AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #21 Skrevet 9. april 2012 Joda jeg er helt enig med deg i at industrimat og hjemmelaget mat er to forskjellige ting, men det har jo ingenting med vegetarisme å gjøre. Sånn er det jo med animalske produkter også. Det har spesielt å gjøre med vegetarisme i den forstand at de industrielle erstatningsproduktene det her er snakk om, særlig de veganske, prøver å smake som og likne på en råvare de har som hovedhensikt å ikke inneholde overhodet. Og dermed blir de enda mer "fremmedgjorte" som produkter enn det meste av animalsk industrimat. Derfor undrer det meg at slike produkter blir et hovedtema i en tråd som handler om å bli vegetarianer. Det må da finnes masser av vegetarmat som reklamerer bedre for et vegetarkosthold enn kjøtterstatningsproduktene! 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #22 Skrevet 9. april 2012 Det har spesielt å gjøre med vegetarisme i den forstand at de industrielle erstatningsproduktene det her er snakk om, særlig de veganske, prøver å smake som og likne på en råvare de har som hovedhensikt å ikke inneholde overhodet. Og dermed blir de enda mer "fremmedgjorte" som produkter enn det meste av animalsk industrimat. Derfor undrer det meg at slike produkter blir et hovedtema i en tråd som handler om å bli vegetarianer. Det må da finnes masser av vegetarmat som reklamerer bedre for et vegetarkosthold enn kjøtterstatningsproduktene! Det har da like mye å gjøre med kjøttprodukter som det har å gjøre med veganske produkter. Det som gjør at en del kjøttprodukter smaker som de gjør er faktisk selve krydderet. Uten krydderet hadde en del kjøttprodukter smakt ganske så kjedelig. Og selve krydderet er jo som regel vegansk. Altså kan man smaksette både kjøttprodukter og veganske produkter med samme type smak og få en ganske lik smak. Det er jo ikke sånn at animalske produkter har enerett på å smake det og det? Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå at også vegetarianere liker smaken av f.eks bacon. Vegetarianere er ikke en homogen gruppe hvor alle elsker grønnsaker, men folk som foretrekker ulike smaker og konsistenser. Om man liker smaken av bacon er det jo mye bedre å spise etisk, sunn vegetarbacon enn uetisk, usunn animalsk bacon. Og fordi om det finnes masse grønnsaksbasert vegetarmat kan jeg ikke se at det skal være et argument for å ikke spise andre ting som ligner enkelte kjøttprodukter i smak. Det blir jo heller et argument for at det finnes utrolig mange forskjellige smaker å velge i. En del som blir vegetarianere er ofte vandt med å spise mye kjøttprodukter fra før av og da er det også både en trygghet i og kan gjøre overgangen lettere å spise vegetarprodukter som er lik dette i smak. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så negativt å informere om slike produkter? Folk velger jo selv om de vil spise det eller ikke. Jeg har forøvrig også lagt ved flere linker til rene veganske matblogger hvor man finner mengder av oppskrifter på gode, sunne grønnsaksbaserte retter også.
Gjest Badabing Skrevet 9. april 2012 #23 Skrevet 9. april 2012 - Koster det mye i lengden? Det er hva du gjør det til selv. Selv bruker vi nok mer penger på mat nå enn tidligere, men man kan fint lage billigere mat også. - Hva slags produkter bør man satse på, og hvor får man disse billigst? Bor på landet, og her er det begrenset med butikker. Bønner, linser og soyaprotein synes jeg er kjekt. Bønner og linser får man stort sett kjøpt overalt, samt i store kvanta på innvandrerbutikker. Soyaprotein får man kjøpt på iHerb og innvandrerbutikker. - Hva spiser du til frokost/kveldsmat? Det er der jeg kjenner at det blir vanskelig. Vanligvis spiser jeg brød med kjøttpålegg, så trenger gode erstatninger for dette. Til frokost spiser jeg frokostblanding med en del typer frø. På brødmaten spiser jeg ost eller hjemmelaget pålegg. Hos venner og familie som ikke er vegetarianere, spør jeg hva de skal ha og tar med noe som passer til. Ellers hender det ofte at de lager et vegetaralternativ. Noe fra Hälsans Kök er ikke så verst, men det blir definitivt bedre om man lager det selv. Det blir som annen ferdigmat. Hjemmelaget er jo best.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #24 Skrevet 9. april 2012 Er det noen av dere som handler mat på Iherb? Jeg har funnet veldig mye jeg kunne tenkt meg derifra, men jeg klarer ikke å forstå hvordan jeg handler der .. Har lest flere guider, men skjønner det likevel ikke. Er det noen av dere vegetarianere/veganere som også spiser raw food? Jeg syns raw food virker veldig spennende, men syns mye av maten og produktene som blir brukt er så himla dyre. Hvordan løser dere det? Iherb der også?
Gjest Badabing Skrevet 9. april 2012 #25 Skrevet 9. april 2012 Er det noen av dere som handler mat på Iherb? Jeg har funnet veldig mye jeg kunne tenkt meg derifra, men jeg klarer ikke å forstå hvordan jeg handler der .. Har lest flere guider, men skjønner det likevel ikke. Er det noen av dere vegetarianere/veganere som også spiser raw food? Jeg syns raw food virker veldig spennende, men syns mye av maten og produktene som blir brukt er så himla dyre. Hvordan løser dere det? Iherb der også? Det er bare å begynne å handle, så skjønner du det altfor fort og blir hekta :gjeiper: Det er litt uoversiktlig, så det er greit å vite på forhånd hva man vil ha. Jeg har funnet mye gjennom anbefalinger i iHerb-tråden her inne på KG, og på blogger. Så må du handle for under 200 kroner, og ikke ha en vekt over 1,8 kg tror jeg det er, for da øker frakten fra 6 dollar til 27.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #26 Skrevet 11. april 2012 - Koster det mye i lengden? Det er hva du gjør det til selv. Selv bruker vi nok mer penger på mat nå enn tidligere, men man kan fint lage billigere mat også. - Hva slags produkter bør man satse på, og hvor får man disse billigst? Bor på landet, og her er det begrenset med butikker. Bønner, linser og soyaprotein synes jeg er kjekt. Bønner og linser får man stort sett kjøpt overalt, samt i store kvanta på innvandrerbutikker. Soyaprotein får man kjøpt på iHerb og innvandrerbutikker. - Hva spiser du til frokost/kveldsmat? Det er der jeg kjenner at det blir vanskelig. Vanligvis spiser jeg brød med kjøttpålegg, så trenger gode erstatninger for dette. Til frokost spiser jeg frokostblanding med en del typer frø. På brødmaten spiser jeg ost eller hjemmelaget pålegg. Hos venner og familie som ikke er vegetarianere, spør jeg hva de skal ha og tar med noe som passer til. Ellers hender det ofte at de lager et vegetaralternativ. Noe fra Hälsans Kök er ikke så verst, men det blir definitivt bedre om man lager det selv. Det blir som annen ferdigmat. Hjemmelaget er jo best. Har du noen gode oppskrifter på frokostblanding eller pålegg som du lager? Har Hälsans Kök burgere? Jeg skal bort til helgen, og da skal det serveres biff. Tenkte kanskje at det kunne vært en god erstatning ..
Gjest Badabing Skrevet 11. april 2012 #27 Skrevet 11. april 2012 Har du noen gode oppskrifter på frokostblanding eller pålegg som du lager? Har Hälsans Kök burgere? Jeg skal bort til helgen, og da skal det serveres biff. Tenkte kanskje at det kunne vært en god erstatning .. Frokostblanding mikser jeg selv med flere typer gryn, usukret tørket frukt, hampfrø, linfrø og chiafrø fra iHerb. På påleggsfronten er det ikke så lenge siden jeg begynte å lage pålegget mitt selv, men synes bønneposteiene og nøtteostene på Veganmisjonen er veldig gode. Har kjøpt inn til selima-pålegg også, skal kanskje lage etterpå. De har burgere ja, men selv synes jeg de er fryktelige. Veldig tørre. Har du prøvd å lage burgere selv? Trenger ikke å være tungvint, og du kan fryse ned resten. Cilipili her inne har en veldig god oppskrift på nøttestek. Ellers er det jo mange som lager seitanstek også, når andre har biff.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #28 Skrevet 19. april 2012 Her kan du finne tips til vegetarmat oppskrifter; Vegetarmat.org Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå