Gå til innhold

Felles matutgifter men han spiser 3 ganger så mye som meg


juliepåenmåte

Anbefalte innlegg

Jeg og typen bor praktisk talt sammen i hybelen min for tiden og er på vei til å flytte sammen.

Problemet mitt er at jeg er student og har jo derfor ikke så masse penger. Han jobber ca 4 dager i uken.

Jeg betaler som regel for mat når vi er og handler, og han betaler av og til..

Er det riktig at vi skal dele pengene vi bruker på mat 50/50? Hvordan skal vi gjøre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener man skal betale etter evne, men man må også se det i forhold til bruk. Tjener dere omtrent like mye/har like mye å rutte med pr mnd så er det naturlig at han betaler mest ift mat, hvis han er så storspist i forhold til deg. Han bør ihvertfall bidra med noe.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Jeg syns at det er så teit når man skal begynne å måle opp hvor mye hver person spiser, frem og tilbake, for å finne ut hvem som skal betale hva. Da er det bedre å lage en avtale på forhånd. For eksempel at dere bestemmer dere for å betale halvparten hver.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel forsåvidt ofte sånn det er; noen spiser bare mer enn andre. Hvorfor har dere ikke en slik ordning at du betaler for mat, osv, til cirka 1000 kroner, så er det hans tur å handle for 1000 kroner? Vet om noen som har en slik ordning, og det funker helt fint ;)

Når det er hans tur til å handle, kanskje det går opp for han hvor mye mat han egentlig spiser :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som var er at mamma snakket med meg om det og lurte på om jeg hadde tenkt noe på hvordan vi skal løse matsituasjonen.

Jeg har egentlig ikke tenkt noe særlig på at han spiser mer enn meg og at følgen av det er at det blir dyrt for meg når jeg handler mye mat.

Jeg vil jo selvfølgelig at gutten skal spise seg god og mett, men jeg vil også ha en ordning som funker. Å kjøpe hver sin mat blir jo rett og slett bare tåpelig når man skal bo sammen som et par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg spiser samboer 2/3 av det jeg gjør og dermed har vi fordelt matutgiftene etter det. Jeg har et nøkternt budsjett på mat. Ser at det har økt litt som samboer. Han får allikevel ta sin del. Dette måtte jeg ha noen diskusjoner på, men ga meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg spiser samboer 2/3 av det jeg gjør og dermed har vi fordelt matutgiftene etter det. Jeg har et nøkternt budsjett på mat. Ser at det har økt litt som samboer. Han får allikevel ta sin del. Dette måtte jeg ha noen diskusjoner på, men ga meg ikke.

Høres lurt ut. Det er jo så dyrt med mat også, så det er så kjipt å betale en hel masse nå som det "skal" være middag hver dag, i motsetning til før når jeg bare unnet meg det noen dager i uka.

Hvordan gjør dere det sånn rent praktisk med denne løsningen da? Trenger et par konkrete tips så jeg kan ta dette opp med han. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har felles konto som går på matutgifter. Begge har kort. Setter over en avtalt sum i måneden. Er det tom før månedens slutt så spytter vi inn 50/50. Sjeldent det skjer.

Vi har også snakket om hva som skal inn i matpengene. Bind og ob og barberingssaker for han utgår. Likeså godteri og øl/brus vi selv måtte ønske. Kjøper brus felles til helga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres lurt ut. Det er jo så dyrt med mat også, så det er så kjipt å betale en hel masse nå som det "skal" være middag hver dag, i motsetning til før når jeg bare unnet meg det noen dager i uka.

Hvordan gjør dere det sånn rent praktisk med denne løsningen da? Trenger et par konkrete tips så jeg kan ta dette opp med han. :)

gjør storhandel , dra på kjøpetur sammen , slik at dere bestemmer innkjøpet sammen og del på regningen etter avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Vi deler, men er ikke så veldig nøye. Bytter på å betale for hver gang, og når man tar storhandel i helga blir det enklere å dele likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for flotte svar! Nå har vi gode tips til hvordan vi kan gjøre det fremover! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Akkurat på det området er ikke vi millimeterrettferdige. Vi spiser mat begge to. Han spiser mer enn meg. Vi betaler likt. Siden jeg spiser marginalt dyrere pålegg veier det jo litt opp for mengden ;)

Jeg krangler heller ikke på vaskemiddel. Hans klær er større enn mine. Dermed fyller han flere vaskemaskiner enn meg. Burde han egentlig betalt etter hans "vektbrøk" av klærne i vaskemaskinen?

Og burde jeg betalt mer for toalettpapiret siden jeg trolig bruker en større andel av hver rull enn han?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dette er et dumt spørsmål, jeg :) Jeg mener iallefall at du bør kreve at han tilpasser matvanene sine til ditt budsjett, dersom dere skal betale like mye. En som jobber og har en grei økonomi legger seg ofte bevisst og ubevisst til en del vaner som det ikke er rettferdig å kreve at en student (eller en med dårligere økonomi) skal bidra til hvis h*n ikke vil.

Jeg har vært i samme situasjon som deg med eksen, og det handler ikke om millimeterrettferdighet, men mat utgjør faktisk en god del av budsjettet til en student. Ta det opp med han på en grei måte, jeg er sikker på at dere blir enige!:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat på det området er ikke vi millimeterrettferdige. Vi spiser mat begge to. Han spiser mer enn meg. Vi betaler likt. Siden jeg spiser marginalt dyrere pålegg veier det jo litt opp for mengden ;)

Jeg krangler heller ikke på vaskemiddel. Hans klær er større enn mine. Dermed fyller han flere vaskemaskiner enn meg. Burde han egentlig betalt etter hans "vektbrøk" av klærne i vaskemaskinen?

Og burde jeg betalt mer for toalettpapiret siden jeg trolig bruker en større andel av hver rull enn han?

Mener selvfølgelig ikke at man skal drive å veie klær og måle hvor mye dopapir vi begge bruker. Vil bare at det skal bli en litt mer rettferdig deling på matbudsjettet siden det er såpass dyrt med mat for to personer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat på det området er ikke vi millimeterrettferdige. Vi spiser mat begge to. Han spiser mer enn meg. Vi betaler likt. Siden jeg spiser marginalt dyrere pålegg veier det jo litt opp for mengden ;)

Jeg krangler heller ikke på vaskemiddel. Hans klær er større enn mine. Dermed fyller han flere vaskemaskiner enn meg. Burde han egentlig betalt etter hans "vektbrøk" av klærne i vaskemaskinen?

Og burde jeg betalt mer for toalettpapiret siden jeg trolig bruker en større andel av hver rull enn han?

Nå betyr et matbudsjett rimelig mye for en student da. Du får det til å høres gjerrig og snålt ut ved å betale inn ulikt. Jeg mener bare at det er på sin plass når man har begrenset med midler.

Jeg er AB hvor vi delte maten i 1/3 og 2/3. Nei, jeg telte ikke ark på dorullen eller gram på vaskemidlet. :ironi:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan ha en avtale at om fks dere skal lage taco da. Så bruker dere en pakke kjøttdeig, en løk, en pakke tortillas, en krukke med saus, et halvt salathode osv...

pølsegrateng; 1,5 kjøttpølse "hver", en halv løk, nok saus og makaroni til å dekke ildfaste formen. Vil han ha mer enn det så får han fikse det selv.

Sånn gjorde jeg og kjæresten min det. Og fks pølsegratengen delte vi alltid i to mens den lå i formen. Spiste ikke jeg opp min del, så var det mine rester. Sånn kan man jo gjøre det med flere retter og.

Vi kjøpte også hvert våres brød, og noen ganger hvert våres pålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og typen bor praktisk talt sammen i hybelen min for tiden og er på vei til å flytte sammen.

Problemet mitt er at jeg er student og har jo derfor ikke så masse penger. Han jobber ca 4 dager i uken.

Jeg betaler som regel for mat når vi er og handler, og han betaler av og til..

Er det riktig at vi skal dele pengene vi bruker på mat 50/50? Hvordan skal vi gjøre dette?

What??

Hva er grunnen til at du vanligvis betaler når dere handler?? Er han litt treig eller?

:gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...