Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2004 #1 Del Skrevet 21. januar 2004 Vi går på en privatskole og skal på studietur til London i april over en langhelg. I dag fikk vi vite at vi skal bet. flybilletten og hotellet til læreren. Er dette vanlig/normale prossedyrer andre steder? Jeg må si at dette var helt nytt for meg. Trodde at skolen/evt. læreren selv, skulle bet. dette. Noen som har hørt om slikt før? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 21. januar 2004 #2 Del Skrevet 21. januar 2004 Læreren bør ikke betale for en tur skolen har satt opp som pensum, men skolen burde dekke dette. Er det en obligatorisk tur hadde jeg protestert vilt, for da kan en ikke slippe unna heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2004 #3 Del Skrevet 21. januar 2004 Hæ???????????? Er det en obligatorisk tur så hadde jeg nektet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 21. januar 2004 #4 Del Skrevet 21. januar 2004 Vi var på skoletur til London da jeg gikk på skolen og da dette ikke var en obligatorisk tur i forhold til pensum betalte læreren selv. Synes det er feil at dere skal betale for læreren om det ikke er pensum. Og er det pensum bør skolen betale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 21. januar 2004 #5 Del Skrevet 21. januar 2004 Jeg tror ikke det er vanlig at elevene betaler for læreren av egen lomme. Spørs litt hvilken skole du går på? Vgs eller høyere, eller kanskje noe MI-greier? Jeg vil tro at hvis dere skal på en såpass dyr tur at det krever flybillett ( i motsetning til buss, hvor læreren ikke koster ekstra) så har dere vel funnet noen som sponser turen? Evt. jobbet litt dugnad og slikt? Da hadde det vært naturlig at fellespengene også gikk med på å dekke lærerens utgifter. Det er heller ikke riktig at læreren skal påføres ekstrautgifter (kanskje hvert år!) for å være anstand/guide. Da vi reiste på klassetur, samlet vi inn penger hver uke. Vi skulle spleise på 5 hytter, 2 guttehytter, 2 jentehytter og 1 lærer/foreldrehytte. Pengene ble puttet i en fellespott hele året, slik at alle bidrog. Dugnadspenger ble også puttet dit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Moon~ Skrevet 21. januar 2004 #6 Del Skrevet 21. januar 2004 Dette hadde jeg protestert på uavhengig av om turen er obligatorisk eller ikke. Jeg anser det som helt naturlig at skolen betaler turen for læreren.Evt at læreren betaler turen selv. Noe annet er direkte frekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2004 #7 Del Skrevet 21. januar 2004 gikk selv ut av tredje klasse videregående i fjor og på alle de turene jeg har vært på som selvfølgelig ikke var obligatoriske men de så at flest mulig var med så betalte vi alltid litt ekstra for lærerens opphold og reise.. dette er etter mine erfaringer helt normalt. virker helt sykt men han elle rhun skal jo trossalt benytte sin fritid ved siden av jobb til å dilte etter og lærer dere masse ting.. ikke alltid det er like gøy for lærern heller! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2004 #8 Del Skrevet 21. januar 2004 Takk for svar! Dette er ikke en obligatorisk tur, men jeg synes likevell at det skurrer litt. Synes også at skolen burde bet. turen for ham. Det sto ikke noe om dette i informasjonsheftet, under studietur, at vi måtte regne med merkostnader for å sponse lærer. Hva burde vi gjøre? Det blir ca. 4200 for ham delt på 12 pers. Altså kr. 350 pr. pers. I tillegg bet. vi det samme + litt mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 21. januar 2004 #9 Del Skrevet 21. januar 2004 Det er helt uhørt at elevene skal betale for lærerens tur! Hvis turen er en del av skolens opplegg så bør skolen betale lærerens tur. Husk at læreren antakelig får betalt for å være med hvis det er en skoletur! Om dette er en klassetur uten særlig mye skolerelatert stoff bør læreren betale selv - ellers bli hjemme hvis h*n ikke har råd! Det går bare ikke an at elever/studenter skal betale lærerens billett! :x K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2004 #10 Del Skrevet 21. januar 2004 Det blir nok mye "undervisning" ekskusjoner fra morgen til kveld med lærer. Så det blir på en måte full skoledag for ham. Men likevell, synes jeg at skolen skal dekke dette. Særlig når han kanskje for bet. av skolen i tillegg. Eller hva???????????????? :x Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nana Skrevet 21. januar 2004 #11 Del Skrevet 21. januar 2004 Jeg har også gått på privatskole med studietur og mener å huske at vi måtte betale for læreren. Syns ikke noe om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madison Skrevet 21. januar 2004 #12 Del Skrevet 21. januar 2004 Har hørt om det før.. kjedelige penger men:/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 21. januar 2004 #13 Del Skrevet 21. januar 2004 Jeg synes dette høres normalt ut - i allefall har det vært sånn på alle de studieturene jeg har vært på.... Det er "sure" penger, men så er jo egentlig ikke 350,- så mye å kranle om heller da, synes jeg - det fører som regel ikke noen vei i allefall *klem* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tilde Skrevet 21. januar 2004 #14 Del Skrevet 21. januar 2004 Jeg synes dette høres normalt ut. Husker ikke helt regelen for dette,men i skolen så får vi ikke lenger betalt ekstra når vi er på overnattingsturer som lærere.Det er også lite turer igjen pga regler om "gratis skole". Jeg har selv reist på "goodwill" dvs. jeg fikk ikke ekstra betalt eller avspasering for å være på jobb 24 timer i døgnet i 5 døgn. Jeg betalte ikke turen selv,og det var mange andre lærere(med familie f.eks.) som ikke ville reise på tur selv om det var gratis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saga Skrevet 21. januar 2004 #15 Del Skrevet 21. januar 2004 Vi skal også til London på klassetur, men jeg går siste året V.G.S. Vi i engelsk gruppa tjener penger til opphold og flybilletter, men læreren betaler for seg selv om ikke skolen dekker dette. Når vi kommer dit skal vi bare feste og så skal vi se på noe av Hamlet så vi kan si at det har vært en studietur 8) Det hadde allikevel ikke vært noe problem å dekke for læreren også da det skal bli så GØY! Karaoke på SOHO Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. januar 2004 #16 Del Skrevet 22. januar 2004 Jeg har vært på tur til Røros, Island, Hellas og India med lærer. Hver gang har skolen betalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 22. januar 2004 #17 Del Skrevet 22. januar 2004 Det er helt uhørt at elevene skal betale for lærerens tur! Enig! Da hadde jeg truet med å boikotte turen! Makan! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. januar 2004 #18 Del Skrevet 22. januar 2004 Jeg synes ikke det høres rart ut. Du går på en privat skole og turen er ikke obligatorisk. Hadde det vært offentlig skole og obligatorisk tur ville jeg sett annerledes på det. Jeg har selv sittet i reisekomite for studiereiser. Hvis man bruker turoperatør som leverer hele reisepakker dekker de reiseledere etter antall deltakere. Det betyr likevel i praksis at deltakerne betaler lederen. Dvs. læreren eller evt andre. Jeg har gått på en privat og en offentlig høyskole. Begge gjorde det på denne måten. I ingen av tilfellene dekket skolen noe av turen for læreren. Det eneste læreren fikk fra skolen var vanlig lønn. Til og med da vi var på tur med ungdomsskolen til utlandet var lærerbillettene medregnet i våre billettpriser. Synes dette er helt på sin plass. Å være lærer på studietur kan være ganske mye jobb. Det er ikke en vanlig 8-3 arbeidsdag,men døgnjobbing. Det krever også mye forberedelser. Hvis lærerne skulle betale slike reiser selv var det nok mange som hadde latt være og heller reist på ferie med familien sin. Når dere reiser på tur til "syden" er det også ofte reiseledere med. Hvem tror dere betaler dem? Lampeskjermen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saga Skrevet 23. januar 2004 #19 Del Skrevet 23. januar 2004 Enig! Da hadde jeg truet med å boikotte turen! Makan! Det er vel bare å boikotte turen da den ikke er obligatorisk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 26. januar 2004 #20 Del Skrevet 26. januar 2004 Så lenge dette er noe som elever har ordnet, skal lærer ha betalt for tur/opphold og diett + at de skal ha lønning fra dere i helgene. Slik fikk vi forklart det. Skolen har ingenting med klasseturer å gjøre, bortsett fra at de betaler lønning på hverdager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå