Gå til innhold

Hvem her inne har høyest utdannelse?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Nicoline

Poirot skrev:

Hehe. Hvis jeg hadde kun videregående er det ikke sikkert jeg hadde svart. Statistisk sett ligger du godt over 50 % av befolkningen....

Nei, hvorfor i allverden skulle en med kun videregående skole svare på spørsmålet: Hvem har høyest utdanning?

Jeg for min del har ikke svart på dette fordi jeg vet at jeg ikke er blant de med høyest utdanning.

Etter videregående skole så har jeg bankakademiet og 20 vekttall fra høyskole. Men heldigvis så startet jeg min jobb-karriere i 1982 - i den tiden kunne man velge og vrake blant gode jobber selv kun med videregående skole. All utdannelsen jeg har etter vid.g.skole har jeg tatt mens jeg har jobbet - nå er jeg 40 og kommer kun til å ta kurser for framtiden. Aldri mer eksamenslesing og pugging for mitt vedkommende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Nå er ikke høy utdanning nødvendigvis noe tegn på høy IQ da. Om det var det saken gjaldt..Det finnes de som er medlemmer i Mensa, og som "bare" har en cand. mag grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er jo litt interessant å vite hvor høyt kunnskapsnivå det ligger på i dette forumet også da. Ikke nødvendigvis for å vite hvem som har høyest utdanning. Høyere utdanning kan jo bl.a tilsi høyere analysenivå, og en bredere vurdering av saker. Noe jeg ofte savner i den "folkelige" debatten. Men det kan jo være litt deilig å ha et "fristed" også.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det her møtet i Anonyme Evighetsstudenter er?

Hei, jeg heter Gyldenløwe og er tidligere evighetsstudent! (KG: Hei Gyldenløwe!)

Nå er det 8 måneder siden jeg sist studerte, og da hadde jeg trådd Blindern-brostein i 10 lange år. Jeg studerte både heltid og deltid, og selv om jeg innimellom kom meg bort fra miljøet og jobbet ble jeg stadig dratt tilbake. Har du først begynt å studere er det jævlig vansklig å stoppe, liksom. Bare _må_ ha mer kunnskap. Jeg klarte ikke å bli clean før jeg hadde 135 vekttall. Da hadde jeg rukket å synke skikkelig lavt, med et hovedfag normert til 5 år/100 vt pluss en god del annet.

Men jeg tar egentlig ikke skade av å studere, altså. Har akkurat meldt meg opp til kurs ved Universitetsstudiene på Kjeller på deltid, bare for å få et lite skudd til. Jeg kan stoppe når som helst, jeg lover ...

:blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg holder også på med doktorgraden nå. Møter samme "fordommer" som dere gjester ovenfor. Det at jeg i tillegg jobber innenfor helse - og med en vanlig sykdom som de fleste har et forhold til - fører til at jeg får høre mange personlige historier om folk med denne sykdommen. Samtidig får jeg høre hvor nobel jeg er for jeg gjør det jeg gjør... men, jeg har funnet mitt drømmeyrke - hvorfor skal det være så nobelt?

Alle er forskjellige. Sambisen har bare noen få kurs etter gymnaset - men han er virkelig mye lurere enn meg. Men jeg hadde fått for meg siden jeg var liten jente at det var dette jeg ville jobbe med...

Må innrømme at jeg har diskutert mye med venner om utdannelse. Før var jeg utdannelses-snobb. skulle ivertfall ha kjæreste som hadde master. Men, hva teller det. Det som teller er at man har en bra jobb man virkelig gleder seg å gå til om morgenen (ok, ting går opp og ned, men at man hovedsakelig gleder seg), og er fornøyd med det man gjør!

(og vil bare si NB - er ikke norsk, så dere trenger ikke rette på stavefeil o.l. - selvom kommer til å ha 8+ år på universitet kan jeg ikke skrive riktig norsk - men da alt går på engelsk går det greit likevel) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg
Nå er ikke høy utdanning nødvendigvis noe tegn på høy IQ da. Om det var det saken gjaldt..Det finnes de som er medlemmer i Mensa' date=' og som "bare" har en cand. mag grad.[/quote']

Det finnes Mensa-medlemmer med "bare" fagbrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Gjest Anonymous
Jeg er utdannet sivilingeniør, 5 år på høyskole, 100 vekttall blir vel det..

Blir nok kraftig slått av universitetsfolk...

Ser det er flere her som poengterer at vekttall er det mest korrekte å sammenlikne... Da må man huske at disse ble beregnet ulikt i sin tid. På sivilingeniør i Trondheim tilsvarte 2.5 vt (4*2.5 vt i semesteret) 4 vt på "universitetet". Hadde selv samme fag som noen fra "frie fag" og de fikk 4 vt mens vi fikk 2.5 vt. Reellt sett blir derfor siv.ing.-graden 160 vt, uten at det egentlig betyr en døyt. Skrev dette bare for ordens skyld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

:o Dette er tydeligvis et ømtåelig tema (på linje med diskusjoner om barbering nedentil :ler: ). Alle gjør sine valg og det finnes helt sikkert mange smarte mennesker som ikke har ett eneste vektall! Men det er da like greit å spørre om dette som "hva spiste du til frokost"?!

Når jeg (snart!!) får levert oppgaven min, har jeg 120 vt. Ser ikke bort fra at jeg kommer til å få flere, det er mange fag jeg kunne tenkt meg å ta for "kos" selv om jeg formelt sett er ferdig med utdannelsen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylig fyllt 21 år og har for øyeblikket 60 vekttall. Kan det stemme med halvannet år høyskole heltid? Kan jeg legge til at jeg har hatt 12 eksamener allerede? Og maaange fler blir det.. 5 stk til venter meg i mai/juni. Tenkte jeg skulle ta det med siden dette er, etter min oppfatning, en sånn litt "skryte-tråd".

Forresten så heter det studiepoeng nå. Det er omtrent det samme bare at du ganger vekttallet med 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Nylig fyllt 21 år og har for øyeblikket 60 vekttall. Kan det stemme med halvannet år høyskole heltid? Kan jeg legge til at jeg har hatt 12 eksamener allerede? Og maaange fler blir det.. 5 stk til venter meg i mai/juni. Tenkte jeg skulle ta det med siden dette er, etter min oppfatning, en sånn litt "skryte-tråd".

  Forresten så heter det studiepoeng nå. Det er omtrent det samme bare at du ganger vekttallet med 2.

Ett studieår er normert til 20 vekttall. Så for halvannet år er det mer sansynlig at du har 30 vt. Det er ikke anntall eksamener som avgjør, da du kan ha 2vt eksamener, osv. Jeg gjetter på at de 5 du skal ha til våren ikke er mer enn 2-3 vt hver seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...