Gå til innhold

Din BSU


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Med et krav om egenkapital på 15% blir BSU ennå viktigere for dem som vil inn på boligmarkedet, så jeg tenkte vi kunne ha en liten "undersøkelse".

Hva står på din BSU og hvem har satt pengene inn?

TS starter:

Jeg har 72.000, spart til meg av min snille mor; barnebidrag frem til jeg ble 18 år, og etter det har hun fortsatt å sette inn penger nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I løpet av året planlegger jeg å ha 80 000 på BSU. Har spart alt selv mens jeg har studert (sommerjobb og deltidsjobb), og det er kun jeg som setter inn penger på kontoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ca 52.000 kroner. Har satt inn mesteparten selv og resten har mamma satt inn i julegaver eller lignende. Er 21 år og angrer litt på at jeg ikke har vært flinkere tidliere med BSUen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et krav om egenkapital på 15% blir BSU ennå viktigere for dem som vil inn på boligmarkedet, så jeg tenkte vi kunne ha en liten "undersøkelse".

Hva står på din BSU og hvem har satt pengene inn?

TS starter:

Jeg har 72.000, spart til meg av min snille mor; barnebidrag frem til jeg ble 18 år, og etter det har hun fortsatt å sette inn penger nå og da.

Vet ikke om jeg ville takket moren min for å sørget for at jeg gikk glipp av skattefradraget, som er det som gjør BSU så unik. Bortsett fra det er det selvfølgelig hyggelig at hun har spart til deg.

Jeg har 118.000 på min BSU, da har jeg satt inn selv.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparte ca. 170 000 selv før jeg kjøpte leilighet nylig, for det meste penger fra studielån da så vi kan jo si at både jeg og Lånekassen satte inn penger på den kontoen:P Jeg var såpass dum at jeg ikke opprettet BSU før rett før jeg skulle ta opp boliglån (det var et krav for å få lån) men jeg har i ettertid (altså i 2011,etter leilighetskjøp) satt inn ca. 7000 på BSU-kontoen min:) Når jeg får full jobb skal jeg nok sette inn mer, og så bruke det til å betale ned boliglånet senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg ville takket moren min for å sørget for at jeg gikk glipp av skattefradraget, som er det som gjør BSU så unik. Bortsett fra det er det selvfølgelig hyggelig at hun har spart til deg.

Jeg har 118.000 på min BSU, da har jeg satt inn selv.

Uh?

Jeg har jo fått skattefordeler fordi hun har satt inn på BSU.

Forstår hva du mener, men hun har jo gitt meg mye mer enn de kanskje 2.000 ekstra jeg kunne fått i fradrag. Og som student har jeg heller ikke mulighenten til å spare max og få max fradrag.

Jeg er evig takknemmelig for pengene hun har spart til meg!:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spinell

Jeg har ca 52.000 kroner. Har satt inn mesteparten selv og resten har mamma satt inn i julegaver eller lignende. Er 21 år og angrer litt på at jeg ikke har vært flinkere tidliere med BSUen.

Tenk heller på det at du har mange år å være flink på ennå.

Sparer du fullt heretter er kontoen full før fem år er gått, og da er du langt under øvre aldersgrense.

Glemte rent å svare på hovedspørsmålet:

Jeg hadde 100.000 på BSU som 34-åring, sparte opp alt selv, og tok ut pengene for nedbetaling på boliglån samme år. Dette var før grensen ble økt til 150.000.

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 5000 kr på BSU, opprettet den i høst. Men er student og har ikke hatt god nok råd til å sette inn før nå, er 22. Syntes ikke det var fornuftig å binde opp pengene jeg tjente i løpet av sommeren, fordi det er greit å ha en buffer på kontoen.

Men har god tid, regner med å sette inn mer til høsten igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk ikke BSU konto, blir 21. Grunnen til at jeg ikke har BSU er rett og slett fordi jeg ikke har råd til å sette inn penger der mnd, og siden man MÅ bruke de på huskjøp vil jeg heller spare utenom. Men er vel på tide å få oppretta en snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Jeg har 25.000 på min bsu, opprettet den i fjor høst. Er 25, og har satt inn alt selv. Angrer på at jeg ikke begynte tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

175.000. Har satt inn alt selv. Krysser fingrene for en økning på beløpet snart, for jeg har 8 år igjen å spare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

barnebidrag frem til jeg ble 18 år

Jeg har jo fått skattefordeler fordi hun har satt inn på BSU.

Jeg skjønner ikke. Hvis du tjente så mye da du var under 18 kunne du jo spart selv. Hvilken skattefordel har du fått? Jeg hadde vært takknemlig for sparing, men hadde bedt om at det ble satt et annet sted enn BSU. Jeg er også student, men får spart på BSU allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke. Hvis du tjente så mye da du var under 18 kunne du jo spart selv. Hvilken skattefordel har du fått? Jeg hadde vært takknemlig for sparing, men hadde bedt om at det ble satt et annet sted enn BSU. Jeg er også student, men får spart på BSU allikevel.

Hun har spart til meg etter jeg ble 18 også, men så var det jo selvfølgelig ikke barnebidrag lengre. Så jeg har fått skattefordel pga. henne. Jeg ser ikke helt hvordan en max skattefordel på 3.000 ((daværende)som jeg kanskje ikke vil nå opp på som student) skal kunne veie opp for mange år med sparing og påfølgende renter. Eller hvordan det skulle vært bedre å begynne å spare max som ferdigutdannet 27-åring, når det gjerne er også er rundt de tider hvor man skal kjøpe bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full BSU - 150.000 + renter og hvert eneste øre er satt inn av meg.

Jeg tror jeg åpnet kontoen da jeg var 20 år og jeg er nå 27 år. Jeg satte inn siste rest i år.

Jeg eier bolig, så etter hvert skal jeg nok putte BSU-pengene inn i lånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ca 50.000, har satt inn alt selv. Regner med å kjøpe bolig om et til to år. Er 26 år og har eid leilighet en gang, men brukte ikke BSU da, ble rådet av banken til å vente og bruke kontoen så lenge jeg kunne i fht skattefordeler.

Endret av loren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 80 000kr på bsu. Spart her helt siden det lønnte seg å åpne bsu (altså fra jeg hadde skattbar inntekt). Er 26år. Skal ikke bruke av den før maksgrensa er nådd (med mindre lånerenta stiger veldig slik at det lønner seg å bruke det på boliglånet). Har fått beskjed av banken at vi ikke trenger egenkapital for boliglån da vi har ganske god inntekt og stabile yrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 år. Student. Har 22 000 på BSU. Begynte å spare for to år siden. Satser på å få den fylt opp innen jeg er 34. Har også 40 000 på sparekonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...