Gå til innhold

De får gratis tannlege..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis tannlegen gjør det gratis for slektninger så er det lov. Jeg har en søster som er frisør og får håret mitt stelt gratis. Jeg betaler ikke for noe, men gjør henne gjerne tjenester til gjengjeld.

Hvor har du det egentlig fra at det er lovlig?

Det er ikke lov med mindre søstra di gjør det gratis i forbindelse med opplæring eller f.eks. hårshow.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest annemor30

Juridisksett skal det faktisk skattelegges, ja. Slik som en snekker egentlig skal skattelegge på huset han/hun har bygd selv.

hahaha,ikke hvis snekkeren har gjort dette ETTER arbeidstid*ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min sjekker mine tenner gratis, hva er galt med det? Skal hun ta betalt for det? Hehe. Jeg er ikke akkurat rik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha,ikke hvis snekkeren har gjort dette ETTER arbeidstid*ler*

Har absolutt INGENTING å si.

Hvorfor svare når du ikke har peiling?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det egentlig fra at det er lovlig?

Det er ikke lov med mindre søstra di gjør det gratis i forbindelse med opplæring eller f.eks. hårshow.

Om en snekker f.eks bytter jobb og blir busssjåfør, får han DA lov å bygge et hus uten å skatte? Og må en taxisjåfør i så tilfelle betale skatt om han kjører noen på fritiden sin gratis i sin egen bil?

Merkelige regler....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som har en tannlege i familien, og de får komme gratis til han.

Er dette lov? Vi andre må jo betale flere 1000 ... :sur:

det burde selvfølgelig være lov å hjelpe andre gratis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel strengt tatt ikke så lurt, det er jo best om fastlegen har hele oversikten.

Nå trenger ikke fastlegen å vite alt. Det er ting jeg ikke vil ha i journalen min b.l a

Så er det medisin jeg må ha i perioder,som fastlegen vet om som står i journalen. Fastlegen vet også at jeg får av annen lege. Det er helt lovlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trenger ikke fastlegen å vite alt. Det er ting jeg ikke vil ha i journalen min b.l a

Så er det medisin jeg må ha i perioder,som fastlegen vet om som står i journalen. Fastlegen vet også at jeg får av annen lege. Det er helt lovlig

Det er ikke lovligheten jeg tenker på, det er faren av å blande medisiner.

Om du får en type medisin av en lege og en annen av en annen lege, så kan den ene medisinen forsterke virkningen av den andre, eller den kan redusere virkningen av den. Det kan være svært farlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en snekker f.eks bytter jobb og blir busssjåfør, får han DA lov å bygge et hus uten å skatte? Og må en taxisjåfør i så tilfelle betale skatt om han kjører noen på fritiden sin gratis i sin egen bil?

Merkelige regler....

Om snekkeren blir bussjåfør så har han vel ikke et snekkerfirma lenger, så da blir det jo noe helt annet. Å drive privatkjrøing i en taxi kan jeg virkelig ikke tenke meg er lov. Uansett, ikke spesielt smart i en utsatt bransje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lovlig, men da må tannlegen eller slektningen betale for materiell som blir brukt, og tannlegen kan behandle "pro bono". Materiell må betales/dekkes selv om tannlegen har egen privat praksis for at regnskapet skal gå opp i opp, ellers kan det blir å regne som underslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lovlig, men da må tannlegen eller slektningen betale for materiell som blir brukt, og tannlegen kan behandle "pro bono". Materiell må betales/dekkes selv om tannlegen har egen privat praksis for at regnskapet skal gå opp i opp, ellers kan det blir å regne som underslag.

Link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pro bono publico, vanligvis forkortet til pro bono, er et latinsk uttrykk som betyr «for det offentlige gode».

Uttrykket brukes om arbeid som utføres frivillig og ubetalt som en tjeneste til det offentlig samfunnet. Pro bono-arbeid innebærer at fagfolk stiller opp med sine tjenester til folk som ikke normalt har råd til dem. Det er særlig vanlig i den juridiske profesjonen at advokater vil påta seg å representere eller gi råd til personer som blir ansett som trengende eller i saker som advokaten oppfatter som viktige.

Et advokatfirma vil ofte ha som politikk å utføre en viss mengde pro bono-arbeid.

http://no.wikipedia.org/wiki/Pro_bono_publico

Leger, tannleger, advokater etc kan alle velge å stille opp pro bono, men da må noen sponse reelle utgifter (som medisinsk materiell) mens tannlegen/legen hvemdetnåer sponser gratis arbeidskraft ved å ikke ta betalt for jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en tannlege utfører undersøkelser og legger en fylling eller tre hos sin nærmeste familie i løpet av et år, så er ikke det noe som vises veldig godt i materialkostnadene... Der, som i alle andre bransjer, må man regne med litt svinn.

Vil gjerne se de lovene som sier at å gjøre slike ting ikke er lov/må skattes av. Skal ikke min kjære mor, som jobber som rådgiver innen strømbransjen, kunne forklare og gi meg noen tips om hva slags strømavtale jeg bør gå inn på, på fritiden? Kan ikke en god bekjent av meg som er snekker hjelpe til med et par ting på garasjen vi bygger på hytta i helgene, når han likevel er på besøk hos oss? Må vi melde fra og skatte av noe hvis min skribent/forfattersøster hjelper meg med å skrive en tale jeg skal holde i et 50-årslag?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik jeg forstår det, så er det lovlig, men man må innrapportere inntekter/utgifter der som alle andre steder.

En snekker som skifter kledning på sitt eget hus må derfor skatte av de pengestrømmer som vanligvis ville ha skjedd (men som her ikke skjedde)?

Feks hvis snekkeren vanligvis hadde tjent 1000 kroner for å gjøre en jobb, så må han nå skatte av de 1000 kronene, selv om det ikke er noen reell overføring av penger noe sted.

Tror jeg?

Men det er jo tullete.

En snekker må skatte av å skifte kledning på sitt eget hus, men samboern min kan skifte kledning uten at det utløser noen skatteplikt.

Broren min er taxisjåfør, har jeg lov til å sitte på med han (i hans privatbil) gratis, eller utløser det en skatteplikt for han? Og hva hvis han plukker meg opp mens han er på vei hjem fra et sted, må han skatte?

Moren min er statsautorisert revisor, må hun skatte når hun gir meg råd/hjelper meg med regnskap++ i mitt bittelille firma?

Og aller best: Må kokken skatte når han lager middag til familien sin? :klaske:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om snekkeren blir bussjåfør så har han vel ikke et snekkerfirma lenger, så da blir det jo noe helt annet. Å drive privatkjrøing i en taxi kan jeg virkelig ikke tenke meg er lov. Uansett, ikke spesielt smart i en utsatt bransje.

Men det gjelder kun om vedkommende har eget firma? om en snekker jobber hos et annet firma, så slipper han å skatte? eller har jeg misforstått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det, så er det lovlig, men man må innrapportere inntekter/utgifter der som alle andre steder.

En snekker som skifter kledning på sitt eget hus må derfor skatte av de pengestrømmer som vanligvis ville ha skjedd (men som her ikke skjedde)?

Feks hvis snekkeren vanligvis hadde tjent 1000 kroner for å gjøre en jobb, så må han nå skatte av de 1000 kronene, selv om det ikke er noen reell overføring av penger noe sted.

Tror jeg?

Men det er jo tullete.

En snekker må skatte av å skifte kledning på sitt eget hus, men samboern min kan skifte kledning uten at det utløser noen skatteplikt.

Broren min er taxisjåfør, har jeg lov til å sitte på med han (i hans privatbil) gratis, eller utløser det en skatteplikt for han? Og hva hvis han plukker meg opp mens han er på vei hjem fra et sted, må han skatte?

Moren min er statsautorisert revisor, må hun skatte når hun gir meg råd/hjelper meg med regnskap++ i mitt bittelille firma?

Og aller best: Må kokken skatte når han lager middag til familien sin? :klaske:

Hehe godt spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men det gjelder kun om vedkommende har eget firma? om en snekker jobber hos et annet firma, så slipper han å skatte? eller har jeg misforstått

Det gjelder uansett, det er kompetansen han har som gjør det skattepliktig. F.eks er samboeren min egentlig skattepliktig når han pusser opp badet nå, selv om han har sluttet som rørlegger og studerer.

Men ja det er utrolig tullete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder uansett, det er kompetansen han har som gjør det skattepliktig. F.eks er samboeren min egentlig skattepliktig når han pusser opp badet nå, selv om han har sluttet som rørlegger og studerer.

Men ja det er utrolig tullete

Det er noe av det særeste jeg har hørt :fnise: Men jaja, da vet jeg det! For å være skikkelig pirkete; Kan en revisor sende inn sin egen selvangivelse uten å måtte skatte for det? :fnise:

Endret av Tropic
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe av det særeste jeg har hørt :fnise: Men jaja, da vet jeg det! For å være skikkelig pirkete; Kan en revisor sende inn sin egen selvangivelse uten å måtte skatte for det? :fnise:

Ser ut som om mange her ikke skjønner hva det er snakk om. Å sende inn egen selvangvielse krever ikke akkurat mye fagkunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om mange her ikke skjønner hva det er snakk om. Å sende inn egen selvangvielse krever ikke akkurat mye fagkunnskap.

Det krever ikke mye fagkunnskap for å male huset heller, men en maler må vel skatte av å male sitt eget hus?

Krever ikke fagkunnskap å lage middag, må kokken skatte av middagsmaten?

Det kreves ikke fagkunnskap for å lage en trehytte, må en snekker skatte om han hjelper ungen sin å bygge en?

Hva med de som jobber innen rengjøring? Må de skatte av å vaske sitt eget hus?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...