Gå til innhold

Flytte til annet land? Erfaringer?

Hvilket land vil du flytte til?  

12 stemmer

1. 1. Hvilket land vil du flytte til?

• Sverige
      4
    • Danmark
      5
    • Frankrike
      4
    • Hellas
      3
    • Spania
      3
    • Portugal
      2
    • England
      5
    • USA
      4
    • Australia
      6
    • Thailand
      0
    • Sveits
      2
    • New Zealand
      5
  2. 2. Hvilket land vil du flytte til? poll2

• Island
      4
    • Tyskland
      2
    • Brasil
      2
    • Tsjekkia
      3

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor mener du, når du snakker om kontinentet?

Ja, det er godt mulig de rosa brillene forsvinner :fnise: Men, livet blir jo som man selv gjør det til? Ikke sant? :briller:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kunne vel egentlig tenkt meg å bo ganske mange steder. De fleste land og byer har sine sjarmerende sider, og hittil er det vel kun Riga av alle byene i Europa jeg har besøkt som jeg ikke kunne tenkt meg å bo i.

Kunne gjerne bodd litt utenfor Europa og, f.eks. Australia eller USA. Er dog litt skeptisk til Thailand føler jeg, vet ikke om jeg hadde trivdes i kulturen over lengre tid?

Faktisk enig med deg om Riga. Ikke så imponert over den byen, slitsomt der:S

Bor selv i Stockholm, som en av 30-40 000 nordmenn. Det høres mye ut, men det er ikke så ofte man treffer på en annen landsmann likevel. De fleste er nok studenter.

Det er deilig å være nordmann i Stockholm, selv om en del gjerne vil ha fordommer om deg fordi du er norsk eller fordi de "gjørs på" å være litt vrange mot deg.

Stort sett synes alle at man høres glad og fornøyd ut, man får veldig lett jobb som nordmann og systemene her er såpass like hjemme at det meste er veldig lett å skjønne seg på.

Kulturen er jo stort sett også lik, bortsett fra kanskje arbeidskulturen i de tøffeste storfirmaene i Stockholm, som har heeeelt egne sett med regler og normer og som kanskje minner om større byer ellers i verden? Ikke vet jeg, men det var ikke noe for meg ;)

Stockholm er såpass nærme Norge (og Oslo) at det føles litt som å være på en veldig lang ferie.. der man jobber :P

Jeg synes Sverige er et ypperlig land å bo i etter 1 1/2 år, og trives. Elsker følelsen av utvalget i matbutikkene som sovjetnorge ikke har, men er tross alt glad for å være norsk og kommer til å flytte hjem så snart jeg er klar for det og får med kjæresten:)

Kunne tenke meg å bo i australia, usa, italia eller spania en periode. Eller tilogmed frankrike:)

Gjest pppppppp
Skrevet

"Elsker følelsen av utvalget i matbutikkene som sovjetnorge ikke har, men.."

:fnise:

ja, kanskje Norge er dette?

Gjest Maruwan
Skrevet

Hvilket land vil du flytte til, dersom du får muligheten til det?

Et hvilket som helst varmt land med et liberalt lovverk.

Hvilket land har du bodd i, og hva er dine erfaringer der?

Tsjekkia og USA (California). Likte begge stedene veldig godt og flytter gjerne tilbake dersom det skulle dukke opp noen ok jobbmuligheter. Både folka og kulturen passa meg midt i blinken.

Erfaringer med Hellas, Portugal, Frankrike, England og Spania?

Nei.

Hva måtte du/dere ordne FØR avreise, og hva måtte du/dere ordne ved adkomst til det valgte landet?

Husker ikke, men den relevante ambassaden vet disse tingene så det er bare å kontakte dem dersom du lurer på noe.

Hvordan var opplevelsen av å bo i det landet du var?

Deilig. En helt ubeskrivelig frihetsfølelse av å kunne gjøre akkurat som en selv vil så lenge det ikke går ut over noen andre.

Hva vil du anbefale at andre som ønsker å ta spranget gjør?

Det spørs helt hvilken person du er, om du f.eks. er A4 eller ei, hvor du står hen politisk o.s.v. Personlig tror jeg at jeg kunne trives svært så godt i Holland, så Holland er kanskje neste på lista for min del. Andre vil sikkert trives bedre i Texas eller Iran, som sagt det spørs helt hvilken type du er og hvilke verdier du har.

• Liker 1
Gjest pppppppp
Skrevet

"Et hvilket som helst varmt land med et liberalt lovverk."

Ja, den der vil jeg nok si meg enig på. Lover som er altfor annerledes enn det jeg er vant med her i Norge, kan nok bli en utfordring.

Gjest Maruwan
Skrevet

"Et hvilket som helst varmt land med et liberalt lovverk."

Ja, den der vil jeg nok si meg enig på. Lover som er altfor annerledes enn det jeg er vant med her i Norge, kan nok bli en utfordring.

Nå var det nettopp lover som er annerledes enn i Norge jeg siktet til med "et liberalt lovverk". Norge har ikke et liberalt lovverk. Her kan du ikke spille poker med kompisene dine engang. Norge er gjennomsyret av folkehelse-fascisme, spør du meg.

• Liker 1
Gjest pppppppp
Skrevet

Nå var det nettopp lover som er annerledes enn i Norge jeg siktet til med "et liberalt lovverk". Norge har ikke et liberalt lovverk. Her kan du ikke spille poker med kompisene dine engang. Norge er gjennomsyret av folkehelse-fascisme, spør du meg.

Åja. Jeg tenkte mer på lover som finnes i mange muslimske land. De lovene er jo endel annerledes enn Norges lover. Kvinner feks. som må dekke seg til. Jeg er vant til å se kvinner med utslått hår, og som kler seg som de vil. Derfor ville det blitt veldig rart å bo i ett land hvor kvinner ikke får kle seg som de vil. feks. Og jeg vil ha friheten til å kunne henvende meg til ett menneske uansett kjønn, uten noen regler for dette.

Gjest Maruwan
Skrevet

tsjekkia vil jeg flytte til..

Holder jeg med deg i :-)

• Liker 1
Gjest pppppppp
Skrevet

tsjekkia vil jeg flytte til..

Noen spesiell grunn? Kjenner du til landet fra før? Er det der Praha ligger forresten?

Gjest Nuppdupp
Skrevet

Noen spesiell grunn? Kjenner du til landet fra før? Er det der Praha ligger forresten?

ja praha ligger der ja. føles som mitt andre hjem :gjeiper: folk er stort sett hyggelige, de har en gi faen innstilling jeg liker, god øl. vet ikke hvorfor, men jeg føler meg så avslappet der. får en indre ro jeg ikke får ellers :)

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Rainbow81, mod.

• Liker 1
Gjest Nuppdupp
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Rainbow81, mod.

:fnise: OK

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil bo i USA. New York eller California.

Gjest pppppppp
Skrevet

Jeg vil bo i USA. New York eller California.

Har tenkt på det samme. Fordelen er språket.

Gjest pppppppp
Skrevet

Jeg har bodd i Sverige og DK. Jobbet med hest. Fikk mange venner som drev med det samme, og trivdes godt begge stedene. Har lyst til å flytte lenger hvis jeg skulle få anledning en gang til, F.eks Holland. USA hadde jo vært en drøm, men praktisk vanskelig.

Noen praktiske råd vedr flytting? Papirarbeid?

Gjest pppppppp
Skrevet

Jeg bodde et år i Spania på utveksling. Elsket kulturen der, og er kjempeglad jeg fikk lært språket ordentlig. Problemet i Spania er jo økonomien, er veldig vanskelig å få seg jobb der, så vet ikke om jeg ville bodd der. Jeg har også kjempelyst til å flytte utenlands igjen senere, men tror det er viktig å finne ut hva du skal gjøre der. Blir veldig mye lettere om du f.eks får en jobb der, og noen kan hjelpe med bosted, visa etc.

Økonomien blir ikke ett problem for min del. Hvordan var det å lære spansk? Lett? Hvor i Spania var du? Hva med offisielle papirer?

Skrevet

Jeg studerer i England nå, og elsker det. Alle er kjempehyggelige, det er så fint her og det er også billig å leve her. Det er mye mulig jeg blir værende etter jeg har fullført studiet mitt.

Men broren min flyttet hit for å få seg jobb og det var tilnærmet umulig. Kjenner også en del studenter som er ferdig med utdannelsen sin i år og de forteller om hvordan det er vanskelig å få seg jobb nå. Så det kommer jo an på hva planene dine er i utlandet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...