Gå til innhold

Aktivisere innekatt


SoftKitty

Anbefalte innlegg

Har dere gode tips for å aktivisere en innekatt? Hun er 10 mnd gammel.

(PS: Vil helst slippe svar om at katter ikke skal være inne osv, er ikke det jeg lurer på :takke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes laserleker som man kan stille inn slik at de begynner å bevege seg selv å sånn, det er veldig greit.

Ellers er det en leke som heter "da bird" som brukes i "my cat from hell".. Den er helt fantastisk bra og virkelighetstro. Mine katter elsker den. Blir desverre ikke solgt i norge enda, men de har den på ebay.

Ellers kan du gjerne kjøpe noen aktivitetsleker der pus må jobbe litt for maten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen jeg kjenner har sånn "trip trap" bokhylle (vis du skjønner hva jeg mener) så kan katten hoppe oppover der...åså er det en hylle øverst den kan ligge å slappe av. å sånn stativ så du kan henge en fjær eller noe sånn katte leke,så den kan leke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Bordtennisball! Billig moro i timer og dager for katten. Som katteeier kan man bli halvgal av lyden av ballen som spretter rundt, men katten har det i alle fall bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare masse leker strødd utover hele leiligheten, forskjellige former, farger og typer. Har også en stående leke som inneholder 2 baller i spor og en mus på toppen som de blir helt gærne av! Ellers bruker de egentlig møblene og klorestativene som morsomme utfordringer har jeg sett. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, tar gjerne imot flere, vil spesielt høre om ting jeg kan leke med henne / gjøre med henne... Selv om hun er ganske flink til å leke selv:) Hun er ikke så glad i katteleker fra butikken, selv med catnip på, så jeg er litt redd for å kjøpe dyre greier hun uannsett ikke er interessert i.. Hun liker å leke med plastbiter, papir, mine ting og persiennetråder. Og med foten/klærne mine..au >< Har en yndlingsleke men den bare drar hun rundt på,leker ikke. Hun får være hvor hun vil så hun klatrer endel på møbler osv og liker å ligge høyt å sove. Har ikke plass til sånt stort kattemøbel, har et lite et bare:/

Må prøve pingpong-ball, hun hadde en liten ball hun likte godt før hun ble lei. Den hadde bjelle i seg da..jeg ble lei før henne for å si det sånn :fnise:

Hvordan kan man feks gjemme mat/godbiter..? Hun er ikke så veldig lur tror jeg, og klarer såvidt å spise kjøtt/våtfor med mindre jeg deler og moser det for henne.. litt primadonna kanskje :P Har forsøkt med dorull men det skjønte hun ikke i det hele tatt.. Har prøvd å legge godbiter litt rundt i stua men på åpne steder, da finner hun dem som regel.

Hun liker godt å turne rundt armlenet på ene stolen.. finnes det turneleker til katter...? Tenkte på sånn tunell, men hun har en liten en på klorestativet sitt og den er hun aldri i..^^ Vanskelige katter altså, hvorfor må de være så sære hehe.

Hun er forresten kjempeglad i plastposer, men det er jo litt farlig, kan de ikke kveles da? Tør ikke la henne leke med det.

Endret av SoftKitty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Masse gode råd har du fått :)

"Da Bird" er en klassiker ! :fnise:

For katter som har sansen for kattemynte og andre urter så er Carinamus noe av det morsomste du overhodet kan få tak i.

Ikke alle katter opplever den nærmest euforiske følelsen de fleste katter får av kontakt med kattemynte.

Ellers er en tom bærepose av papir alltid en slager :)

Bevis følger her:

Hjemmelagede dusker er også gøy, det samme er vinkorker... :fnise: , en liten sammenkrøllet ball av papir (blankt papir fra gullsmeden er en slager her i huset).

Krøllet gavebånd som trekkes sakte under en rye pleier være morsomt å jage på :)

Og laserpenn !

- og ingenting slår det å leke med menneskets hender (ikledd et par gamle vinterhansker av skinn) :nigo:

Uansett; det viktigste og morsomste for pus er å leke med deg :)

Edit: Lagt inn bevis ;)

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Interessant tråd da jeg også har en innepus som jeg prøver å aktivisere best mulig! :)

Pusen her i huset liker best å leke med ball, og da spesielt sprettballer. Favoritten er noen skumgummiballer jeg kjøpte på Rema 1000 (4 i en pakke) for ca 20 kr. Disse spretter ganske lett og er også lett for pusen å bære rundt i munnen, noe han elsker å gjøre. Han er også veldig fornøyd om han får overta store pappesker han kan romstere oppi. Når jeg leker med ham liker han aller best at jeg legger noe under fillerya/gulvteppet som han kan jakte på og stupe etter. Ballkasting bortover gulvet er også moro for pus, og noen ganger kommer han bærende tilbake med ballen så jeg kan kaste den :fnise: Sånn der godisball har han ikke skjønt seg på ennå. Jeg har prøvd å vise ham at det faller godis ut av ballen når den triller, men han bryr seg døyten foreløpig. Jeg tror ballen er for stor og tung for hans smak.

Siden vi har ganske greit med plass har han flere klore/klatrestativ han kan herje i. To av dem er ved vindu så han titte ut og se på fugler o.l. Vindusplass tror jeg alltid er en slager for innekatter. I tillegg viste stesønnen sin saccosekk seg å være en stor slager hos pusen her. Han elsker å hoppe i saccosekken og blir helt tullerusk av raslelyden inni, så mulig jeg må kjøpe han en egen saccosekk :)

Jeg tenker å teste ut laserleke og den der "da bird" og se om pusen blir begeistret! Mange fine tips i denne tråden, så den skal jeg følge med på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favoritten til våre katter er fjærpinne og naturtro lekemus. Alt annet blir de fort lei av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ball du kan putte tørrfor i er en slager her. Ellers har jeg kjøp en leke i Sverige som er kjempepopulær. Er en stang med en tråd, og i enden av den er det en ball og en lang remse med fjær. Jeg er ikke så flink til å forklare..... Men de har den på MaxiMat på Svinesund. Fjæresteinene er rosa og pinnen har leopardmønster :fnise: Han elsker å leke med denne i senga. Eller har vi bare noen leker ute av gangen, ellers blir han lei. Han har også noen perioder han er mer leken enn andre.

Ps: Han elsker å lekesloss med meg, gjerne under et teppe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del er ikke så glad i laserpenner. Jeg synes ikke noe om leker kattene ikke har noen forutsetning for å få tak i. Våre katter er også veldig glad i de skumgummiballene. Utrolig lette og spretter mye, veldig populært. De henger av og til fast i poten til kattens frustrasjon. :fnise:

Naturtro mus er også en slager her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg for min del er ikke så glad i laserpenner. Jeg synes ikke noe om leker kattene ikke har noen forutsetning for å få tak i.

:Nikke:

Viktig å balansere lekingen ja. Laserprikk-jakt her i huset går gjerne over i jakt på snor under rye :)

Da har de tre fått tatt ut fart og futt på prikke-jakt, og så er det altså jakt-lek av typen "fang det som rører på seg under ryen", med hopp, stup, luring, venting, angrep, fangst og dreping av det fangede byttet :)

Men, de elsker å jakte laser-prikk, - og spesielt når den "løper" inn på soverommet og opp i sengen.

Katter liker å hoppe i sengen altså :fnise: - og kaste seg frem på maven :)

Er det litt tid siden laser-prikken har sprunget over gulvene så er det minst en katt som stiller seg demonstrativt opp rett under det punktet på kjøleskapet hvor laser-musen henger... og maser på å få akkurat den leken i drift.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må lett litt for meg selv av pusene deres, de er så søte :fnise: En gang fikk min en sånn IKEA-papirpose og lekte med den i en uke, raringen. Neste pose var ikke like morsom da, mystisk nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pus her er veldig glad i ting med fjær på. Hun liker og veldig godt å jakte på en leke mus som er bundet fast i et snøre. Om jeg veiver med den, eller drar den bortover gulvet jakter hun og koser seg.

Må legge til at et klassisk garnnøste er en stor favoritt. Jeg hadde lagt fra meg et garnnøste i sofa, og når jeg kom hjem var hele nøstet dratt ut i en lang tråd.

Endret av eplebit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet før, en av favorittlekene til pus er å fange tørrfôret sitt. Så jeg kaster det høyt og lavt, og han hopper og løper etter. Pleier å gjøre det når jeg ser på tv eller bare setter meg midt i gangen. Syns det er litt morsomt å se på han sprette omkring.

Ellers vil jeg anbefale å ikke ha alle lekene framme. Det kan gjøre at katten blir lei. Her bytter jeg ut lekene i ny og ne. Og hver leke blir på den måten mer satt pris på i mine øyne hvertfall enn når alt er tilgjengelig hele tiden. Da blir det liksom "gjensyn" med lekene. Så kan du ha noen som han kun får leke med når dere leker sammen, som en sånn stang, mens andre leker han med alene. En slager her er runde øredobber og aluminiumsfolie rullet til en ball. Da kan han leke i timesvis alene. Eller man kan sette seg på hver sin ende av rommet og kaste ball med katten som keeper!

Vi har også en lek hvor målet er at musa på stangen skal komme seg fra A til B, B til A uten at pus får tak i den med munnen med "pitstop" på en pute. Når man klarer hele runden får man poeng. Eller pus får poeng hvis han tar den. Iblant kan det være mer gøy for oss mennesker å leke en lek med litt mer mening enn å vifte en stang! Vel... den funker i korte perioder. Pus skjønte nemlig at når han ble sliten, hvis han lå på puta, så vant han jo alltid! :fnise:

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stasypus

Jeg har hatt mange katter og de har stort sett underholdt seg selv. Hehe. Ikke det at jeg var lat til å finne på noe med de men de var bare der og lekte med ditt og datt og kom oppå fanget for å kose :) de finner alltid noe å gjøre på synes jeg. Nå har jeg en katt på 5 år som liker å sitte i sofaen med oss og bare være der og få kos innemellom:) så står hun ved døren når hun skal ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er overrasket over hvor flink hun er til å aktivisere seg selv ja, iallfall iforhold til da jeg hadde valp som alltid satt ved siden av meg med leken sin i munnen og "tigget" om leketid:P Men greit med tips så jeg kan gjøre noe med henne når jeg merker at hun er rastløs/hyper som hun er noen dager...så går det ikke ut over inventaret her hjemme ^^ Tusen takk for alle svar!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applecore

Ellers er en tom bærepose av papir alltid en slager :)

Bevis følger her:

Ja, å være oppi/inni ting er det kuleste som finnes :fnise:

Tomme esker og skittentøyskurver er også genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet en bra aktivitet - en lett bedugget kjæreste som kommer på besøk. Han krabber rundt på gulvet med pus og poker henne med nesen og hun ser svært fornøyd ut med den uvanlige oppmerksomheten :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har en fin og ikke minst billig leke som du henger i dørkarmen. Har en strikk og i enden en ball med fjær, bjelle og div. Katten min elsker den, men ødelegger den dessverre på 10-15 min.

Aldri bruk laser, det er bare slemt. Hvis katten skal jakte på noe så SKAL det være noe den har en sjanse til å få tak i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...