Gå til innhold

Akuttime hos psykologen hos DPS?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har ikke mulighet til å ringe legen min fordi jeg er 5 timer unna der, og idag var det helligdag så fikk ikke stikket innom.

Jeg går på noen tabletter som gjør meg mye mer dårlig og har tanker om å ville dø. I tilegg har det skjedd endel ting i påsken.

Har ikke time før om over en uke hos psykologen min, og klarer ikke vente. Jeg trenger hjelp nå....

Psykologen kan jo ikke skrive ut andre tabletter men det kan vel andre på dps..

Okei..

Hva skal jeg egentlig gjøre??? jeg har ingen andre kontaktpersoner annet enn at jeg pratet med de fra legevakta engang når jeg hadde kommet inn der fordi jeg var så full... de har ikke ringt meg opp igjen etter andre gang det skjedde, så har ikke veldig lyst kontakte de heller.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg tror DPS skal ha en akuttpost som tar imot pasienter hele døgnet. Vet ikke helt hvordan det fungerer ellers i landet, men jeg ble i hvert fall henvist dit etter en tur på legevakten.

AnonymBruker
Skrevet

Større byer har psykiatrisk legevakt.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, de har psykatisk legevakt, men skal jeg dra dit ?! :s er vel bedre å ringe til min "egen" psykolog på dagtid?

Psykatisk legevakt er kun åpen fra 17.00, og jeg tenkte ringe i morgen tidlig..

Men spørsmålet er jo om de kan gjøre noe med tablettene, eller om det ikke er vits i.

AnonymBruker
Skrevet

- Du kan ringe/oppsøke legevakt

- Du kan ringe fastlegen din og be om råd videre (han kan henvise deg/gi deg nummer til noen du kan ringe)

- Du kan ringe DPS - spør om å få snakke med psykiater eller psykolog, si at du har vært innlagt der og at det er krise

- I mellomtiden: ring Mental Helse tlf 116 123, det er alltid åpent og gratis å ringe. Da kan du få noen å snakke med akkurat nå.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er akutt og du føler at du er en fare for deg selv, drar du på legevakten. Dersom du kan vente til i morgen, ringer du psykolgen din i morgen.

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke vært innlagt der, men jeg går i behandling der. Nettopp starta så aner ikke hvordan systemet fungerer da jeg egentlig kommer fra et annet system.

Bor i Oslo.

AnonymBruker
Skrevet

Psykologen min har heller ALDRI tid så i morgen er vel ikke noe unntak...

AnonymBruker
Skrevet

Men hva er det egentlig du er ute etter, da? Å få skrevet ut tabletter? Da må du jo uansett til fastlegen din, tenker jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Har jo tabletter, men de gir helt stikk motsatt virkning og jeg har blant annet fått et selvskadningtilbakefall. Ikke vært så ille på tre år..

Så må vel få bytta de ut, eller trappa de ned.

AnonymBruker
Skrevet

Men å ringe fastlege, da kommer jeg jo til sentralbord, får jeg kontakt med selve legen da? Men ikke mye han kan gjøre over tlf da ..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha ringt. Du er ikke garantert akutttime, men det er forsøket vært. De fleste DPS i Oslo har dessuten akutteam.

AnonymBruker
Skrevet

Men hva faen skal jeg si?! .. hater å snakke med sentralbord -_-

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan f.eks sitat du går i behandling hos NN og har opplevd å bli veldig dårlig i løpet av ferien og at du mistenker bivirkninger fra medisinene. Sier de at du bør ta det med fastlegen svarer du at han er fem timer unna. Fortell om nødvendig at du har selvmordstanker og har skadet deg og at du trenger en medisinvurdering snarest av medisinsk ansvarlig, men be om å bli satt over til behandleren din først. Hvis vedkommende er opptatt ber du om å bli ringt opp så raskt som mulig.

Det er ikke sikkert du får hastetime uansett, men det er vel verdt et forsøk?

AnonymBruker
Skrevet

ååh, kunne ønske jeg kunne skrive et brev.

Nå står jeg mellom å ringe fastlege som ikke får gjort noe der han er ifra. Dps som ikke kan skrive ut medisiner uansett.. men på legevakten skal det være akkutt -.-

AnonymBruker
Skrevet

Great. Nå kastet jeg opp maten jeg spiste og, detta går jo rett veien..

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare oppfordre deg til å ta kontakt med legevakt dersom det er slik at du har behov for hjelp, de vil henvise deg videre til rette instans.

:klemmer:

• Liker 2
Gjest gjestfraOslo
Skrevet

Har ikke vært innlagt der, men jeg går i behandling der. Nettopp starta så aner ikke hvordan systemet fungerer da jeg egentlig kommer fra et annet system.

Bor i Oslo.

Jeg har lyst til å tipse om Sosial og Ambulant akutttjeneste(SAA),for emosjonell førstehjelp ved ulike typer problemer og kriser, på Legevakten i Oslo (Storgata 40). Det er døgnåpent, bemannet av sosionomer og sykepleiere, og kan kontaktes direkte på telefon 23 48 70 90. De formidler kontakt med lege og andre ved behov. Jeg har selv ringt dem ved et par anledninger, og fikk da også mulighet til å oppsøke dem ved krise, som heldigvis løste seg uten dette. De reddet meg fra dyp fortvilelse og selvmords- og selvskadingstanker ved disse to anledningene.

På hjemmesiden står det at de bistår ved alle typer kriser, og kan såvidt jeg forstår, ved krise sørge for hjemmebesøk, du kan komme dit, eller ringe dem. De kan også bistå ved oppfølging ift hjelpeapparat/NAV/DPS/fastlege, etc. Min tidligere fastlege informerte ikke om dette, så kanskje er det mange som kunne ha nytte av denne informasjonen.

Link her:

http://www.legevakten.oslo.kommune.no/akutt_legehjelp_i_oslo/legevakten_i_storg_40/sosial_og_ambulant_akuttjeneste/

TS, jeg håper du har fått den hjelpen du trenger!

AnonymBruker
Skrevet

SAA har jeg hatt kontakt med tidligere. Men de er jo slike mennesker man blir oppringt av etter et opphold på legevakten? også bisår de med hjelp. Altså man ringer ikke de først, de ringer deg etter en hendelse..

De skulle ha ringt meg, men ikke gjort det heller.

AnonymBruker
Skrevet

Klarte ikke ringe noen idag -_-

bedre lykke i morgen liksom...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...