Gå til innhold

AAP


Gjest kokos19

Anbefalte innlegg

Gjest Frk.Poppins

Etter skikkelig baksmell på skatten to år tilbake på AAP har jeg det siste året betalt 36% skatt,viss ikke blir det baksmell igjen... Jeg har minstesats på AAP og må betale dette I skatt... Viss ikke blir det baksmell igjen, I år får jeg 1400kr igjen...

Kjipeste med AAP er at man ikke får feriepenger da,uanfaensett... Det er Jo 'lønn' og man skatter å hele greia,men no vacationmoney nei... :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, jeg får aap og betaler bare 22% skatt. Nå ble jeg litt engstelig, vil ikke få baksmell :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatt beregnes ikke bare ut fra inntekt. 36% skatt er utgangspunktet, og så må man begynne å regne med alle fradragene. F.eks. gjeld, barnepass, bosted (Nord-Troms/Finnmark/Svalbard), sykdomsutgifter etc.

Jeg har verken gjeld, barn, meget kaldt bosted eller særlig store sykdomsutgifter. Har heller ingen formue.

Nå har jeg heller ikke satt meg veldig inn i det, men jeg synes å ha lest om flere i tilsvarende situasjon som har fått baksmell i stedet for.

Det er jo en veldig stor forskjell på noe det egentlig ikke er særlig forskjell på.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter skikkelig baksmell på skatten to år tilbake på AAP har jeg det siste året betalt 36% skatt,viss ikke blir det baksmell igjen... Jeg har minstesats på AAP og må betale dette I skatt... Viss ikke blir det baksmell igjen, I år får jeg 1400kr igjen...

Kjipeste med AAP er at man ikke får feriepenger da,uanfaensett... Det er Jo 'lønn' og man skatter å hele greia,men no vacationmoney nei... :(

Bittelitt får man vel, siden jeg mener det er halv skatt både i desember og juni eller juli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Poppins

Åja kom på at det er halv skatt I juni ja,men alikevel det er Jo ikke mye egentlig:p Missforstå meg riktig,jeg HAAAATER å snylte på Staten(selv om det ikke helt er min feil da mn) og jeg stresser meg halvtihel med å få meg en tilrettelagt jobb for å si det sånn så det er ikke meningen å syte, mn det hadde vært litt kjekt å fått et par tusen I feriepenger,istedenfor en tusenlapp lixm... :/

edit: at det er halvskatt I juni la jg faktisk ikke merke til før etter nesten 2år så det er ikke store summen naj.... :/ (måtte bare legge det til)

Endret av Frk.Poppins
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med minstesats aap må jeg ha 36% trekk ellers blir det fort baksmell. Med 36% får jeg faktisk bare igjen 1000-2000 kr på skatten, så lavere trekk blir ris til egen bak.

Samme her.

Prøvde ett år å ha lavere skatt fordi flere sa jeg skulle ha det...fikk skikkelig baksmell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åja kom på at det er halv skatt I juni ja,men alikevel det er Jo ikke mye egentlig:p Missforstå meg riktig,jeg HAAAATER å snylte på Staten(selv om det ikke helt er min feil da mn) og jeg stresser meg halvtihel med å få meg en tilrettelagt jobb for å si det sånn så det er ikke meningen å syte, mn det hadde vært litt kjekt å fått et par tusen I feriepenger,istedenfor en tusenlapp lixm... :/

edit: at det er halvskatt I juni la jg faktisk ikke merke til før etter nesten 2år så det er ikke store summen naj.... :/ (måtte bare legge det til)

Man snylter da ikke på staten om man får AAP??? Med mindre man lyver på seg en sykdom, selvsagt.

Man får forresten ikke skattetrekk på begge utbetalingene i juni mnd, og ikke skattetrekk på den ene utbetalingen i desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja kom på at det er halv skatt I juni ja,men alikevel det er Jo ikke mye egentlig:p Missforstå meg riktig,jeg HAAAATER å snylte på Staten(selv om det ikke helt er min feil da mn) og jeg stresser meg halvtihel med å få meg en tilrettelagt jobb for å si det sånn så det er ikke meningen å syte, mn det hadde vært litt kjekt å fått et par tusen I feriepenger,istedenfor en tusenlapp lixm... :/

edit: at det er halvskatt I juni la jg faktisk ikke merke til før etter nesten 2år så det er ikke store summen naj.... :/ (måtte bare legge det til)

Man snylter da ikke på staten ved å motta aap? Snylting er når man mottar noe man ikke har krav på, eller prøver å lure systemet. Aap er jo en gode vi har som skattebetalere hvis det skulle skje oss noe slik at vi ikke kan jobbe over en periode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Poppins

Man snylter da ikke på staten ved å motta aap? Snylting er når man mottar noe man ikke har krav på, eller prøver å lure systemet. Aap er jo en gode vi har som skattebetalere hvis det skulle skje oss noe slik at vi ikke kan jobbe over en periode.

Sant så sant,men av tidligere erfaringer her inne så blir det et ganske så hett tema om man 'syter' om noe ang dette osv blablabla,det var derfor jeg la det til. Jeg er ikke snylter,å jeg har flere år vært plaget med noe medfødt som jeg overhodet ikke kan gjøre en dritt med mn alikevel så klarer ikke flk dy seg med sine kommentarer ang dette med AAP, nav, feriepenger osv... Var bare derfor jeg sa det på en slik måte:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter skikkelig baksmell på skatten to år tilbake på AAP har jeg det siste året betalt 36% skatt,viss ikke blir det baksmell igjen... Jeg har minstesats på AAP og må betale dette I skatt... Viss ikke blir det baksmell igjen, I år får jeg 1400kr igjen...

Kjipeste med AAP er at man ikke får feriepenger da,uanfaensett... Det er Jo 'lønn' og man skatter å hele greia,men no vacationmoney nei... :(

Men det er vel ikke sånn at det er 4-5 uker i året du ikke får AAP? Slik som hos vanlige arbeidstakere. Feriepenger skal tross alt dekke at man ikke får lønn i ferien. Man får ikke lønn OG feriepenger (i hvert fall veldig sjelden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annaires

Kjipeste med AAP er at man ikke får feriepenger da,uanfaensett... Det er Jo 'lønn' og man skatter å hele greia,men no vacationmoney nei... :(

Men man får jo aap selv om man har ferie, så lenge man gjennomfører tiltak (medisiner, behandling etc) allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man får jo aap selv om man har ferie, så lenge man gjennomfører tiltak (medisiner, behandling etc) allikevel.

Man har jo ferie hele året...

Men er det ikke slik at man kan miste pengene om man drar på ferie? Altså, ikke stønaden, men pengene for den perioden man er på ferie.

Jeg spurte min saksbehandler om dette og alt jeg fikk som svar var at jeg aldri måtte finne på å skrive at jeg hadde vært på ferie når jeg skulle sende meldekort. Mer fikk han ikke sagt før et par andre nav-ansatte kom inn på kontoret for å delta på møtet.

Endret av Ryvre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annaires

Man har jo ferie hele året...

Men er det ikke slik at man kan miste pengene om man drar på ferie? Altså, ikke stønaden, men pengene for den perioden man er på ferie.

Jeg spurte min saksbehandler om dette og alt jeg fikk som svar var at jeg aldri måtte finne på å skrive at jeg hadde vært på ferie når jeg skulle sende meldekort. Mer fikk han ikke sagt før et par andre nav-ansatte kom inn på kontoret for å delta på møtet.

Jeg har ikke ferie hele året selv om jeg har aap.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er vel ikke sånn at det er 4-5 uker i året du ikke får AAP? Slik som hos vanlige arbeidstakere. Feriepenger skal tross alt dekke at man ikke får lønn i ferien. Man får ikke lønn OG feriepenger (i hvert fall veldig sjelden).

Det skal vel ikke dekke inn det man ikke får i lønn? Man får vel 11 md utbetalt lønn og 1 md utbetalt feriepenger, som jo er mer enn vanlig lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke slik at man kan miste pengene om man drar på ferie? Altså, ikke stønaden, men pengene for den perioden man er på ferie.

Jeg spurte min saksbehandler om dette og alt jeg fikk som svar var at jeg aldri måtte finne på å skrive at jeg hadde vært på ferie når jeg skulle sende meldekort. Mer fikk han ikke sagt før et par andre nav-ansatte kom inn på kontoret for å delta på møtet.

Dersom du skal reise utenlands, må du ha godkjenning av NAV først. De vil kreve en legeattest på at ferien ikke vil gjøre deg verre, og har du det vil du kunne få betalt penger selv om du reiser utenlands. Gir du IKKE beskjed først, mister du stønaden for de dagene du er utenlands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man har jo ferie hele året...

Men er det ikke slik at man kan miste pengene om man drar på ferie? Altså, ikke stønaden, men pengene for den perioden man er på ferie.

Jeg spurte min saksbehandler om dette og alt jeg fikk som svar var at jeg aldri måtte finne på å skrive at jeg hadde vært på ferie når jeg skulle sende meldekort. Mer fikk han ikke sagt før et par andre nav-ansatte kom inn på kontoret for å delta på møtet.

Jeg har ikke ferie hele året selv om jeg går på AAP. Jeg har ferie når lærere og elever og studenter har ferie, altså hver høst, jule, vinter, påske og sommerferie, for da har skolen min fri.

Men jeg pleier ofte å gjøre lekser i feriene også, også jobber jeg litt om sommeren gjennom yrkesrettet tiltak.

Når skolen min har fri, har jeg fri, så da har jeg lov til å dra bort på ferie.

Om jeg skulle tatt meg en ukes fri fra studiene når skolen IKKE hadde fri, ville dette fått konsekvenser som at NAV ville trukket meg i lønn.

SI ALLTID IFRA TIL NAV(saksbehandleren din) om du skal på ferie, for da har du ditt på det rene. Og det er lov til å dra på ferie når det er ferie, liksom :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan regelverket er nå, men tidligere kunne man ikke engang forlate fylket uten NAVs godkjennelse. Det er ikke mer enn fem år siden en bekjent av meg ikke kunne dra i sin mors begravelse (fra Vestfold til Finnmark) uten å miste stønaden for en stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RESPEKTLØST å si at de på AAP har ferie hele året! skamme seg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan regelverket er nå, men tidligere kunne man ikke engang forlate fylket uten NAVs godkjennelse. Det er ikke mer enn fem år siden en bekjent av meg ikke kunne dra i sin mors begravelse (fra Vestfold til Finnmark) uten å miste stønaden for en stund.

dette er også min erfaring, Nav krever nemlig at du er tilgjengelig for de alltid, selv om de ikke har noe tilbud til deg. Unner selv ikke min verste fiende å havne i dette systemet, dere som sier at det er ferie vet virkelig ikke hva dere snakker om. Håp dere aldri kommer i situasjonen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...