AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #1 Skrevet 9. april 2012 Grunnet sykdom må holde en streng diett og dette blir ganske dyrt i lengden. Om jeg hele tiden skal bruke de dyre erstatningsproduktene så blir jeg vel ruinert innen en måned. hehe Men jeg lurer på om noen av dere har tips til å klare dette på billigst mulige måte? Jeg kan ikke spise: melkeprodukter, gluten, hvetestivelse, sterke krydder, hvitløk, bønner og kikerter. Ikke fisk untatt rå laks. Jeg vet at mange bytter ut kjøtt med bønner, men det kan jo ikke jeg. Håper virkelig at noen har vært i samme situasjon som meg og har tips
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #2 Skrevet 9. april 2012 Lever uten alt det der for det meste og bruker 3000 per måned på mat.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #3 Skrevet 9. april 2012 Hva spiser du istedet da? Som student synes jeg 3000 er mye for en person....
Brunhilde Skrevet 9. april 2012 #4 Skrevet 9. april 2012 Hvis du har en diagnose fra lege som sier at du må holde deg unna dette, så har du kanskje krav på grunnstønad? Hvis du kan spise kjøtt så er det en del å spare på å benytte seg av week-endtilbudet til Kiwi, en porsjon med kjøtt, kylling eller laks for 16,90. Det kan være lurt å kjøpe inn og fryse ned når du finner noe du kan ha. Svinekoteletter er ofte på tilbud helt ned til 39,90 pr kilo og på Rema1000 får du laks til under 50,- for 4 stykker på 125 gram. Ris er billig i innvandrerbutikker, det samme er grønnsaker. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #5 Skrevet 9. april 2012 Hva spiser du istedet da? Som student synes jeg 3000 er mye for en person.... Ja, men da tenker jeg ikke budsjett i det hele tatt. Kunne lett kuttet ned til totusen om jeg måtte det.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #6 Skrevet 9. april 2012 Om du kutter ut brus ,potetgull og godteri samt spiser mindre frukt så tror jeg ikke din diett blir sånn veldig dyr. Det er gjerne junken som koster..
Gjest NozMonster Skrevet 9. april 2012 #7 Skrevet 9. april 2012 det var det jeg også skulle skrive- at du har krav på stønad om du kan bevise at du måå ha dyrere mat! men jeg blir veldig nyskjerrig på hvilken sykdom du har, som gjør at du ikke kan spise fisk og bønner?! du skriver jo som ab, så kanskje du vil svare på det?
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #8 Skrevet 9. april 2012 Kan du spise linser? Det er like billig som bønner. Kjøp gjerne store sekker i innvandrerbutikker for å få det mest mulig billig. Soyaprotein er billig
kills Skrevet 9. april 2012 #9 Skrevet 9. april 2012 Jeg bruker å kjøpe meg 1,1 kg kyllingfilet på Coop nå og da, og der er det vel en 6-8 fileter per pakke. Bruker å fryse det ned og så tine når jeg skal spise da jeg ikke ønsker å spise kylling hver dag. Den koster i overkant av 100 kroner og det er mye mat som kan brukes til både lunsj og middag. Men for å være ærlig synes jeg det fort blir dyrt når man må være selektiv på matvarer, ja. Anbefaler å kjøpe frukt og grønt på Kiwi og ellers handle på Rema 1000.
OhMickey Skrevet 9. april 2012 #10 Skrevet 9. april 2012 Hva spiser du istedet da? Som student synes jeg 3000 er mye for en person.... Tror det skal litt til å komme under 3000 i mnd pr person om man vil spise sunt og godt.
Glynis Skrevet 10. april 2012 #11 Skrevet 10. april 2012 Jeg lurer også veldig på hvilken sykdom man kan ha som gjør at man kun tåler rå laks, men ingen annen rå fisk eller behandlet fisk. Jeg trodde ikke kroppen umiddelbart visste forskjell på laks og ørret, for eksempel.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #12 Skrevet 10. april 2012 Kan dere drite i å mistenkeliggjøre årsaken til dietten, og helle svare på det hun spør om. Det kan da være 1000 subjektive og objektive grunner til en slik diaet.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #13 Skrevet 10. april 2012 Det går fint ann å spise sunt på budsjett. Jeg spiser alltid havregrøt til frokost. Lunsj er brødskiver/knekkebrød. Akkurat det med gluten må du finne ut hva som passer deg. Middag er som regel kjøtt/fisk og masse grønnsaker. Kjøtt er i utgangspunktet dyrt, men visse typer kjøttvarer er rimelig. Jeg kjøper frossen kyllingfilet fra First Price. Nakkekoteletter og ymse av svin er også rimelig. Tilpasser grønnsakene litt etter hva som er sesong. Jeg har også vent meg til at det er lite kjøtt og mye grønnsaker/ris/poteter. Lag mat fra bunnen av. Først finner du en oppskrift og tilpasser til din diett. Beregn ekstra tid de første gangene du lager det og så får du rutinen og ting går kjappere. Jeg har hatt god nytte av www.trinesmatblogg.no
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #14 Skrevet 10. april 2012 TS her. Takk for mange gode svar Jeg vel helst ikke fortelle så mye om grunnen til at jeg må holde denne dietten, men det er ordinert av en indremedesiner på sykehus. Linser vet jeg faktisk ikke om jeg kan spise eller ikke, men jeg skal sjekke det ut for det er jo isåfall et godt alternativ til bønner og kikerter. Dessverre er det ingen innvandrerbutikk i nærheten, men jeg har mulighet til å "bestille" matvarer fra Sverige et par ganger i året. Grunnstønad har jeg fått avslag på fordi dietten ikke skyldes cøliaki eller liknende sykdom.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #15 Skrevet 10. april 2012 På Rema 1000 koster sojamelk det samme om vanlig melk omtrent. Jeg er usikker på om du kan bruke den om du skal holde deg unna bønner, men de har også rismelk og havremelk. I tillegg kan du lett lage mandelmelk selv (google, så finner du oppskrifter). Mandler får man ofte kjøpt billig, og de er næringsrike. Ris og poteter er billig som en basis. Fullkornris koster litt mer, men er mye sunnere, og ikke så dyrt. Quinoa og bokhvete kan du bruke for å få litt avveksling. Quinoa kan du f.eks. bruke i stedet for couscous. Egg står heller ikke på fy-listen din. På en butikk her selger de seks økologiske egg for 19,90. Det er ikke så dyrt. Grønnsaker tåle du visst med unntak av hvitløk. Løk er rimelig, og smaker fortreffelig, særlig om du karamelliserer den. Kan brukes som antipasti, til supper, på pizza... Polenta lages av maismel og inneholder ikke gluten. Smør polenta tynt utover, og bruk det som pizzabunn i blant i stedet for å bruke dyre glutenfrie melblandinger. Om du tåler det, finnes det sojaost som du kan bruke på pizza og til å gratinere, men ellers er det mulig å heller bruke cashewnøtter. Mal dem i en food processor og fordel dem utover. Brokkoli er nesten alltid billig. Ellers lønner det seg å se etter hva som er i sesong. De grønnsakene er som regel best og ofte billigst. Ellers hadde det vært lettere å gi råd om du forteller hva det er du synes er dyrt. Ofte finnes det rimeligere alternativ om man tenker litt alternativt. 1
Glynis Skrevet 10. april 2012 #16 Skrevet 10. april 2012 Kan dere drite i å mistenkeliggjøre årsaken til dietten, og helle svare på det hun spør om. Det kan da være 1000 subjektive og objektive grunner til en slik diaet. Men det kunne være hun hadde misforstått noe, og vips hadde hun masse flere fisketyper å velge i. Kostholdet hadde da vitterlig vært mye enklere hvis hun kunne spise mer enn rå laks. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #17 Skrevet 10. april 2012 Men det kunne være hun hadde misforstått noe, og vips hadde hun masse flere fisketyper å velge i. Kostholdet hadde da vitterlig vært mye enklere hvis hun kunne spise mer enn rå laks. Du vet, man MÅ ikke ha som utgangspunkt at andre er idioter og ikke greier å holde rede på diettene sine selv
Gjest NozMonster Skrevet 10. april 2012 #18 Skrevet 10. april 2012 (endret) TS her. Takk for mange gode svar Jeg vel helst ikke fortelle så mye om grunnen til at jeg må holde denne dietten, men det er ordinert av en indremedesiner på sykehus. Linser vet jeg faktisk ikke om jeg kan spise eller ikke, men jeg skal sjekke det ut for det er jo isåfall et godt alternativ til bønner og kikerter. Dessverre er det ingen innvandrerbutikk i nærheten, men jeg har mulighet til å "bestille" matvarer fra Sverige et par ganger i året. Grunnstønad har jeg fått avslag på fordi dietten ikke skyldes cøliaki eller liknende sykdom. kanskje denne siden er en god erstatning for innvandrerbutikkene du ikke har? http://www.kinsarvik.no/category/6516-matvarer.aspx jeg ok at du ikke vil snakke om hva som feiler deg, men jeg ønsker deg i hvertfall en god bedring og at du finner løsninger som du trives med edit- det var foresten rimlig stive priser på den nettsiden Endret 10. april 2012 av NozMonster
Ryvre Skrevet 10. april 2012 #19 Skrevet 10. april 2012 Tror det skal litt til å komme under 3000 i mnd pr person om man vil spise sunt og godt. Nei, jeg spiser sunt og godt og vi bruker ca 3000,- på to personer og mannen min er ganske storspist
Ryvre Skrevet 10. april 2012 #20 Skrevet 10. april 2012 Har ikke så mange tips til retter og slikt da jeg ofte bruker en del av de tingene du ikke skal spise, men jeg har ett råd og det er planlegging. Skriv menyer for en måned av gangen. Sørg for at du setter opp retter slik at du kan bruke rester fra den ene dagen til middagen den andre dagen osv. Handle en gang i uka. Når det bare er deg så behøver du ikke handle oftere. Kjøp store kvanta når ting er på tilbud og frys ned dersom du har muligeten til det. Tenk på hvilke retter som kan fryses også, slik at du kan lage mer enn nødvendig og fryse ned porsjonsvis og ha til senere
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå