Gå til innhold

"Må" man be søskenbarn?

nybrud

Anbefalte innlegg

I går skrev vi opp en svært så foreløpig og provisorisk gjesteliste, mest for å få en ide om hva slags lokale vi vil trenge. Det blir visst flere enn vi hadde tenkt oss!

Vi er 4 selv (har to barn)

Nærmeste familie, dvs foreldre, besteforeldre og søsken med maker + to små tantebarn blir 20 stk.

Venner med maker - ca 40 stk. (det høres kanskje mange ut, men det gir jo bare plass for at vi ber 10 venner hver, og så tar disse med seg sin partner, pr. i dag har stort sett alle en.)

Tanter og onkler + en fadder, 15 stk.

Da er vi allerede oppe i ca 80 personer! (hvorav 4 er barn)

I tillegg kommer disse søskenbarna. Med partnere er de 22 stk (deres barn er det i alle fall helt uaktuelt å be). Det er ingen av dem vi kan si vi har daglig kontakt med, men vi har jo vært i bryllupet til flere av dem! Har vært til middag i 3 "søskenbarnbyllup" + kaffegjest i ett, var bedt til middag i enda et som vi ikke dro i (langt unna). Disse bør vi vel i alle fall be? I tillegg er det flere som ikke har rukket å gifte seg ennå, slik at det vel bare er en fetter vi ikke ble bedt i bryllup til. Kan vi "sile ut" noen? Synes det blir feil å bare be dem vi ble bedt til, siden det som sagt er mange av dem som ikke er gift, og å be alle bortsett fra den fetteren som ikke ba oss virker litt furtent, og ikke hjelper det stort på antallet heller!

Hvis vi skal be alle må vi jo finne et lokale som tar 100 til middag! Jeg har lest tidligere tråder her inne, og man kan vel stort sett ikke "håpe" på at det er så mange som melder avbud heller?!

Kaffegjester er en løsning jeg absolutt ikke har lyst til å benytte meg av, liker ikke å "rangere" gjestene på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei jeg synes ikke dere er forpliktet til å be noen dere ikke ønsker å ha i bryllupet. Vi ber de vi har lyst og råd til å ha der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stor slekt, så jeg må be søskenbarn fra konfirmant alder og oppover. Skulle ønske jeg kunne "sile" ut noen, for jeg har 56 søskenbarn, og flesteparten har partnere som inviteres. Det er ikke alle jeg har kontakt med en gang, men jeg får ikke til og "plukke ut" de som jeg vil invitere og ikke, selv om det er det jeg egentlig vil... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle søkenbarna har kommet seg over konfirmant alder. Jeg synes det virker utenfor all etikette å ikke be noen du har vært bedt i bryllup til, i alle fall når det uansett blir et ganske stort bryllup. Selv om vi kutter ut noen av vennene vi har lyst til å be blir vi over 70 stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener.....har kuttet ut noen venner som vi ville invitere, men vi blir 147 stk nå, og det er meeeeeer enn nok. De fleste er slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

147? :o :o

Mine problemer er visst små i forhold... All mulig støtte og beundring til deg, Heidi!

Takk, det trenger jeg! :ler:

Vi har invitert 12 venner utenom slekten, så hadde jeg vært tøffere, hadde jeg kuttet ut noen søskenbarn jeg ikke ahr kontakt med, og heller invitert noen venner, men det kan jeg ikke gjøre heller.Jeg vil ikke være slem eller noe, men innerst inne håper jeg det er en del som ikke kan komme, for jeg synes det blir altfor mange mennesker.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også mange søskenbarn, men ikke så mange vi har kontakt med til vanlig. Og det har blitt kriteriet for hvem vi ber. Jeg har et søskenbarn som er mer enn 20 år eldre enn meg som jeg ser kanskje en gang hvert tiende år, for eksempel, og han og familien blir ikke invitert. Vi inviterer de søskenbarna som fortsatt bor hjemme eller er nær oss i alder (både jeg og sambo er blant de yngste i våre respektive slekter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal føle deg "presset" til å be noen, be de du vil og som du har kontakt med! Jeg har 8 søskenbarn og vi er alle i samme aldersgruppe 22-30år og vi har hatt kontakt hele barndommen, så vi ber alle mine! Flere av de er vennepar av oss i dag. Men sambo har 6søskenbarn fra 3-30 år, så fra han ber vi bare to stykker, de som er over 20! Blir litt skjev fordeling, men vi vi følte det ble mest riktig for oss sånn! Det ordner seg nok :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips; avhold en vanlig familiefest (på bryllupsdagen), med en vennefest etterpå, f.eks. som er litt mer uformell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ber de søskenbarna vi har kontakt med. Ber ikke 20 personer ekstra fordi det "sømmer seg". Og vil ikke ha slekt i bryllupet vårt vi knapt har hilst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ber alle søskenbarn, men jeg hadde ikke gjort det hvis vi ble hundreogfemti med så få venner. Da ville jeg kuttet, uten tvil. Min mann har bare en kusine og ingen søsken, så selvom min slekt er betydelig større, blir vi "bare" litt over hundre. Men da har vi stort sett invitert de vennene vi hadde tenkt å invitere også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi inviterer eigentleg ikkje syskjenborn. Men i praksis skal vi invitere kvar vår fetter. Han eine fordi dottera skal vere brurepike, han andre fetteren fordi han er god kamerat med forloveden min.

Synast det vert altfor mange viss vi skal invitere masse folk vi ikkje eingong snakkar med og ikkje har noko kontakt med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi ber de søskenbarna vi har kontakt med. Ber ikke 20 personer ekstra fordi det "sømmer seg". Og vil ikke ha slekt i bryllupet vårt vi knapt har hilst på.

Som jeg skulle sagt det selv. Vi ber de søskenbarn vi føler vi har god kontakt med og ingen flere. Da vil vi heller ha venner som vi bryr oss om til å dele dagen med oss. Men det er oss da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skulle sagt det selv. Vi ber de søskenbarn vi føler vi har god kontakt med og ingen flere. Da vil vi heller ha venner som vi bryr oss om til å dele dagen med oss. Men det er oss da ;)

:enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil utelate søskenbarna helt så synes jeg du absolutt skal vurdere å invitere dem til kaffe og festen etterpå. Jeg synes ikke dette er å rangere gjestene. Alle som har litt fornuft i hodet burde skjønne at det er dyrt å feire bryllup og at man kanskje må begrense antallet til selve middagen litt. Nå er jeg ikke gift selv, men jeg har vært invitert som kaffegjest i bryllupet til en fetter og jeg følte meg ikke som annenrangs gjest av den grunn. Det gjaldt jo alle søskenbarna, ikke bare meg!

Jeg synes forøvrig heller ikke at du må be de søskenbarna dere ikke har kontakt med, men hva du velger er jo selvfølgelig opp til deg.

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hmm... kanskje vi skal kutte ut alle sammen, da. Det er liksom ikke noen av dem jeg føler vi har så veldig mye bedre kontakt med enn andre. Jeg kjenner jo alle mine godt fra barndommen, men det er blitt mindre kontakt med åra. Det samme gjelder for min kjære.

Vet om noen tanter som vil skrike høyt, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvifor ta med så mange dersom de ikkje vil?

vi skal berre ha foreldre og søsken, vi.. evt besteforeldre.. det er der vårt dilemma ligger.. på besteforledre..

søskenbarn har vi aldri vurdert å ta med (selv om jeg har svært god kontakt med noen av dem)

og venner har vi en engen liten uformell fest for... hjemme hos oss tror vi..

det skal ikke "måtte være dyrt"...

vi vil heller lage en dag som er slik vi ønsker den, enn å følge masse normer for å blidgjøre slekta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er deres dag. Føler dere for å begrense antallet, og at det da er søskenbarna det er naturlig å utelate så gjør det!

Jeg har fire søskenbarn selv. Ber de to som jeg har kontakt med med partner. Snorkie-mannen har rundt førti søskenbarn, noen han å vidt har hilst på, ingen han har særlig kontakt med. Han kommer til å be ett søskenbarn med partner evt. to. For oss er det viktigere å be vennene våre som vi omgås i hverdagen, enn slektninger vi sjelden/aldri møter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...