Gå til innhold

Bokhyller "oppunder taket"


Eliza

Anbefalte innlegg

Vi har et kontor som nå skal innredes slik at det også kan fungere som gjesterom og etterhvert også barnerom. Og da trenger vi mer gulvplass. Vi har en svær bokhylle som står på gulvet og tar masse plass, så nå tenkte vi å montere bokyller helt oppe under taket slik at vi får utnyttet gulvplassen til andre ting. Jeg ser stadig vekk på TV folk som har bokyller som går over dørkarmer og langs taket, men hvor finner jeg det? Det skal jo ikke være hylleknekter under disse? Eller? Jeg tenkte umiddelbart på Lack fra Ikea, men de tåler jo bare 5 kg (og bøker er TUNGE). Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bruker vanlig hobbyplank (kan selvfølgelig males) også kraftige hylleknekter med jevne mellomrom OPPÅ hylla i stede for under (så vises de ikke). Under har vi på noen hyller bestefars hjemmelagede hylleknekter av einer som pynt. Ikke nødvendig å gjøre det vanskeligere enn det er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er et alternativ å lage hyller selv. Men det viser seg ofte at det ikke nødvendigvis blir noe billigere enn å kjøpe dem - og da ser jeg ikke helt poenget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget med å lage selv er at man får dem akkruat så brei og så lang man vil ha dem. Og om du ikke stoler helt på at opphenget er bra nok til at du vil la barnet ditt sove under den, så setter du bare på en hylleknekt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det også slik at jeg synes det var stilig med bøker oppunder taket. Så jeg monterte hyller av planker. Jeg brukte trekanter av plankene som knekter, og de plasserte jeg ved siden av dør- og vinduskarmer, da blir de nokså usynlige.

Men, jeg må få lov til å advare deg: Faren for at rommet blir kvelende og lite og "topptungt" er stor! Jeg fikk plutselig en dag disse bokhyllene helt i vranghalsen, synes de tok ut all luft og lys av rommet.

Det er ikke meningen å ta fra deg initiativet, bare tenk deg godt om før du kjøper hyller til alle fire veggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi har en masse bøker og tunge permer som vi har hengt på veggen i to leiligheter nå med hyllesystemet ENDEL Det fungerer bra med murvegger ihvertfall. Vekten blir fordelt langs veggskinner, og jeg ville ikke hatt problemer med å sove under de hyllene.

Selve hylleplaten er en møbelplate som du også får på IKEA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har disse:

http://www.romerike-treprodukter.no/bbb.htm

http://furusetbok.no/bbb.html

Du får kjøpt dem gjennom bokhandlere. Jeg har "samlet" i over ti år, og kjøper stadig nytt og bygger på. De er garanti på dem, dvs. at de ikke skal svaie under vekten av bøker. Og de holder det de lover. De festes med metallknekter som skrues i veggen. Disse vises ikke når du har bøker i hyllene :-)

De har dem utstilt i kjelleren på Bruns-hjørnet!

Mamma har dem også, og har hatt dem i 35 år! De er like fine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips alle sammen! Nå er det vel bare å bestemme seg og hive seg rundt... Akkurat nå er jeg potte forkjøla, så arbeidslysten er ikke helt på topp, men jeg skal begynne så fort jeg blir frisk igjen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik løsning i stuen, kjempesmart og stilig. Vi kjøpte bokhyllen Billy på Ikea og kledde den inn med fine profilerte lister. Dette ble kjempebillig og rålekkert. Nå har vi masse hylleplass til bøker, bilder og pynteting. Vi kjøpte hvit og hvite lister. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...