Gå til innhold

Vegetarianere/veganere, se hit!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer nå å slutte og spise kjøtt og heller bli vegetarianer. Jeg har lest veldig mye om dette og føler meg klar for å kutte ut kjøttet, men det er fortsatt mye jeg lurer på.

- Koster det mye i lengden?

- Hva slags produkter bør man satse på, og hvor får man disse billigst? Bor på landet, og her er det begrenset med butikker.

- Hva spiser du til frokost/kveldsmat? Det er der jeg kjenner at det blir vanskelig. Vanligvis spiser jeg brød med kjøttpålegg, så trenger gode erstatninger for dette.

- Hva er greit å drikke?

- Må man passe på å ta vitaminer o.l, og isåfall, hva slags vitaminer?

- Hva gjør du når du er hos familie/venner som ikke spiser vegetarmat?

Videoannonse
Annonse
Gjest Jamme
Skrevet

Jeg er ikke vegetarianer, men tilnærmet, så jeg kan i alle fall gi noen tips.

Du bør også finne ut om det er vegetarianer eller veganer du vil være (mange blir vegetarianere først, og så veganere). Det er stor forskjell på å være vegetarianer og veganer, så husk at jeg svarer utifra et "vegetarianerperspektiv":

- Hvis du tenker på om det koster mer enn et kosthold med kjøtt, vil jeg si: Overhodet ikke. Det er etter min erfaring mye billigere å spise vegetarisk enn å spise et kjøttbasert kosthold.

- Linser, bønner og erter er bra og næringsrik basismat som vanligvis er enkel å få tak, og har lang holdbarhet. Du kan kjøpe det tørket (særlig linser, som har kort koketid) eller hermetisk (kikerter og bønner). De har det som oftest på vanlige matbutikker (der jeg bor, i alle fall), men hvis du vil kjøpe det billig, kan du jo hamstre hos en innvandrersjappe hvis du er i byen.

- Som vegetarianer kan du jo spise ost og frokostblanding med melk. Bønnepostei er godt og sunt (kan lages selv, eller kjøpes, men jeg vet ikke om de har det i vanlige butikker). Veganmisjonen masse gode påleggstips (sjekk Pålegg/Frokost/Lunch i menyen oppe).

- Kan ikke komme på noe særlig man ikke kan drikke som vegetarianer... Kjøttbuljong er jo sikkert ikke så bra (men det finnes faktisk buljong med "kjøttsmak" som er vegansk).

- Ikke hvis du har et normalt, variert og sunt kosthold. Som veganer bør du ta B12-tilskudd.

- Her kan jeg egentlig ikke svare så mye, siden det stort sett kun er i sånne situasjoner jeg spiser kjøtt... Men jeg tror det hjelper å gi klar beskjed på forhånd om at du er blitt vegetarianer, og at du dermed ikke spiser noe kjøtt, inkludert kylling og fisk og egg (mange som ikke skjønner det). Vær behjelpelig hvis de synes det er vanskelig å finne på noe.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer nå å slutte og spise kjøtt og heller bli vegetarianer. Jeg har lest veldig mye om dette og føler meg klar for å kutte ut kjøttet, men det er fortsatt mye jeg lurer på.

- Hva slags produkter bør man satse på, og hvor får man disse billigst? Bor på landet, og her er det begrenset med butikker.

- Hva spiser du til frokost/kveldsmat? Det er der jeg kjenner at det blir vanskelig. Vanligvis spiser jeg brød med kjøttpålegg, så trenger gode erstatninger for dette.

- Hva er greit å drikke?

Hei! Flott at du har tatt det valget. Er selv veganer.

1. Hvor dyrt det er kommer helt an på hvordan man bruker pengene sine. Generelt er det er billigere å spise vegetarisk enn å spise animalsk så lenge man lager en del fra bunnen av. Lever man på veldig masse ferdigprodukter kan det bli dyrere.

Bønner, linser osv er kjempebillig. Kjøpt gjerne i store kvanta på innvandrerbutikker, så blir det enda billigere. Vegefarfarse er billigere hvis du kjøper tørr TVP enn sånn fryst farse.

2. Du får en del produkter på helsekost og store butikker med mye utvalg, f.eks Meny og Ultra. Burgere, farse osv. Ellers har de fleste matbutikker endel varer som linser, bønner, grønnsaker, korn, nøtter osv.

Av nettbutikker kan jeg anbefale:

http://kinsarvik.no

http://iherb.com

http://veganlife.se

Jeg handler f.eks endel pølser og vegetarfarse hos Veganlife

Kinsarvik selger noen "kjøttpålegg". Det som heter kylling eller noe i den duren smaker helt likt ekte kylling. Skummelt likt. De har også noen andre sorter. Også Veganlife selger noen "kjøttpålegg".

Ellers er andre pålegg jeg spiser: peanøttsmør, bananskiver, , syltetøy, sjokade, First price nøttepålegg, Tartex (smørepålegg som smaker leverpostei. Du finner det i allergiavdelingen på Rema1000 og Meny), Streich (smørepålegg som kommer i ulike smaker. Jeg kjøper det på helsekost).

Jeg lager også en del pålegg selv. F.eks pesto, pesto med soltørka tomat, hummus med soltørka tomat, div. bønne -og linseposteier. Kjempebillig og kjempesunt! Bare å google oppskrifter :)

3. Hva som er greit å drikke? Tja det var jo et veldig vidt spørsmål da... Finnes mange ulike typer drikker. Selv bruker jeg havremelk og soyamelk i matlagingen, soya -eller havrefløte, soyarømme.... Solo er filtrert gjennom fiskegelatin så den er ikke vegetarisk, men de fleste brus er vel greie.

Hos http://shopvegan.co.uk kan du kjøpe masser av vegansk godteri uten gelatin og andre ulumskheter.

4. Generelt trenger ikke vegetarianere å ta ekstra vitaminer. Veganere bør derimot ta D-vitamintilskudd i vinterhalvåret og B12 året rundt.

5. Når jeg er hos familie/venner som ikke er vegetarianere tar jeg gjerne med noe selv, eller tilbyr meg å lage noe der. Jeg krever aldri at de skal ha noe klart til meg, men det er jo kjempekoselig når de har tatt seg bryet :)

Du må gjerne sjekke ut bloggen min om veganisme: http://bevisstforbruk.com og bare still spm om du lurer på noe :)

Sjekk også ut disse matbloggene: De er helt supre!

http://veganeren.com

http://vegetarbloggen.com

http://veganmisjonen.blogspot.com

Skrevet

- Hva er greit å drikke?

Her er mine svar:

- Nei, det koster mindre.

- Personlig har jeg ikke kjøpt så mye spesielle produkter, men det finnes en del "kjøtterstatning" i Menybutikker og i Sverige. Husker ikke helt hva produktene heter, men det skal i alle fall være veggieburgere, soyapølser, "fars" og den type ting. Mye av det er godt, noe smaker dritt. Du får prøve deg frem :)

- Jeg spiser f.eks havregrøt, knekkebrød/brødskiver med philadelfia, økologiske egg og massemasse frukt og grønt. Nam!

- Jeg drikker masse vann, saft, juice kaffe/te og av og til brus. Ikke noen endringer her.

- Så lenge man er flink til å spise riktig og variert er det ikke nødvendig, men det lønner seg å rådføre seg med legen sin. Vi er alle forskjellige, noen har behov for ekstra vitaminer.

- Jeg sier alltid i fra at jeg ikke ønsker egen mat, vil ikke at noen skal lage ekstra fuzz bare fordi jeg har et annerledes kosthold. Det tar tid å insistere på dette, så noen lager egen mat til meg. Det er selvsagt veldig hyggelig, men jeg er nøye med å forklare at jeg helst ikke vil at noen skal bruke ekstra tid og energi på min mat. Uansett bør man nevne det på forhånd slik at verten ikke blir fornærmet over at du ikke spiser maten.

Det er i grunnen veldig lettvint å være vegetarianer etter at man har kommet over den første "kneika". Jeg har aldri angret et sekund, og elsker tilværelsen med en lett, frisk og sunn kropp!

Lykke til! :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange flotte svar! :)

Jeg har hørt om Hälsans Kök, er det gode produkter? Vet at de har slike produkter på Meny her jeg bor.

Har prøvd meg litt frem med soyaprodukter, men det falt ikke helt i smak. Kan f.eks havremelk være bedre enn soyamelk? Har prøvd soyayoghurt også, men det var ikke særlig godt. Finnes det yoghurt laget av andre ting? Jeg tåler ikke vanlig kumelk i store mengder, så det skal gå greit å kutte ut. Reagerer også på gluten. Går det greit å spise knekkebrød/brød fra butikk eller bør man lage det selv?

De andre i familien min syns jeg virker som en tulling som skal kutte ut kjøttet. Hvordan har dere taklet det? Hvordan har det vært å være den eneste i familien som har spist vegetarmat?

Finnes det en matplan som en kan følge som fersk vegetarianer?

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange flotte svar! :)

Jeg har hørt om Hälsans Kök, er det gode produkter? Vet at de har slike produkter på Meny her jeg bor.

Har prøvd meg litt frem med soyaprodukter, men det falt ikke helt i smak. Kan f.eks havremelk være bedre enn soyamelk? Har prøvd soyayoghurt også, men det var ikke særlig godt. Finnes det yoghurt laget av andre ting? Jeg tåler ikke vanlig kumelk i store mengder, så det skal gå greit å kutte ut. Reagerer også på gluten. Går det greit å spise knekkebrød/brød fra butikk eller bør man lage det selv?

De andre i familien min syns jeg virker som en tulling som skal kutte ut kjøttet. Hvordan har dere taklet det? Hvordan har det vært å være den eneste i familien som har spist vegetarmat?

Finnes det en matplan som en kan følge som fersk vegetarianer?

Du får vel rett og slett sjekke på ingredienslista på de aktuelle knekkebrødene. De pleier vel som regel å være uten noe animalsk, men jeg vet ikke med gluten.

Jeg liker forresten havremelk bedre enn soyamelk. Bruker stort sett soyamelk til matlaging og havremelk til f.eks frokostblandinger og oboy og kakao osv. Et annet alternativ er jo rismelk. Det finnes også mandelmelk. Både havremelk og ulike nøttemelker kan man forresten lage selv også. Se her: http://siljesreise.com/hjemmelaget-havremelk-italian-pancake/

Vegetarfarsen til Halsans kok er veldig god synes jeg. Det er det eneste fra Halsans kok jeg spiser siden alle de andre produktene inneholder eggehvite. Nutana har forresten noen ganske gode burgere: meksiburger og speltburger.

Hva slags yoghurt var det du prøvde da? Det finnes flere ulike typer og med ulik smak. Alpro har iallefall 4 ulike: naturell, blåbær, mango + pære, banan + jordbær. Jeg liker aller best blåbæryoghurten. Den naturelle bruker jeg i f.eks scones, i smoothier, for å lage dressing (tar litt soyayoghurt + litt ketchup og noen dråper sitronsaft + litt krydder som løkpulver, hvitløkspulver, paprikapulver og salt & pepper)..

Jeg har ikke sett noe annet enn yoghurter basert på soya i butikkene.

Du kommer sikkert til å møte på flere også som syntes du er en tulling som er vegetarianer. Det tror jeg dessverre alle vegetarianere gjør. Men så lenge man selv vet at man gjør det riktige og trives med valget, så syntes jeg igrunn man skal drite i hva andre måtte si og mene. Det er jo utelukkende et positivt valg man tar, både for dyrene, egen helse og miljøet så jeg skjønner ikke hvorfor mange mener at det er tull. De om det. Men det er klart det kan være slitsomt med sånne som alltid skal kritisere vegetarianisme. Det skulle jo ta 4 år etter at jeg sluttet å spise kjøtt før min egen far sluttet å spørre om ikke jeg også ville ha pinnekjøtt og svineribbe på julaften... Det hjelper veldig mye å også bli kjent med andre vegetarianere. For å bli kjent med andre vegetarianere kan jo du f.eks oppsøke forumer på nettet, prøv deg som frivillig i organisasjoner hvor det er sannsynlig at flere andre også er vegetarianere osv.

AnonymBruker
Skrevet

AB#3: Har du bestilt fra Kinsarvik før? Ser at de har veldig godt utvalg, men er litt skeptisk til å bestille. Har du produkter å anbefale?

AnonymBruker
Skrevet

AB#3: Har du bestilt fra Kinsarvik før? Ser at de har veldig godt utvalg, men er litt skeptisk til å bestille. Har du produkter å anbefale?

Ja jeg har bestilt derfra før. Pakken kom raskt og jeg var fornøyd. Litt dyr frakt bare, men sånn er det jo i Norge. Kjenner også andre som har bestilt derfra flerfoldige ganger.

Det her pålegget smaker leverpostei for den som liker det (men man finner det nok på rema1000 og meny også): http://kinsarvik.no/products/31741-tartex-postei-med-urter-tube-200-gr-okologisk.aspx

Dette pepperoni pålegget har jeg hørt av ei jeg kjenner skal være skikkelig bra: http://kinsarvik.no/products/32801-redwood-cheatin-pepperoni-meat-free-vegan-100-gr.aspx

Og dette pålegget smaker helt likt kylling/kalkun. det syntes også min kjøttetende samboer: http://kinsarvik.no/products/32803-redwood-cheatin-chickenkylling-palegg-vegan-100gr.aspx

Disse kebabbitene er kjempegode, men er basert på gluten så ikke noe for de som reagerer på det: http://kinsarvik.no/products/31980-viana-kebab-vegetar-middag-200-gr.aspx

Denne røkte tofuen er ganske god. Jeg skjærer av med en ostehøvel og bruker som pålegg. Smaker kjøttpålegg: http://kinsarvik.no/products/31975-viana-raucher-tofu-250-gr.aspx

Disse "kyllingbitene" har jeg ikke prøvd selv enda, men ifølge andre er de gode: http://kinsarvik.no/products/32805-redwood-chicken-style-pieces-150-gr.aspx

Men hvis du ikke tålte gluten så godt altså så er det verdt å merke seg at alle "kjøttpåleggene", "kyllingbitene", "kebab bitene" alle har en del hvetegluten i seg.

Skrevet

Hei,

selv om jeg ikke er vegetarianer, så spiser jeg tilnærmet vegetarisk. Jeg spiser ikke kjøtt, men jeg spiser fisk innimellom.

- det er IKKE dyrere å spise vegetarisk, med mindre du går for mye spesialmat. Dersom du skal bli vegetar er det jo bare kjøtt og fisk du kutter ut - om du har tenkt å kutte ut alle veganske produkt må du tenke annerledes i flere situasjoner. Siden du skriver at du vil kutte ut kjøtt går jeg utifra at du går for vegetarisk kosthold i første omgang.

- Jeg spiser ikke noen spesielle produkter. Jeg bruker mye grønnsaker, linser og bønner. Alt dette vil du få tak i overalt. Jeg foretrekker tørka linser og bønner. Linser går fort å koke, bønner og kikerter trenger litt mer tid. Jeg er ikke glad i hermetisert mat - så jeg koker ofte store porsjoner av bønner etc og fryser ned i porsjonspakninger.

-Frokost/kveldsmat: havregrøt, grove pannekaker, brød med ost og grønnsaker, brød med hummus, avocado/grønnsaker, lag nøttestek som du skjærer i tynne skiver og bruker som pålegg, eller lag hummus og posteier av bønner og smaksett med sameker du liker (ex pesto, soltørka tomater etc)

- Du kan drikke hva som helst! Om du går for et vegansk kosthold styrer du unna melkeprodukter - men ellers er jo vann, juice, saft, iste, te og kaffe helt ok.

- Jeg har aldri hatt noe mangler (og jeg sjekket årlig de første årene jeg la om kostholdet hos legen) - dersom du spiser melkeprodukter, ost og egg vil alt gå av seg selv - om du går for vegansk mat må du være oppmerksom på B12 og nok protein.

- Jeg forklarer alltid på forhånd at jeg ikke spiser kjøtt. Jeg forteller vertskapet at jeg ikke spiser kjøtt, og at dersom de syns det er vanskelig kan jeg få høre hva som står på menyen og ta med noe som jeg kan ha som tilbehør til resten. De fleste syns det er helt ok - og er glad for at man sier ifra på forhånd, sånn at de får forberede noe annet.

- I tillegg kan du være flink til å servere god vegetarmat når du får besøk - så skal du se at noen av vennene dine inspireres til å prøve ut noen av rettene dine neste gang du kommer på besøk :)

Jeg ser det er mange fine blogger nevnt allerede. Jeg har selv masse oppskrifter på bloggen min (du finner den i signaturen min) - og ellers vil jeg anbefale veggietoppen - der er det listet opp mange fine sknadinaviske vegetarblogger.

Lykke til :)

- Hva er greit å drikke?

AnonymBruker
Skrevet

- Jeg har aldri hatt noe mangler (og jeg sjekket årlig de første årene jeg la om kostholdet hos legen) - dersom du spiser melkeprodukter, ost og egg vil alt gå av seg selv - om du går for vegansk mat må du være oppmerksom på B12 og nok protein.

Bare en liten korreksjon. Det stemmer ikke at man må være spesielt oppmerksom på protein på et vegansk kosthold. Det er en myte. Det skal ganske mye til for å få i seg for lite protein. Om man spiser litt variert så er det overhodet ikke noe problematisk å få i seg nok protein på et vegansk kosthold. Er bare å spise bønner, linser, kikerter, soyaprodukter osv. Til og med en potet inneholder jo protein så det skal ganske mye til for å få underskudd ;)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er glad i smaken av bacon, prøv denne oppskriften: http://veganerliv.com/2009/03/vegetarbacon/

Det smaker AKKURAT det samme, jeg lover! Hemmeligheten bak bacon er jo den røkte smaken, og den røkte smaken kan nemlig kjøpes på flaske ;)

AnonymBruker
Skrevet

Hva er vitsen med å bli vegetarianer og veganer om man bare har så skrekkelig lyst på kylling og bacon? Dette lurer jeg faktisk oppriktig på.

Er det ikke da bedre å enten:

1. Fortsette å spise kjøtt, men i mindre utstrekning (og fra økologisk landbruk, feks).

2. Lage best mulige vegetarretter av grønnsaker, bønner/linser, nøtter/frø og kornprodukter, dvs naturlig vegetariske råvarer som får lov til å være det de er, i stedet for å ty til diverse industrielle kjøtterstatningsprodukter som tross alt aldri vil smake like godt som originalene de imiterer (og antakelig også dårligere enn en hvilken som helst god grønnsaksrett)?

:klo:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er vitsen med å bli vegetarianer og veganer om man bare har så skrekkelig lyst på kylling og bacon? Dette lurer jeg faktisk oppriktig på.

Er det ikke da bedre å enten:

1. Fortsette å spise kjøtt, men i mindre utstrekning (og fra økologisk landbruk, feks).

2. Lage best mulige vegetarretter av grønnsaker, bønner/linser, nøtter/frø og kornprodukter, dvs naturlig vegetariske råvarer som får lov til å være det de er, i stedet for å ty til diverse industrielle kjøtterstatningsprodukter som tross alt aldri vil smake like godt som originalene de imiterer (og antakelig også dårligere enn en hvilken som helst god grønnsaksrett)?

:klo:

De fleste blir ikke veganere/vegetarianere fordi vi ikke liker smaken av kylling og bacon. Veldig mange blir det fordi det er forferdelig uetisk å spise dette og i tillegg verken bra for helsa eller miljøet. Da er det jo kjekt for de som liker smaken av kjøtt/kylling etc at man kan spise mange veganske/vegetariske produkter som smaker som enkelte kjøttprodukter. Det er det som er så fint med vegetarmat. Mangfoldet av hva man kan spise er så stort. Har man lyst på ei bønnegryte så kan man spise det. Men om man en torsdag har lyst på en god burger å tygge i kan man spise det også. Det er også mye sunnere å spise de vegetariske variantene av "kjøtterstattere" enn den animalske varianten. Se f.eks på bacon. Den animalske varianten er direkte usunn. Den vegetariske varianten som jeg linket til er direkte sunn. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De fleste blir ikke veganere/vegetarianere fordi vi ikke liker smaken av kylling og bacon. Veldig mange blir det fordi det er forferdelig uetisk å spise dette og i tillegg verken bra for helsa eller miljøet. Da er det jo kjekt for de som liker smaken av kjøtt/kylling etc at man kan spise mange veganske/vegetariske produkter som smaker som enkelte kjøttprodukter. Det er det som er så fint med vegetarmat. Mangfoldet av hva man kan spise er så stort. Har man lyst på ei bønnegryte så kan man spise det. Men om man en torsdag har lyst på en god burger å tygge i kan man spise det også. Det er også mye sunnere å spise de vegetariske variantene av "kjøtterstattere" enn den animalske varianten. Se f.eks på bacon. Den animalske varianten er direkte usunn. Den vegetariske varianten som jeg linket til er direkte sunn. :)

Jeg er enig i at mangfoldet i vegetarmat er stort. Det er derfor disse kjøtterstatningsproduktene er komplett uforståelige for meg.

Det finnes vanvittig mye god vegetarmat man kan lage, om man bare gidder å lete og sette seg inn i sakene. Selv er jeg ikke vegetarianer, men jeg kunne aldri forestille meg et kosthold uten vegetarretter, eller et kosthold med bare kjøttretter.

Industriell mat kan aldri komme opp mot skikkelig mat laget av gode råvarer der tilberedningen har som mål å fremheve kvalitetene i råvaren selv, enten det dreier seg om vegetarmat eller mat av kjøtt og fisk. Å bli vegetarianer uten å virkelig utforske hva som ligger av muligheter i dette kjøkkenets særegenhet, men "henge fast i" smaker og tilberedningsmåter fra et kjøttholdig kosthold, det synes jeg bare høres trist ut. Omtrent som å leve på erstatningsprodukter under krigen.

Hvis jeg får lyst på røyksmak i vegetarmaten min, så bruker jeg litt røkt paprikapulver. Eller griller paprika selv, flår av skinnet og lager en god salat eller saus av paprikakjøttet. Eller griller et hele auberginer og lager baba ghanoush.

• Liker 2
Gjest Elihol
Skrevet

Jeg er enig med innlegg 13.

Og ift kjøtterstatningene synes jeg det virker som en grei ting. Det er utrolig mye god vegetarmat man kan lage, men innimellom er det fint å kunne steke seg en soyapølse om man har dårlig tid og ;)

Det er jo ingen som har sagt at de vil spise kjøtterstatninger hver dag. Men hvis man finner noe som smaker godt og passer godt inn en rett, hvorfor ikke? Skjønner ikke at det skal være et problem jeg.. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at mangfoldet i vegetarmat er stort. Det er derfor disse kjøtterstatningsproduktene er komplett uforståelige for meg.

Det finnes vanvittig mye god vegetarmat man kan lage, om man bare gidder å lete og sette seg inn i sakene. Selv er jeg ikke vegetarianer, men jeg kunne aldri forestille meg et kosthold uten vegetarretter, eller et kosthold med bare kjøttretter.

Industriell mat kan aldri komme opp mot skikkelig mat laget av gode råvarer der tilberedningen har som mål å fremheve kvalitetene i råvaren selv, enten det dreier seg om vegetarmat eller mat av kjøtt og fisk. Å bli vegetarianer uten å virkelig utforske hva som ligger av muligheter i dette kjøkkenets særegenhet, men "henge fast i" smaker og tilberedningsmåter fra et kjøttholdig kosthold, det synes jeg bare høres trist ut. Omtrent som å leve på erstatningsprodukter under krigen.

Hvis jeg får lyst på røyksmak i vegetarmaten min, så bruker jeg litt røkt paprikapulver. Eller griller paprika selv, flår av skinnet og lager en god salat eller saus av paprikakjøttet. Eller griller et hele auberginer og lager baba ghanoush.

Hver enkelt må nok bare lage den maten han/hun selv liker best. For noen er nok det retter som ikke smaker i nærheten av kjøttaktig, andre igjen er nok veldig glad i både konsistensen og smaken av kjøtt mens andre igjen, som meg, liker begge deler. Det er jo overhodet ikke slik at man må "elske" smaken av grønnsaker bare fordi man blir vegetarianer, og det er helt greit. Folk er forskjellig. Men nettopp da er det fint at man isåfall kan lage vegetabilsk mat som smaker som kjøtt om det er det man ønsker.

AnonymBruker
Skrevet

Hver enkelt må nok bare lage den maten han/hun selv liker best. For noen er nok det retter som ikke smaker i nærheten av kjøttaktig, andre igjen er nok veldig glad i både konsistensen og smaken av kjøtt mens andre igjen, som meg, liker begge deler. Det er jo overhodet ikke slik at man må "elske" smaken av grønnsaker bare fordi man blir vegetarianer, og det er helt greit. Folk er forskjellig. Men nettopp da er det fint at man isåfall kan lage vegetabilsk mat som smaker som kjøtt om det er det man ønsker.

Joda, alle skal få lov til å lage og spise det de liker best!

Og greit, man må ikke elske smaken av grønnsaker for å bli vegetarianer, men, hadde jeg nær sagt, er det ikke en fordel å gjøre det, da? Eller i hvert fall legge best mulig til rette for å lære seg å sette maksimalt pris på smaken av grønnsaker, og feire disse smakene mest mulig i maten man lager, når man nå tross alt tar valget om å gå over til et grønnsaksbasert kosthold?

AnonymBruker
Skrevet

Joda, alle skal få lov til å lage og spise det de liker best!

Og greit, man må ikke elske smaken av grønnsaker for å bli vegetarianer, men, hadde jeg nær sagt, er det ikke en fordel å gjøre det, da? Eller i hvert fall legge best mulig til rette for å lære seg å sette maksimalt pris på smaken av grønnsaker, og feire disse smakene mest mulig i maten man lager, når man nå tross alt tar valget om å gå over til et grønnsaksbasert kosthold?

Man kan vel godt si at det er en fordel ja, men abosolutt ikke noe "krav". Det er mye god vegetarmat man kan lage som ikke smaker så mye "grønnsaker". Krydder har tross alt en ganske så stor påvirkning på hva maten smaker det også.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan vel godt si at det er en fordel ja, men abosolutt ikke noe "krav". Det er mye god vegetarmat man kan lage som ikke smaker så mye "grønnsaker". Krydder har tross alt en ganske så stor påvirkning på hva maten smaker det også.

Jeg snakker ikke om krav, jeg snakker om egeninteresse! Slik jeg ser det om jeg selv skulle vært vegetarianer, vel og merke. Og jeg både lager og spiser masse vegetarmat, både med og uten krydder, hadde jeg nær sagt.

Men det er alltid et dårlig matlagingsprinsipp å forsøke å kvele en råvares egensmak med krydder, altså. Selv ikke når jeg lager rødbetecurry har jeg som mål å få de indiske krydderne til å overdøve rødbetene, men til å framheve dem.

Industrimat, som alle kjøtterstatningsprodukter er, prøver å skape smaker på kunstig vis, og gjerne overdøve naturlige smaker med kjemi. Det er trist synes jeg, dvs industrimat er trist - enten maten inneholder kjøtt eller ikke.

Og et siste poeng: Smakssansen må og kan trenes opp, som det meste i kroppen. Siden kjøttmat er så intenst smaksmessig, vil grønnsaker alltid ha problemer med å gi oss like "aggressive" smaksopplevelser. Som vegetarianer har man dermed en unik mulighet til å oppdage hva som finnes av smaksrikdommer i et vegetabilsk kosthold, og opparbeide et mye mer nyansert smaksapparat! Det synes jeg høres mye gøyere ut enn erstatningsbacon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakker ikke om krav, jeg snakker om egeninteresse! Slik jeg ser det om jeg selv skulle vært vegetarianer, vel og merke. Og jeg både lager og spiser masse vegetarmat, både med og uten krydder, hadde jeg nær sagt.

Men det er alltid et dårlig matlagingsprinsipp å forsøke å kvele en råvares egensmak med krydder, altså. Selv ikke når jeg lager rødbetecurry har jeg som mål å få de indiske krydderne til å overdøve rødbetene, men til å framheve dem.

Industrimat, som alle kjøtterstatningsprodukter er, prøver å skape smaker på kunstig vis, og gjerne overdøve naturlige smaker med kjemi. Det er trist synes jeg, dvs industrimat er trist - enten maten inneholder kjøtt eller ikke.

Og et siste poeng: Smakssansen må og kan trenes opp, som det meste i kroppen. Siden kjøttmat er så intenst smaksmessig, vil grønnsaker alltid ha problemer med å gi oss like "aggressive" smaksopplevelser. Som vegetarianer har man dermed en unik mulighet til å oppdage hva som finnes av smaksrikdommer i et vegetabilsk kosthold, og opparbeide et mye mer nyansert smaksapparat! Det synes jeg høres mye gøyere ut enn erstatningsbacon.

Joda jeg er helt enig med deg i at industrimat og hjemmelaget mat er to forskjellige ting, men det har jo ingenting med vegetarisme å gjøre. Sånn er det jo med animalske produkter også.

Jeg har selv blitt utrolig mye mer glad i grønnsaker etter at jeg ble veganer, men det hindrer meg ikke i å syntes at det smaker herlig med vegetarbacon også. Det ene utelukker heldigvis ikke det andre ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...