AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #1 Del Skrevet 14. april 2012 Hvorfor er det slik at mennesker som er mørk i huden (ikke brune, men nesten svarte eller svarte) har mer trekk etter gorillaer enn hvite mennesker? (nei dette er ikke en tråd for rasister!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 14. april 2012 #2 Del Skrevet 14. april 2012 Hva som er årsaken bak den forskjellige oppbygningen av kropp og ansikt hos de forskjellige menneskegruppene rundt om i verden er jeg usikker på, og det er jo forsåvidt et spennende tema. Kan hende det er litt tilfeldigheter bak det og, rett og slett. Men vi får se om ikke andre vet mer om dette enn meg, eller om noen av oss gidder å Google. Men for å rette litt på deg, så har ingen av oss "trekk etter gorillaer". Vi stammer ikke fra gorillaene. Gorillaene og andre aper har derimot samme stamfar som oss. Se på denne illustrasjonen, så er det lettere å skjønne hvordan det hele gikk til: 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 14. april 2012 #3 Del Skrevet 14. april 2012 (endret) Hvorfor er det slik at mennesker som er mørk i huden (ikke brune, men nesten svarte eller svarte) har mer trekk etter gorillaer enn hvite mennesker? (nei dette er ikke en tråd for rasister!) ER det slik, da? Det syns jeg nesten må være det første spm man stiller seg. For så vidt jeg kan skjønne, så er den største forskjellen en flatere nese og fyldigere lepper. Men ikke noen store forskjeller i kranie eller kroppsbygning. Om noe, så er de negroide for en stor del tynnere og mer senesterke enn hvite. Og de har langt mindre kroppsbehåring, noe som OGSÅ er temmelig "apeaktig". Og hvis du begrenser deg til å snakke om kun hudfarge, så må du vel kanskje inkludere folkeslag som tuareger og noen av de indiske folkeslagene, som også kan være nesten svarte. Og de har ikke engang de "klassiske" negroide trekkene. Så jeg tror ikke "observasjonen" din har særlig mye for seg. Endret 14. april 2012 av Mann 42 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #4 Del Skrevet 14. april 2012 Morsomt spørsmål. Jeg må innrømme at jeg selv har lagt merke til apelikheten hos enkelte kulørte folkeslag. Flate neser, store lepper, underbitt og kraftig hakeparti er jo typiske trekk hos både gorillaer/aper og del mørkhudede mennesker. Disse trekkene er jo ikke like fremtredende hos alle mørkhudede folkeslag, men de er helt klart tilstede hos f.eks negere. Kanskje det er slik, fordi negrenes gener likner mer på apens enn det våre gener gjør? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 14. april 2012 #5 Del Skrevet 14. april 2012 De brede, flate nesene har noe med den varmen de lever i å gjøre, om jeg ikke husker feil. Slippe og dra den heite lufta rett ned i lungene. Jeg leste en gang en forklaring på hvorfor forskjellige raser har forskjellig utseende utifra miljøet de er tilpasset. Mange år siden, og aner ikke om jeg klarer å finne noe om det på nett. Det var jo før verdensveven, må vite. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
apekatt Skrevet 14. april 2012 #6 Del Skrevet 14. april 2012 Fordi mennesker tilpasser seg der de lever i akkurat som andre dyr. Det tar millioner av år selvfølgelig, så man ser det jo ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest notetur nomen Skrevet 14. april 2012 #7 Del Skrevet 14. april 2012 Hvorfor er det slik at mennesker som er mørk i huden (ikke brune, men nesten svarte eller svarte) har mer trekk etter gorillaer enn hvite mennesker? (nei dette er ikke en tråd for rasister!) Unnskyld? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest notetur nomen Skrevet 14. april 2012 #8 Del Skrevet 14. april 2012 Morsomt spørsmål. Jeg må innrømme at jeg selv har lagt merke til apelikheten hos enkelte kulørte folkeslag. Flate neser, store lepper, underbitt og kraftig hakeparti er jo typiske trekk hos både gorillaer/aper og del mørkhudede mennesker. Disse trekkene er jo ikke like fremtredende hos alle mørkhudede folkeslag, men de er helt klart tilstede hos f.eks negere. Kanskje det er slik, fordi negrenes gener likner mer på apens enn det våre gener gjør? Den tror jeg du ser fordi du prøver å se den.Og det gjør du fordi du har lært deg at sånn skal det være. Mennesker har ikke utviklet seg fra de gorillaene som sitter i jungelen i dag, så dette er kunnskapsløst, fordomsfullt vås fra ende til annen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie_22 Skrevet 14. april 2012 #9 Del Skrevet 14. april 2012 (endret) Min lenke Bare måtte! :gjeiper: Endret 14. april 2012 av Sofie_22 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 14. april 2012 #10 Del Skrevet 14. april 2012 Morsomt spørsmål. Jeg må innrømme at jeg selv har lagt merke til apelikheten hos enkelte kulørte folkeslag. Flate neser, store lepper, underbitt og kraftig hakeparti er jo typiske trekk hos både gorillaer/aper og del mørkhudede mennesker. Disse trekkene er jo ikke like fremtredende hos alle mørkhudede folkeslag, men de er helt klart tilstede hos f.eks negere. Kanskje det er slik, fordi negrenes gener likner mer på apens enn det våre gener gjør? Er du seriøs nå? I så fall er du ute på bærtur, og det til de grader. Alle mennesker, over hele verden, stammer fra samme sted. Det inkluderer oss etniske nordmenn, indianere fra Amerika, aboriginere fra Australia, mørkhudete afrikanere, inuitter osv. Husker jeg riktig (og dette kan Googles om man ønsker nærmere og mer nøyaktig informasjon) stammer mennesket, homo sapiens, fra områdene rundt Afrika/Midt-Østen. Deretter spredde vi oss utover hele verden, slik denne illustrasjonen viser: Ergo er det ingen av oss som er nærmere beslektet med apeartene enn andre, ettersom vi alle, enten vi er lyse eller mørke, gule eller røde, har akkurat samme opphav. Det er nok derimot klima og miljøpåvirkninger som har ført til vårt forskjellige eksteriør, som noen andre i tråden også har nevnt. Samt noen tilfeldigheter, sannsynligvis. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 14. april 2012 #11 Del Skrevet 14. april 2012 San, som så vidt jeg vet er det eldste folket på planeten, har trekk som minner om alle rasene. De er svarte, men ikke påfallende negroide, hverken hva gjelder neser eller lepper. Snarere enn å lage tåpelige spekulasjoner over hvor nære noen folkegrupper kan tenkes å være apene genetisk, er det mer rimelig å se på hvilke tilfeldigheter som har ført til at noen grupper utvikler visse overfladiske kjennetegn. Menneskeheten har vært gjennom flere episoder og perioder der vi har vært nære på å bli utslettet, og har måttet starte igjen nesten fra scratch. Når det skjer med en populasjon, så er genpoolen man har å "velge fra", innskrenket, og det gjør at noen særpreg kan spres til hele befolkningen og nedarves. San-folket er forøvrig et av de mest genetisk varierte som finnes, antakeligvis fordi de er en så gammel nasjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadzia626 Skrevet 11. mai 2012 #12 Del Skrevet 11. mai 2012 Fordi mennesker tilpasser seg der de lever i akkurat som andre dyr. Det tar millioner av år selvfølgelig, så man ser det jo ikke. Der har du nok det riktige svaret på hvorfor afrikanere har noen av de samme trekkene som beslektede arter i Afrika. Men som Tonje sier, vi kommer alle fra Afrika, det er ikke så lenge siden heller. På de få tusen årene siden da har vi ikke forandret oss noe særlig. Bare litt på overflaten. Påstanden noen kom med om at afrikanere er nærmere i slekt med gorillaen er ganske absurd. Vi er alle ganske nærme i slekt med dem. Hadde det ikke vært for at i mennesket har to av kromosomene slått seg sammen, kromosom 2, så hadde vi vært like nok til at vi sannsynligvis kunne krysset mennesker med flere av de andre primatene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 11. mai 2012 #13 Del Skrevet 11. mai 2012 Der har du nok det riktige svaret på hvorfor afrikanere har noen av de samme trekkene som beslektede arter i Afrika. Men som Tonje sier, vi kommer alle fra Afrika, det er ikke så lenge siden heller. På de få tusen årene siden da har vi ikke forandret oss noe særlig. Bare litt på overflaten. Påstanden noen kom med om at afrikanere er nærmere i slekt med gorillaen er ganske absurd. Vi er alle ganske nærme i slekt med dem. Hadde det ikke vært for at i mennesket har to av kromosomene slått seg sammen, kromosom 2, så hadde vi vært like nok til at vi sannsynligvis kunne krysset mennesker med flere av de andre primatene. Noen som har forsket på ca når de kromosomene slo seg sammen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadzia626 Skrevet 11. mai 2012 #14 Del Skrevet 11. mai 2012 Et kjapt google søk gav meg Wikipedia-artikkelen: http://en.wikipedia.org/wiki/Chromosome_2_(human) Kan sikkert finne ut noe fra det ... Dette er ikke mitt fagfelt, så jeg vet ikke så mye mer. Kan kun dette fordi jeg pleide å diskutere med kreasjonister Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 11. mai 2012 #15 Del Skrevet 11. mai 2012 Det nærmeste jeg finner er "few million years ago". Men det er tydelig at det ikke er "designet" som nutcasene påstår, ihvertfall. (Wikilinken er forresten her) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nusseli Skrevet 11. mai 2012 #16 Del Skrevet 11. mai 2012 Jag har undrat varför vi människor ser så olika ut? Asiater (indelat också i sina skillnader), afrikaner, indianer, europeer osv... Har HÖRT att det har blivit forskat på adoptivbarn. Trots sina olika DNA och ursprung så växer dessa barnen upp och får liknande drag som adoptivföräldrarna. Människokroppen har alltså en tendens att förändra och anpassa sig efter miljö. Det här är väldigt spännande tycker jag! Om någon vet någon bra dokumentär om ämnet så säg gärna till Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 12. mai 2012 #17 Del Skrevet 12. mai 2012 Jag har undrat varför vi människor ser så olika ut? Asiater (indelat också i sina skillnader), afrikaner, indianer, europeer osv... Har HÖRT att det har blivit forskat på adoptivbarn. Trots sina olika DNA och ursprung så växer dessa barnen upp och får liknande drag som adoptivföräldrarna. Människokroppen har alltså en tendens att förändra och anpassa sig efter miljö. Det här är väldigt spännande tycker jag! Om någon vet någon bra dokumentär om ämnet så säg gärna till Hadde vært fantastisk spennende hvis det hadde vært sant. Men det er bullshit. Sorry. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frøkna Skrevet 12. mai 2012 #18 Del Skrevet 12. mai 2012 Mennesker utvikler seg over tid og der forfedrene våre levde. Huden utvikler seg ut i fra om vi lever med mye sollys eller lite osv. Det er ikke rasistisk å påpeke at vi er annerledes utseendemessing og at vi har annerledes egenskaper, men er vågalt å forske på siden det kan oppfattes rasistisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #19 Del Skrevet 12. mai 2012 Er du seriøs nå? Selvfølgelig er jeg ikke seriøs. Trodde du det? Men det er ikke til å komme fra at enkelte folkeslag likner mer på aper og gorillaer enn andre. Det kan du vel ikke nekte for? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
apekatt Skrevet 12. mai 2012 #20 Del Skrevet 12. mai 2012 Selvfølgelig er jeg ikke seriøs. Trodde du det? Men det er ikke til å komme fra at enkelte folkeslag likner mer på aper og gorillaer enn andre. Det kan du vel ikke nekte for? Bare fordi du mener det, så betyr det ikke at alle har den samme meningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå