Gå til innhold

Flytte, men har ikke penger.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og typen bor på et skikkelig øde sted. Det tar nesten en time å til nærbutikken og det tar litt over en time med buss til nærmeste tettsted (som heller ikke er særlig stort). Det eneste bra med dette stedet er husleieprisen. Men det er lite jobber å få her. Jeg har en veldig liten stilling (ikke fast) akkurat nå... Typen er uføretrygdet.

Så det ville vært bedre å bo på et sted med dyrere leiepris og større sjangs for fast jobb i større stilling.

Nå vil vi flytte. Pengene våre strekker akkurat til mat, husleie, strøm og andre nødvendige ting. Vi har ikke penger til flyttebil, depositum til ny leilighet, høyere husleie... Men å bli boende her går ikke det heller. Jeg får ikke noen som helst pengestøtte, har ikke krav på dagpenger, mulighetene for mer jobb er ikke-eksisterende... Det tar på å bo her, psykisk.

Hva bør vi gjøre?

(Jeg er ikke høyskoleutdannet og har ikke fagbrev).

Jeg har jo ikke penger til å reise på jobbintervjuer engang... Det beste hadde vært å bo på stedet jeg vil søke på jobber. Men uten penger kan vi ikke flytte før jeg har jobb. Å spare opp går ikke, så vi sitter bom fast her.

Typen min skal begynne på arbeidstrening etterhvert. NAV sa at vi kan få pengestøtte til flyttebil hvis en eller begge har jobb å komme til på nytt sted. Teller arbeidstrening som jobb ja? Hjelper de med depositum også? For da skal jeg fortsette å se etter jobber, men vi kan fortere flytte og er ikke avhengig av at jeg må skaffe jobb før vi flytter.

Håper noen kan hjelpe. Hva har vi egentlig krav på? Jeg kan tenke meg at typen min skulle hatt mye mer hjelp av NAV enn han aner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper noen kan hjelpe. Hva har vi egentlig krav på? Jeg kan tenke meg at typen min skulle hatt mye mer hjelp av NAV enn han aner...

For en generasjon! NAV, NAV, NAV

Hva kan NAV dekke for meg? Har jeeg krav på mer? Hvor lenge kan jeg snylte på NAV?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en generasjon! NAV, NAV, NAV

Hva kan NAV dekke for meg? Har jeeg krav på mer? Hvor lenge kan jeg snylte på NAV?

Nå må du gi deg! TS og samboeren prøver faktisk å forandre den situasjonen de er i!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan de ta opp et lån, hun skriver jo at kjæresten har innvilget uføretrygd.

Da kan de betjene et lån.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du gi deg! TS og samboeren prøver faktisk å forandre den situasjonen de er i!

Ja det har du rett i, men hvordan har de havnet i denne situasjonen i utgangspunktet? (jada alle kan bli syke og/eller være uheldige), men synes det er svært mange av dem fortiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det har du rett i, men hvordan har de havnet i denne situasjonen i utgangspunktet? (jada alle kan bli syke og/eller være uheldige), men synes det er svært mange av dem fortiden.

Ja, så da er det bare å anta at TS og samboer er snyltere og angripe dem når de ber om hjelp på et forum?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt anbefale å skaffe fast jobb før du flytter til et dyrere sted, virkelig. Kan ikke få understreket det nok. Dvs, jeg kan jo gjøre som dette:

Skaff deg jobb før du flytter! Ikke ta opp lån for å dra til et dyrere sted uten å ha jobb.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke foreldre som kan hjelpe dere? Hadde jeg vært deg hadde jeg flyttet midlertidig hjem til dem mens jeg søkte på nye jobber og tok hånd om alt det nødvendige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om et er mer stuerent å søke sosialhjelp nå som alt ligger under NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS.

Jeg forstår at dere er i en vanskelig situasjon. Å være i en sånn situasjon kan virke helt håpløst, men om man bruker den tiden man ikke er på jobb til å virkelig ta tak i ting så tror jeg kanskje du kan for orden på situasjonen før du aner. (Forhåpentligvis.)

NAV kan sikkert være til noe hjelp for deg også. Kanskje kan de hjelpe deg med kurs som styrker sjansen din til å få en fulltidsjobb. Kanskje kan de fortelle om jobber som nylig har dukket opp. Jeg forstår at det ikke er verdens navle du bor i og at det ikke er så mye å velge i på stedet. Men om du bare holder motet oppe og jobber litt ekstra hardt med å få fatt på alt som kan være av interesse så tror jeg du kommer deg avsted.

Forsåvidt så har dere vel også såpass med tid at dere kan undersøke grundig hva samboeren din egentlig har krav på som uføretrygdet. Kanskje sykdommen hans gir grunn til ekstra utbetaling eller tilrettelegging.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du ikke har råd til å reise på jobbintervju. Men dette kan vel kanskje NAV bidra med støtte til? Istedenfor å tenke at de skal dekke depositum o.s.v. Og flytting har de sagt at de kan dekke hvis du har fått jobb. En må ta det første først, og her gjelder det å søke jobber og komme seg på intervju!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...