Gå til innhold

Hvorfor blir vaflene harde?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Godt vaffeljern er alfaomega! Hellstrøms tips til hvordan man finner et bra vaffeljern - tyngden avgjør - de tyngste er best! Det er søren meg sant! :jepp:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt vaffeljern er alfaomega! Hellstrøms tips til hvordan man finner et bra vaffeljern - tyngden avgjør - de tyngste er best! Det er søren meg sant! :jepp:

Kanskje det er noe i det! Jeg arvet min bestemor sitt fra 60-tallet, det er blytungt, klarer nesten ikke å løfte det opp fra skapet. Plasthanken til å åpne det med er gåent, så må bruke en klut for å ikke svi fingrene på stålet. Men fy flate hvor bra vaflene blir! Skikkelig retrofarge og, brunorange emalje.......

Fikk et nytt, moderne et for noen år siden, men det ga jeg bort, ikke like godt som det gamle:-)

AnonymBruker
Skrevet

Oi her var det mye rot. Smeltet smør i vaffelrøren må til, likeså er det fint med litt syrnet melk/rømme, ol. Dere som får harde vafler bruker for mye mel i forhold til de andre ingrediensene og for lite egg. Jeg har gått på "bedehuskurs" i vaffelrøre, dette kan jeg :-)

Har du oppskrift? Jeg brukte 3 egg og det ble 8 plater av røra. Jeg kan ikke ha brukt for mye mel for røra veldig tynn. Denn kunne ikke ha vært tynnere. Og jeg lot den stå og svelle en times tid.

Skrevet

For ca. 10 plater bruker jeg 5 dl mel, 1 dl sukker, 2 ts bakepulver, 1 ts vaniljesukker, 1/2 ts kardemomme, 100 gr smeltet smør, 3-5 ss rømme, 4 egg og så mye melk du trenger for en lett fyldig røre. Svelles i en halv time.

AnonymBruker
Skrevet

For ca. 10 plater bruker jeg 5 dl mel, 1 dl sukker, 2 ts bakepulver, 1 ts vaniljesukker, 1/2 ts kardemomme, 100 gr smeltet smør, 3-5 ss rømme, 4 egg og så mye melk du trenger for en lett fyldig røre. Svelles i en halv time.

Den høres ikke så ulik den røra jeg lagde, bortsettfra at jeg ikke hadd i bakepulver og smør. Jeg har aldri brukt bakepulver i vaffelrøre, jeg.

Skrevet

Smeltet smør må du ha i røra. Og bakepulver gjør de litt lettere. Prøv det neste gang du :-)

AnonymBruker
Skrevet

Smeltet smør må du ha i røra. Og bakepulver gjør de litt lettere. Prøv det neste gang du :-)

Skal følge oppskriften din neste gang! Tusen takk!

Gjest Mildrid
Skrevet (endret)

Jeg slumper, men bruker ca 4 egg, en liten kopp sukker, litt vaniljesukker, litt bakepulver, nesten en liter melk og mel til passe røre. Bruker aldri smør i røra.

Får alltid perfekte vafler.

Endret av Mildrid
Skrevet

Ser mange bruker mye sukker i vafflene sine?

Jeg lager røre på en dæsj ditt og en dæsj datt.

Ca 3 egg

8 dl melk

mel til den blir akkurat passe tykk

1 ts salg

2 ss sukker

That it, myke og gode :)

Jeg trenger ikke noe spesielt annet.

Vil tro at flesteparten som lager vaffler på arrangementer lager Toro sin ferdigpakke. Kun tilfør vann og flytende melange.

De er faktisk utrolig gode! Bedre enn de jeg lager på slump ;)

Skrevet

aaaaahhhhh da har jeg lært mye

Skrevet

Nå fikk jeg lyst på vafler............kanskje jeg skal lage grove vafler til kvelds.. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...