Gå til innhold

Til dere vestlendinger på datingsider.

Anbefalte innlegg

Gjest HunterLady
Skrevet

Hvorfor kan dere ikke skrive bokmål (eller nynorsk) som de aller fleste andre gjør? Hvorfor skriver dere ordrett dialekta deres? Tror dere at den er så veldig fin og at den er så utrolig grei å lese?

Dette gjelder spesielt Stavangerfolk. Bergenserne er MYE flinkere.

Har lagt merke til dette lenge, og det er gang på gang Rogalendingene som tviholder på dialekta si i det skriftlige. Jeg synes det er en uting!

:kjefte: :kjefte: :kjefte:

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg har bodd på vestlandet, og har masse folk derfra på vennelista mi på FB. Samtlige skriver dialekt. Og jeg skjønner at det kan være irriterende å lese og tolke en del av dialektene derfra. Men det faller dem tydeligvis veldig naturlig å skrive på dialekt.

Nå er ikke jeg på noen datingsider, men er enig med deg i at man burde holde seg til enten bokmål eller sidemål.

Skrevet

Takler ikke å lese ting som er skrevet på dialekt...

Utrolig irriterende, og når man må spørre hva de mener med et ord så blir det bare enda verre.

• Liker 2
Gjest HunterLady
Skrevet

Jeg har bodd på vestlandet, og har masse folk derfra på vennelista mi på FB. Samtlige skriver dialekt. Og jeg skjønner at det kan være irriterende å lese og tolke en del av dialektene derfra. Men det faller dem tydeligvis veldig naturlig å skrive på dialekt.

Nå er ikke jeg på noen datingsider, men er enig med deg i at man burde holde seg til enten bokmål eller sidemål.

Jeg bor I Rogaland, så er kanskje derfor jeg er ennå mer bevisst på dette. På Facebook er for så vidt greit, siden det er deres egen personlige side, men på debattforumer og datingsider så skulle man tro at de fleste kunne skrive skikkelig.

Jeg har også lagt merke til at de skriver diverse informasjonsbrosjyrer i Rogaland på dialekt. Det ligner på nynorsk, men er ikke det. Blir helt svett jeg.. :gjeiper:

Skrevet

Om en ikke har planer om å treffe noen utfor Rogaland har det jo ikke så mye å si om dere fra andre plasser ikke forstår det. Slik jeg tenker men yskriver bokmål uansett

AnonymBruker
Skrevet

Dette gjelder mange trøndere også.

• Liker 1
Gjest HunterLady
Skrevet

Om en ikke har planer om å treffe noen utfor Rogaland har det jo ikke så mye å si om dere fra andre plasser ikke forstår det. Slik jeg tenker men yskriver bokmål uansett

Det har noe å si fordi selv om man bor i Rogaland, så trenger man ikke være rogalending.

AnonymBruker
Skrevet

Ej finn d naturla å skrive dialekt på facebook førde alle vennane mine mæ snakka same dialekta, Å dei skriv dialekt sjøl :)

SO D SO :D

• Liker 3
Gjest HunterLady
Skrevet

Ej finn d naturla å skrive dialekt på facebook førde alle vennane mine mæ snakka same dialekta, Å dei skriv dialekt sjøl :)

LES HOVEDINNLEGGET!

Vi diskuterer ikke Facebook, men datingsider. Alle vennene dine er vel ikke de du skal date?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lærer dere ingenting på skolen? Skriv bokmål, evt nynorsk.

• Liker 5
Skrevet

Jeg nekter konsekvent å svare på de meldingene hvor folk skriver dialekt. Er det bare meg eller gjelder dette mest yngre folk? Syns de fleste vokser av seg denne fæle dialektskrivingen med åra.

Gjest tancos
Skrevet

Jeg hater at Oslofolk alltid skriver på morsmålet sitt(Bokmål). Du får finne deg en mann fra dine hjemtrakter da hunterlady.

Hilsen vestlending.

• Liker 4
Gjest tancos
Skrevet

Telemarksdialekta er nydelig.

Gjest Tirkes
Skrevet (endret)

Jeg skriver konsekvent bokmål og er vestlending (men er fra endel lengre nord enn Rogaland.)

Har noen venner fra Rogaland og har lagt merke til mye dialektbruk der selv. Lærte meg et helt nytt ord i vinter. "Flonså". Det betyr visstnok "influensaen". Naturally. :fnise:

Endret av Tirkes
Gjest _Blomsten_
Skrevet (endret)

Jæi skriver i vertfall ikke på dialekta mi til vanli, men irriterer mæi når sunnmøringer jør det ågså. Uansett om det er på feisbokk eller andre steder. Vi har to skriftspråk hær i lande, bokmål åg nynorsk. Hadde tatt sæi ut om vi alle skrev på vær vår dialekt.

Endret av _Blomsten_
  • Liker 1
Skrevet

Jeg ser ikke mer vestlandsdialekter på datingsider enn andre dialekter fra andre landsdeler, i grunn. Virker nesten som om noen her inne er ute etter å ta vestlendinger og biter seg ekstra godt merke i det vi gjør galt. Hvis ikke dere er på andre sider enn meg, da?

Er ellers enig i at dialekt på slike sider er en uting, på lik linje med på forum, diskusjonssider etc.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke folk få lov til å skrive som de vil da? De er trossalt vokst opp med å snakke på dialekt. Skal de kanskje begynne å snakke bokmål også da, sånn at dere som snakker bokmål skal skjønne hva de sier?

Trenger da vel ikke skrive bokmål kun fordi at østlendinger på datingforum skal forstå hva de skriver. Og om dere ikke klarer å tenke dere frem til hva et par dialektord betyr, så er dere vel heller lite intelligente.

• Liker 1
Gjest Maruwan
Skrevet

Hvorfor kan dere ikke skrive bokmål (eller nynorsk) som de aller fleste andre gjør? Hvorfor skriver dere ordrett dialekta deres? Tror dere at den er så veldig fin og at den er så utrolig grei å lese?

Har lagt merke til dette lenge, og det er gang på gang Rogalendingene som tviholder på dialekta si i det skriftlige. Jeg synes det er en uting!

Dette er fordi vest-lendinger har et kronisk mindreverdighetskompleks overfor Oslo. Det er derfor vest-lendinger alltid må skrive på dialekt, påpeke at det er vestlandet som står for all verdiskapningen i landet og på alle andre måter utbasunere og demonstrere sin vestlandskhet.

Hva skal du uansett på dateren med en vestlending for? Finnes jo langt bedre folk enn dem her til lands.

Gjest Cosette
Skrevet

Jeg skriver konsekvent bokmål og er vestlending (men er fra endel lengre nord enn Rogaland.)

Har noen venner fra Rogaland og har lagt merke til mye dialektbruk der selv. Lærte meg et helt nytt ord i vinter. "Flonså". Det betyr visstnok "influensaen". Naturally. :fnise:

Hehe. Der jeg kommer fra (ikke Rogaland, men et annet område på Vestlandet) sier man "eg har fått flynso", eller "eg ha fengje flynso" om man snakker virkelig bredt. :fnise:

Nå er ikke jeg på datingsider, men rogalandsdialekt er generelt irriterende å lese uansett. Selvsagt må folk få skrive slik de vil på Facebook etc, men jeg har en bekjent som konsekvent har statuser av typen "Har isje någen ein grasklippar eg kan låna ellår?". Blir så irritert i kroppen av å lese ordet "isje" at om det ikke var for at denne personen er en slektning hadde jeg slettet ham på flekken. Har andre venner som skriver på sogning og nordlending, det er mye mer behagelig å lese. Min egen dialekt er også behagelig, men jeg er kanskje ikke helt objektiv :lol:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Note to self: Holde datingprofilen kjemisk ren for dialekta mi, men slå over til dialekt, når jeg er kommet godt igang med chatten med HunterLady. :fnise:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...