Gå til innhold

Konsentrasjonsproblemer.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sliter som faen med konsentrasjonen. Den er så og si ikke-eksisterende. Så hva gjør jeg da når jeg nå skal snart opp til eksamen? Jeg får jo faen ikke til å lese! Kan sitte å lese over samme setning 10-20 ganger og ennå ikke få med meg hva det står eller hva det betyr. Jeg blir helt gæren!

Er det noen som har tips til hjelp på konsentrasjonen? Kan det være angsten min som gjør det? ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ

:bond:

Videoannonse
Annonse
Gjest Daenerys
Skrevet

Mm, kjenner meg igjen. Spesielt når jeg er hjemme og det er masse annet å gjøre.

Har du prøvd lese-intevaller? Dette gjør jeg når jeg MÅ lese:

Setter klokka på 30 minutter. Leser som en gal. Når klokka ringer, sett den på 5 min igjen og til den ringer har du fri. Spis litt, strekk deg, gå fra arbeidet litt uansett om du er midt i en setning eller ei. Deretter nye 30 minutter.

Etter et par timer slik, tar du deg en halvtime, så er den på'n igjen :)

Skrevet

Jeg har prøvd, men det går ikke. Jeg faller jo ut etter 1 min, og som sagt får jeg ikke med meg første setning engang. Så da sitter jeg der bare å glor i veggen/taket/whatever frem til klokka ringer og så klarer jeg ikke sette meg ned igjen når den ringer på nytt.

:grine:

Skrevet

jeg har ingen råd eller tips til deg, men jeg kjenner meg igjen i det du sier.

jeg har også eksamner nå snart, og ikke fått noe inn i hue...

mistenker også at det er depresjonen og angsten min som setter en stopper for meg. kan sitte å se på det papiret i flere timer, og husker ingenting av det som sto!

så føler med deg, og håper det ordner seg :)

Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg har prøvd, men det går ikke. Jeg faller jo ut etter 1 min, og som sagt får jeg ikke med meg første setning engang. Så da sitter jeg der bare å glor i veggen/taket/whatever frem til klokka ringer og så klarer jeg ikke sette meg ned igjen når den ringer på nytt.

:grine:

Hm, ok. Hvorfor studerer du det du studerer? Liker du fagene? Eller er du bare nervøs for eksamen?

Skrevet

Fagene er helt greie, er ikke det som er problemet. Jeg er jævla stressa for eksamen, for står jeg ikke så har jeg ikke grunnlag til å komme inn på drømmestudiet. Men jeg har jo slitt med dette i alle år.

Takk for støtte, PurpleRose. :klem:

Gjest kittycat
Skrevet

hva har du angst for da om jeg kan spørre? spørs vel litt hva du jobber med og har angst for liksom

Skrevet

Jeg har generell angst, sosial angst. Lettere sagt: Jeg har unnvikende personlighetsforstyrrelse.

Dette er fysikk og ingeniørmatematikk. I utgangspunktet tar jeg det veldig lett, men er jo ikke like lett når man ikke får med seg det man leser.

Gjest kittycat
Skrevet

nei skjønner. har add og derfor konseproblemer og kan godt lese uten å få med meg noe. et tips kan jo være å bare koble ut en halvtime med å lage noe mat gå ut eller pleie deg selv. ellers kunne du skrevet ned evt hva som flytter fokuset og liten plan for hva som skjer og hva du kan gjøre med det.

Prøv å merk deg når du faller ut og prøv å kom deg inn igjen. Det er vanskelig og frustrerende, vet. Tror jeg jobber bedre om jeg har nok søvn og spiser noe godt småmat som nøtter ellers snop til.

Og selvfølgelig, om det er en spesiell episode f eks som du tenker på er det lurt å få det ut av hodet.

Skrevet

Jeg sitter som regel helt tanketom da, og bare stirrer. :gjeiper: Det er sinnsykt frustrerende. Eller så henger jeg meg opp i ett ord, og får det ikke ut av hodet. Så om jeg feks skal lese "La x være et fast tall i definisjonsmengden til en funksjon y = f(x)" så kan jeg henge meg opp i "fast" og da blir alt jeg leser til "fast fast fast fast fast".

Argh!

Hvordan skrive plan mener du? Jeg vet jo ikke hva jeg kan gjøre eller hva som skjer, og jeg detter ut så fort at jeg ender opp med å sitte å lese første setning 7-8 ganger før jeg gir opp for da har jeg fortsatt ikke fått med meg hva det står.

Det er som om jeg ikke skjønner hva jeg leser, selvom det er noe så enkelt som "i dette avsnittet skal vi vise hvordan blabla" som ikke er noe å skjønne engang.

Skulle ønske det bare var noe jeg kunne drikke eller spise som gjorde at jeg fikk konsentrasjon for en liten stund hvertfall. :sukk:

Gjest kittycat
Skrevet

mulig det er litt annerledes når det kommer til matte og å lese en tekst. når det kommer til planen er det noe som jeg av og til gjør om jeg sliter med konsentrasjon eller er deppa.

skriver opp hva som er problemet: dårlig konsentrasjon.

og så hva som skjer: dette ut, tenker på noe spesielt.

hvorfor tenker jeg på det? det skjedde noe i dag f eks.

hva kan jeg gjøre for å ikke tenke på det? det er ikke verdt det, bla bla og nå må jeg konse.

altså spm og sånn. kanskje litt teit hvis det ikke funker, men jeg kjenner deg ikke nok. kanskje du kan ringe til en venninne og koble av? bare gossipe litt? :P

Skrevet

Kan jo alltids prøve, var litt lettere nå å skjønne hva du mente. :)

Nja, jeg har ingen spesielle å ringe til, har ingen spesielt nære venner egentlig.

Vurderer å bare ta meg en kjøretur egentlig. Men da må jeg fikse meg litt å sånn først, for går ikke ut sånn som jeg er nå, så blæh.

Har bestilt legetime nå da, kanskje legen kan gi meg noe sånn at jeg får konsentrert meg frem til eksamen.

Skrevet

Et lite tips som fungerer for meg om jeg låser meg og ikke kommer noen vei. For meg hjelper det noen ganger å ta fram papir og blyant og bare skriv rett av det som står. Evt les høyt med litt viktigper stemme for å få vekk den sperren som blokkerer alt.

Jeg sliter ofte med at jeg tenker meg bort fra det som står i boka. Leste til eksamen et år og så var det en brett på siden og jeg klarte ikke å fortsette fordi jeg bare begynte å tenke på at jeg skulle ha brettet sammen klærne jeg hadde hengt opp dagen før. Og så kom jeg på at jeg skulle ha vasket ditt og datt. Løsningen den dagen ble å gå å brette klærne og sette på en maskin med klær. Så leste jeg til maskinen var ferdig. Før jeg satte på en ny maskin og hang opp klær. Da fikk jeg vaskedag samtidig som jeg fikk lest masse. :)

Så hver dag krever forskjellige løsninger her i huset men når det ikk er noe spesifikt som gjør at jeg låser meg fungerer det å skrive litt eller lese høyt. Noen ganger begge deler samtidg:p

Skrevet

Kanskje jeg skal prøve det også. :) Er bare litt vanskelig å lese matte høyt. :gjeiper:

Gjest Nanne70
Skrevet

Vet ikke om det går med de fagene, men mannen min, som er dyslektiker, pleide å lese inn teksten slik at han kunne lytte til den istedet for å lese. Kanskje det kan fungere? Så kan du jo prøve å ta notater etter din egen stemme underveis.

Skrevet

Jeg sliter som faen med konsentrasjonen. Den er så og si ikke-eksisterende. Så hva gjør jeg da når jeg nå skal snart opp til eksamen? Jeg får jo faen ikke til å lese! Kan sitte å lese over samme setning 10-20 ganger og ennå ikke få med meg hva det står eller hva det betyr. Jeg blir helt gæren!

Er det noen som har tips til hjelp på konsentrasjonen? Kan det være angsten min som gjør det? ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ

:bond:

Når jeg har det sånn, leker jeg nyhetsoppleser! Først leser jeg høyt, sakte og tydelig (viktig å se opp på publikum), og deretter gjentar jeg dagens hovedsaker...:opplyser:

Funker faktisk! :jepp:

:fnise:

Skrevet

Å....matte.....nei, da har jeg ingen råd. Hadde det akkurat som deg da matten sto på agendaen! Heldigvis er jeg ferdig med den forever and ever!!!

Eneste tipset kan være å tegne litt...lage litt farger og fine figurer rundt kjedeligheta... :sjenert:

Skrevet

Jeg finner frem klassisk musikk, piano for det meste, på wimp eller spotify og trer godt ned over ørene, slik at jeg stenger alt annet ute. Det hjelper for å holde konsentrasjonen i boka, føler jeg. Jeg vet andre bruker yndlingsmusikken sin, men så fort det kommer tekst, følger jeg med på den i stedet for boka...

AnonymBruker
Skrevet

Hjelper det å ikke lese, men å løse oppgaver?

Står du fast så leser du kun akkurat det lille du trenger for å gå videre.

Jeg synes det er mye lettere å gjøre oppgaver enn å lese for å huske noe.

Skrevet

Jeg har også konsentrasjonsproblemer og klarer ikke å sitte å bare lese rein tekst, da får jeg ikke med meg noe som helst. Det som hjelper for meg er å notere etterhvert som jeg leser, da jeg konsentrere meg for å plukke ut hva som er viktigst i teksten som jeg skal notere ned. Det tar mye lengre tid, men det må til. Evt kan du tusje i boka istedet for å notere.

Jeg har studert matte tidligere, da funket det for meg å løse oppgaver til jeg skjønte det. Ta et og et deltema i gangen og lese på det, gjøre oppgaver til jeg forsto det, og deretter lese over igjen. Da satt det hos meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...