Delfia Skrevet 22. januar 2004 #1 Del Skrevet 22. januar 2004 Samboeren min har barn fra tidligere ekteskap og nå skal kal kanskje mor flytte. Det er morens samboer som muligens har fått ny jobb.. Min samboer har delt foreldreansvar og guttene bor annenhver uke hos oss. Den eldste har bostedsadresse hos oss og går på "vår" skole mens den minste har adr. hos mor og går på en annen skole. Jeg forstår det slik at hun bare kan flytte hvor som helst i landet og da ta begge barna med seg. Stemmer det?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. januar 2004 #2 Del Skrevet 22. januar 2004 Jada, mor kan flytte hvor hun vil i norges land. At det er hennes nye samboer som har fått ny jobb og gjør at hun må flytte spiller ingen rolle. Hun kan reise av gårde med barna. Så langt har likestillingen kommet i dette landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Delfia Skrevet 22. januar 2004 Forfatter #3 Del Skrevet 22. januar 2004 Ja,ikke sant? Det som irriterer meg er at hun tar dette helt selvfølgelig. Hun tar med seg barna,dermed basta. Dette er ikke åpent for diskusjon en gang. Det skal også sies at de flytter tilbake til barnas hjembygd men ingen av ungene har lyst til å flytte. Den minste går nå i 4.klasse og har gått på samme skole hele tiden. Den eldste skal begynne på ungdomsskole til neste høst og må allikevel bytte skole men, det må jo hele klassen. Moren er for tiden uten intekt så bidraget blir ganske høyt. I hennes situasjon er det derfor også umulig dersom hun skulle være den som måtte betale bidrag til ungene. Nå er jo ikke dette bestemt enda,men hun har allerede luftet det for barna.Samboeren min er kjempe lei seg og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å hjelpe han. Da de ble skilt flyttet begge til nye byer. Han for å jobbe og hun for å gå på skole.Da hun bestemte seg for å gjøre flyttingen permanent,flyttet vi etter. Men jeg gjør det ikke en gang til. Vi kan jo ikke drive å flytte land og strand rundt etter henne resten av livet!! Men jeg synes så synd i samboeren min... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 22. januar 2004 #4 Del Skrevet 22. januar 2004 For å flytte med barnet som bor hos dere, må jo samboern din undertegne flyttemeldingen da. Og det kan han jo fint la være. Ellers kan det kanskje være en idé (litt sent for dere nå kanskje) å avtale skriftlig ved samlivsbrudd (der man har felles barn og delt omsorg) at den som flytter ut av kommunen, må si fra seg omsorgen for barna. Håper det løser seg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Rosin Skrevet 22. januar 2004 #5 Del Skrevet 22. januar 2004 Hvordan er det med den loven igjen at barn over 12 år har rett til å ytre ønske om hvem av foreldrene de vil bo fast hos? Skulle ikke denne alderen senkes? Undersøk det! Viss guttene så absolutt ikke vil flytte kan det jo hende at det er en mulighet for at din sambor kan overta hovedomsorgen på dem, hvis dere er intressert da selvfølgelig og guttene vil det selv. Til syvende og sist er det jo barna vi må tenke på, ikke sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Delfia Skrevet 22. januar 2004 Forfatter #6 Del Skrevet 22. januar 2004 Han har nok tenkt på det du sier,Pusekatt men han vil ikke splitte opp ungene. Han mener de skal bo sammen og jeg er enig. Kanskje når de blir litt større at den eldste vil flytte til oss,men for øyeblikket tror ve det er best for dem å bo sammen.....men hvorfor er det automatisk hos mor?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emmelina Skrevet 22. januar 2004 #7 Del Skrevet 22. januar 2004 ja.. så var ikke så bra med likestilling allikevel. :-? Men ta kontakt med en advokat kjære far. Der får du råd..rådene kan faktisk være gode :-) Mor kan nemlig ikke flytte hvor hun vil og hvertfall ikke når dere harpraktisert delt omsorg siden bruddet ettersom jeg forsto. Hvor lenge er det siden bruddet. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Delfia Skrevet 22. januar 2004 Forfatter #8 Del Skrevet 22. januar 2004 Det er snart 5 år siden de skilte seg. Og vi har praktisert delt omsorg i 3 år. Jeg skal jammen sjekke med en advokat,jeg. Hvertfall for å få litt mer info. Det er vel også riktig at i en viss alder kan barna ytre ønske om hvor de vil bo,men da synes jeg foreldrene må være enige om at uansett hva de velger så er det ok. Ellers tror jeg barna vil føle at de svikter en av foreldrene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 22. januar 2004 #9 Del Skrevet 22. januar 2004 Uff, jeg misunner dere ikke situasjonen... Min samboer har tre barn fra før, og vi har flyttet dit mor flyttet med dem for å være nær dem (ikke så langt, 6 mil, men allikevel...). Synes synd på samboeren din... Og deg, du er jo glad i dem du også, regner jeg med... (snakker av erfaring...) Men det er vel faktisk sånn at mor kan ta med seg ihvertfall det barnet som bor hos henne uten noe videre om og men... Og jeg forstår jo godt at dere ikke vil splitte ungene heller... Og når dere har dem 50% nå, så forstår jeg jo at pappa'n blir kjempetrist med tanke på å bli ferie- eller helgepappa... Jeg har ikke noe svar til deg, ville bare si at jeg føler med dere, og at jeg synes at reglene for dette til tider kan være rimelig dumme... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Delfia Skrevet 22. januar 2004 Forfatter #10 Del Skrevet 22. januar 2004 Takk for det Ulrikke. Nå må vi bare vente å se hva som skjer. Om han søker er det jo ikke sikkert han får jobben.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emmelina Skrevet 22. januar 2004 #11 Del Skrevet 22. januar 2004 I barneloven som kom for ikke så lenge siden står det veldig tydelig at barn over 12 år SKAL høres. En mor kan ikke flytte no mer enn en far og med dette er ett tilfelle med delt omsorg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 22. januar 2004 #12 Del Skrevet 22. januar 2004 Min samboer var gift og de har 3 barn sammen. Hun ville skilles og flytte til hjemstedet sitt - 6 timer herfra. Samboer søkte om omsorgen for barna - men fikk den ikke. Hun fikk selvsagt lov å flytte. Ingen nektet henne det... Og hvem kunne... Nå vil ikke hun bidra i det økonomiske med reising: "Vil du ha barna - vet du hvor de bor..." Jepp - likestilling... Håper det kommer lenger enn dette... Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. januar 2004 #13 Del Skrevet 22. januar 2004 Hva hadde dere tenkt om det ble innført flytteforbud, at man måtte bo i nærheten av hverandre når man hadde barn sammen? Hva hadde konsekvensene vært? Hva med personlig frihet? Er det ikke en menneskerett å få velge sitt eget bosted, sitt eget livsinnhold, sin egen jobb...???? Skal man miste disse grunnleggende menneskerettigheter fordi man er blitt en foreldre? Man MÅ samarbeide. Et annet moment er at om man skulle innført slike regler så burde det også innføres regler mot at stedmødre blandet seg inn!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 22. januar 2004 #14 Del Skrevet 22. januar 2004 Hun kan da ikke plutselig flytte et barn som har bostedsadresse hos dere. Den andre kan hun nok gjøre det med, men ikke den hun ikke har på sin bostedsadresse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 22. januar 2004 #15 Del Skrevet 22. januar 2004 Et annet moment er at om man skulle innført slike regler så burde det også innføres regler mot at stedmødre blandet seg inn!!!!! Eller gjester som lirer av seg dritt uten å si hvem den er... Men det var jo ikke diskusjonen her... Her bor barnet hos far. Så skal mor bare sjalte og valte som det passer henne? Nei - en sak har alltid 2 sider... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. januar 2004 #16 Del Skrevet 22. januar 2004 Eller gjester som lirer av seg dritt uten å si hvem den er... Men det var jo ikke diskusjonen her... Her bor barnet hos far. Så skal mor bare sjalte og valte som det passer henne? Nei - en sak har alltid 2 sider... Ja, ikke sant. En sak har alltid to sider. Trenger jeg si mer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emmelina Skrevet 23. januar 2004 #17 Del Skrevet 23. januar 2004 Hei dere :-) Ikke la oss nå krangle her da. Kanksje vi heller skulle komme med koselige ord til hverandre vi som er mødre og fedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Delfia Skrevet 23. januar 2004 Forfatter #18 Del Skrevet 23. januar 2004 Ja,gjest,du har jo rett....Jeg burde holde meg laaangt unna slike bestemmelser... Jeg ønsker synspungter slik at jeg kan hjelpe min samboer gjennom noe som kan bli en kjmepe tøff periode. Men nå var det ikke snakk om å innføre noen lov.Klart er det en menneskerett å kunne velge sitt eget arbeid og bosted.Men nå har jo hun to barn å tenke på også. Den eldste er kjempefortvilet og vil ikke flytte i det hele tatt,han andre er heller ikke særlig villig. Skal hun bare skjalte og valte akkurat slik hun synes da? Jeg har full forståelse for at hun vil ha barna med seg,men noen ganger i livet må man sette sine egne ønsker til side,og vurdere hva som er best for barna! En helt grusom avgjørelse,men det er da like grusomt for far,som blir helge pappa!!Situasjonen er også sånn at de skal leie ut sitt hus her vi bor nå og leie hus der borte for å "se hvordan det går" Jeg synes hun er egoistisk,jeg. Skal hun først flytte barna for så, om to eller tre år, finne ut at de skal flytte tilbake igjen. Nei,det lukter det av. De har tross alt vært gjennom dette en gang før og det har tatt lang tid for dem å tilpasse seg. Ja,den eldste er kanskje ikke helt kommet gjennom den prossesen helt enda... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2004 #19 Del Skrevet 23. januar 2004 Jeg skjønner at du(dere) har det vanskelig, og det var ikke meningen å legge sten til byrden. Jeg blir bare så oppgitt over de som stadig vekk gir inntrykk av at mor(for det er jo som regel mødrene det handler om) bare gjør som HUN vil, kan flytte hvor HUN vil osv. Det er denne negative fokuseringen på mor jeg reagerer på. At jeg skrev at stemødre også burde få forbud mot å bry seg var fordi jeg synes det ville være like tåpelig som å nekte noen å flytte. Man får vel prøve å få i gang en bedre dialog, kommunisere, samarbeid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Delfia Skrevet 23. januar 2004 Forfatter #20 Del Skrevet 23. januar 2004 Skjønner,Gjest Jeg hadde nok blitt like fortvilet om det var far som bare "tok seg til rett" ! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå