Gå til innhold

Et hull, flere huller?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Samme sted som man lærer at det heter flere huser, skaper og border.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter avisene slutta å ansette mennesker som leste korrektur, kom det mange nye, spennende ord! Ting som "huller" og "endel"... Lurer på hvorfor mennesker som ikke behersker norsk, får jobber hvor språket ligger veldig sentralt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel fordi det er korrekt norsk kanskje?

Det er det ikke - så det skyldes nok bare dårlig norsk.

Ordet 'huller' er ikke et oppslagsord i Bokmålsordboka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og med den linken ville du vise at du hadde feil når du skrev at "huller" var riktig? :klo:

Linken støtter henne der.

n3: Bøy substantivet på samme måte som:

Entall

Flertall

Ubestemt form

Bestemt form

Ubestemt form

Bestemt form

kontor

kontoret

kontor el. kontorer

kontora el. kontorene

Men for all del, det er fremdeles dårlig norsk i mine øyne, like vemmelig som han som objektsform og viss i betydningen hvis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken støtter henne der.

Da trykker du på en annen link enn meg, for det står ingen ting om "huller" der inne, uansett hvor mye jeg leiter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"endel"

Dette er foreldet, på samme måte som idag, ombord og en håndfull andre slike. De har forsvunnet fra ordbøkene, så teknisk sett er de vel "gale", men jeg synes igrunnen ikke de er problematiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da trykker du på en annen link enn meg, for det står ingen ting om "huller" der inne, uansett hvor mye jeg leiter.

Det står at "hull" er substantiv i intetkjønn av typen n3, og at disse bøyes på samme måte som eksemplet. Det vil si at endelsen i flertall ubestemt form enten kan være -0 eller -er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er foreldet, på samme måte som idag, ombord og en håndfull andre slike. De har forsvunnet fra ordbøkene, så teknisk sett er de vel "gale", men jeg synes igrunnen ikke de er problematiske.

Jeg sitter her med en kammerat, som har master i norsk, og han er ikke med deg :gjeiper:

Det han sier, er at "endel" rett og slett bare er feil orddeling.

Det står at "hull" er substantiv i intetkjønn av typen n3, og at disse bøyes på samme måte som eksemplet. Det vil si at endelsen i flertall ubestemt form enten kan være -0 eller -er.

Han var ikke enig i at "brever" og "huller" var riktige heller.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Jeg vil ikke godta at man kan skrive huller. :kjefte:

*rive seg i håret*

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sitter her med en kammerat, som har master i norsk, og han er ikke med deg :gjeiper:

Det han sier, er at "endel" rett og slett bare er feil orddeling.

Be ham ta en kikk på ordet i et historisk korpus. At det er "feil" behøver ikke bety at det ikke har historisk presedens. Personlig synes jeg det er hensiktsmessig å bruke to ord begreper vi har to semantiske tolkninger av frasen "en del", dvs. enten "mange" eller "en bit av". Like greit å ha to ord/fraser også.

Han var ikke enig i at "brever" og "huller" var riktige heller.

Det hadde ikke jeg heller vært, om jeg ikke nettopp så det svart på hvitt i ordboka. Kan han begrunne uenigheten?

Endret av Okapi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be ham ta en kikk på ordet i et historisk korpus. At det er "feil" behøver ikke bety at det ikke har historisk presedens.

Mulig det har det, men det er vel egentlig ganske irrelevant om det ikke er riktig nå?

Personlig synes jeg det er hensiktsmessig å bruke to ord begreper vi har to semantiske tolkninger av frasen "en del", dvs. enten "mange" eller "en bit av". Like greit å ha to ord/fraser også.

Men det ser man jo i konteksten av det som er skrevet.

Om noen skriver "jeg har en del gensere" er det jo ingen som vil misstolke det, og tro at personen mener han har en bit av flere gensere.

Det er overflødig å ha et eget ord for akkurat den betydningen.

Det hadde ikke jeg heller vært, om jeg ikke nettopp så det svart på hvitt i ordboka. Kan han begrunne uenigheten?

Han er ikke pålogga mer, men jeg spør neste gang jeg snakker med han.

Edit: Han sier " Intetkjønnsord bøyes likt i flertall og entall ubestemt form".

Edit 2: Etter jeg sendte han linken som ble lagt ut lengre opp her, tok han det tilbake, og sa at man kunne skriver "brever" og "huller".

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke jeg heller vært, om jeg ikke nettopp så det svart på hvitt i ordboka. Kan han begrunne uenigheten?

Kan det tenkes at denne ordboka er utdatert for mange tiår siden og derfor gjelder ikke disse reglene lenger? *ror uten retorikk* :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det har det, men det er vel egentlig ganske irrelevant om det ikke er riktig nå?

Jeg synes ikke det, enn så lenge vi har flere generasjoner som ble lært å skrive det på denne måten. For meg blir det helt feil å bestemme, uten deres deltagelse, at måten de har gjort og gjør det på ikke lenger er akseptabel, uten å presentere en ekstrem god grunn. Man kan fint la formene ligge i det minste som klammeformer til skrivemåten har dødd ut på naturlig vis. Og om den ikke gjør det, vel, da har den livets rett.

Men det ser man jo i konteksten av det som er skrevet.

Om noen skriver "jeg har en del gensere" er det jo ingen som vil misstolke det, og tro at personen mener han har en bit av flere gensere.

Det er overflødig å ha et eget ord for akkurat den betydningen.

Normalt gjør man jo det, men det kan jo dukke opp problematiske situasjoner. Hvis jeg sier at jeg bruker "en del mel og en del sukker", betyr det at det er 50/50 mel og sukker, eller at jeg bruker mye mel, og mye sukker?

Ellers er det jo en hel drøss med semantiske områder vi dekker med flere ord og uttrykk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...