Gå til innhold

Betalingsanmerkning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ble sittende å se på luksusfellen her på nett, og stadig nevnes dette med betalingsanmerkninger, og det høres jo aldeles ikke bra ut. Så jeg ble nysgjerrig på hva som må til for å faktisk få en betalingsanmerkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

la vær å betale regninger, eller misligholde gjelden sin fører til betalingsanmerkning.

Det ligger jo egentlig i ordet, anmerkning på betaling.

:)

Endret av Namine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

la vær å betale regninger, eller misligholde gjelden sin i lengre tid fører til betalingsanmerkning.

No kidding!:P Men tenkte nå hvor lenge må man la være å betale regninger/misligholde gjeld før det fører til en anmerkning? Hvor langt kan man tøye strikken før den ryker, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No kidding!:P Men tenkte nå hvor lenge må man la være å betale regninger/misligholde gjeld før det fører til en anmerkning? Hvor langt kan man tøye strikken før den ryker, rett og slett.

Det var ikke spørsmålet ditt i hovedinnlegget, hvis det var det du lurte på, må du jo skrive det da. ;)

hvor lang tid det tar, varierer (tror jeg). Man skal vel få noen vasler (to eller tre) før det går til inkasso. Men jeg er ikke helt sikker, aldri hatt betalingsanmerkninger eller inkassogjeld selv. (jeg kjenner en selv med inkassogjeld, og det tok ganske lang tid før det kom til det punktet, og enda lengre tid før tvangsbetaling kom inn i bildet, snakk om flere måneder her.)

Endret av Namine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke spørsmålet ditt i hovedinnlegget, hvis det var det du lurte på, må du jo skrive det da. ;)

hvor lang tid det tar, varierer (tror jeg). Man skal vel få noen vasler (to eller tre) før det går til inkasso. Men jeg er ikke helt sikker, aldri hatt betalingsanmerkninger eller inkassogjeld selv.

Mate inn med t-skje! Check!:P Hehe, neida, jeg var kanskje litt uklar^^,

Titta på linken over her da, men inkasso betyr viss ikke betalingsannmerkning i alle fall, godt å vite, fatter'n pleide å ha en del av dem før:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er sånn at hvis man ikke betaler innen fristen, så får man inkassovarsel. Betaler man ikke den innen fristen, så går det vel til inkasso.

Men betaler du og gjør opp for deg, så slettes jo den anmerkningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du får anmerking etter første purringen, men anmerkningen forsvinner jo så fort gjelden/regningen er betalt da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke noe uklart med spørsmålet.

Det skal mer til enn at et krav går til inkasso. Kravet trenger ikke engang gå til inkasso, faktisk. For at det skal registreres en betalingsanmerkning må følgende skje:

Et omtvistet krav hvor det ikke lykkes å komme til en minnelig løsning skal bringes inn til behandling hos domstolene. Først når betalingsfristen i en dom er gått ut og dommen er rettskraftig kan det registreres betalingsanmerking dersom kravet fortsatt er uoppgjort.

Det er fra linken til AB i første svaret du fikk. Namine, Chord og Ryvre hadde hatt nytte av å lese den linken selv, tror jeg. Før de svarer.

Endret av Zzyzx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mate inn med t-skje! Check!:P Hehe, neida, jeg var kanskje litt uklar^^,

Titta på linken over her da, men inkasso betyr viss ikke betalingsannmerkning i alle fall, godt å vite, fatter'n pleide å ha en del av dem før:S

Jeg svarte bare på spørsmålet ditt jeg. :gjeiper:

Men nei, betalingsanmerkninger og inkasso er ikke det samme, men ingen av delene er bra å ha ift feks lån. Betalingsanmerkning er vel når man har fått inkassokrav, og fremdeles ikke betaler dette, og de må gå til det punktet at de rettslig krever inn pengene. (mist husker det var det han ene jeg kjenner snakket om i alle fall).

:)

Endret av Namine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fra linken til AB i første svaret du fikk. Namine, Chord og Ryvre hadde hatt nytte av å lese den linken selv, tror jeg. Før de svarer.

Okay, så det jeg svarte var feil da? Som jeg har sagt i tidligere innlegg, er jeg ikke hundre prosent sikker. men er det feil at man får gjentatte vasler før det går til inkasso, og at det deretter er først når inkassoselskapet må rettslig kreve pengene at man fåt betalingsanmerkninger?

For det er det jeg har svart, og om det er feil, så beklager jeg, da har jeg misforstått.

Endret av Namine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, så det jeg svarte var feil da? som jeg har sagt i tidligere innlegg, er jeg ikke hundre prosent sikker. men er det feil at man får gjentatte vasler før det går til inkasso, og at det deretter er først når inkassoselskapet må rettslig kreve pengene at man fåt betalingsanmerkninger?

For det er det jeg har svart, og om det er feil, så beklager jeg, da har jeg misforstått.

De må ha en rettskraftig dom, ja. Så betalingsanmerkninger kommer ikke før det.

Kravene MÅ ikke gå til inkasso, en kreditor kan fint kjøre denne prosessen selv. Det er dog uvanlig å gjøre det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i det minste ydmyke i svaret vårt, med "tror jeg" osv :gjeiper:

Og da lærte jeg noe nytt. I dag også! :takke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De må ha en rettskraftig dom, ja. Så betalingsanmerkninger kommer ikke før det.

Kravene MÅ ikke gå til inkasso, en kreditor kan fint kjøre denne prosessen selv. Det er dog uvanlig å gjøre det på den måten.

okay, så med andre ord så var ikke det jeg skrev med rettslig kreve pengene, eller en evt rekkefølge på dette feil da..

Eneste som da kan bli feil i mitt innlegg, er at de ikke MÅ gå til inkasso, kreditoren KAN gjøre det selv (selv om det ikke er vanlig praksis, som du selv sier).

Da tror jeg ikke at jeg har misforstått så inni granskauen at jeg føler for å sette meg ned å lese hele artikkelen. ;)

Endret av Namine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i det minste ydmyke i svaret vårt, med "tror jeg" osv :gjeiper:

Og da lærte jeg noe nytt. I dag også! :takke:

Men egentlig er det beste om folk som bare "tror" lar være å svare på spørsmål som krever konkrete og riktige svar ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...