Silfen Skrevet 13. april 2012 #1 Skrevet 13. april 2012 De fleste er vel enige om at svart arbeid er en uting og det er ikke det jeg ønsker å diskutere. Men i en annen tråd her, samt ganske mye ellers, blir ordet snylting brukt om alle som arbeider svart. Eksempel; Person 1 jobber og betaler skatt, la oss si kr 100 000 pr år. Person 2 jobber og betaler skatt, også kr 100 000 pr år. Person 2 tar i tillegg litt arbeid for venner og tjener en tusenlapp eller to i måneden på det. Kriminelt i seg selv, ja. Men; hvor snylter h*n hen? H*n betaler samme skatt som person 1 for de samme godene. Jeg ser ikke helt hvordan en person som jobber og betaler skatt kan kalles snylter selv om de har en aktivitet som er galt på et annet vis. En person som er arbeidsledig og mottar stønader som også tar svart arbeid vil jeg kalle en snylter, fordi denne mottar stønader fra det offentlige uten å gi noe tilbake. Hadde det ikke vært mer korrekt å kalle person 2 en kriminell fremfor en snylter? 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2012 #2 Skrevet 13. april 2012 De fleste er vel enige om at svart arbeid er en uting og det er ikke det jeg ønsker å diskutere. Men i en annen tråd her, samt ganske mye ellers, blir ordet snylting brukt om alle som arbeider svart. Eksempel; Person 1 jobber og betaler skatt, la oss si kr 100 000 pr år. Person 2 jobber og betaler skatt, også kr 100 000 pr år. Person 2 tar i tillegg litt arbeid for venner og tjener en tusenlapp eller to i måneden på det. Kriminelt i seg selv, ja. Men; hvor snylter h*n hen? H*n betaler samme skatt som person 1 for de samme godene. Jeg ser ikke helt hvordan en person som jobber og betaler skatt kan kalles snylter selv om de har en aktivitet som er galt på et annet vis. En person som er arbeidsledig og mottar stønader som også tar svart arbeid vil jeg kalle en snylter, fordi denne mottar stønader fra det offentlige uten å gi noe tilbake. Hadde det ikke vært mer korrekt å kalle person 2 en kriminell fremfor en snylter? Du får det til å høres ut som om arbeidsledige sitter passiv,mottar og ikke yter noe. Jeg har jobbet i veldig mange år,tjent godt. Ikke vært sykemeldt,ikke brukt det off.helsestell eller noe. Plutselig er jeg ledig. Pga at jeg har tjent gode penger i over tid,så får jeg max ytelse. Max ytelse,dekker ikke mine reelle utgifter. Grunnen til at jeg har tjent gode penger er som eksemplet ditt over. Jobbet i den faste jobben.Jeg har også jobbet på fritiden,men valgt å skatte av de kronene. Nå kan man kalle mye for svart arbeide i dag. Som ledig kan jeg ikke ta på meg gratisarbeide engang. Alle vil vi motta en eller annen form for svart tjeneste en gang i tiden. Jeg kjenner ikke en person som har bygd hus,som ikke har mottatt slik hjelp. i som har bygd vet hva det koster hvitt. Eller ved restaurering av hus. Ikke vær så hellig å si at dette gjør ikke du,eller vil gjøre.
Silfen Skrevet 13. april 2012 Forfatter #3 Skrevet 13. april 2012 Nå er du vel litt på kanten av det jeg spør om. Er du arbeidsledig og FÅR arbeid, så er du jo ikke arbeidsledig. Er du arbeidsledig og får småjobber som du velger å ikke skatte av, så snylter du. Er du arbeidsledig og har for store utgifter kontra inntekt så er det vel måter å overkomme det på, fryse lån etc. i en periode. 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2012 #4 Skrevet 13. april 2012 Jeg mener at å kalle det snylting er feil ord, uansett hva man tjener. Ligger man et stykke til høyre på den politiske skalaen vil man kalle beskatning for snylting.
Silfen Skrevet 13. april 2012 Forfatter #5 Skrevet 13. april 2012 Så du mener det ikke er snylting å motta trygd samtidig som man får penger svart som kanskje ville redusert trygden? 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2012 #6 Skrevet 13. april 2012 Syns svart arbeid er topp! Kriminelt å ta noen sidejobber?! Virker som om du har ett ønske om å leve i en drømmeverden. Syns du det er helt feil hvis feks en venn av meg gjør en jobb for meg, jeg betaler svart og får 50% rabatt? Kanskje kan jeg returnere tjenesten en dag. Det er slik verden fungerer. Its all about who You know. 2
Silfen Skrevet 13. april 2012 Forfatter #7 Skrevet 13. april 2012 Nå ER det kriminelt å jobbe svart og det er ikke heller diskusjonen her. Men jeg syns det er litt merkelig at alle de som hyler snylting i andre tråder ikke har hylt litt her og. 2
Jinta Skrevet 13. april 2012 #8 Skrevet 13. april 2012 Man kan ha litt hobbyinntekt hver måned uten å skatte, hvor mye kr grensen går på er diffust, men god kommunikasjon med skatteetaten er bra å ha så man ikke havner i trøbbel. Selv om man tjener noen kroner på si vil det altså si at det ikke automatisk blir regnet som svarte kroner. For det andre.. arbeidsledige betaler faktisk skatt av dagpengene sine. 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2012 #9 Skrevet 13. april 2012 Så du mener det ikke er snylting å motta trygd samtidig som man får penger svart som kanskje ville redusert trygden? Jo, men snyltingen er å heve trygd mens man jobber, ikke å la være å betale skatt på inntekten.
pantertante Skrevet 14. april 2012 #10 Skrevet 14. april 2012 Jo, men snyltingen er å heve trygd mens man jobber, ikke å la være å betale skatt på inntekten. Er det ikke snylting å la være å betale skatt av inntekt??? 1
Silfen Skrevet 14. april 2012 Forfatter #11 Skrevet 14. april 2012 Er det ikke snylting å la være å betale skatt av inntekt??? Det er jo nettopp det som er spørsmålet, sort of. ER det snylting når man betaler like mye skatt som alle andre, selv om man gjør vennetjenester som man unnlater å gi beskjed om at man får penger for? Feil, ja. Men snylting? Hvordan? 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #12 Skrevet 14. april 2012 Er det ikke snylting å la være å betale skatt av inntekt??? Nei. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=snylte&bokmaal=+&ordbok=bokmaal Å snylte betyr å leve på andre. Å la være å betale skatt er å hindre andre i å kunne leve på deg.
pantertante Skrevet 14. april 2012 #13 Skrevet 14. april 2012 (endret) Det er jo nettopp det som er spørsmålet, sort of. ER det snylting når man betaler like mye skatt som alle andre, selv om man gjør vennetjenester som man unnlater å gi beskjed om at man får penger for? Feil, ja. Men snylting? Hvordan? Tja. Jeg tenker at når en håndverker jobber svart så snyter han/hun staten/oss for penger som skal komme fellesskapet til gode. Samtidig som håndverkere som jobber hvitt går glipp av de jobbene. Da tenker jeg generelt. Endret 14. april 2012 av pantertante
Silfen Skrevet 14. april 2012 Forfatter #14 Skrevet 14. april 2012 Tja. Jeg tenker at når en håndverker jobber svart så snyter han/hun staten/oss for penger som skal komme fellesskapet til gode. Samtidig som håndverkere som jobber hvitt går glipp av de jobbene. Da tenker jeg generelt. Men; snylting. Forklar HVOR der du vil putte inn at en som betaler like mye i skatt som alle andre SNYLTER. Det er bruken av ordet jeg er ute etter, enkelt og greit.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #15 Skrevet 14. april 2012 Tja. Jeg tenker at når en håndverker jobber svart så snyter han/hun staten/oss for penger som skal komme fellesskapet til gode. Snyte er et helt annet ord enn snylte.
Larsern Skrevet 14. april 2012 #16 Skrevet 14. april 2012 De fleste er vel enige om at svart arbeid er en uting og det er ikke det jeg ønsker å diskutere. Men i en annen tråd her, samt ganske mye ellers, blir ordet snylting brukt om alle som arbeider svart. Eksempel; Person 1 jobber og betaler skatt, la oss si kr 100 000 pr år. Person 2 jobber og betaler skatt, også kr 100 000 pr år. Person 2 tar i tillegg litt arbeid for venner og tjener en tusenlapp eller to i måneden på det. Kriminelt i seg selv, ja. Men; hvor snylter h*n hen? H*n betaler samme skatt som person 1 for de samme godene. Jeg ser ikke helt hvordan en person som jobber og betaler skatt kan kalles snylter selv om de har en aktivitet som er galt på et annet vis. En person som er arbeidsledig og mottar stønader som også tar svart arbeid vil jeg kalle en snylter, fordi denne mottar stønader fra det offentlige uten å gi noe tilbake. Hadde det ikke vært mer korrekt å kalle person 2 en kriminell fremfor en snylter? Synes det godt kan kalles snylting ja. Nå er beskatning slik at jo mer du tjener, jo mer betaler du til fellesskapet. På mottagersiden så er det ikke en slik sammenheng; en som bidrar lite kan ta ut like mye som en som bidrar mye, f.eks velferdsgoder. Når da en person stikker til seg mere selv uten at det går en andel av det til fellesskapet, så ser jeg det som snylting. Men, som en AB nevner; beskatning i seg selv kan også ses på som snylting. 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #17 Skrevet 14. april 2012 Men; snylting. Forklar HVOR der du vil putte inn at en som betaler like mye i skatt som alle andre SNYLTER. Det er bruken av ordet jeg er ute etter, enkelt og greit. Poenget her er vel at vedkommende som tar svarte småjobber, kunne betalt mye mer i skatt enn han faktisk gjør, dersom han hadde gjort det på den korrekte måten. Å arbeide svart er snylting fordi fellesskapets utgifter må finansieres av andres inntekt - fordi den som arbeider svart ikke oppgir sin til beskatning. Skjønner ikke hva som er så vanskelig å forstå? (Og at de to i eksempelet ditt betaler like mye skatt er jo bare hypotetisk. Man kan også vri på det å si at begge to jobber, men den ene betaler bare skatt av en del av inntekten sin.) 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #18 Skrevet 14. april 2012 Å arbeide svart er snylting fordi fellesskapets utgifter må finansieres av andres inntekt - fordi den som arbeider svart ikke oppgir sin til beskatning. Ut fra definisjonen på snylting blir det riktige å si at fellesskapet må snylte mer på noen andre.
Silfen Skrevet 14. april 2012 Forfatter #19 Skrevet 14. april 2012 Ja, jeg forstår virkelig ikke hvordan man kan si at snytlting er det korrekte ordet her altså.
Gjest strykebrett Skrevet 14. april 2012 #20 Skrevet 14. april 2012 På en måte er det jo det. Han som jobber svart vil kreve de samme godene som alle andre. Barna hans går på offentlig skole, han benytter det offentlige helsevesenet og han kjører på offentlig vei. Men han vil ikke bidra med like mye som alle andre. I Norge er det slik at man skal bidra etter evne og motta etter behov. Denne personen bidrar ikke etter evne, men han mottar etter behov. Så da blir det jo snylting på et vis. Men enig med deg i at begrepet ikke er helt korrekt, unndragelse er nok et mer riktig ord.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå