Gå til innhold

Fastlønn kontra timelønn- kan noen med erfaring hjelpe med spm?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om jeg har plassert dette i feil forum beklager jeg. Vet ikke om dette egentlig hører hjemme i karriereorumet...

på jobben min i dag har vi timelønn. De fleste jobber såpass reglemssig at lønnen varierer veldig lite. (full stilling hos oss er 162 timer, og variasjonen min består i om jeg jobber noen flere kveldsvaker som har et lite tillegg i timelønnen).

juni er den eneste måneden som er annerledes, for i tilegg til vanling lønn for det jeg jobbet i mai, får jeg feriepengene fra i fjor. (ja, også desember da, med "halv" skatt)

La oss si at jeg har 150 kr i timen. da tjener jeg 24300 i måneden om jeg jobber alle mine 162 timer. Tar jeg ferie blir selvfølgelig lønnen tilsvarende lavere. (Feks i januar, da jobbet jeg bare 124 timer pga en ferieuke, da var lønnen på 18675 kr)

Nå vil bedriften innføre fast månedslønn (altså kr XX enten man jobber 120 eller 170 timer). Jeg vet ikke hvordan de vil beregne hva jeg tjener i måneden, og lurer derfor på hvordan de gjør dette på din bedrift?

vi har og fått intrykk av at en måned i året, vil vi ikke få utbetalt lønn fra foregående måned, men heller feriepengene fra i fjor. Er ikke dette litt feil? Slik jeg har forstått det så er ikke feriepengene lønn for utført arbeid i feks mai, men opptjent gjennom hele 2011 og skal komme i tilegg til lønnen?

Forvirret hilsen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Årslønn = timelønn x 1950

Månedslønn = årslønn / 12

Og ja, det er helt vanlig å samle opp ferietrekket til en måned i året, hvor man da får utbetalt opptjente feriepenger. Enklest for bedriften, og (viser det seg) enklest for den ansatte, da han eller hun slipper å spare opp penger til å ta ulønnet fri (som jo ferie er), men er sikret utbetaling alle måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB over meg svarer riktig, men jeg vil bare påpeke at 1950 timer ikke er et lovfestet tall, men en standard. Jeg har sett bedrifter bruke alt fra 1750-1980.

Du sier at en full stilling hos dere er 162 timer, så da regner jeg med at de kommer til å bruke det som basis (gir 1944 timer i året).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, og litt klokere...

Men jeg er fremdeles noe usikker på det med feriepengene. Er det slik at jeg skal ha disse i tillegg til lønnen på (150 kr/t x 1944 og delt på 12 =) 24 300 den ene måneden? eller vil denne lønnen bli "byttet ut" med feriepengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du skal ta ut ulønnet fri (= ferie) på enten 4 uker og 1 dag eller 5 uker (avhenger av interne avtaler), så vil du bli trekt i lønn for denne fritiden. Vanlig er at man f.eks. i juni trekker for hele ferieperioden og utbetaler feriepenger. Merk at dersom man har 5 uker ferie vil også noe av feriepengene bli trukket, da det ikke er nok dager til å dekke alle feriedagene på en måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per i dag får du timelønn for 11 måneder - siden du ikke får lønn for ferien din. De samme skjer når du får fastlønn.

Hvis du i dag hadde tatt ut 4 uker ferie i juni, ville lønnen din i juni vært feriepenger + 24.000 som du opptjent i mai. Men i juli ville du ikke fått noe som helst!

Dersom du hadde hatt fastlønn og tatt 4 uker ferie i juni, ville du fått feriepenger i juni og vanlig lønn 24000 i juli.

Forstår du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AB over meg svarer riktig, men jeg vil bare påpeke at 1950 timer ikke er et lovfestet tall, men en standard. Jeg har sett bedrifter bruke alt fra 1750-1980.

Du sier at en full stilling hos dere er 162 timer, så da regner jeg med at de kommer til å bruke det som basis (gir 1944 timer i året).

Hos oss er tallet 1700 timer i året. Så dette er høyst varierende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pellepirat

For å si det "enkelt":

Du får 11mnd lønn, og en mnd *kun* feriepenger. Nå får du vel dobbelt opp i juni, med både lønn og feriepenger, men må legge av selv?

Med fastlønn tar du ferie når det passer og får vanlig lønn neste mnd uansett.

Ved fastlønn blir den ofte gjennomsnittsberegnet, dvs at de legger sammen hvor mye du jobber hele året og deler opp, slik at lønnen blir den samme hver mnd. En mnd jobber du kanskje 10 t mer enn de 162t dine, en annen mnd 10t mindre. Men gjennom året blir det riktig.

Det eneste som vil variere er jo hvis du har tillegg/overtid som utbetales for hver mnd utenom fastlønna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liknade drøftinger på arbeidplassen min, men kva med oss som ikkje tek ut 4-5 veker ferie kvart år, men kanhende berre 2 eller 3, anten avdi ein ikkje ser seg råd, eller at arbeidsgivaren har behov for arbeidskrafta?

Vil ein då risikera å arbeida gratis 2 veker i året (som eit døme om ein berre tek ut 3 og ikkje 5 veker ferie)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liknade drøftinger på arbeidplassen min, men kva med oss som ikkje tek ut 4-5 veker ferie kvart år, men kanhende berre 2 eller 3, anten avdi ein ikkje ser seg råd, eller at arbeidsgivaren har behov for arbeidskrafta?

Vil ein då risikera å arbeida gratis 2 veker i året (som eit døme om ein berre tek ut 3 og ikkje 5 veker ferie)?

Man er pålagt å ta ut feriefritiden sin, og det er ikke lovlig for arbeidsgiver å utbetale lønn for pålagt feriefritid, jfr Ferieloven. Man kan overføre opptil 12 virkedager (= 2 arbeidsuker) fra ett år til et annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt klønete formulert i forrige innlegg: Arbeidsgiver har altså ikke rett til å la ansatt slippe å ta ut ferie, og dermed ikke mulighet til å betale ut feriedagene i lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...