Gå til innhold

Spare opp litt sikkerhet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skriver om anonym nå, men vil gjerne lufte noen tanker jeg har. Holder på å etablere meg med kjæresten gjennom 5 år. Vi har investert i bolig og planlegger barn. Alt er stort sett i skjønneste orden, men jeg har allikevel en vond klump i magen. Har ikke nødvendigvis hatt et svært enkelt liv, og er i stor grad vant til å klare meg selv. Jeg er noe yngre enn han, og han har derfor en mye bedre økonomi enn meg. Det er han som sitter på størst eierandel i boligen fordi det er hans egenkapital vi brukte for å få lån. Jeg eier ingenting og har et relativt høyt studielån. Jeg stiller med andre ord svært dårlig om det blir slutt, da kan han sitte igjen med både hus, bil og hovedomsorg for barn.

Har etter hvert begynt å leke med tanken på å gjøre meg mindre avhengig av mannen sånn økonomisk sett. Altså opparbeide meg en betydelig økonomisk "buffer" så jeg har noe å falle tilbake på om det blir slutt, eller på sikt spytte det inn i lånet slik at eierandelen blir lik. Men dette tenker jeg å gjøre uten at han vet det, fryktelig uromantisk å fortelle at man tenker slik. Noen flere som tenker slik? Og kan han ha krav på å vite det om det blir slutt, selv om det står på min private sparekonto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge dere ikke er gifte har han vel ingenting med hva du har på konto?

Men husk nå at skattelistene fortsatt er offentlige, og der kan det komme fram at du har formue.

Så jeg ville nok spart opp den bufferen uten å si noe, for han trenger da ikke vite alt du foretar deg. Men om han skulle oppdage det og stille spørsmål så er det jo bare å være ærlig og si at du ville ha en økonomisk sikkerhet siden du var svakere økonomisk stilt enn ham.

Hvor mye har du tenkt å spare hver mnd da? Om du sparer så mye at du ikke har råd til å dele på fellesutgifter så er det en annen sak selvsagt. Da lurer du ham. Men hva du ellers gjør med dine egne penger er jo ikke noe du trenger å kringkaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av fellesutgifter skal deles 50/50, så pengene jeg tenker å sette av til sparing går selvsagt av "egen lomme". Har enda noen år igjen med Boligsparing for ungdom, så tenker kanskje å spare så mye jeg kan der. Gode vilkår, og ingenting å sette spørsmålstegn ved. Blir det jo ikke slutt, er jo dette noe jeg uansett spytter inn i felles lån og gagner på den måten begge. Eventuelt kjøper jeg han ut såpass at vi eier minst like mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Det er jo bare si at du vil spare litt penger for å kjøpe deg inn mer etterhvert. Du trenger jo ikke å si at det er bufferkonto for "når det blir slutt". Snakk om overdramatisering og helt feil tenkemåte.

Så lenge dere ikke er gift har det ingen ting å si om du vil spare 1 krone eller 1 million i året så lenge du betaler det du skal.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juridisk sett er det jo ingenting i veien for at du sparer bak ryggen hans, men etisk sett...............? Hvordan ville du reagert hvis du hadde fått vite at han sparer penger bak ryggen din, i tilfelle samlivsbrudd? Da syns jeg hvertfall du bør være åpen med det, og evt gå for BSU, som du sier... Og pass på at du ikke går i den "typiske kvinnefella" der du betaler mat og pynteduppeditter, men han betaler oppgradering av hus, og det mer håndfaste som han kan bevise ved et evt samlivsbrudd.

Jeg vet det ikke er det du spør om, men planlegger du virkelig barn med en du har en "vond klump i magen" med?? Kanskje dere burde prate litt sammen, evt at du finner deg noen å prate med slik at du kan finne ut hvorfor klumpen er der...?

Ønsker deg lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk nå at skattelistene fortsatt er offentlige, og der kan det komme fram at du har formue.

Så lenge man har større lån enn formue vil det stå null i skattelistene, så TS kan spare opp ganske mye i hemmelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan prøve å diskutere det med ham, men ordlegge deg på en litt annen måte. Du kan f.eks. si at det at du eier en mye mindre andel av huset gjør at du føler at du ikke er en likeverdig part i forholdet, og at du derfor ønsker å betale en større del av lånet for å øke din eierandel over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Jeg kunne aldri spart opp uten å si noe.

Jeg kunne aldri vært sammen med en som ikke godtok at jeg sparte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville luftet tanken med ham, men ikke med tanke på et brudd, heller å ha en buffer som er din egen, slik at du etterhvert kan kjøpe deg inn i deres felles bolig f.eks. Du burde jo sikre deg selv økonomisk, men det kan du gjøre uten å tenke på brudd. Du kan jo si at du ønsker at dere etterhvert skal eie like mye av boligen, fordi du vil at dere skal være likeverdige i eierskapet. Sånn er min tanke ang. huskjøpet til meg og min samboer, men det har ingenting med brudd å gjøre, selv om jeg selvfølgelig også er klar over at hvis vi eier 50/50 så stiller jeg sterkere ved et evt. brudd. Det er en positiv bieffekt av ønsket om at vi eier like mye:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg anbefaler på det sterkeste å ha en slik buffer,og hadde jeg blitt samboer med noen igjen så skulle jeg hatt et par tusen i buffer.

gikk på en skikkelig smell sist for å si det sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari kontrari

Syns ikke du skal være så redd for å diskutere et "uromantisk" tema. Enhver person med en snev av fornuft skjønner da at det ikke er slik at alle de som skilles hvert år aldri trodde at de skulle vare evig. Å kunne snakke om muligheten for at det kan bli slutt en gang i fremtiden burde være greit, og det kan også være nødvendig, ikke minst når det planlegges barn.

Du bør absolutt spare opp en buffer, evt. kjøpe deg inn i huset etterhvert, og selv om han ikke har noe med det tror jeg det vil være mye greier for deg i lengden om du lar ham vite det - at du vil ha en sikkerhet om det skulle gå galt en gang, selv om du ikke kan forstille deg å leve uten ham. (Eller noe sånt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

jeg anbefaler på det sterkeste å ha en slik buffer,og hadde jeg blitt samboer med noen igjen så skulle jeg hatt et par tusen i buffer.

gikk på en skikkelig smell sist for å si det sånn

Det var ikkje mykje til buffer. ein bør ha ei månadsløn på sparekonto til ei kvar tid, uansett. men dette er vel snakk om sparing som vonaleg skal medføre at beløpet veks over tid, det er noko anna enn ein buffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da bruke sine penger til det man vil, så lenge man ikke har fellesøkonomi. Så spar i vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel normalt å ha sparepenger sjølv om ein er i eit forhold? Er det nødvendig bruker eg av sparepengene til mine eller våre utgifter, men viss eg ikkje trenger dei så vokser beløpet på konto sakte men sikkert. Er uansett greit å ha penger i bakhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da bruke sine penger til det man vil, så lenge man ikke har fellesøkonomi. Så spar i vei!

Me har felles og separat økonomi. Har felleskonto som brukes til faste utgifter, lånsnedbetaling og diverse felles greier, men har også eigne kontoer til personlig forbruk, sparing og BSU. Ja takk begge deler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...