Gå til innhold

En diger arv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rent skattemessig så lønner det seg vel ikke å betale ned studielånet, så jeg er ikke sikker på om jeg hadde gjort det.

Det spiller jo ingen rolle om man får skattefradragfor lånet, så lenge skattefradraget er langt lavere enn hva man faktisk betaler i rente :murvegg:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør kjøpe den boligen du har lyst på, men for å begynne med utleie bør man helst ha litt peiling. Det er mange feller man kan gå i.

Når du har såpass mye penger og renten er så lav som den er i dag vil realformuen din bli mindre for hvert år pga. skatt og inflasjon. Jeg mener derfor at du bør sette resten av pengene på høyrentekonto til å begynne med, men med en spareavtale mot aksjefond sånn at du overfører minst 60% av pengene i løpet av 7-10 år. Aksjefond er ikke risikofritt, men det er den eneste måten du har mulighet til å få positiv avkastning på over tid. Ved å overføre jevnlig over flere år vil du redusere sjansen for store tap ganske kraftig.

Når det gjelder valg av fond er det enkleste å bruke indeksfond med lav forvaltningsavgift. De vil aldri gjøre det fantastisk bra, men over tid pleier de å gjøre det bedre enn snittet av aktivt forvaltede fond. http://www.klp.no har et ganske godt utvalg av billige indeksfond. Kjøp litt i flere forskjellige så reduserer du risikoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Takk for svar, alle sammen!

Virker som de fleste mener jeg bør investere i eiendom. Jeg er ikke så veldig gira på å bli utleier, så det blir nok ikke mer enn en leilighet jeg bor i selv når jeg flytter til Oslo.

Kanskje jeg kjøper meg en hytte etter hvert, men akkurat nå har jeg ikke behov for det. Vi har både hytte på fjellet og ved sjøen i familien, så jeg kan bruke disse.

Jeg har bare ett søsken, og dette får like stor arv som jeg, så det er ikke aktuelt å gi noe bort den veien. Har bare en forelder også (den forelder som er i "arverekken" for den arven er død - derfor er jeg og mitt søsken direkte arvinger), men vil tilby meg å gjøre min forelder med samboer gjeldsfrie. Men de har ikke så mye lån, så det er ikke så stort innhugg.

Bil har jeg ikke behov for der jeg bor nå. Men mulig jeg kjøper det når jeg flytter til Oslo (da må jeg kjøpe leilighet med parkeringsplass!).

Arveavgiften har jeg sjekket på en kalkulator på nett, og den blir visst på rundt 1,5 mill. Men sånn er det vel bare.

Jeg ser heller ikke noe poeng i at jeg ikke skal nedbetale studielånet, og i stedet fortsette å betale renter på det?

Formueskatt og slikt kan jeg lite om, men får sette meg litt inn i det...

Pensjonssparing føler jeg meg altfor ung til å begynne å tenke på :fnise: Men får vel sette av litt til det. Men siden man ikke har en garanti for at man i det hele tatt blir pensjonist, vil jeg ikke prioritere det.

Mye nytt som følger med en slik arv ;) Hadde vært greit å ha en personlig rådgiver som bare kunne tatt litt ansvar...

Nå har du noen knagger du kan henge spørsmål til rådgiveren på.

Det er vel så viktig som de konkrete rådene du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær oppmerksom på at de fleste rådgivere pleiere å anbefale produktene de selv selger, og gjerne de de tjener mest på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Får man liste seg inn med et lite, men velment, råd her ?

Ser du tenker på å gi noe til en frivilig organisasjon.

Det er en god tanke :)

Jeg ville nok kanskje ventet ett år med å gjøre akkurat det.

Dette da det du gir/donerer direkte av arven (formuen) din vil redusere formuen din direkte.

Venter du derimot et år så kan du bruke av renteinntektene, og ditt opprinnelige formuesbeløp er uberørt av din gavmildhet :)

Edit: Leif

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du kan leie ut via en utleiemegler, så du slipper like mye styr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Venter du derimot et år så kan du bruke av renteinntektene, og ditt opprinnelige formuesbeløp er uberørt av din gavmildhet :)

Renten er så lav at realverdien på beløpet inkludert renter, skatt og inflasjon er omtrent den samme eller i verste fall lavere etter et år. Det er derfor ikke noen vits i å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolig er en investering. Istedet for å betale leie til noen annen og sette penger i andres lomme, får man eget sted å bo hvor ingen kommer til å kaste deg ut fra. Mye bedre å investere formuen i forskjellig eiendom, enn å ha pengene liggende i banken og betale skatt på rentene. Ligningsverdien er lavere enn markedsverdien og det trekker formuen ned.

Nei, man kan velge å se på det som en investering om man vil, det er ikke en investering automatisk. Vanlige folk som kjøper bolig for å selv konsumere bolig bør ikke se på det som en investering. Det er jo ikke aktuelt for folk flest å kjøpe bolig, se verdien stige med 30% og så selge for å ta ut avkastning. Slikt er det ingen som gjør. Det er heller ingen som selger på stop-loss etter et fall i boligprisene på 10%.

Nå kan det sies at trådstarter ikke er "vanlige folk", men det er åpenbart at hun ikke akter å kjøpe bolig fordi hun satser på å ta ut avkastning om noen år.

Endret av Top Gun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Renten er så lav at realverdien på beløpet inkludert renter, skatt og inflasjon er omtrent den samme eller i verste fall lavere etter et år. Det er derfor ikke noen vits i å vente.

På beløp i den størrelsesorden vi snakker om her (la oss ta utgangspunkt i 1o mill) så er det TS som er den sterke part i forhandlingssituasjon.

Ved å akseptere en bindingstid så bør det være mulig å kunne forhandle seg frem til et rentenivå på nærmere 4%.

- og, 4% vil i dette tilfellet da utgjøre et sted rundt 400" på ett år.

Så kommer kapitalskatten på 28% og inflasjonen, men det blir fremdeles litt penger igjen av dette.

Jeg har en innebygget skepsis mot å "spise av såkornet", - for å si det på den måten ;)

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På beløp i den størrelsesorden vi snakker om her (la oss ta utgangspunkt i 1o mill) så er det TS som er den sterke part i forhandlingssituasjon.

Ved å akseptere en bindingstid så bør det være mulig å kunne forhandle seg frem til et rentenivå på nærmere 4%.

- og, 4% vil i dette tilfellet da utgjøre et sted rundt 400" på ett år.

Så kommer kapitalskatten på 28% og inflasjonen, men det blir fremdeles litt penger igjen av dette.

 10 000 000

+   400 000 rente

-   112 000 kapitalskatt

-   101 750 formueskatt

=10 186 250

Hvis renten blir utbetalt 31.12 blir formueskatten 4400 kr høyere. Så kommer inflasjonen i tillegg. Akkurat nå er den bare ca 1,5% så man vil gå noen få kroner i overskudd, men den er ventet å stige til 2% igjen før året er slutt, og da taper man ca 13 500 i året. Norges Banks inflasjonsmål er 2,5%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du gjort hvis du var i min situasjon? Investere eller la være?

Jeg havner i denne situasjonen sammen med mine søsken en gang i fremtiden, og jeg tenker å ta det ganske piano slik enkelte av mine venner også gjør. Jeg vil forsøke å ha mest mulig på konto i en god og sikker bank slik at jeg får renter.

Det kan hende jeg setter av litt til å leke litt på børsen med. Penger jeg da har råd til å tape uten at det svir nevneverdig i pengepungen.

Endret av Pene sko...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...