Gå til innhold

I barnehage på Jæren slipper menn å skifte bleie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest HunterLady

Blir egentlig litt uvel (og kraftig provosert!) av at noen pedagogiske ledere faktisk viser slike holdninger.

Dette er helt feil måte å trekke flere menn til yrket. Da synes jeg heller vi kan ha kvinner på jobb som faktisk vet å gjøre jobben sin.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maruwan

Vil du virkelig la barn risikere overgrep fra menn i barnehagen?? Menn skal ikke slippe unna bleieskift, men dette må alltid skje i kvinners påsyn slik at en ikke risikerer å ofre barna på likestillingens alter.

Svært mange menn er en konstant fare for både kvinner og barn, og der er på tide at dette problemet tas på alvor. Menns adferd må kontrolleres, slik at kvinner og barn endelig kan få leve i trygghet.

Sånn er det såklart ikke, men når det er sagt ville jeg vært veldig skeptisk til en mann som insisterte på å skifte bleier på unger og som absolutt skulle bade naken sammen med dem, i langt større grad enn jeg ville vært skeptisk til en kvinne som insisterte på akkurat det samme.

Menn som ikke er suspekte vet hvordan de sosiale spillereglene fungerer angående "menn, nakenhet og barn" og forholder seg til dette uten å mukke så mye. Jeg er f.eks. veldig skeptisk til en del SV-menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentleg er svara til Maruwan og gjest berre tull. Viss ikkje, vil eg fortelje dei at det berre er tull.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det har ikke med "best" og "værst" å gjøre. Så klart kan menn være like flinke til å skifte bleier, men sosiale spilleregler tilsier at det ikke er en mannejobb. Vi skal holde litt avstand til nakne barn:

En 40 år gammel tante kan godt bade naken sammen med sin 8 år gamle nevø, men en 40 år gammel onkel kan ikke bade naken sammen med sin 8 år gamle niese. Det ser du sikkert selv også, med mindre du er totalt kverulant.

Selvsagt kan menn bade like mye som kvinner med barn. Vet ikke hva slags erfaringer du har hatt med menn i ditt liv, men ditt bilde er tydeligvis forstyrret.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Menn som ikke er suspekte vet hvordan de sosiale spillereglene fungerer angående "menn, nakenhet og barn" og forholder seg til dette uten å mukke så mye. Jeg er f.eks. veldig skeptisk til en del SV-menn.

Som du er klar over så blir nakenhet i stadig større grad forbundet med seksualitet. Hva med menn som er oppvokst med uskyldig ikke-seksuell nakenhet og har gode opplevelser og verdier fra dette, skal de slutte å praktisere dette fordi flere og flere tenker naken_mann+nakent_barn = sex? Eller skal man forsøke være litt nøktern og rasjonell og forholde seg til realitetene og ikke gi etter for slike moteholdninger?

Forøvrig foregår de fleste overgrep mellom kjente voksne og barn i legge-situasjoner og ikke i bade-situasjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maruwan

Forhåpentleg er svara til Maruwan og gjest berre tull. Viss ikkje, vil eg fortelje dei at det berre er tull.

Jeg er seriøs. Som manns-sjåvinist må jeg godta at menn og kvinner har noe forskjellige sosiale koder å forholde seg til, selv om dette ikke alltid slår ut positivt for mannens del. Dersom jeg f.eks. mener at menn generelt er bedre en kvinner på enkelte områder, må jeg også godta at kvinner generelt er bedre enn menn på andre områder. Jeg må godta at det forventes forskjellige ting av oss i henhold til settignen, f.eks. angående ting som karriere og seksualitet og jeg må også godta at min nakenhet og min seksualitet ikke er like "nusselig og uskyldig" som en kvinnes nakenhet og seksualitet. En kan nemlig ikke få i pose og sekk.

Som mann må jeg holde en noe lengre fysisk avstand til unger enn det kvinner må, og jeg forventer også det samme av andre menn den dagen jeg selv har barn. Jeg kommer ikke til å ønske at menn skal drive og kysse, klemme, skifte bleier og bade nakne sammen med mine unger. Ok...klemme går fint, men ikke det andre.

Endret av Maruwan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg er seriøs. Som manns-sjåvinist må jeg godta at menn og kvinner har noe forskjellige sosiale koder å forholde seg til, selv om dette ikke alltid slår ut positivt for mannens del. Dersom jeg f.eks. mener at menn generelt er bedre en kvinner på enkelte områder, må jeg også godta at kvinner generelt er bedre enn menn på andre områder. Jeg må godta at det forventes forskjellige ting av oss i henhold til settignen, f.eks. angående ting som karriere og seksualitet og jeg må også godta at min nakenhet og min seksualitet ikke er like "nusselig og uskyldig" som en kvinnes nakenhet og seksualitet. En kan nemlig ikke få i pose og sekk.

Som mann må jeg holde en noe lengre fysisk avstand til unger enn det kvinner må, og jeg forventer også det samme av andre menn den dagen jeg selv har barn. Jeg kommer ikke til å ønske at menn skal drive og kysse, klemme, skifte bleier og bade nakne sammen med mine unger. Ok...klemme går fint, men ikke det andre.

Mannssjåvinisme som du legger for dagen, er ikke akseptable holdninger i dag. Likestilling mellom kjønnene når det gjelder arbeid og plikter må være selvsagt, i hjemmet så vel som i arbeidslivet. Mennene må forventes å ta hånd om 50% av alle sider ved husarbeidet. Det må også forventes at menn tar del i den praktiske planleggingen av all aktivitet i hjemmet på linje med kvinnene. Dessverre fungerer ikke dette særlig godt i mange tilfeller, noe som først og fremst skyldes mennenes latskap og dårlige holdninger.

Når det gjelder stell av barn skal menn ta del i dette på linje med kvinner, dog må barnestellet foregå slik at barnemor kan følge med, slik at intet overgrep skjer. Det samme gjelder ved legging av barn: Barnefar må ta sin del av ansvaret, men det må alltid utøves tilstrekkelig kontroll slik at misbruk av barna ikke kan forekomme. Dersom barnemor ikke er til stede, bør menns stell av barn videoovervåkes.

Det at menn i stor grad er latsabber og overgripere, må ikke frita dem for ansvar i hjemmet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisken

Du må gjerne stå der og skrike at jeg er umoden og kommer med personangrep, men om du leser innleggene mine så ser du at ordet "barnehagestadie" ikke er noe jeg lirer av meg, men at det kommer som en logisk konklusjon etter av en forutgående logisk oppbygd argumentrekke. Denne konklusjonen kommer etter følgende observasjon:

Du sier det er et likestillingsspørsmål. Jeg er enig, det er et likestillingsspørsmål - i spørsmålet om menn skal skifte bæsjebleier eller ikke. Det er ikke et likestillingsspørsmål om kvinner skal inn i førstegangstjeneste eller ikke - dette er, som tidligere sagt, en helt annen debatt, og der kan du faktisk ha et poeng, jeg er slett ikke sikker på om kvinner bør slippe førstegangstjenesten.

Mener du virkelig at debatten om kvinner i verneplikt IKKE er et likestillingsspørsmål? Jeg er fundamentalt uenig. Rett og slett. Hvis ikke det er en likestillingssak, ja da......??

Når jeg sier at argumentasjonen din er på barnehagestadiet, så er det fordi du ikke greier å holde disse to spørsmålene fra hverandre, men (igjen) prøver å legitimere en form for urett med en helt annen form for urett.

For n´te gang; Jeg har aldri sagt at det ene legimiterer det andre. Hva i all verden?? Jeg kan bare gjenta det jeg har sagt tidligere: Dette er en likestillingssak, og da er det for meg helt naturlig at man i en fruktbar debatt bruker eksempler fra andre likestillingssaker. Det er jo en helt vanlig og nødvendig debattform.

Hvorfor er det så problematisk at man bruker andre eksempler i en debatt? Hvis vi diskuterer f.eks. straffeutmåling for økonomisk kriminalitet, skal man da ikke kunne bruke straffeutmålingen til f.eks. sedelighetsforbrytelser for å fremheve den absurde straffeforskjellen?

Du er jo ganske flink til å komme med karakteristikker selv her. Hvis du skal kaste stein så er det kanskje lurt å bevege seg ut av glasshuset ditt først?

Vennligst vis til mine innlegg hvor jeg er usaklig og driver med slike angrep? Jeg står ved at å benytte debatteknikker som å kalle folk for å være på "barnehagestadiet" er meget useriøst. Du mener åpenbart ikke det. Vel, da er vi også uenige der.

Og du som kaller meg umoden og er sur fordi jeg mener argumentasjonen din er på barnehagestadiet, jeg skulle gjerne visst om du er over barnehagestadiet selv i dette spørsmålet? Er du menn nok til å kunne ta bæsjebleiene selv, eller er du av de som helst dytter det over på kvinnene rundt deg?

Kan du vennligst lese det jeg har skrevet? Jeg anser denne bleiesaken som en FILLESAK. Det er snakk om EN barnehage hvor et par menn slipper å skifte bleier. Dette har blitt til en gedigen likestillingssak i media og blant likestillingsforkjempere. Det er da ikke jeg som har rykket ut og laget spetakkel av dette.

Har jeg sagt at jeg støtter dette? Nei. Jeg har skiftet tusenvis av bæsjbleier i mitt liv, og rent idealistisk sett er jeg ikke enig at de differensierer dette arbeidet i denne barnehagen men klarer ærlig talt ikke å hisse meg opp over det. Mitt poeng er som sagt at dette er en marginal sak som har blitt til en ENORM sak. Det er intet mindre enn oppsiktsvekkende at dette blir en toppsak i mediene, når man har andre store likestillingsutfordringer her til lands, men som ikke blir nevnt med et ord blant disse forkjemperne. Bl.a. kvinner i verneplikten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud, kor har eg skreve at menn ikkje kan skifte bleier??? Eg skreiv berre opp dømer på nokre av dei få forskjellane på kva kvinner og menn kan gjere. Altså - sånn reint bortsett frå ulik fysisk styrke og det faktum at kvinner kan føde barn, er me i grunnen veldig like. Sjølvsagt skal menn skifte bleier! Korleis i all verda har du fått til å lesa ut av mine innlegg at eg meiner det motsatte???

Mitt svar var ikke et angrep på deg, les heller mitt innlegg som en utdyping av ditt. Alle svar er ikke angrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn må få lov til å være menn? Blir jeg virkelig mindre mann av å skifte bleie? Jeg er en mann uansett hva jeg velger å gjøre, det er ikke gjøremålene som definerer meg som en mann. Jeg kan både skifte dekk, vaske gulv, hogge ved, vaske klær, synge for barna og bygge lavvo og mye mer. Det eneste jeg ikke kan gjøre som mann er å føde og å amme. Men hvem vil ikke slippe å skifte bleier hvis de kan, tenker kvinnfolka i barnehagen også skulle sluppet det hvis de hadde muligheten, kanskje barnehagene kan ansette egne bleiskifere?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maruwan

Mannssjåvinisme som du legger for dagen, er ikke akseptable holdninger i dag. Likestilling mellom kjønnene når det gjelder arbeid og plikter må være selvsagt, i hjemmet så vel som i arbeidslivet. Mennene må forventes å ta hånd om 50% av alle sider ved husarbeidet. Det må også forventes at menn tar del i den praktiske planleggingen av all aktivitet i hjemmet på linje med kvinnene. Dessverre fungerer ikke dette særlig godt i mange tilfeller, noe som først og fremst skyldes mennenes latskap og dårlige holdninger.

Når det gjelder stell av barn skal menn ta del i dette på linje med kvinner, dog må barnestellet foregå slik at barnemor kan følge med, slik at intet overgrep skjer. Det samme gjelder ved legging av barn: Barnefar må ta sin del av ansvaret, men det må alltid utøves tilstrekkelig kontroll slik at misbruk av barna ikke kan forekomme. Dersom barnemor ikke er til stede, bør menns stell av barn videoovervåkes.

Det at menn i stor grad er latsabber og overgripere, må ikke frita dem for ansvar i hjemmet!!

Da kan jo mor like godt ta seg av det selv. Dersom mor skal overvåke far mens han tar seg av disse oppgavene er det bare dårlig tidutnyttelse dersom far skal ta seg av det allikevel mens mor overvåker. Mye bedre da at mor tar seg av dette mens far ser på nyhetene, leser aviser og holder seg oppdatert på hva som skjer i samfunnet. Etterpå kan far fortelle mor om de tingene hun kan forstå, og vips så har en fått unnagjort dobbelt så mye på like lang tid: Ungene har blitt lagt og vasket, ingen overgrep har forekommet og familiens overhode er oppdatert. Vinn-vinn.

Endret av Maruwan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser du har blandet svaret ditt inn i quoten av mitt innlegg, så jeg får vel sortere litt underveis da:

Mener du virkelig at debatten om kvinner i verneplikt IKKE er et likestillingsspørsmål? Jeg er fundamentalt uenig. Rett og slett. Hvis ikke det er en likestillingssak, ja da......??

Nei, det mener jeg ikke, og det tror jeg du skjønte utmerket godt. Her er posten du henviser til:

Du sier det er et likestillingsspørsmål. Jeg er enig, det er et likestillingsspørsmål - i spørsmålet om menn skal skifte bæsjebleier eller ikke. Det er ikke et likestillingsspørsmål om kvinner skal inn i førstegangstjeneste eller ikke - dette er, som tidligere sagt, en helt annen debatt, og der kan du faktisk ha et poeng, jeg er slett ikke sikker på om kvinner bør slippe førstegangstjenesten.

Om du leser hele avsnittet istedenfor å se deg blind på din egen argumentasjon så ser du tydelig og klart at jeg sier meg enig med deg i at kvinner og militæret er et spørsmål dom godt kan tåle en ny gjennomgang.

Jeg bekrefter altså at kvinner og militæret er et likestillingsspørsmål, på lik linje med menn og bæsjebleier. Dette hopper du pent bukk over når jeg (uthevet skrift) påpeker at temaet i denne tråden ikke er likestillingsspørsmålet "kvinner og militæret", men at det er "menn og bæsjebleier".

For n´te gang; Jeg har aldri sagt at det ene legimiterer det andre. Hva i all verden?? Jeg kan bare gjenta det jeg har sagt tidligere: Dette er en likestillingssak, og da er det for meg helt naturlig at man i en fruktbar debatt bruker eksempler fra andre likestillingssaker. Det er jo en helt vanlig og nødvendig debattform.

Hvorfor er det så problematisk at man bruker andre eksempler i en debatt? Hvis vi diskuterer f.eks. straffeutmåling for økonomisk kriminalitet, skal man da ikke kunne bruke straffeutmålingen til f.eks. sedelighetsforbrytelser for å fremheve den absurde straffeforskjellen?

Kan du vennligst lese det jeg har skrevet? Jeg anser denne bleiesaken som en FILLESAK. Det er snakk om EN barnehage hvor et par menn slipper å skifte bleier. Dette har blitt til en gedigen likestillingssak i media og blant likestillingsforkjempere. Det er da ikke jeg som har rykket ut og laget spetakkel av dette.

Har jeg sagt at jeg støtter dette? Nei. Jeg har skiftet tusenvis av bæsjbleier i mitt liv, og rent idealistisk sett er jeg ikke enig at de differensierer dette arbeidet i denne barnehagen men klarer ærlig talt ikke å hisse meg opp over det. Mitt poeng er som sagt at dette er en marginal sak som har blitt til en ENORM sak. Det er intet mindre enn oppsiktsvekkende at dette blir en toppsak i mediene, når man har andre store likestillingsutfordringer her til lands, men som ikke blir nevnt med et ord blant disse forkjemperne. Bl.a. kvinner i verneplikten.

Vet du, det der var faktisk godt å høre. For når man leser innleggene dine er det veldig lett å få inntrykk av at du forsvarer denne barnehagens handlemåte. Kred til deg :takke:

Til slutt tenkte jeg å si litt om hvorfor dette ikke bare blir sett på som en "fillesak", og hvorfor vi reagerer sterkere på dette enn på at kvinner "slipper" førstegangstjenesten - for det er tydeligvis ikke helt opplagt, selv om jeg mener det skulle være ganske det. Men her kommer det (OBS! For de fleste blir nok dette litt mye te-skje foring, men alt for en god sak):

For det første.

Litt enkel istorikk: Det var i sin tid et problem at kvinner:

- ikke fikk lik lønn for likt arbeid

- ble neglisjert fra høyere stillinger, til fordel for menn, selv når mennene var mindre kvalifiserte

Oppsummert ble kvinners bidrag ansett for å være mindre verdt. Kvinner ble generelt ansett som ukvalifiserte når det kom til arbeid som krevde intelligens og høyere kompetanse. Mens oppgaver som barnestell og husarbeid ble ansett som enkelt nok for en kvinne, og dermed under en manns verdighet.

For det andre.

Da likestillingsforkjemperne og kvinnesakskvinnene kom på banen og satte likestilling på agendaen, begynte en lang kamp - for rettigheter, og mot nedlatende holdninger og fastgrodd kultur.

Dette har istorisk sett ikke vært en lett kamp, den har kostet "blod og tårer" og mange sterke ryggrader. Likevel, finner vi at holdningene fortsatt eksisterer i norsk arbeidsliv i dag - om enn på et mye mer skjult plan. Den offentlige aksept av kvinners bidrag og kompetanse eksisterer, men i praksis har vi fortsatt et godt stykke igjen, kanskje særlig i det private.

Hvilket betyr at kampen i praksis heller ikke er over.

For det tredje.

Kvinner og militæret. Alle kvinner har i dag rett til å velge førstegangstjeneste og militær utdanning, så den aksepten har vi fått. Vi er dog ikke vernepliktige - så her er det ikke likestilling.

Dette er dog ikke et spørsmål om å akseptere at menn får lov til å skyve "mindreverdige" oppgaver over på kvinnen. Alt i alt så har spørsmålet om kvinner og militæret gått i progressiv og riktig retning. Det er noe å applaudere, ikke noe å skrike negativt opp om - selv om vi kanskje ikke er helt i mål enda.

For det fjerde.

Å frita menn fra bleieskift, derimot, det er et skritt i feil retning. Her tar vi, i motsetning til spørsmålet om kvinner og militæret, et stort skritt i feil retning (se punkt en). Vi beveger oss tilbake til holdninger vi har forsøkt å kjempe oss vekk fra(se punkt to), istedenfor - som med militæret - å bevege oss i retning for likestilling.

For det femte.

All den tid dette får plass i mediene, så gjelder ikke dette lenger "bare" en liten, enkeltstående barnehae på Jæren. Dette er nå spredd til hele landet som en akseptert holdning - og er det akseptert ett sted, er det sabla enkelt for andre å følge etter.

Ser du nå hvorfor vi ser som vi gjør på saken?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miletæret ville ikke vært en god opplevelse om man hadde like mange kvinner som menn der inne, kvinner er veldig slemme og ondemed hverandre, og det er en grunn til at det er vært å bli mobbet som jente.

det ville jo vært ungdomskolen på ny jo! :sjenert:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaue greier.

Trist at barna i denne barnehagen lærer at menn skal holde seg for gode til å skifte bleier, mens kvinner skal ta seg av "skittarbeidet".

Og at de samme signalene sendes til barnas foreldre.

Å rekruttere menn til barnehager handler vel om å kapre noen først, som så gjør arbeidsplassen mer tiltrekkende for flere menn som ikke vil være eneste hane i flokken. Pluss å satse på aktiviteter som friluftsliv og mindre på perling, tegning og fingerhekling.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

menn er mer verd en vi kvinner derfor skal vi ta de ydmykende jobbene, det er ihvertfall sant ifølge bibelen.

desverre er kristdendommen norks folketo i norge.

la menn være menn, haha dummeste jeg har hørt! skikkelige menn er ikke for gode for å gjøre det samme som kvinner.

jeg hadde aldri sendt ungen min til en barnehage som hadde en sånn policy!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...