noen millioner i lotto. Les hva trådstarter spør om og svar på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån på 1,5 mill og du har bare faren din som kausjonist og ikke medlåntaker?

Syns det høres ekstremt ut med tanke på den lille inntekten din, Naive. Du har kanskje 9-10 000 i måneden utbetalt (utenom august og januar da)? Bare et lån på 1,5 koster vel ca 8000,- i måneden, i hvert fall gjør vårt det. I tillegg har du jo andre utgifter. Skjønner ikke helt hva banken tenkte med der.

Jeg har han som medlånetaker- ikke kausjonist. Men han betaler ingenting på lånet mitt. Som sagt tidligere har jeg fryst lånet mitt, og betaler kun renter. Dessuten betaler samboeren min leie for å bo her.

Poenget mitt i denne tråden er at Ts kan ikke vite om hun får lån eller ikke uten å høre med banken først. Det nytter egentlig ikke å spørre oss om dette, for vi alle har ulike erfaringer. Jeg fikk lån fordi jeg kunne bevise at jeg har en ekstremt ryddig økonomi, mye oppsparte midler og garantert jobb med relativt høy lønn etter studiet. Jeg hadde lagt frem et budsjett for banken hvor jeg viste hvordan jeg fordelte pengene mine og at jeg hadde råd til lånet. Kanskje jeg hadde flaks? Mye mulig, men jeg klarer meg helt fint. Klarte meg fint før samboeren min flyttet inn- men selvfølgelig fått litt rundere økonomi nå som han betaler leie og halvparten av maten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres veldig rart ut med studielån og en liten inntekt ved siden. Hvordan klarer du å betjene lånet og de andre utgiftene du har? Bruker du fra de oppsparte pengene dine eller er det foreldrene dine som betaler til banken hver måned?

Før samboeren min flyttet inn så sparte jeg beløpet jeg fikk i starten av hvert semester. Husk at det er ikke 6000 kr en får hver mnd. Hvis man sparer det store beløpet på startet av semesteret blir dette mer. Har ikke så mange utgifter utenom lånet og de små fellesutgiftene på leiligheten. Fellesutgiftene dekker varmtvann, internett, tv og diverste småting. I det store og det hele er det kun rentene på lånet, fellesutgiftene og mat jeg bruker penger på. Mat brukte jeg også veldig lite på. Kjøpte firstprice og aldri ferdigmat. Vet det høres ekstremt trangt ut, men jeg fikk det til å gå rundt :) Men såklart ble det mye lettere når samboeren min flyttet inn. Nå får jeg til og med spart endel hver måned :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har han som medlånetaker- ikke kausjonist. Men han betaler ingenting på lånet mitt. Som sagt tidligere har jeg fryst lånet mitt, og betaler kun renter. Dessuten betaler samboeren min leie for å bo her.

Poenget mitt i denne tråden er at Ts kan ikke vite om hun får lån eller ikke uten å høre med banken først. Det nytter egentlig ikke å spørre oss om dette, for vi alle har ulike erfaringer. Jeg fikk lån fordi jeg kunne bevise at jeg har en ekstremt ryddig økonomi, mye oppsparte midler og garantert jobb med relativt høy lønn etter studiet. Jeg hadde lagt frem et budsjett for banken hvor jeg viste hvordan jeg fordelte pengene mine og at jeg hadde råd til lånet. Kanskje jeg hadde flaks? Mye mulig, men jeg klarer meg helt fint. Klarte meg fint før samboeren min flyttet inn- men selvfølgelig fått litt rundere økonomi nå som han betaler leie og halvparten av maten.

Det at du har din far med som medlånetager er en helt annen situasjon enn om du hadde hatt lån alene. Siden din far måtte være med som medlånetager har banken tatt høyde for hans inntekt også i tillegg til din. Du ville med andre ord ikke fått lånet alene selv om du hadde en ryddig økonomi og oppsparte midler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du har din far med som medlånetager er en helt annen situasjon enn om du hadde hatt lån alene. Siden din far måtte være med som medlånetager har banken tatt høyde for hans inntekt også i tillegg til din. Du ville med andre ord ikke fått lånet alene selv om du hadde en ryddig økonomi og oppsparte midler.

Det er jeg ganske så sikker på ja. Så jeg er jo enig med deg der. Og det har jeg da også skrevet til ts. At for å få lån er hun nok avhengig av å få en forelder/besteforelder etc til å være medlånetaker.

Jeg har da aldri påstått at man får lån som student uten medlånetaker eller kausjonist.

EDIT: jeg ser nå jeg har blandet begrepene medlånetaker og kausjonist tidligere. Det riktige er at jeg har han som medlånetaker ja :)

Endret av Naive
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS: Jeg tror nok du må belage deg på å få en ekstrajobb i tillegg hvis du virkelig vil ha lån. Jeg har veldig mange venninner som har kjøpt leilighet alene, men fellesnevneren er at alle har en jobb i skoleåret også. Ikke bare i sommer/juleferier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lån alene, uten kausjonist eller medlånetager, selv om jeg er student og bare har deltidsjobb (dog en som gir meg minimum 8k i måneden,som regel rundt 10k). Jeg fikk "bare" ca. 70-75% av boligens verdi (kjøpssum) i lån, resten hadde jeg som egenkapital. Jeg betaler bare renter de første 3 årene. Dette lånet fikk jeg i 2011. Jeg kjøpte btw i et passe populært område i Oslo.

Vil likevel ikke anbefale TS å kjøpe uten en mer trygg inntekt ved siden av studielån.

Endret av SoftKitty
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...