Gå til innhold

.14 år og "alene" hjemme.


ToveM

Anbefalte innlegg

Er det uansvarlig å la en snart 14 år gammel jente være alene hjemme 1 uke med eldre søsken? Saken er at vi har bestilt oss en tur til Spania 1 uke bare meg og mannen før skoleferien. Det blir første gang vi reiser bort en hel uke uten unger siden vi fikk førstemann for snart 26 år siden. (har vært på noen weekend turer alene i løpet av de siste årene)

Hun blir alene med broren på 19. Eldstemann på snart 26, er samboer med egen leilighet, og kommer selvfølgelig å holde et lite oppsyn. (han bor noen kilometer borte) Svigerforeldre bor noen hundre meter oppe i gata, de vet selvsagt at de blir alene.

Er dette uansvarlig eller helt greit. Guttene har vært vant med å være alene hjemme siden de var rundt 16, og vi har aldri vært plaget med drikking eller hjemme alene fester. Jo nærmere det kommer jo mer begynner jeg å tenke på om dette egentlig er greit. Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt greit! Jenta er jo "så godt som voksen" og det er vel kanskje litt kjekt å prøve å være alene hjemme og styre hverdagen litt selv? :) Nyt ferien med god samvittighet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og broren min var alene hjemme da jeg var 15 og han var 14, vi hadde en liten fest, som ble til at "alle" kom på "nach" her. Ikke for å skremme deg, altså - men tror ikke pappa trodde vi drakk heller :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nok gå helt fint! Ville kanskje avtalt med de av familie som bor i nærheten, at de kunne gått en tur forbi eller innom fredag/lørdagskvelder, men ellers skal det nok gå helt fint!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om 14 åringen er komfertabel med dette, og 19 åringen er ansvarsfull skal dette gå greit. Og med svigers like ved er jo det en ekstra trygghet. God tur!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du stoler på barna dine ser jeg ikke problemet.

Jeg var flere ganger i oppveksten alene med mine eldre søsken i opptil en uke, da jeg var i ungdomskolealder. Da jeg gikk på videregående var jeg alene hjemme i flere langhelger. Det skjedde aldri noe (selv om jeg hadde en og annen mindre fest, men da med tillatelse fra foreldrene mine). Mamma og pappa visste at det gikk greit og at jeg tok vare på meg selv. Dersom det skulle være noe problem hadde jeg uansett mange jeg kunne ringe (søsken, venner, annen familie).

Du vet best om det kommer til å gå bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit! Jenta er jo "så godt som voksen" og det er vel kanskje litt kjekt å prøve å være alene hjemme og styre hverdagen litt selv? :) Nyt ferien med god samvittighet.

Jeg vet at denne holdningen her har mange her inne. Jeg er en av de som ikke ville ha forlatt en 14-åring alene hjemme. Dette eksemplet viser hvorfor.

I TS sitt tilfelle hvor søsken skal være alene hjemme så hadde jeg ikke hatt betenkligheter å dra. Bare sørg for at 19-åringen ikke fester rundt og ikke er hjemme på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg aldri gjort. Selv om hun bor med eldre brødre. Brødrene vil antagelig benytte anledningen til å ha fest hjemme når dere er borte, så lille søte 14-åringen får nok oppleve sin første fyllekule den uka. Og fjortisfyll er vel årsak nr. 1 til fhortisgraviditeter.

For øvrig har jeg aldri helt skjønt poenget med å reise på ferie uten umyndige barn, jeg. Barna vokser til og man får plenty av tid på ferie alene som par når ungene er ute av redet. Så jeg ville ventet i fire år til før jeg dro på denne kjærlighetsferien. Eventuelt satt vekk 14-åringen hos besteforeldre om det er så om å gjøre å feriere uten ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Molly

Siden du har andre ansvarsfulle personer i umiddelbar nærhet - skulle vel dette gå greit.

Hvis din 19 åring også er "oppegående", ser jeg ikke noe feil i at dere drar.

Det hadde vært noe ganske annet om hun ikke hadde hatt nettverk rundt seg.

Jeg ville alikevel ringe henne opp noen ganger mens jeg var bortreist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at denne holdningen her har mange her inne. Jeg er en av de som ikke ville ha forlatt en 14-åring alene hjemme. Dette eksemplet viser hvorfor.

I TS sitt tilfelle hvor søsken skal være alene hjemme så hadde jeg ikke hatt betenkligheter å dra. Bare sørg for at 19-åringen ikke fester rundt og ikke er hjemme på natta.

Det er jo en nittenåring i hus? hun er jo ikke helt alene og jeg hadde nok svart annerledes om hun var helt alene også. Alt kommer jo også an på hvor moden denne 14-åringen er, men jeg flyttet for meg selv når jeg var 15 uten at det var noe trøbbel og en 14-åring er ikke så mye yngre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde jeg aldri gjort. Selv om hun bor med eldre brødre. Brødrene vil antagelig benytte anledningen til å ha fest hjemme når dere er borte, så lille søte 14-åringen får nok oppleve sin første fyllekule den uka. Og fjortisfyll er vel årsak nr. 1 til fhortisgraviditeter.

For øvrig har jeg aldri helt skjønt poenget med å reise på ferie uten umyndige barn, jeg. Barna vokser til og man får plenty av tid på ferie alene som par når ungene er ute av redet. Så jeg ville ventet i fire år til før jeg dro på denne kjærlighetsferien. Eventuelt satt vekk 14-åringen hos besteforeldre om det er så om å gjøre å feriere uten ungene.

Jepp, TS! Overlater du datteren din hjemme nå, er hun gravid innen du kommer hjem. Sånt skjer nemlig alltid.

:skratte:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det uansvarlig å la en snart 14 år gammel jente være alene hjemme 1 uke med eldre søsken? Saken er at vi har bestilt oss en tur til Spania 1 uke bare meg og mannen før skoleferien. Det blir første gang vi reiser bort en hel uke uten unger siden vi fikk førstemann for snart 26 år siden. (har vært på noen weekend turer alene i løpet av de siste årene)

Hun blir alene med broren på 19. Eldstemann på snart 26, er samboer med egen leilighet, og kommer selvfølgelig å holde et lite oppsyn. (han bor noen kilometer borte) Svigerforeldre bor noen hundre meter oppe i gata, de vet selvsagt at de blir alene.

Er dette uansvarlig eller helt greit. Guttene har vært vant med å være alene hjemme siden de var rundt 16, og vi har aldri vært plaget med drikking eller hjemme alene fester. Jo nærmere det kommer jo mer begynner jeg å tenke på om dette egentlig er greit. Synspunkter?

Om de eldre søsken er i samme hus som henne så er det greit.

Leste du avisen om 14 åringen som var helt alene hjemme i påsken,og som ble invadert av 20 ungdommer. Politi og barnevern er kblet inn.

Jeg vil aldri reise fra en 14 åring,men om det er eldre søsken i samme hus,så er det greit

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en nittenåring i hus? hun er jo ikke helt alene og jeg hadde nok svart annerledes om hun var helt alene også. Alt kommer jo også an på hvor moden denne 14-åringen er, men jeg flyttet for meg selv når jeg var 15 uten at det var noe trøbbel og en 14-åring er ikke så mye yngre.

AB#10 her. Klarte du ikke å lese det om søsken og at så lenge den eldste ikke fester og overnatter borte så er det helt ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror det er viktig å se an barna sine når man skal ta en slik beslutning, og det ikke finnes noe fasitsvar på dette. 14-åringer er forskjellige, det er 19-åringer også. Noen kan man stole på, andre kan man ikke. Tillit er ikke noe man automatisk fortjener på grunn av at man har nådd en viss alder :)

Men dersom 19-åringen er en forsvarlig person som dere stoler på at har kontroll så synes jeg dette høres ut som en fin løsning! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet for meg selv til utlandet i egen leilighet da jeg var 16. Det gikk helt fint. Så jeg vil da tro at en 14-åring vil klare seg hjemme i en uke med en bror på 19 :) Slapp av og nyt ferien deres!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener dere trygt kan reise på ferie.

Greit nok at hun bare er 13 år, men med storebror hjemme og en annen storebror og besteforeldre nærme kan jeg ikke se at det bør by på problemer. Hun vet hvor hun kan gå dersom hun trenger noen, og de kan passe litt på at det går ordentlig for seg.

God ferie! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB#10 her. Klarte du ikke å lese det om søsken og at så lenge den eldste ikke fester og overnatter borte så er det helt ok?

Jeg svarte på det du hadde quotet meg på. Jeg svarte i henhold til TS sitt spm, med en 14-åring og 19-åring i hus. Ikke en 14-åring helt alene som du hentydet til i mitt svar. Så da er vi enige da, og jeg ser ikke helt hvorfor du skal lage en sak ut av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...