Gå til innhold

Hvem her inne har høyest utdannelse?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Alle som har 5 år eller mer og påbegynte studiet før.. 2001? 2002? får ettergitt rundt 50 000 når de er ferdige av lånekassen. Du er nok ikke så spesiell der :wink: Den ordningen er utdøende imidlertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Camelia
Alle som har 5 år eller mer og påbegynte studiet før.. 2001? 2002? får ettergitt rundt 50 000 når de er ferdige av lånekassen. Du er nok ikke så spesiell der :wink: Den ordningen er utdøende imidlertid.

Vet. Summen man får ettergitt er gradert, begynner på 20-30 tusen, tror jeg. Mente ikke å si at jeg er spesiell, ville bare forsikre deg om at alle årene viet studier var vel investerte, til tross for at jeg kom i skade for å skrive innmatrikulert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hovedfag fra Universitetet i Oslo. Normert tid er 6 år, altså 120 vekttall.

Et lite ps om doktorgrad: Dette studiet er normert til 3 eller 4 år etter fullført hovedfag/annen grad, avhengig av om pliktarbeid inngår eller ikke. Det vil altså tilsvare 9 eller 10 års normert (og sikkert en god del lengre reell) studietid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hovedfag fra Universitetet i Oslo. Normert tid er 6 år, altså 120 vekttall.

Et lite ps om doktorgrad: Dette studiet er normert til 3 eller 4 år etter fullført hovedfag/annen grad, avhengig av om pliktarbeid inngår eller ikke. Det vil altså tilsvare 9 eller 10 års normert (og sikkert en god del lengre reell) studietid.

Jeg tok høyde for at hovedfag er normert forskjellig, avhengig av studie, universitet og årstall. Når ditt hovedfag var normert til 6 år (cand.mag + hovedfag på toppen) så betyr ikke det at alle hovedfag er 6 år. Mange steder, f.eks natvit, er cand mag 70 vt, dvs 3,5 år og hovedfag er 30 vt, totalt 100 vt for hovedfag = 5 år. Hvis man da tar en doktorgrad på toppen, uten pliktarbeid, så blir det 8 år normert. Så sa jeg til slutt at det godt kan være over 8 år, avhengig av fakultet osv.

Husk at clemet er opptatt av å kutte ned antall år man studerer, få studentene gjennom løypa kjappere. Jeg mener bachelor er 3 eller 3.5 år som standard ved alle fakultet nå? Og mastergrad er 1,5 år på alle fakultet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og etter 11 år på universitetet har du ikke fått med deg at det heter immatrikulert? Vel anvendte penger..

Ingen vits i å henge seg opp i slike skrivefeil. Det kan skje de beste av oss. Referer herved til innlegget om "gramatikkryttere"

(Eller er vi litt sjalu fordi vi ikke kan skryte av å ha gått på skole like lenge som Camelia, eller har færre vekttall ...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke prøv deg på å bestemme hva jeg skal henge meg opp i, Frigg. Hvis jeg ser en morsom vridning på noe, så står det meg fritt til å pense ivei litt ditover. Uansett om noen lager en tråd om "grammatikkryttere", så betyr ikke det at det er en ny bestemmelse om hva som gjelder her inne.

Til sist; å foreslå at jeg er sjalu på Camelias vekttall.. er tåpelig. Like tåpelig som jeg synes alle som årsaksforklarer en sammenheng med misunnelse eller sjalusi. Hun har de vekttallene hun har fordi hun ønsket å ta dem, jeg har de jeg har fordi jeg ønsket å ta akkurat dem. Å sammenligne antall uten kontekst er skrekkelig fjortis.

Jeg tok meg tid til å skrive dette fordi innlegget (og 143 innlegg) viser hvor blodfersk du er, og ville guide deg litt. Vanligvis hadde jeg oversett sånne idiotkommentarer eller skrevet noe spydig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har cand.mag, og det er ikke så ufattelig mye.

Til gjengjeld har jeg rukket mye på mine 23 år:

Et studieår i utlandet, et år med fotostudier og ett år i full jobb - og er nå i gang med utdannelse nummer to i tillegg til mine fire år på universitetet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Selv om doktorgradsdelen er normert til tre år (åtte år tilsammen da, med femårig master), er det mange som bruker mer tid. Kjenner til mange som har brukt åresvis på å skrive avhandling. Kommer litt an på emne og lignende. Så den normerte tiden kan være veldig misvisende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok meg tid til å skrive dette fordi innlegget (og 143 innlegg) viser hvor blodfersk du er, og ville guide deg litt. Vanligvis hadde jeg oversett sånne idiotkommentarer eller skrevet noe spydig.

Ehh... vet ikke om du la merke til det, men jeg har faktisk vært her lengre enn deg. Og bare fordi jeg ikke har flere tusen innlegg betyr ikke at jeg ikke vet hvordan ting fungere her.

Når du insinuerer at noen har kastet bort utdannelsen sin fordi de har skrevet ett ord feil, virker det som du er ganske så sjalu - ja. Eller så har du et enormt behov for å kvervulere på selv den minste ting. Ja,ja, du heter vel ikke Veslebråka for ingenting da.

Hvis den eneste måten du kan svare på kritikk er ved å kalle de for idiotkommentarer, eller hvis du må svare med å skrive noe spydig, så er det faktisk du som har noe å lære av meg.

Til sist; å foreslå at jeg er sjalu på Camelias vekttall.. er tåpelig. Like tåpelig som jeg synes alle som årsaksforklarer en sammenheng med misunnelse eller sjalusi.

Auda, jeg må visst ha truffet et sårt punkt, i og med at du følte du var nødt til å forsvare deg sånn.

For fremtiden er det vel best om du bare overser sånne kommentarer da, i og med at du tydeligvis ikke takler de særlig bra.

Og så får jeg la være å spøke med at du kanskje er litt sjalu bare fordi du henger deg opp i bagateller.

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes vekttall sier mye mer enn antall år. At jeg tok et år om igjen på jussen (som de fleste gjør) gir meg ikke noe mer utdannelse enn de som gikk studiet på normert tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Poirot: strøk du, eller hadde du muligheten til å "pynte" på karakter(er)? Er nervøs for at jeg ikke vil klare meg, ser du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poirot: strøk du, eller hadde du muligheten til å "pynte" på karakter(er)? Er nervøs for at jeg ikke vil klare meg, ser du...

Ville ha bedre karakter. Det er veldig lav strykprosent på juss (eks 7 av 200 stryker), så det kan du ta helt med ro hvis du har lest pensum. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Jeg er enig i at vekttall sier mer enn år. Det heter studiepoeng nå da. 30 studiepoeng er et semester. Jeg har nå 360, og er ikke ferdig ennå. .

På jussen har det nå - ihvertfall de siste årene- vært slik at man kun får EN sjanse til å forbedre sin karakter på fellesdelen av prof.st, mens tre ganger regelen gjelder for den som stryker. Og ærlig talt; hvem vil ha karakteren E i juss???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, si det Gjest. Ikke meg i alle fall. Og en takk til Poirot - statistikken er i det minste ikke i mot meg!

Nå er det jo nytt opplegg, men juss er jo fremdeles juss! Men det er vanskelgi å få bra karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Ja, jeg er klar over det. Men regner med at det skal gå på et eller annet vis - hvis oppfølgingen er tettere burde det nesten være vanskeligere å mislykkes totalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...