Gå til innhold

.14 år og "alene" hjemme.


ToveM

Anbefalte innlegg

Mine jenter på 14 og 16 år blir en uke " alene" nå i slutten av april da jeg og samboeren min skal på kurs. Jentene har besteforeldre i samme hus, og jeg kommer til å avtale med en nabo ( som er politi) om å ha ett halvt øye på de. De har vært hjemme alene også tidligere, uten noe problemer i det hele tatt.

Ang hjemme-alene-fester som tar av så går det ann å sikre seg litt. Vi har avtale oss naboene imellom om at vi sier fra om ungdommer er hjemme alene en kveld/helg; og det blir fulgt med. I fjor var nabojenta hjemme alene en helg, og skulle ha noen venninner over for å se film. Det hadde ryktes at hun var alene, og plutselig var gata full av ungdommer som forsøkte å komme seg inn.Politiet ble oppringt av tre av naboene omtrent samtidig, og det hele løste seg raskt.

Jeg synes ikke det er problematisk at ungdommer er hjemme alene; men man må lage litt sikkerhetsnett i tilfelle noe skulle skje. Ikke at de trenger "barnevakt" som er tilstede hele tiden; men at de har voksne som kan hjelpe om det er noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest learned htsCDri

Det kommer helt an på lynne til disse barna dine . Er de to eldste unnselige personer som lett kan gi etter for press fra ei bestemt jente som vet å argumentere og se muligheten for en heidundrende fest så fort dere er utenfor rekkevidde eller kan dere stole på henne? Jeg ville sett personene an. Rent generelt synes jeg vel at dere legger mye ansvar på de eldste barnas skuldrer for alle som er blitt noen år vet vel at man var langt fra voksen når man var et par og tyve og deromkring. :skravle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre sier: Se an personene det gjelder.

Det nytter lite at folk sier "jeg var hjemme alene da jeg var 14, det gikk helt fint" eller "jeg vet om en 14-åring som hadde full fest da hun var alene hjemme". Folk er forskjellige. I noen familier vil det være uaktuelt å gjøre det TS skisserer fordi ungdommene ikke er til å stole på, i andre familier vil det ikke være grunn til den minste bekymring.

Hvis 19-åringen er ansvarsbevisst og skjønner at søsteren må skjermes for festing osv (det kan jo være at jenta selv maser om fest eller annet som ikke er bra for henne) og er sterk nok til å ta en diskusjon og stå på sitt ansvar som "voksen", samtidig som 14-åringen ikke er typen til å lage spetakkel og trosse sin eldre bror, så bør dette gå helt fint.

TS vet nok best selv hva barna hennes er laget av. Og selv om det er vanlig at tenåringer har fester når de er alene hjemme (jeg tipper ts med tre voksne/halvvoksne barn har litt kunnskap om ungdomskultur) så betyr det ikke at akkurat det er nødt til å skje. De har jo slektninger i gata som kan stikke innom på uventede tidspunkt, og det er nok veldig preventivt vil jeg tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge 14 og 19 åringen syns det er greit, de går overens og dere stoler på 19 åringen som ansvarsperson, ser jeg ikke problemet. At dere har en 26 åring og besteforelde i tillegg er jo bare bonus!! Kjempe fin måte å vise 14 åringen at dere stoler på henne, og gir henne tillit. Samtidig som det er en kjempe måte å se om dere kan stole på henne med denne tilliten... Hun kan jo helt sikkert reglene, så da er det bare å gjør det klinkende klart at hvis disse brytes må hun flytte inn hos besteforeldrene resten av uka...

God tur, og kos dere!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det du spør om er altså om det holder at to voksne mennesker, som har lov til å stemme og kjøre bil kan være hjemme en uke med en tenåring? Ja, det skulle jeg da mene, om det ikke foreligger meget spesielle omstendigheter.

Da jeg var 18 passet jeg på lillesøs på 6 år i fjorten dager. Mamma hadde alliert seg meg naboen, men det trengtes ikke. Jeg fikk oss opp, smurte maten og fikk oss på skolen begge to, laget middag, sørget for at leksene blre gjort og fritidsaktiviteter fulgt opp. Koste oss glugg ihjel begge to :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar alle sammen. Det var da jeg leste om denne 14 åringen som var alene hele påsken, at jeg begynte å få litt hetta her. Guttene er virkelig til å stole på, aldri vært noe tull med de. Jenten er absolutt ikke kommet i "festealderen", er nok heller litt barnslig for alderen, og har stort sett yngre venner. De var hjemme alene noen dager ifjor høst, og det gikk veldig greit. Ellers har vi somregel alltid yngstemann med oss på tur. Har ellers aldri vært noen spesiell "hønemor", men det er rart med det, yngstejenta liksom. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg flyttet for meg selv når jeg gikk på internatskole når jeg var 15 (skulle fylle 16), og det var ikke noe problem. Så jeg ville nok ikke hatt noen problemer med å reise fra en 14 og en 19 åring, så lenge 19-åringen er ansvarsfull og oppegående. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...