Gå til innhold

Til dere vestlendinger på datingsider.

Fremhevede innlegg

Gjest HunterLady
Skrevet

Jeg er vestlending og snakker dialekt. Når jeg er på offentlige og halv offentlige sider skriver jeg på bokmål. Det er mye grunnet de som ikke snakker nynorsk dialekt ikke er smarte nok til å forstå hva jeg mener.

Nå vet ikke jeg hvor fra vestlandet du er fra, men "Sjevå", "eg vett isje" og "ka då for någe?" er ikke nynorsk f.eks. De som har hatt nynorsk som sidemål er ikke dumme selv om de ikke kan nynorsk-ordboka utenat.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor fra vestlandet du er fra, men "Sjevå", "eg vett isje" og "ka då for någe?" er ikke nynorsk f.eks. De som har hatt nynorsk som sidemål er ikke dumme selv om de ikke kan nynorsk-ordboka utenat.

De uttrykkene du nevner der er ikke noen jeg bruker. Jeg har tilgode å møte en smart f.eks østlending som ikke klager på nynorsk. Dere ønsker jo ikke å lære nynorsk på skolen, og det kan jeg forstå siden dere ikke klarer det engang, så kanskje dere burde fokusere på matte og slike ting.

• Liker 3
Gjest HunterLady
Skrevet

De uttrykkene du nevner der er ikke noen jeg bruker. Jeg har tilgode å møte en smart f.eks østlending som ikke klager på nynorsk. Dere ønsker jo ikke å lære nynorsk på skolen, og det kan jeg forstå siden dere ikke klarer det engang, så kanskje dere burde fokusere på matte og slike ting.

Jeg gikk ut med toppkarakterer i nynorsk. Men kanskje du bør innse at de fleste heller vil bruke tid på å lære fremmedspråk i stedet for to forskjellige skriftspråk innenfor samme språk. Hva er vitsen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vestlendinger er ofte "noe for seg selv". For å si det sånn.

Det er forsåvidt folk ifra nord også, men på en annen måte.

Vestlendinger bør holde seg til vestlendinger. Absolutt sunnest.

Det er faktisk såpass forskjell på de ulike landsdelene. Sammen med den geografiske avstanden i seg.

Særlig.

Dette er jo ingenting annet enn diskriminering, men innen samme etnisitet. Hvis vi bytter ut noen ord av teksten din, ser vi det tydelig:

Pakistanere er ofte "noe for seg selv". For å si det sånn.

Pakistanere bør holde seg til pakistanere. Absolutt sunnest.

Det er faktisk såpass forskjell på de ulike landene. Sammen med den geografiske avstanden i seg.

• Liker 2
Skrevet

Særlig.

Dette er jo ingenting annet enn diskriminering, men innen samme etnisitet. Hvis vi bytter ut noen ord av teksten din, ser vi det tydelig:

Pakistanere er ofte "noe for seg selv". For å si det sånn.

Det er faktisk såpass forskjell på de ulike landene. Sammen med den geografiske avstanden i seg.

Jeg sier bare hva som er fornuftig. Om du vil oppfatte det som diskriminering er ditt problem.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier bare hva som er fornuftig. Om du vil oppfatte det som diskriminering er ditt problem.

Det er nok mange pakistanske fedre som også syntes at:

Fornuftig?

Skrevet (endret)

Det er nok mange pakistanske fedre som også syntes at:

Fornuftig?

Det kommer an på.

Det fornuftige er å velge noen i nærheten av der man bor, eller ønsker å bo.

At ikke-etnisk norske folkegrupper må tilpasse seg i Norge er en annen sak. Det blir nemlig litt drøyt å påstå at vestlendinger ikke er etnisk norske ;)

Endret av Steinar40
AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd dette selv og!! Jeg oppfatter vestlendingene som harry når de bestandig må skrive på dialekten sin. Når det er sagt, så forstår jeg lite av det munlitge språket til Stavanger-Sandnes-Bryne folkene.

AnonymBruker
Skrevet

Å skrive på dialekt er jo ofte for å kamuflere at man ikke er særlig stø i skriving. Om det er spesielt ille stelt med rogalendingene vet jeg ikke :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vossing? :)

Sogning:)

Skrevet

Å skrive på dialekt er jo ofte for å kamuflere at man ikke er særlig stø i skriving. Om det er spesielt ille stelt med rogalendingene vet jeg ikke :fnise:

Jeg får prøve å rette opp inntrykket jeg da. :sjenert:

Skrevet

Faktik så er rogalendingene jeg kjenner de verste til dialekt. Men heldigvis lider mange av disse av dette syndromet kun når de er sammen med sin egen art.

AnonymBruker
Skrevet

Nå skriver jeg aldri dialekt selv, men så ufattelig irriterende det er med de som er for inkompetente til å forstå andres dialketer. Grei måte å luke ut de mindre begavede på.

• Liker 2
Skrevet

Voldsomt som Rogalendingene skulle angripes da...

Skrevet

Vi er de kasteløse. :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan dere ikke skrive bokmål (eller nynorsk) som de aller fleste andre gjør? Hvorfor skriver dere ordrett dialekta deres? Tror dere at den er så veldig fin og at den er så utrolig grei å lese?

Dette gjelder spesielt Stavangerfolk. Bergenserne er MYE flinkere.

Har lagt merke til dette lenge, og det er gang på gang Rogalendingene som tviholder på dialekta si i det skriftlige. Jeg synes det er en uting!

:kjefte: :kjefte: :kjefte:

Hihi.. Ganske artig debatt dette her...

Skrevet

Misunnelse. Kan ikke være greit å sitte i resten av landet og se på at vi har lavest ledighet, høyest lønn og likevel har et bosettings-/trafikkmønster som gjør at vi slipper å tilbringe en halv evighet i trafikk for å bevege oss mellom hjem og kontor.

Når det er sagt: som en av Rogalands svært mange vestlige utlendinger sliter jeg trolig like mye med å lese dialekten som dere fra andre norske landsdeler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...