Gå til innhold

Må jeg skrive eksakt beløp på selvangivelsen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal føre på gjeld og gjeldsrenter på selvangivelsen. Må jeg da føre inn det eksakte beløpet, eller kan jeg legge meg litt under? Vet jo at jeg evnt. taper noen kroner på det, men da slipper jeg å ta en telefon jeg ikke vil ta(hater å ringe).

La oss ta et eksempel; si at lånet var på 200000 januar i år, og jeg da skriver opp 195000, og at jeg betalte ca 15000 i gjeldsrenter, og jeg da skriver litt under 14000? Går dette? Blir det sjekket opp av skatteetaten slik at de skriver opp de korrekte tallene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal føre på gjeld og gjeldsrenter på selvangivelsen. Må jeg da føre inn det eksakte beløpet, eller kan jeg legge meg litt under? Vet jo at jeg evnt. taper noen kroner på det, men da slipper jeg å ta en telefon jeg ikke vil ta(hater å ringe).

La oss ta et eksempel; si at lånet var på 200000 januar i år, og jeg da skriver opp 195000, og at jeg betalte ca 15000 i gjeldsrenter, og jeg da skriver litt under 14000? Går dette? Blir det sjekket opp av skatteetaten slik at de skriver opp de korrekte tallene?

Du skal oppgi korrekte opplyninger og det skal man skrive under på at man har gjort også...

Skatteetaten sjekker opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal oppgi korrekte opplyninger og det skal man skrive under på at man har gjort også...

Skatteetaten sjekker opplysningene.

Ja, men når jeg legger meg litt under av hva som faktisk er sannheten er det vel ikke så farlig? :klo: Da får jeg jo igjen mindre på skatten enn jeg egentlig skulle ha fått..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jo at jeg evnt. taper noen kroner på det, men da slipper jeg å ta en telefon jeg ikke vil ta(hater å ringe).

Jeg vil tro det er mer ubehagelig på sikt å bli kjent for å trikse med tallene til Skatteetaten enn at man tar en telefonsamtale man gruer seg til.

Det vil bli oppdaget og da er det ikke til din fordel at du skrev under på at du hadde oppgitt korrekte tall når du var kjent med at dette ikke stemte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det er mer ubehagelig på sikt å bli kjent for å trikse med tallene til Skatteetaten enn at man tar en telefonsamtale man gruer seg til.

Det vil bli oppdaget og da er det ikke til din fordel at du skrev under på at du hadde oppgitt korrekte tall når du var kjent med at dette ikke stemte.

Men Jeg legger meg jo UNDER for å være sikker liksom, det er jo ikke sånn at jeg trikser meg til mere skattepenger akkurat. Jeg taper jo på det selv..

Og jeg er jo ikke kjent med at det ikke stemmer for jeg vet jo rett og slett ikke det eksakte beløpet, vet bare sånn ca. Og da er det jo tryggere å legge seg under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Hvis dette er gjeld du har til en låneinstitusjon (typisk bank, statens lånekasse, husbanken eller andre av samme type) så ble de eksakte tallene ved årsskiftet sendt direkte til skatteetaten.

Du skal ha fått kopi av alt dette i årsoppgaven fra långiver

Det du da gjør er å sjekke at de tallene skatteetaten har brukt i utkastet til likning for deg er de samme tallene som det står i årsoppgaven du har fått.

Verre er det ikke.

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal du skrive EKSAKT beløp. Tror du selvangivelsen er en sånncirkaoppgave?? Samme om du legger deg over eller under. Er det feil, så er det feil. Du risikerer å få straffeskatt for eksempel.

Straffeskatt kan ilegges med 30 prosent av den skatten som er unndratt.

På visse vilkår kan du få skjerpet tilleggsskatt med 15 prosent eller 30 prosent i tillegg til ordinær tilleggsskatt ved grov uaktsomhet eller forsett, ifølge Skatteetaten.

Kan ikke skylde på slurv

Ifølge Katharina Kvitvik, seniorskattejurist i Skattedirektoratet, spiller det ingen rolle om feilen skyldes slurv fra skattebetalerens side.

- Dersom skattyter ikke korrigerer uriktige eller ufullstendige opplysninger i den forhåndsutfylte selvangivelsen, har han ikke oppfylt sin opplysningsplikt etter ligningsloven. Det stilles ikke krav om utvist skyld fra skatteyters side for å ilegge tilleggsskatt, forklarer Kvitvik.

Hvis du ikke klarer å ta en telefonsamtale er du faktisk nødt til å få noen til å gjøre det for deg. Eller sende en mail!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er gjeld du har til en låneinstitusjon (typisk bank, statens lånekasse, husbanken eller andre av samme type) så ble de eksakte tallene ved årsskiftet sendt direkte til skatteetaten.

Du skal ha fått kopi av alt dette i årsoppgaven fra långiver

Det du da gjør er å sjekke at de tallene skatteetaten har brukt i utkastet til likning for deg er de samme tallene som det står i årsoppgaven du har fått.

Verre er det ikke.

Nei den har tydeligvis ikke blitt sendt til skatteetaen i år, men alle år tidligere. Får ikke årsoppgave for det er ikke et vanlig lån til en bank, men til et forsikringsselskap.

Så det står rett og slett ikke oppført noe som helst gjeld i hele tatt på selvangivelsen(noe som det har gjort de tidligere årene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men når jeg legger meg litt under av hva som faktisk er sannheten er det vel ikke så farlig? :klo: Da får jeg jo igjen mindre på skatten enn jeg egentlig skulle ha fått..

Jo, for du skal gi NØYAKTIGE opplysninger iselvangivelsen. Annet er vel regnet som skattesnyteri, uansett hvilken vei det går. Ligningskontoret sjekker opplysningene du gir. Straffe gebyr høres vel kanskje litt verre ut enn å ta en tlf??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, for du skal gi NØYAKTIGE opplysninger iselvangivelsen. Annet er vel regnet som skattesnyteri, uansett hvilken vei det går. Ligningskontoret sjekker opplysningene du gir. Straffe gebyr høres vel kanskje litt verre ut enn å ta en tlf??

Det er ikke skattesnyteri å oppgi et mindre beløp enn faktiske gjeldsrenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal oppgi korrekte opplyninger og det skal man skrive under på at man har gjort også...

Skatteetaten sjekker opplysningene.

I utgangspunktet skal man oppgi korrekte og eksakte beløp på selvangivelsen, ja. Og i mange tilfeller vil Skatteetaten også sjekke at de opplysningene skattyter oppgir på selvangivelsen er korrekte. Men det foregår ikke alltid kontroll av alle selvangivleser.

Jeg vil tro det er mer ubehagelig på sikt å bli kjent for å trikse med tallene til Skatteetaten enn at man tar en telefonsamtale man gruer seg til.

Det vil bli oppdaget og da er det ikke til din fordel at du skrev under på at du hadde oppgitt korrekte tall når du var kjent med at dette ikke stemte.

Om man oppgir en litt lavere gjeld og mindre gjeldsrenter enn det som faktisk er tilfelle, fører dette til høyere skatt - det vil ikke gå innunder regelene om unndragelse av skatt.

Selvfølgelig skal du skrive EKSAKT beløp. Tror du selvangivelsen er en sånncirkaoppgave?? Samme om du legger deg over eller under. Er det feil, så er det feil. Du risikerer å få straffeskatt for eksempel.

Hvis du ikke klarer å ta en telefonsamtale er du faktisk nødt til å få noen til å gjøre det for deg. Eller sende en mail!

Man risikerer ikke tilleggsskatt dersom man oppgir for lavt rentefradrag. Vilkår i ligningsloven § 10-2 som regulerer tilleggsskatt er at feilaktige opplysninger har eller kunne ført til for lite skatt - og det er ikke tilfelle her.

Jo, for du skal gi NØYAKTIGE opplysninger iselvangivelsen. Annet er vel regnet som skattesnyteri, uansett hvilken vei det går. Ligningskontoret sjekker opplysningene du gir. Straffe gebyr høres vel kanskje litt verre ut enn å ta en tlf??

Det er ikke skattesnyteri, nei.

Og som en liten oppsummering: I utgangspunktet skal man levere selvangivelse med korrekte og nøyaktige opplysninger. Skatteetaten foretar imidlertid prioriteringer og ville ikke brukt ressurser på å oppklare slike småfeil.

Hilsen skattejurist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som skattejurist ville jeg tro du ikke oppfordret til å bryte vår plikt til å oppgi nøyaktige opplysninger.

Dessuten bør TS være klar over at skatteetaten kan kontrollere disse opplysningene senere også. Ikke bare nå i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, og derfor understreket jeg at man i utgangspunktet skulle være korrekt og nøyaktig. Jeg har heller ikke i innlegget mitt oppfordret til unøyaktighet. Det jeg imidlertid gjorde, var å tilbakevise at man kunne få tilleggsskatt i slike tilfeller, for det er ikke korrekt.

Vi har heller ingen generelle sanksjoner mot det å oppgi beløp som stiller seg i en skattemessig dårligere situasjon enn man egentlig skal være i. Ville du være så kategorisk dersom vedkommende sa hun ville oppgi for mye lønn også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ville jeg vært det! Man skal oppgi nøyaktige opplysninger, samme hva det gjelder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ville jeg vært det! Man skal oppgi nøyaktige opplysninger, samme hva det gjelder!

Det finnes ingen sanksjoner mot det, iallefall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jo, for du skal gi NØYAKTIGE opplysninger iselvangivelsen. Annet er vel regnet som skattesnyteri, uansett hvilken vei det går. Ligningskontoret sjekker opplysningene du gir. Straffe gebyr høres vel kanskje litt verre ut enn å ta en tlf??

Hvordan kan det være skattesnyteri å betale for mye i skatt? Det er jo helt absurd å skulle hevde noe sånt, det ser du vel? Dette er et godt eksempel på at man ikke bør svare på ting man ikke har peiling på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare for TS å ta en telefon til forsikringsselskapet/lånyter og si at du ikke har mottatt årsoppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare for TS å ta en telefon til forsikringsselskapet/lånyter og si at du ikke har mottatt årsoppgave.

Jeg mottar ALDRI årsoppgave fra de, har aldri fått det på de årene jeg har hat gjeld hos de..

Og nei, jeg lider av ekstrem telefonskrekk så det er ikke bare bare å ringe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med andre ord så skjer det ingenting hvis jeg skriver under eksakt beløp? Det er jo bare meg det går utover da skulle man tro :klo: Da får jeg jo igjen for LITE skatt, og det er vel ikke å fuske med skatten vel? Hadde jo skjønt om det hadde vært omvendt men ikke i dette tilfelle..

Og om de sjekker det med selskapet så er det vel bare for skatteetaen å føre inn det korrekte beløpet? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...