AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #1 Skrevet 8. april 2012 Vaflene mine blir ofte harde og litt seige - hvorfor det? Jeg bruker ikke oppskrift men tar det på slump. I dag brukte jeg tre egg, sukker et psr ss rømme, sur melk og mel. De er gode på smak, men jeg vil ha de myke, sånn som de man får kjøpt på lotteri og basarer og sånn er. De som står og steker vafler på slike steder, kjøper de ferdig røre? Jeg synes vaflene ute ofte smaker helt likt og er kjempegode, men har aldri fått til slikevafler selv.
Gjest Applecore Skrevet 8. april 2012 #2 Skrevet 8. april 2012 Kanskje røren din er for tjukk? Vaffelrøre skal være ganske tynn.
Soleklart Skrevet 8. april 2012 #3 Skrevet 8. april 2012 Vaflene ligger opp på hverandre, slik at dampen gjør de myk. Det er i allefall min erfaring. 3
Pria Skrevet 8. april 2012 #4 Skrevet 8. april 2012 Det er ikke alltid at vafler laget på slump blir gode, prøv en oppskrift neste gang. Får aldri harde vafler. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #5 Skrevet 8. april 2012 Kanskje røren din er for tjukk? Vaffelrøre skal være ganske tynn. Nei, den var ikke for tykk. Jeg var forsiktig med melet fordi jeg var redd for ar det var pga for mye mel at de ble harde.
Gjest Mildrid Skrevet 8. april 2012 #6 Skrevet 8. april 2012 Rømme og surmelk får mine til å bli harde så jeg dropper det og bruker heller vanlig søtmelk. I tillegg er det viktig at røra ikke blir for tykk.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #7 Skrevet 8. april 2012 Vaflene ligger opp på hverandre, slik at dampen gjør de myk. Det er i allefall min erfaring. Det skal jeg gjøre neste gang!
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #8 Skrevet 8. april 2012 hm.. kan jeg få oppskriften? Jeg får alltid myke vaffler, men liker best harde!
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #9 Skrevet 8. april 2012 hm.. kan jeg få oppskriften? Jeg får alltid myke vaffler, men liker best harde! De blir ikke sprø, altså, bare harde og litt seige når de blir kalde. Oppskrift bruker jeg som sagt ikke, så de kan du nok ikke få.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #10 Skrevet 8. april 2012 Fløtevafler blir kjempesprø. Da visper man fløten til krem og blander halvparten med mel og egg, andre halvparten vendes i når røren har fått svelle. Ingrid Espelid sin oppskrift bruker jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #11 Skrevet 8. april 2012 Vaflene oppå hverandre, ja, slik at varmen slår inn i dem, og litt søtmelk i røren i tillegg til rømme og kulturmelk. Det gjør susen!
Vianne Skrevet 8. april 2012 #12 Skrevet 8. april 2012 Dere som sier at røra bør være tynn. Jeg er vokst opp med mamma sin tykke vaffelrøre, og lager det selv, og har aldri fått harde vafler av det. 2
Gjest Badabing Skrevet 9. april 2012 #14 Skrevet 9. april 2012 Det kan ha med vaffelpressen å gjøre også. Jeg syntes jeg fikk til så vonde vafler, de ble liksom så tunge. Fikk oppskrift på veldig gode vafler av svigermor, men de ble vonde da jeg laget dem. Så kjøpte jeg ny vaffelpresse, og nå blir vaflene gode samme hvilken oppskrift jeg bruker.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #15 Skrevet 9. april 2012 Jeg husker i den store gamle kokeboken til min mor, der er det forskjellige vaffeloppskrifer. En av dem er spesielt for å få harde. Bruk oppskrift du, TS.
sjøge Skrevet 10. april 2012 #16 Skrevet 10. april 2012 Jeg ønsker meg harde vafler men får alltid myke.. Jeg har en sløv hjemmebrent oppskrift på egg, mel, sukker,melk, smør, litt salt og kanel...
skruf Skrevet 10. april 2012 #17 Skrevet 10. april 2012 Jeg bruker å smelte litt smør å ha i røren. Har egentlig ikke noe særlig oppskrift, men bruker egg, melk, rømme, mel, litt kardemomme, sukker og smeltet smør.... Blir gode og myke:-)
skruf Skrevet 11. april 2012 #19 Skrevet 11. april 2012 meierismør gir harde vaffler Jeg bruker meierismør (ca 1ss) og har aldri fått harde vafler! 2
Pria Skrevet 11. april 2012 #20 Skrevet 11. april 2012 Oi her var det mye rot. Smeltet smør i vaffelrøren må til, likeså er det fint med litt syrnet melk/rømme, ol. Dere som får harde vafler bruker for mye mel i forhold til de andre ingrediensene og for lite egg. Jeg har gått på "bedehuskurs" i vaffelrøre, dette kan jeg :-) 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå