Gå til innhold

Aktivisere innekatt


SoftKitty

Anbefalte innlegg

Biltema faktisk, er den beregnet på barn eller dyr..? Visste ikke at Biltema hadde dyreting^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Applecore

Aldri bruk laser, det er bare slemt. Hvis katten skal jakte på noe så SKAL det være noe den har en sjanse til å få tak i.

Ja, en slappe av-stund etterpå der pus mofler lykkelig med byttet mellom labbene er obligatorisk :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema faktisk, er den beregnet på barn eller dyr..? Visste ikke at Biltema hadde dyreting^^

Haha, helt klart dyr. De har kattebur også, og småting som f.eks. klotang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Aldri bruk laser, det er bare slemt. Hvis katten skal jakte på noe så SKAL det være noe den har en sjanse til å få tak i.

Det var min innstilling også. Lenge. Inntil jeg i forbindelse med innkjøp av andre katteleker også la en lasermus i kurven (for å oppnå en gitt sum og fri frakt):

- og jubelen nærmest stod i taket !

De setter stor pris på å jage den raske laser-prikken, - men jeg kombinerer altså som nevnt den leken ved å følge opp med fysisk jakt på et ekte bytte som kan fanges, holdes, gis 'skikkelig juling', ristes, kastes opp i luften og fanges før det 'drepes'.

Konklusjon: Det er helt tydelig veldig gøy å leke jakt på laser-prikk, selv om jeg trodde det ville bli veldig frustrerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også den innstillingen til lasermus som Lille-pus før jeg 'slengte med' en når jeg var og handlet til Pusina likevel. Det var kjempespennende med det samme. En utfordring for en jeger å forsøke å fange den prikken og få lagt den under seg, og hun var høyt og lavt i hele leiligheten! Det varte akkurat så lenge som til hun fikk lagt poten på prikken og forsto at det faktisk ikke var noe 'potefast' der å få tak i i det hele tatt. :forvirret: Da ble det sånn 'jaja, det kan nå være en grei nok tidtrøyte når det ikke er noe bedre å finne på, men jeg gidder ikke verken å legge sjelen min i dette eller å slite meg ut på noe som helst vis, for noen ordentlig lek er det ikke'. :riste:

På grenseløst kjedelige vinterdager med uendelig mye oppsamlet energi har det hendt jeg har tatt den med ut i snøen, og da kan det bli litt moro igjen. Men det er nesten så jeg mistenker henne for å bruke den prikken som en 'unnskyldning' for å løpe rundt, for det er ikke alltid hun gidder å se etter den engang. Jeg vet ikke, men nå er jo Pusina i overkant stolt, så det er mulig at det i hennes verden er direkte flaut å drive og løpe rundt som en tulling uten noen som helst grunn! :fnise:

Favorittinneleken her er en stang med hull frempå som jeg knytter en gjennomsiktig sytråd i (obs obs, krever at man er observant!) på ca 1/2 m. I enden knytter jeg en bitteliten rull med skinkepålegg (skjærer av en remse og ruller den sammen). Da bærer det avgårde over gulvet, opp i sofa, rundt dørkarmer ('byttet' ligger og risler litt bak hjørnet), opp i senga og i det hele tatt.. Stor stas! Når hun fanger den, river jeg av en bit og kaster den avgårde, så får hun belønning for strevet.

Ellers har vi en spesialkonstruert lek som passer mor utmerket når hun er på den late siden. Da åpner jeg dørene mellom gang, soverom, stue og kjøkken (som ligger langs hverandre), slik at hun får en skikkelig spurtlengde. Så gjemmer jeg meg bak en dør, 'kakker' på døra med en tørrforbit. Da kommer hun spurtende i 200 med buskete hale og morderisk blikk. Jeg kaster biten til ene enden av leiligheten (som ender oppå et bord) og hun spurter etter den (rett forbi meg fordi hun vet hva som kommer :fnise: ). Og så det samme motsatt vei. Slik kan vi holde på en god stund. Det er så innarbeidet at jeg bare trenger å si "kaste" før hun stiller seg opp i startposisjon. :smilbla:

Fikk det forresten til fulle bevist en gang jeg satt på stua og diskuterte med en venninnne. I samtalen sier jeg "du må kaste den". Sekundet etter lyder det raske potetrinn over parketten, og der står Pusina lykkelig i startposisjonen sin! :laugh:

Det var litt av hvordan vi gjør det her hos oss.

Jeg tror dog det er stor forskjell på hva innekatter og katter som har utetilgang finner interessant av leker. Pusina er jo noe ute på dagtid, så hun har ikke det samme behovet. Det er ikke hver dag jeg flyr rundt med skinkebiter i tråd eller står på lur bak en dør med tørrforbit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler Carinamus! Det har gjort stor lykke både hos min katt og hos svigerpusene.

Her er ei pusejente som ivrig prøver å få lekemusa ut av plasten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og her er en til som liker Carinamus!

Flott at også din funksjonshemmede venn kan ha glede av Carinamusene, Lille-pus. Selv om synet svikter, er det nok ikke noe i veien med luktesansen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempesøte pusebilder :rodmer:

Min har noen lekemus men de ser ikke helt sånn ut, er det noe spesielt med disse? Er den første lekemusen hun fikk hun fremdeles liker best, en liten en i stoff som jeg har knytt en tråd i. Ser henne aldri leke med den men den dukker stadig opp på nye plasser eller hun tar den med i sengen om natten...^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carinamusene er fylt med urter som har en uimotståelig tiltrekningskraft for de fleste katter. Derfor er de mer spennende enn bare vanlige lekemus. For mennesker derimot stinker de som sure sokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det catnip eller noe annet? Min virker ikke til å bry seg om catnip:/ Men det er mulig hun er for ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det catnip eller noe annet? Min virker ikke til å bry seg om catnip:/ Men det er mulig hun er for ung.

Nei, det er mer enn bare catnip/kattemynte. Etter lukta å dømme må musene også inneholde vendelrot (også kalt valeriana eller baldrian).

Denne urten har en mild beroligende virkning på mennesker og selges i pilleform på apotek. Den vokser også vilt en del plasser i landet. Hjemme der jeg er vokst opp er det mye av den. Jeg har kjøpt dråper av "valerian root" på iHerb, og kattene blir helt ville hvis de får noen dråper på pledd eller leker. Både vær oppmerksom på at det stinker noe fryktelig av tåfis, så det er best å bruke så lite som mulig.

Hvis du vil se hvordan katter reagerer på vendelrot, så der det bare å søke i vei på youTube. Prøv Cat + valerian root eller Cat + baldrian root så vil du få masse treff av katter som koooser seg! Reaksjonene er de samme som for kattemynte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pusen min var litt lat (og kanskje ikke så smart) og litt vanskelig til å få til å leke. Han hadde det også med å glupse i seg all maten sin på 3 sekunder, slik at jeg aldri kunne ha tørrfor stående fremme.

Så kjøpte jeg denne: http://www.supercat.se/cat-it/cat-it-senses-food-maze-foderlabyrint.html

Han får også tørrfor i denne: http://www.diggidog.no/productdetails.php?product=3613

Nå spiser han bare så mye som han gidder og er blitt mye flinkere til å leke/jakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både vær oppmerksom på at det stinker noe fryktelig av tåfis, så det er best å bruke så lite som mulig.

Aha! :idesmil: Kanskje det er derfor Pusina er helt gal etter å vaske tærne mine hele tiden!? :sikle: Lenge siden jeg har hatt carinamus i hus nå. De har ikke det på zoobutikken jeg bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! :idesmil: Kanskje det er derfor Pusina er helt gal etter å vaske tærne mine hele tiden!? :sikle: Lenge siden jeg har hatt carinamus i hus nå. De har ikke det på zoobutikken jeg bruker.

He he...

Katter har nok litt andre oppfattinger enn mennesker om hva slags lukter som er gode. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...