Gjest Mindy Skrevet 21. januar 2004 #1 Del Skrevet 21. januar 2004 Samboeren har to barn fra tidligere ekteskap. Han har omsorgen for disse og de bor hos oss. Han ønsket egentlig ikke flere barn, men vi fikk et sammen likevel. Vår datter er nå snart 6 mnd. Vi har slurvet litt med prevansjonen og nå er det mulig jeg er blitt gravid igjen. Jeg har ikke turt å ta testen enda. Han ville sterilisere seg etter at vi fikk vår datter, men jeg motsatte meg det. Det er liksom så endelig. Nå er jeg kjemperedd for hvordan han vil ta det. Tenk om han mener jeg burde ta abort! Det ville jeg ikke klare. Jeg har veldig lyst på dette barnet selv om jeg ser at det kan bli mye med 4 barn. Det er kanskje ikke så lett å gi råd om dette, men tar gjerne mot kommentarer likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 21. januar 2004 #2 Del Skrevet 21. januar 2004 Ta en test så fort som mulig! Og skulle du være gravid; vær ærlig med samboern din! Det er jo like mye hans ansvar som ditt at det har gått som det har gått. Og selv om man ikke ønsker seg flere barn, er det ikke nødvendigvis sikkert at han vil ønske at du tar abort dersom du er gravid nå. Men; snakk med ham! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 21. januar 2004 #3 Del Skrevet 21. januar 2004 Det dummeste du kan gjøre er å ikke fortelle ham noe, men kom deg til legen med en eneste gang først så du vet det helt sikkert før du sier noe som helst. Og jeg må si det, kvinner som slurver med preventivene får ikke mye sympati fra meg :evil: Nå som vi har tilgang til så mange bra typer prevensjon så er problemer som dette så unødvendig (uhell og slurv er ikke det samme). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Rosin Skrevet 21. januar 2004 #4 Del Skrevet 21. januar 2004 Ja kom deg til lege i hu og hast!! Og fortell samboeren med engang! Kanskje du kan la ham sterilisere seg nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mindy Skrevet 21. januar 2004 #5 Del Skrevet 21. januar 2004 Det var vel egentlig ikke slurv. Jeg startet bare ikke med prevansjon tidlig nok. Minipillene ble hentet for 14. dager siden og jeg skulle starte når jeg fikk mens. Jeg er ikke akkurat ute etter sympati da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 21. januar 2004 #6 Del Skrevet 21. januar 2004 Jeg har problemer med å skjønne tankegangen til kvinnen bak hovedinnlegget. Hun har mer enn nok barn og er i tvil om de vil kunne ta seg av fler men allikevel lar hun ikke samboeren sterilisere seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mindy Skrevet 21. januar 2004 #7 Del Skrevet 21. januar 2004 Jo Coffee, nå skal jeg forklare tankegangen min.... Jeg har alltid hatt lyst på barn, og helst tre barn. Samboeren hadde to fra før og av forskjellige grunner måtte han nylig ta over ansvaret for begge to. Det betyr ikke at jeg har mistet lysten på å ha flere barn. Det er samboeren som ikke har lyst på flere barn. Det jeg sa er at 4 barn er ganske mange. Jeg sa ikke at "jeg er i tvil om vi vil kunne ta oss av fler" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 21. januar 2004 #8 Del Skrevet 21. januar 2004 Hvis du elsker din samboer så synes jeg du skal respektere hans ønsker. Tre barn er veldig mye det og hvis du ikke passer deg ender du opp som alenemor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy Skrevet 21. januar 2004 #9 Del Skrevet 21. januar 2004 Og jeg må si det, kvinner som slurver med preventivene får ikke mye sympati fra meg Men nå er det ikke bare kvinners ansvar å sørge for prevensjon heller. Dersom mannen til hun som startet innlegget var helt sikker på at han absolutt ikke vil ha flere barn, så synest jeg han burde ha sterilisert seg på tross av innvendinger fra partneren, eller vertfall brukt kondom om ikke annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2004 #10 Del Skrevet 21. januar 2004 Synes amn skal respektere ønskene til hverandre. Ja begge er ansvarlig for prevansjon, men nå lå det vel i kortene at pillene var i hus? Da kunne vel han stole på det? eller er det slik at menn må minne kvinner på å ta pilla si? Tror jeg ville ha følt meg lite respektert om jeg sa til min mann at jeg vil ikke ha flere barn og hasn eks masa om å få flere. Mannen føler vel at det er nok med tre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 21. januar 2004 #11 Del Skrevet 21. januar 2004 En annen ting du bør tenke på er at forskjellen på tre og fire barn er vesentlig større enn forskjellen på to og tre barn. Har du fire barn, er du nødt til å ha en bil med plass til minst seks mennesker. I tillegg skal barna ha rom å bo på. Dessuten skal man ha nok tid til å ta seg av alle barna også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 21. januar 2004 #12 Del Skrevet 21. januar 2004 Jeg var i samme situasjon for noen mnd siden. Vi har to barn fra før og jeg ville gjerne ha 3 stk. Jeg fikk overtalt samboeren til en tredjemann, men planen var at h*n ikke skulle komme før om noen år. Vel....tredjemann er her allerede ( fødsel rett rundt hjørnet ). Samboeren min ble jo lettere frustrert og ville at jeg skulle ta abort. Jeg nektet. Ikke for å tvinge han til å bli far en tredje gang, men fordi jeg ikke hadde klart å gjøre det. Og fordi jeg har allerede vært gravid to ganger før og vet hvordan det er å ha et liv voksende inne i seg. Vi brukte bare gummi i den perioden jeg ble gravid, for jeg klarte ikke å bruke p-piller fordi jeg ble så dårlig av dem. Men den ene natten glemte vi gummien da..... Og mensen var uregelmessig i tilegg. Samboeren min har slått seg til ro med at det kommer en til og at vi vil få det litt trangt i vår lille leilighet. Han skal sterilisere seg etter at ungen er født, for nå vil han ikke ha flere barn. Nå sier han stopp. Og det er forsåvidt greit det for meg. Uansett, det er ikke så mye din samboer kan gjøre. Hvis du er gravid, så er du gravid og han kan ikke og har ikke lov til å stille deg et ultimatum. Han kan heller ikke kreve at du skal gjøre det ene eller det andre. Han er jo ikke så dum at han ikke vet hva som skjer når man slurver med prevensjonen. Han var med på leken, for å si det sånn og skulle en baby være et faktum her, så får han ta sin del av "skylden"/ansvaret. Men du må ikke la deg presse til å gjøre noe du ikke vil. Elsker han deg så ber han deg ikke om å velge mellom et ufødt barn og han selv. Da støtter han deg i det valget du velger å ta.........Men det kan hende jeg lever i en drømmeverden der :-? Hadde min samboer f eks satt meg i den situasjonen der og bedt meg om å velge han eller mitt ufødte barn, ja da tror jeg at jeg hadde valgt mitt ufødte barn rett og slett. Man kan ikke kreve noe sånt av noen nemlig....Uansett.... Håper uansett alt går bra med deg og at ting går bedre enn du håper på hvis det er sånn som du tror det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2004 #13 Del Skrevet 21. januar 2004 Jeg og min mann har mitt, ditt og vårt barn :D Vårt barn er 3 år, og særkullsbarna er 10 og 11 år. Hverdagen vår er slik at de 2 eldste er frem og tilbake mellom oss og "de andre foreldrene", noe som gjør den yngste blir enebarn noen ganger, og en av 3 søsken andre ganger... 3 åringen mistrives som enebarn Annenhver langhelg, annenhver ferie og høytid osv Vi skulle ikke ha flere barn, men nå ser vi at lillebarnet vårt lider, vi burde hatt ett barn til som bodde fast her Da ville de vært 2... Lillebarnet blir bortskjemt pga vår dårlige samvittighet, tom søsknene skjemmer barnet bort. Mitt råd, finn ut om du er gravid, hvis du er det så fortell dette til din mann før det er for sent med abort. Dette betyr ikke at du må ta abort hvis han vil det, men han har fått inn sine argumenter FØR du har tatt en avgjørelse! Tar du avgjørelsen alene, forteller det etter abortgrensa, ja da tror jeg at han vil føle seg lurt og det er enda verre Argumenter med at fellesbarnet trenger et søsken som er der på samme premisser. Nå går jeg ut ifra at de 2 eldste er hos mamman avogtil... Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 22. januar 2004 #14 Del Skrevet 22. januar 2004 Samboeren min har tre barn fra før - de er her nesten 50%, og jeg fungerer som en mamma når de er her. Han synes egentlig tre er nok. Og når det gjelder antallet, er jeg enig med ham - men jeg har ingen egne barn. Derfor har vi blitt enige om at vi skal prøve å få EN, og så er det stopp... Hvis du tror du er gravid, så fortell ham det! Vet han at prevensjon ikke var sikker osv? I så fall er det jo like mye hans "feil" i så fall. Nytter ikke å holde sånt skjult, men ta nå ihvertfall en test, så slipper du å gå og bekymre deg unødvendig... Samtidig synes jeg du bør respektere hans syn, og la ham sterilisere seg. Jeg skulle GJERNE hatt mer enn ett eget barn - men jeg har valgt ham, og dermed hans tre barn. Han på sin side er livredd for å ende opp som bidragsyter og helgepappa for fire barn - og jeg forstår ham kjempegodt! Vi har allerede skrevet "kontrakt" om delt omsorg for vårt evt. felles barn - og det før p-pillene er kastet, engang... Ta en test, fortell ham om det! Så får dere ta diskusjonen deretter hvis det viser seg at du skulle være gravid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 22. januar 2004 #15 Del Skrevet 22. januar 2004 Her har vi også mange barn... Samboer har 3 fra før (6-8-10 år gamle). Jeg har en på 7 år fra før. Nå har vi en baby på 2 mnd sammen. Jeg har lyst på en til... Samboer har lyst på 2 til... Får se hva vi blir enige om... Mitt poeng er at dere må snakke sammen og bli enige. Nå er du kanskje gravid... Ta en test og finn ut av det først. Så er det å forholde seg til resultatet: Ikke gravid: Begynne på prevansjon til dere har kommet til en enighet... Gravid: Hva gjør VI... Kommer hans barn til å bo hos dere videre? Eller kommer moren på banen igjen...? Hvordan er bosituasjon? Økonomi? Bil? Lyst/krefter/vilje-evt uvilje...? Dere må bli enige og kanskje begge parter må svelge en kamel eller to... Hvor sterkt er dere i mot abort? Vet at jeg aldri kunne tatt abort i en slik situasjon... (Men det er meg...) Nå har vi jo 5 barn innimellom - så vi måtte jo ha større bil og hus med dem vi hadde før vi traff hverandre. For oss var det utenkelig og ikke ha felles barn. Dessuten hadde vi jo "bare" et barn hos oss i hverdagen... Ikke lett å gi noe råd - det er dere som må ta avgjørelsen. Ikke du. Ikke han. Men dere... Lykke til. Klem fra Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-ida- Skrevet 22. januar 2004 #16 Del Skrevet 22. januar 2004 Test deg og snakk sammen. Det kan jo hente han ser andreledes på situasjonen da. Men det kan jo også hende han trenger litt tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. januar 2004 #17 Del Skrevet 22. januar 2004 Dette er et typisk eksempel på hvordan mange jenter kun tenker på seg selv og blir gravide i mot partnerens ønsker. Jeg mener, det er her snakk om en mann som har to barn fra tidligerer forhold. Av hensyn til sin nye partner er han villig til å få et barn til sammen med henne, også ønsker han å sterelisere seg. Nok er nok, og han vil ta konsekvensen av dette for å unngå flere barn. Partneren overtaler han til å ikke gjøre det, og blir samtidig gravid igjen like etter at barnet er født slik han ikke skal få gjort alvor av sine tanker om sterelisering. Syns også det er utrolig at man kan si at "han burde ha sørget for prevensjon så han får tåle konsekvensene". Hallo, han ville jo sørge for å ordne med prevensjon for ALL fremtid han, men ble overtalt til å la det være etter partnerens ønske. Han gjorde det altså for hennes del, og da burde i det minste hun sørge for at beskyttelsen var i orden nå når han så klart har sat i fra hva han mener om flere barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 22. januar 2004 #18 Del Skrevet 22. januar 2004 Mannen er vel ikke dum heller, han visste at når han ikke var sterilisert, kunne det bli barn. Han kan ikke fraskrive seg alt ansvaret bare fordi han har foreslått å sterilisere seg. Man er to om å lage barn, uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 22. januar 2004 #19 Del Skrevet 22. januar 2004 Dette er et typisk eksempel på hvordan mange jenter kun tenker på seg selv og blir gravide i mot partnerens ønsker. Jeg mener, det er her snakk om en mann som har to barn fra tidligerer forhold. Av hensyn til sin nye partner er han villig til å få et barn til sammen med henne, også ønsker han å sterelisere seg. Nok er nok, og han vil ta konsekvensen av dette for å unngå flere barn. Partneren overtaler han til å ikke gjøre det, og blir samtidig gravid igjen like etter at barnet er født slik han ikke skal få gjort alvor av sine tanker om sterelisering. Syns også det er utrolig at man kan si at "han burde ha sørget for prevensjon så han får tåle konsekvensene". Hallo, han ville jo sørge for å ordne med prevensjon for ALL fremtid han, men ble overtalt til å la det være etter partnerens ønske. Han gjorde det altså for hennes del, og da burde i det minste hun sørge for at beskyttelsen var i orden nå når han så klart har sat i fra hva han mener om flere barn. Hvis han ikke ville ha flere barn uansett hva hun sa, så hadde han sterilisert seg uansett, eller brukt annen prevensjon i mellomtiden. Og som hovedinnlegger skrev, så var pillene i hus, men hun måtte vente til hun fikk mensen igjen. Så ja, når han lot seg overtale av henne og hun må vente på å begynne på p-piller pga mensen ( dette visste han sikkert ) så får han ta litt ansvar og bruke gummi da inntil hun skulle begynne på pillene. Det er ikke så vanskelig det. Men siden han ikke gjorde det........ Man er to om å lage barn uansett. Hun ble jo ikke gravid med vilje vil jeg tro. Prevensjonen var jo i hus og klar til bruk den. Synes det blir for lett å gi henne skylden, når han ikke gjorde noe selv for å hindre det. Han lot seg jo også overtale av henne til å vente med steriliseringen. Men at han kan bruke noe, det tenker han ikke på..... Jeg sier igjen, hvis han er fast bestemt på å ikke ville ha flere barn, så hadde han enten brukt noe eller så hadde han sterilisert seg uansett. Men han gjorde ikke det som sagt.......Og nå tar jeg utgangspunkt i det hun har skrevet i innlegget sitt, for mer enn det vet jo ikke vi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 22. januar 2004 #20 Del Skrevet 22. januar 2004 Til Mindy La denne fyren din sterilisere seg, og/hvis det skjærer seg imellom dere to kan jo alltids du få flere barn med en ny partner hvis du vil det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå