Okapi Skrevet 18. april 2012 #21 Del Skrevet 18. april 2012 Edit: Han sier " Intetkjønnsord bøyes likt i flertall og entall ubestemt form". For det første er det der en påstand, ikke en begrunnelse. For det andre...et eple, flere eple? :gjeiper: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 18. april 2012 #22 Del Skrevet 18. april 2012 Jeg synes ikke det, enn så lenge vi har flere generasjoner som ble lært å skrive det på denne måten. For meg blir det helt feil å bestemme, uten deres deltagelse, at måten de har gjort og gjør det på ikke lenger er akseptabel, uten å presentere en ekstrem god grunn. Man kan fint la formene ligge i det minste som klammeformer til skrivemåten har dødd ut på naturlig vis. Og om den ikke gjør det, vel, da har den livets rett. Jeg har ikke så mange meninger rundt dette at det er noe vits at jeg skriver mer om det, men jeg skal nevne det du sier for han fyrn, og høre hva han mener om saken. Normalt gjør man jo det, men det kan jo dukke opp problematiske situasjoner. Hvis jeg sier at jeg bruker "en del mel og en del sukker", betyr det at det er 50/50 mel og sukker, eller at jeg bruker mye mel, og mye sukker? Det stemmer, men om det var viktig å formidle hvor mye sukker eller mel man skulle bruke, hadde man jo ikke ordlagt seg på den måten. Ellers er det jo en hel drøss med semantiske områder vi dekker med flere ord og uttrykk. Japp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 18. april 2012 #23 Del Skrevet 18. april 2012 Hm. Stryk alt jeg har sagt om endel/en del. I eksempelet mitt skal det selvsagt være en del og én del. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 18. april 2012 #24 Del Skrevet 18. april 2012 (endret) For det første er det der en påstand, ikke en begrunnelse. For det andre...et eple, flere eple? :gjeiper: Han sa det fungerte annerledes fordi ordet slutta på e, men han blei veldig usikker. Edit: Han sier " Intetkjønnsord bøyes likt i flertall og entall ubestemt form". Edit 2: Etter jeg sendte han linken som ble lagt ut lengre opp her, tok han det tilbake, og sa at man kunne skriver "brever" og "huller". Hm. Stryk alt jeg har sagt om endel/en del. I eksempelet mitt skal det selvsagt være en del og én del. :gjeiper: Det skal det, men folk flest har jo slutta med sånne prikker her og der, så det du skreiv er jo fortsatt relevant. De fleste som går ut av skolen nå om dagen, kommer nok aldri til å skrive "én" i noen som helst sammenheng hehehe Endret 18. april 2012 av Yme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 18. april 2012 #25 Del Skrevet 18. april 2012 Ikke vær nedlatende før dere har sjekket fakta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 18. april 2012 #26 Del Skrevet 18. april 2012 Verken jeg eller Okapi har vel vært nedlatende mot noen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 19. april 2012 #27 Del Skrevet 19. april 2012 Puppyeeyes var. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 19. april 2012 #28 Del Skrevet 19. april 2012 (endret) Mener bestemt at hvis vi skrev huller, skaper eller lignende da jeg gikk på skolen, fikk vi røde streker under. Men dette er en del år siden da, kan meget godt være at det er blitt lovlig i dag. Nå har jeg spurt datteren min på 13, hun sier de har lært flere hull, flere skap. Jeg har bedt henne spørre norsk læreren. (blir flere kuer og riktig da, eller heter det enda flere kyr.) Endret 19. april 2012 av ToveM Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pysa Skrevet 19. april 2012 #29 Del Skrevet 19. april 2012 Hovedregelen er at intetkjønnsord med kun én stavelse ikke har endelse i ubestemt form flertall. et egg - flere egg et brev - flere brev Når det er sagt, er grammatikken så full av unntakelser at jeg ikke tør være bombesikker på at man ikke kan si flere brever, selv om jeg syns det høres helt håpløst ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 19. april 2012 #30 Del Skrevet 19. april 2012 Herregud, ikke for å være nedlatende, men det er postet linker sin beviser at det er lov å skrive flere huller og brever. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 19. april 2012 #31 Del Skrevet 19. april 2012 Alle intetkjønnsord bøyes ikke likt, mange unntak der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 19. april 2012 #32 Del Skrevet 19. april 2012 Jeg skal tillate meg å være nedlatende: Den som verken kan å slå opp i en ordbok eller forstår kodene i ordboka burde muligens ikke være alt for påståelig i en diskusjon. Mamma1 har rett. Selv jeg, som ikke har høyskole- eller universitetsstudier i språk, ser det. Hull er et av intetkjønnsordene som både kan skrives med og uten -er i ubestemt flertall. Dette framkommer når man ser hva kodene n1 og n3 betyr i ordboka. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 20. april 2012 #33 Del Skrevet 20. april 2012 Her vart det heilt stille... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #34 Del Skrevet 20. april 2012 Jeg, ts, er enda sur fordi det er lov å si flere huller. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #35 Del Skrevet 20. april 2012 Er ikke det litt dialekt? Det finnes da steder i Norge hvor man sier "hullær" i plural. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 20. april 2012 #36 Del Skrevet 20. april 2012 Nei, det er ikke dialekt. Det er tillatt å skrive det, på samme måte som brever. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 20. april 2012 #37 Del Skrevet 20. april 2012 Jeg, ts, er enda sur fordi det er lov å si flere huller. Dete er den gamle riksmålsformen, som også var svært utbredt i bokmål i tidligere tider. Så var den muligens "forbudt" en tid, da målet var å få til "språklig samling" les: at samnorsk skulle overta for både bokmål og nynorsk. Men så ble det tatt inn i varmen igjen da man ga opp denne tanken, og på nytt tillot en del riksmålsformer. Og *skaper som flertallsform av skap kan ikke sammenlignes her (jf. ToveMs innlegg), for dette har aldri eksistert som bøyningsform i norsk, i motsetning til huller og brever, som altså opprinnelig er konservativt bokmål/riksmål. Årsaken til at man nå i større og større grad bruker hull istf. huller som flertallsform, er sikkert at det er dette man sier i de fleste dialekter, og ikke minst at det er påvirket av det generelle bøyningsparadigmet for intetkjønnsord, som jo tilsier ingen endelse i ubestemt form flertall. Nei, det er ikke dialekt. Det er tillatt å skrive det, på samme måte som brever. Nemlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 20. april 2012 #38 Del Skrevet 20. april 2012 Dete er den gamle riksmålsformen, som også var svært utbredt i bokmål i tidligere tider. Så var den muligens "forbudt" en tid, da målet var å få til "språklig samling" les: at samnorsk skulle overta for både bokmål og nynorsk. Men så ble det tatt inn i varmen igjen da man ga opp denne tanken, og på nytt tillot en del riksmålsformer. Og *skaper som flertallsform av skap kan ikke sammenlignes her (jf. ToveMs innlegg), for dette har aldri eksistert som bøyningsform i norsk, i motsetning til huller og brever, som altså opprinnelig er konservativt bokmål/riksmål. Årsaken til at man nå i større og større grad bruker hull istf. huller som flertallsform, er sikkert at det er dette man sier i de fleste dialekter, og ikke minst at det er påvirket av det generelle bøyningsparadigmet for intetkjønnsord, som jo tilsier ingen endelse i ubestemt form flertall. Nemlig. Dette gjelder bare enstavelsesord på bokmål, for å være presis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Drue Skrevet 20. april 2012 #39 Del Skrevet 20. april 2012 Dette gjelder bare enstavelsesord på bokmål, for å være presis. Gjør det? Hva med "problem" f.eks.? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 20. april 2012 #40 Del Skrevet 20. april 2012 Dette gjelder bare enstavelsesord på bokmål, for å være presis. Ikke nødvendigvis: Man kan jo også si "flere minutt", "flere kontor", "flere vindu", osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå