Gå til innhold

Fra bok til film - Hva har du blitt mest skuffet over?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Dreamdrops
Skrevet

Vet ikke om det er en tråd om dette fra før av så ikke "slakt" meg for det ;)

Det blir ofte laget filmer av bøker; i hvilke tilfeller har du blitt veldig skuffet?

I mitt tilfelle er det filmatiseringen av Darren Shan-bøkene (handler om vampyrer). Serien er på 12 bøker, og jeg gledet meg virkelig til nr 1 kom! For det 1. Var filmen altfor kort og skuespillerne var ikke noe sånn som jeg hadde tenkt meg. For det 2. hadde de bestmet seg for å ta med noe som ikke skjer før i bok 12, og da har det selvsagt skjedd maaasse i mellomtiden. Utrolig skuffende!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Guiden.

Skrevet

Kjærlighet i koleraens tid av Gabriel García Márquez (Love in the Time of Cholera)

Nydelig bok som virkelig går dypt inn i en kjærlighetshistorie gjennom et helt liv. Filmen ble derimot litt grunn og rar, føler jeg. Er en stund siden jeg så den så husker ikke lenger i detaljer, husker bare at den skuffet. Den ble rett og slett litt kjedelig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjærlighet i koleraens tid av Gabriel García Márquez (Love in the Time of Cholera)

Nydelig bok som virkelig går dypt inn i en kjærlighetshistorie gjennom et helt liv. Filmen ble derimot litt grunn og rar, føler jeg. Er en stund siden jeg så den så husker ikke lenger i detaljer, husker bare at den skuffet. Den ble rett og slett litt kjedelig.

Veldig enig i denne.

PS. I love you var en stor skuffelse.

• Liker 1
Gjest Gjest_Dreamdrops
Skrevet

Veldig enig i denne.

PS. I love you var en stor skuffelse.

Har jeg hverken sett eller lest. Men du likte boken?

Skrevet

Harry Potter and the Half-Blood Prince :(

• Liker 1
Skrevet

Jeg er en stor fan av H.G. Wells generelt og War of the Worlds spesielt, og også musikalen til Jeff Wayne. Husker jeg så filmen fra 1953 (den skulle visst være en klassiker), og ble skikkelig skuffet, det hadde jo snudd opp-ned på hele det sentrale budskapet. Spielberg-filmen fra 2005 var hakket bedre, men fortsatt ikke spesielt god.

Snakker om Wells, The Time Machine med Guy Pierce var også ganske ubrukelig.

Gjest Gjest_Dreamdrops
Skrevet

Jeg synes Harry Potter-filmene bare ble dårligere og dårligere jeg. Har bare sett Half-Blodd Prince part 1, men den synes jeg egentlig bare var skikkelig kjedelig. Nå har jeg ingen bok å sammenligne den med, men likevel. Er ikke en film jeg ser igjen for å si det sånn :fnise:

• Liker 1
Skrevet

ble skikkelig skuffet over harry potter og dødstalismanene del 2. spesielt det at de endret på hvordan voldemort egentlig dør :( men syns egentlig at harry potter 6 og 5 også var en skuffelse.

• Liker 3
Skrevet

Alle Harry Potter-filmene. :sukk: Det samme med Eragon-filmen. Herregud, at det går an å rote det sånn til! :klaske:

• Liker 2
Gjest Adriane
Skrevet

The Golden Compass (aka Northern Lights) - basert på første boka i triologien "His Dark Materials" av Philip Pullman. Hadde lest boken rett før filmen kom på kino, og ble ekstremt skuffa - filmen innfridde overhodet ikke ifht boka. :snurt:

• Liker 3
Skrevet

Twilight filmene syns jeg er kjempe dårlig i forhold til bøkene. Filmene får ikke fram kjærlighetshistorien som den er i boken :(

• Liker 3
Skrevet

Vann til elefantene: I boka var det fokus på elefanten, men filmen fokuserte stort sett på kjærlighetshistorien.

Wuthering Heights (2011): En av mine favorittbøker! Led meg gjennom filmen.

Skrevet

The secret life of bees og Wuthering Heights, er filmer som overhodet ikke har innfridd i forhold til bøkene etter min mening. Men så er det vanskelig å gjenskape den stemningen som jeg opplevde i bøkerne også.

Skrevet

Queen of the Damned-filmen. Som prøver seg på å sette sammen boka med samme navn OG boka før den, "The vampire Lestat". Den fine, sterke og godt skrevne Anne RIce-litteraturen ble gjort om til en kjapp og useriøs ungdomsfilm. Og ingen av rollefigurene ligna på beskrivelsen i bøkene. Aller minst Lestat.

Veldig skuffende, særlig når jeg likte den første filmen så godt!

• Liker 2
Skrevet

Hvordan kunne jeg glemme Harry Potter-filmene! Jeg elsker bøkene, men filmene er barnslige og teite. Har ikke en gang orket å se alle, for de ødela litt Harry Potter for meg.

The Golden Compass (aka Northern Lights) - basert på første boka i triologien "His Dark Materials" av Philip Pullman. Hadde lest boken rett før filmen kom på kino, og ble ekstremt skuffa - filmen innfridde overhodet ikke ifht boka. :snurt:

Jeg likte filmen, men den er helt annerledes enn trilogien. Bøkene er mye tyngre og mer voksne, mens filmen har barn og ungdom som målgruppe.

Synes forøvrig første bok er best. Andre er OK, og tredje er en smule usammenhengende.

Skrevet

Jeg synes de tre første Harry Potter-filmene er ganske ålreite, men så begynte de og ta fryktelig mange dumme valg, og fordummet filmene veldig. Valgte særlig The Half-Blood Prince fordi den var så utrolig flåsete og tullete, særlig når man ser hvordan Lavender Brown ble fremstilt for eksempel. Ja, hun er en knisete fjortis, men i filmen virka hun jo som en ren parodi!

• Liker 2
Skrevet

Fatso! Boka var STRÅLENDE og virkelig morsom, filmen derimot... :tristbla:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Greven av Monte Christo! Liker boken veldig godt, men filmene ble rett og slett litt for enkle.

Gjest Misteltein
Skrevet

Jeg ser sjeldent filmer som jeg har lest bøkene av, men:

Twilight filmene syns jeg er kjempe dårlig i forhold til bøkene. Filmene får ikke fram kjærlighetshistorien som den er i boken :(

Denne. Elendig film (jeg har bare sett den første, og det var mer enn nok). Jeg er veldig enig i at filmen ikke får fram kjærlighetshistorien som den er i boken. Den største grunnen for meg er at hovedpersonen ikke klarer å få fram det som boken formidler mellom de to som faller for hverandre. Kirsten Stewart er en stiv pinne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...