Gå til innhold

Føre på gjeld på selvangivelsen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De har utelatt gjelda mi fra selvangivelsen. Men når jeg skal føre dette opp, hvilken sum skal stå der da? Det gjelden startet på i januar eller det det endte på i desember?

La oss feks. si at gjelden var på 200000 i januar 2011. Og i desember har den gått ned til 180000. Hva skal jeg føre inn da? :klo: En mellomting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjelden var på i Januar 2011 skulle vært ført opp da..

Når du nå skal føre på gjeld er det snakk om gjeld du har pr. 1.1.2012. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelden var på i Januar 2011 skulle vært ført opp da..

Når du nå skal føre på gjeld er det snakk om gjeld du har pr. 1.1.2012. :)

Hæ? :klo:

Skal jeg føre opp gjeldens sum anno jan 11 eller 12? Skjønte ikke helt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal føre opp den gjelden du har pr. 1.1.2012.

Det er fradragsrett for renter av skatteyters gjeld.

Det at du ikke førte opp gjelden i fjord "går bare ut over deg selv", (om du kan få det tilbake er jeg usikker på) Jeg ville ringt til Skatteetaten om jeg var deg, så får du svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal føre opp den gjelden du har pr. 1.1.2012.

Det er fradragsrett for renter av skatteyters gjeld.

Det at du ikke førte opp gjelden i fjord "går bare ut over deg selv", (om du kan få det tilbake er jeg usikker på) Jeg ville ringt til Skatteetaten om jeg var deg, så får du svar :)

Det er jo ikke min skyld at de har glemt gjelden, den har jo alltid stått på selvangivelsen de tidligere årene.

Men jeg får vel tilbake 28% av gjeldsreter jeg betalte i 2011 uansett? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man skrive opp gjeld til privatpersoner?

Ikke at man skylder Geir 20 kroner for burgeren forrige helg, men å skylde 100 000 til mor eller liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skatteyters ansvar å føre på de riktige opplysningene, den såkalte selvangivelsesplikten,

så det er ikke skattemyndighetene som har glemt dette. Du er nå nødt til å korrigere ligningen fra 2011, så denne blir riktig.

Anonym Bruker: Kan man skrive opp gjeld til privatpersoner?

Ikke at man skylder Geir 20 kroner for burgeren forrige helg, men å skylde 100 000 til mor eller liknende

Svar: Ja, det kan du, (og skal) men da må den personen du skylder pengene føre det opp på sin ligning også.

Du skal også betale renter til denne personen, og da blir rentene fradragsberettiget for deg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg mottar AAP og har for tiden fryst nedbetalingen, men jeg må jo betale tilbake med vanlig rente når jeg kommer ut i jobb. Gjelder det fremdeles?

-Siste AB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har altså et lån du har fryst nedbetalingen på? Og du lurer på om du må betale tilbake med vanlig rente når du kommer ut i jobb? Renten kommer jo an på låneavtalen.. Trenger nok litt fler opplysninger om jeg skal kunne svare deg :)

Hva mener du med -siste AB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du deler på fire og ganger med pi. Helt til slutt beregner du kvadratroten av lånet, og da kommer du fram til beløpet som skal stå i selvangivelsen din.

Har du hørt om en årsoppgave?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har altså et lån du har fryst nedbetalingen på? Og du lurer på om du må betale tilbake med vanlig rente når du kommer ut i jobb? Renten kommer jo an på låneavtalen.. Trenger nok litt fler opplysninger om jeg skal kunne svare deg :)

Hva mener du med -siste AB?

Hehe nei, jeg ordla meg litt dårlig tror jeg. Det jeg mente var om jeg kan skrive det opp på selvangivelsen selvom jeg har pause i nedbetalingen dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe nei, jeg ordla meg litt dårlig tror jeg. Det jeg mente var om jeg kan skrive det opp på selvangivelsen selvom jeg har pause i nedbetalingen dette året.

Du SKAL skrive det opp på selvangivelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, takk for svar :) det er min første selvangivelse så er litt ekstra nerøs for å gjøre noe feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være kjekt å lese i den borsjyren man har fått sammen med selvangivelsen ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du deler på fire og ganger med pi. Helt til slutt beregner du kvadratroten av lånet, og da kommer du fram til beløpet som skal stå i selvangivelsen din.

Har du hørt om en årsoppgave?

Får ikke årsoppgave fra de dessverre:/

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal du da ha. Hvis du ikke får årsoppgave så har selvsagt ikke skatteetaten fått opplysningene de heller. Eneste jeg står igjen med er at det er et privatlån, og det må føres på manuelt hvert år.

Uansett så er det restlån pr 31.12.2011 som skal inn i selvangivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke årsoppgave fra de dessverre:/

TS

Har du privat lån da?

Aldri hørt om noen som ikke får årsoppgave på lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låneinstitusjoner (og banker) er pliktige å levere inn årsoppgave, så dette må være et privat lån, evt fra arbeidsgiver. Kan ikke skjønne annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...