Miranda Skrevet 22. januar 2004 Forfatter #21 Del Skrevet 22. januar 2004 Eller rett og slett instruere henne om at hun må ta telefonen. Lettere sakt enn gjordt. Hun skaper seg fullstendig. Kaster seg ned på gulvet og gråter og VIL ikke ta den. Hva gjør man så? Det skulle jeg likt å visst. På noen høres det ut som om hun kommer til å bruke mobiltelefonen flere ganger daglig, - det er ikke meningen. Jeg ser ikke på dette som noe problem overhodet. Lille Rosin: Ja, hun har PC på rommet. Vår gamle computer. Internett oppkobling er på trappene. Skjønner ikke hvorfor dette skulle være noe galt i. Neste år, fra 1. klasse, får alle elevene tilgang til computer noen timer om uken. Hun kan allerede nå finne veien inn til internett, og elsker å være på spesielt BARBIE sidene. Det finnes faktisk MANGE lærerike sider for barn. Men dette vet du selvfølgelig ikke noe om Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Skrevet 22. januar 2004 Forfatter #22 Del Skrevet 22. januar 2004 Lille Rosin: Og ja, det glemte jeg; hun har et lite TV på rommet. Bruker det av og til, men sitter oftes sammen med oss i stuen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 22. januar 2004 #23 Del Skrevet 22. januar 2004 Tja, er det så ille at en 6åring har tlf. Greit nok, jeg skjønner ikke heller hva hun skal med den, men hvorfor ikke?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moonshadow Skrevet 22. januar 2004 #24 Del Skrevet 22. januar 2004 Har du ikke fått meg deg noe av alt det tragiske skom har skjedd med små jenter i den siste tiden, som resultat av sms og internett. Det er godt mulig du er ett bra menneske, men det er utrolig mange som ikke er det og disse gjør internett rett og slett farlig for barn. Jeg forsto det som at du bodde i Danmark?! Da har du kanskje ikke hørt det som er på nyhetene her i Norge om dagen. I forrige uke forsvant en tolv år gammel jente og var borte i tre dager, hun hadde møtt noen fra internett. Heldigvis gikk det bra denne jenta men det er sørgelig nok ikke alltid det ender slik. I Sverige ble to jenter funnet død og de regnet med de hadde møtt noen som de hadde fått kontakt med over nett. Det er lett å si du skal følge med osv, men disse folka har måter å komme i kontakt med barna våre, som vi ikke engang kan komme til å tenke på. Det er en forferdelig verden vi lever i om dagen. Trist at det må være sånn men... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coral Skrevet 23. januar 2004 #25 Del Skrevet 23. januar 2004 Leste i en annen tråd at noen mente mobiltelefonen kunne ta form som en sikkertheslenke mellom barna og foreldrene, i den forstand at om barnet hadde mobilen med seg kunne foreldrene alltid nå dem, og motsatt. Skjønner jo på den ene siden argumentet, men synes samtidig det kan bli en slags falsk trygghet.. Hva om batteriet er tomt feks ? Og kan man stole på at barna er der de sier at de er? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pia32 Skrevet 23. januar 2004 #26 Del Skrevet 23. januar 2004 Jeg føler absolutt at det er en trygghet med mobiltelefon, passer min nevø og niese endel og han eldste(10 år) har fått mobil,det er utrolig lettvint og kunne gi beskjed med en gang hvis det er noe viktig, eller ringe, og han passer alltid på at mobilen er ladet. Hvis han skal noe er det greit å kunne ringe å sjekke at alt er greit. Han er ute med barna mine på 3 og 5 år også og hvis jeg synes de blir sene eller det er noe jeg lurer på så er det bare å ringe...Jeg synes det er kjempelurt med mobil til barn Jeg tror at yngre barn ikke har så stort behov for å juge om hvor de er ,det er vel værre med tenåringsbarn, men de kan jo juge uansett om de sier det i mobil eller når de går ut, det kommer jo ann å forholde mellom foreldre og barn (det de ikke får lov til hjemme gjr de ute uansett) ikke alltid like lett.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lizbet Skrevet 23. januar 2004 #27 Del Skrevet 23. januar 2004 Vi snakker om en seks år gammel jente.....hvor realistisk er det at hun stikker av med noen fra nettet????? Min lillesøster har pc på rommet sitt. Og tilgang til nettet. Men i en alder av syv år er det faktisk begrenset hva hun klarer på egenhånd. Man skal ikke undervurdere barn, men man skal ikke tro de kan alt heller. Det er tross alt stor forskjell på en seks åring som det her er snakk om, og disse jentene på tolv og seksten år. Og jeg tar meg i å lure på om dagens sekstenåringer er mindre modne enn vi var. Jeg hadde da aldri funnet på å reise hjemmenifra med noen jeg ikke kjente. Alle skjæres over en kam her. Jeg synest det er helt greit slik som miranda beskriver det. Det jeg kanskje er mer usikker på er hvorvidt hun klarer å bruke den. Og eventuelt rekker å bruke den om det skulle skje noe. Der har man kanskje dette med falsk trygghet.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2004 #28 Del Skrevet 23. januar 2004 Ærlig talt, jeg tror ikke dette innlegget er seriøst. Tror det kom av alle oppslagene ang.nett og mobil i det siste? Skrevet for å se reaksjoner? Hva mangler denne 6 åringen? Hun har ikke fått begynt med hjemmealenefester og prøvekjøre bil også da? Dette er hinsides all fornuft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Skrevet 23. januar 2004 Forfatter #29 Del Skrevet 23. januar 2004 Det jeg kanskje er mer usikker på er hvorvidt hun klarer å bruke den. Og eventuelt rekker å bruke den om det skulle skje noe. Der har man kanskje dette med falsk trygghet.... Jeg kan godt være enig i at det kan være en falsk trygghet. Mitt mobilnr er koblet inn som hurtigvalg, - hun skal kun holde "1" inne litt, så ringer hennes telefon min opp. Det gjør det lettere, men hun kan også mitt mobiltlfnr. utenat. Jeg var klar over at mange ville stille seg skeptiske, men jeg synes ikke det er noe "underlig" å gi min datter sin egen telefon... Til siste "gjest": Du tror nok at jeg er fryktelig materialistisk, MEN slik oppfatter jeg meg ikke. Og jeg mener at viktigere enn å gi alle materielle goder er det å gi ros, anerkjennelse og oppmerksomhet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2004 #30 Del Skrevet 25. januar 2004 Er en ekstra sikkerhet og trygghet når baret/tenåringen har mobil og vi kan nå det, helt klart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Naken Skrevet 30. januar 2004 #31 Del Skrevet 30. januar 2004 Jeg synes det høres utrolig spesielt ut å utstyre en 6 åring med egen mobil!! :o Kan ikke barn få være barn litt lenger, før vi prakker på dem voksenlivets annsvar? Tror du i det hele tatt at hun klarer å ta vare på mobilen? Det er vel ikke så uvanlig at en 6 åring kan "forlegge" eller miste en ting eller to, og da er "sikkerhetsnettet" pluttselig blitt en falsk trygghet, som gjør at du kanskje tror alt er ok, når det ikke er det. Og at en 6 åring er alene hjemme? Er ikke det også vell tidlig? Det synes i alle fall jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dina Skrevet 30. januar 2004 #32 Del Skrevet 30. januar 2004 Eldstemann her i huset fyller 10 år iom noen måneder, og har mast om egen mobil i over ett år nå...! :blunke: Jeg regner med at han kommer til å få mobiltelefon på 10 årsdagen sin! Syns det er en grei alder! Dina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 31. januar 2004 #33 Del Skrevet 31. januar 2004 Det er klart at alle syns den alderen DE selv har bestemt er den beste. Hvis noen mener at barnet skal ha mobiltelefon når det barnet er 6 år, så greit nok! Det er ikke noe jeg har noe med! Min 13 åringen har hatt mobil siden h*n var 9-10, og den blir ihvertfall ikke misbrukt, ikke forlagt og har aldri vært mistet. Jeg vet at dette er et diskusjonsforum, men fy flate så mange moraliserende bedrevitere det fnnes her. Jeg bruker MIN egen sunne fornuft når jeg oppdrar MITT barn - og så lar jeg andre oppdra sine barn, enig eller uenig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nicoline Skrevet 31. januar 2004 #34 Del Skrevet 31. januar 2004 Folk må gjøre akkurat hva de vil for meg - men jeg må innrømme at jeg trodde det var en spøk. La barn få være barn, en 6-åring har hverken behov for TV på rommet, mobiltelefon eller egen internett-tilgang. Mine unger fikk ikke mobil før de var 12 og 15 år gamle - jeg syntes til og med at 12 år er for tidlig - det er mange av hans kamerater som fremdeles ikke har egen telefon. Hva skjer med utviklingen i samfunnet vårt - vi er faktisk i ferd med å fjerne barna mer og mer fra vårt eget liv og fra det som faktisk er foreldres ansvar... Skal virkelig TV på rommet overta mer og mer av den kontakten foreldre har ved å se på TV sammen med barna? Og har dere ikke fått med dere at kyndige personer anbefaler foreldre å ha PC`en stående i stuen slik at de kan følge med på hva barna foretar seg på Internett? Skal mobiltelefonen bli en erstatning for foreldrenes kontroll med hvor barna til enhver til oppholder seg? Jeg synes rett og slett det er skremmende ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå