Gå til innhold

Ledd og pkt i Norges Lover?


kubrak

Anbefalte innlegg

Hvordan skiller man mellom de enkelte punktene (feks mellom 1. og 2. pkt) i lovtekstene? Og mellom de enkelte leddene (feks 1. og 2. ledd). Fatter ikke systemet for ledd og pkt rett og slett, fant ikke noe om det på google (kan godt være at jeg som er dårlig å lete men uansett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan komme med et eksempel på hvordan jeg pleier å gjøre det. Er jo faktisk flere måter å fremstille det på.

I følge eller jfr. forbrukerkjøpsloven § 3 første ledd annet punkt også bla bla bla... Det er en måte å gjøre det på. Er ikke noe fasit, bare du får frem nøyaktig hvilket punkt du har brukt.

Edit: Du kan også skrive det som tall istedenfor bokstavform.

Endret av belle_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledd = avsnitt.

Punkt = setning.

Når det kommer til punkt skilles de altså fra hverandre enten ved punktum eller med evt bokstaver som a) og b)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan komme med et eksempel på hvordan jeg pleier å gjøre det. Er jo faktisk flere måter å fremstille det på.

I følge eller jfr. forbrukerkjøpsloven § 3 første ledd annet punkt også bla bla bla... Det er en måte å gjøre det på. Er ikke noe fasit, bare du får frem nøyaktig hvilket punkt du har brukt.

Edit: Du kan også skrive det som tall istedenfor bokstavform.

er det om å gjøre å ha med punkt i henvisninga til alle tider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er det om å gjøre å ha med punkt i henvisninga til alle tider?

Ja, jeg vil påstå at det er veldig viktig, hvis ikke kan det oppstå misforståelser. En paragraf har ofte mange ledd og punkter, og de innebærer også ofte helt forskjellige ting selv om de har en sammenheng.

Kan jeg spør hva du skal bruke det til? Studerer du Jus? Er litt nysgjerrig bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...