Gjest Gjest Skrevet 8. april 2012 #101 Del Skrevet 8. april 2012 Tenk da over dette: Jeg ser for meg at pedofile i mye større grad vil strømme til barnehager som fritar menn for bleieskift. Hvorfor? Bleieskift er ikke den eneste situasjonen der man gjør overgrep. En overgriper er en overgriper og vil alltid finne sine muligheter. Ved å frita menn fra bleieskift har vi fjernet det området som vi andre regner med er den viktigste arenaen for overgrep. Dermed har vi også "renvasket" de mennene som jobber der. Som i praksis betyr at vi har skapt en "friarena" for potensielle overgripere, for nå som bleieskiftet er fjernet er det jo ingen som vil komme på å stille spørsmål ved dem. Det er sjelden vi hører om overgrep i barnehagen i dag. I forhold til tidligere tiders saker, og at barnehagen enn så lenge er en "for opplagt" arena tror jeg potensielle overgripere kvier seg for å søke til disse jobbene, slik at barnehagene i dag er ganske trygge. Dersom redsel for overgrep, eller overgrepsmistanker, skal føre til fritak, tror jeg heller vi gjør oss selv en stor bjørnetjeneste. Ettersom de fleste barneovergrep skjer i hjemmet av nærmeste familie, bør det kanskje bli forbudt for fedre å være alene sammen med sine barn? Men ettersom det også skjer overgrep av mødre og søstre, så kanskje kameraovervåkning i alle hjem er eneste løsningen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2012 #102 Del Skrevet 8. april 2012 Tenk da over dette: Jeg ser for meg at pedofile i mye større grad vil strømme til barnehager som fritar menn for bleieskift. Hvorfor? Bleieskift er ikke den eneste situasjonen der man gjør overgrep. En overgriper er en overgriper og vil alltid finne sine muligheter. Ved å frita menn fra bleieskift har vi fjernet det området som vi andre regner med er den viktigste arenaen for overgrep. Dermed har vi også "renvasket" de mennene som jobber der. Som i praksis betyr at vi har skapt en "friarena" for potensielle overgripere, for nå som bleieskiftet er fjernet er det jo ingen som vil komme på å stille spørsmål ved dem. Det er sjelden vi hører om overgrep i barnehagen i dag. I forhold til tidligere tiders saker, og at barnehagen enn så lenge er en "for opplagt" arena tror jeg potensielle overgripere kvier seg for å søke til disse jobbene, slik at barnehagene i dag er ganske trygge. Dersom redsel for overgrep, eller overgrepsmistanker, skal føre til fritak, tror jeg heller vi gjør oss selv en stor bjørnetjeneste. Ettersom de fleste barneovergrep skjer i hjemmet av nærmeste familie, bør det kanskje bli forbudt for fedre å være alene sammen med sine barn? Men ettersom det også skjer overgrep av mødre og søstre, så kanskje kameraovervåkning i alle hjem er eneste løsningen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sweet77 Skrevet 8. april 2012 #103 Del Skrevet 8. april 2012 (endret) Ettersom de fleste barneovergrep skjer i hjemmet av nærmeste familie, bør det kanskje bli forbudt for fedre å være alene sammen med sine barn? Men ettersom det også skjer overgrep av mødre og søstre, så kanskje kameraovervåkning i alle hjem er eneste løsningen? Snakk om å vri på poenger... At du ikke likte resonnementet mitt for så være, men hva i h****** har dette med temaet å gjøre? Eller har jeg misforstått deg helt her. Du får fortelle meg hva du tenker her, for det svaret ditt her skjønner jeg faktisk ikke. Endret 8. april 2012 av Flair Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2012 #104 Del Skrevet 8. april 2012 Snakk om å vri på poenger... At du ikke likte resonnementet mitt for så være, men hva i h****** har dette med temaet å gjøre? Folk har en tendens til å tro at overgrep skjer av fremmede menn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sweet77 Skrevet 8. april 2012 #105 Del Skrevet 8. april 2012 Folk har en tendens til å tro at overgrep skjer av fremmede menn. Ahh, skjønner. Ja, det har de. (redigerte visst samtidig med ditt svar :gjeiper: ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kim Skrevet 8. april 2012 #106 Del Skrevet 8. april 2012 Jeg har ikke giddet å lese gjennom seks sider med "menn er så pysete osv" Det er vel ikke helt umulig at det er et element av pedofilianklage redsel her er det vel? At kvinner ser små barn nakene og tar på små barn er greit, men jeg tror nok ikke likestillingen har kommet like langt for menn på dette punktet. Jeg mener å ha lest historier om dette i media før, men er for trøtt/uengasjert til å lete frem en artikkel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 8. april 2012 #107 Del Skrevet 8. april 2012 Jeg har ikke giddet å lese gjennom seks sider med "menn er så pysete osv" Det er vel ikke helt umulig at det er et element av pedofilianklage redsel her er det vel? At kvinner ser små barn nakene og tar på små barn er greit, men jeg tror nok ikke likestillingen har kommet like langt for menn på dette punktet. Jeg mener å ha lest historier om dette i media før, men er for trøtt/uengasjert til å lete frem en artikkel. Jeg har ikke problem med at en mannlig ansatt i barnehagen vil vaske rumpa til barnet mitt. Bedre enn å ha ungen gående med bæsj i bleien fram til en kvinnelig ansatt gjør det. Er man så redd for pedofili i barnehagene, ikke la menn jobbe der i det hele tatt. Samme for skoler og alle skoleaktiviteter hvor menn tar vare på barn. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2012 #108 Del Skrevet 8. april 2012 Jeg har ikke problem med at en mannlig ansatt i barnehagen vil vaske rumpa til barnet mitt. Bedre enn å ha ungen gående med bæsj i bleien fram til en kvinnelig ansatt gjør det. Er man så redd for pedofili i barnehagene, ikke la menn jobbe der i det hele tatt. Samme for skoler og alle skoleaktiviteter hvor menn tar vare på barn. Og når ble det slutt på kvinnelige pedofile? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fisken Skrevet 9. april 2012 #109 Del Skrevet 9. april 2012 Argumentasjonen er den samme hele tiden - også fra den andre siden / her. Vi kan ikke ha en eneste debatt om et isolert tilfelle her på Kvinneguiden uten at dere skal komme drassende med alle andre skjevheter i likestillingens navn, som om disse skjevhetene skulle være løsningen for det vi diskuterer nå. Det er ganske slitsomt. Maling på gammel "urett" fører ikke til konstruktive debatter rundt det vi diskuterer her og nå - det ødelegger den. "Jammen, det ble gjor feil mot meg den gangen, så da skal jeg gjøre feil mot deg nå" er ikke løsningen! Svar: Se det jeg skrev over, og innlegget mitt som du quotet da du skrev dette. jeg synes som sagt at den debattformen du / dere representerer idenne tråden er barnslig og lite konstruktiv, og har nå enda en gang forklart hvorfor. Da har du i mine øyne misforstått hvordan man har en god og saklig debatt. Hvis man ikke skal ha muligheten til å bruke andre eksempler og trekke paraleller til andre saker, forsvinner jo hele poenget. Ja, dette er nok en likestillingsdebatt. Hvorfor er det da ikke relevant å bruke eksempler på områder hvor likestillingen ikke er så viktig? Her snakker vi altså om EN barnehage, som overhodet ikke er representativ, gir et par menn muligheten til å slippe å skifte bleier. Det blir et lurveleven uten sidestykke, og toppsak i media. Slikt må ikke forekomme i 2012. Det er et massivt slag i trynet for likestillingen i Norge. Vel, jeg er enig i at det er en tullete regel, og kan gi feil signaler, men anser det fortsatt for å være en fillesak, da det handler om ett tilfelle, og at det neppe er noen fare for at dette skal spre seg videre til andre barnehager i Norges land.... Så når det blir spetakkel av denne lille saken, hvorfor er det da ikke relevant å bruke verneplikten som et eksempel? For meg er det meget naturlig, og jeg ville faktisk reagert om man ikke tok det opp. Man snakker så varmt om likestilling i Norge, men de som nå har hoppet opp i sine stoler og blitt rød i trynet av denne barnehagesaken, synes det er helt ok at kvinner slipper førstegangstjeneste. Hvorfor? Fordi det ikke er naturlig for kvinner å være i forsvaret. Det er ikke naturlig for kvinner å løpe rundt i skyttergraver og ofre liv og lemmer for sitt fedreland. Hvorfor i "#¤"%%¤"%"# er ikke det naturlig for kvinner? Det er like naturlig for en kvinne å ikle seg Kongens klær som det er for en mann å skifte bleier. Problemet er at likestillingsforkjemperne ikke er enig i dette. De velger heller å lage spetakkel av at 2 mannfolk slipper å skifte bleier i en barnehage enn at tusenvis av gutter blir så til de grader forskjellsbehandlet av dette landet. Mens guttene etter gymnaset må inn 12 måneder i forsvaret, kan jentene begynne rett på skole og tjener et helt år på dette i forhold til gutta. Dette snakkes det ingenting om. Og mitt inntrykk er at dette er et tema det ikke vil snakkes om. Blir man konfrontert med det, ror man seg vekk. Jeg har til dags dato ikke sett et eneste godt argument for at jenter skal slippe førstegangstjenesten. Så jeg anbefaler at du stikker fingeren i jorda og innser at dette er en likestillingsdebatt, og ikke en ISOLERT debatt om 2 menn som ikke skifter bleier. Da hadde debatten vært over etter 4 innlegg. Og når du er uenig med folk, så bør du i hvertfall holde deg for god til å komme med slike personangrep. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 9. april 2012 #110 Del Skrevet 9. april 2012 Fisken jeg tror du misforstår litt her. Min grunn for å mene at argumentene dine er litt bortkastede er følgende: Menn diskrimineres ved at de har verneplikt og kvinner slipper. Menn diskrimineres ved at de ikke sees på som gode nok omsorgspersoner til å klare bleieskiftsituasjonen. Hvordan kan det ene rettferdiggjøre det andre? Det er vel svært svært få som ser på det som kvinnediskriminerende at menn ikke får skifte bleie, men jeg sitter med inntrykket av at du og noen til her i tråden mener det. Hvis dere ikke ser hvor bi andre står hen blir kanskje nødvendigvis argumentasjonen litt overflødig. Det er jo nettopp menn du forsøker å "forsvare" ved å ta opp eksemplene dine, som et de "skadelidende" i begge situasjoner. Derfor ville det å ta opp barnefordelingssaker ha vært hakket mer relevant i hvertfall. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 9. april 2012 #111 Del Skrevet 9. april 2012 Og når ble det slutt på kvinnelige pedofile? Hvem snakker om dem? Her er det snakk om menn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fisken Skrevet 9. april 2012 #112 Del Skrevet 9. april 2012 Fisken jeg tror du misforstår litt her. Min grunn for å mene at argumentene dine er litt bortkastede er følgende: Menn diskrimineres ved at de har verneplikt og kvinner slipper. Menn diskrimineres ved at de ikke sees på som gode nok omsorgspersoner til å klare bleieskiftsituasjonen. Hvordan kan det ene rettferdiggjøre det andre? Det er vel svært svært få som ser på det som kvinnediskriminerende at menn ikke får skifte bleie, men jeg sitter med inntrykket av at du og noen til her i tråden mener det. Hvis dere ikke ser hvor bi andre står hen blir kanskje nødvendigvis argumentasjonen litt overflødig. Det er jo nettopp menn du forsøker å "forsvare" ved å ta opp eksemplene dine, som et de "skadelidende" i begge situasjoner. Derfor ville det å ta opp barnefordelingssaker ha vært hakket mer relevant i hvertfall. Dette skjønte jeg lite av. Hvem har sagt at det ene rettferdiggjør det andre? Ikke jeg i hvertfall. Jeg har jo ikke sagt at MENN diskrimineres ved at de slipper å skifte bleier. Tvert i mot, media og det store flertallet i denne tråden, anser jo dette som en diskriminering mot KVINNER, fordi de må ta "drittarbeidet", mens mannfolka slipper. Det jeg reagerer på er for det første at dette er en FILLESAK. At det er mulig å lage en så enormt oppstyr fordi EN barnehage velger å la et par mannfolk slippe å skifte bleier er helt utrolig. Men det har altså skjedd. Flere likestillingsforkjempere har allerede utbasunert i media hvor forkastelig dette er, og at det ikke må forekomme i 2012. Vel, da er hanskene kastet, og i et demokratisk samfunn må de påregne debatt. Det andre jeg reagerer på er at det synes å være slik at det i denne tråden ikke er lov å trekke paraleller til andre "likestillingssaker". I min verden er det helt naturlig, i en SERIØS debatt, å bruke sammenligninger med andre forhold. Når da dette med verneplikt blir tatt opp (Jeg var ikke den første som tok dette opp), blir man møtt med massivt skyts om at det ikke har noe med saken å gjøre. Vel, som sagt, i min verden har det ALT med saken å gjøre, da dette i utgangspunktet handler om likestilling. Og kvinner i verneplikten eller ikke er så absolutt en likestillingssak. Kanskje den viktigste vi har. Når da kvinner over det ganske land er i harnisk over at denne barnehagen diskriminerer kvinnene ved å tvinge dem til å ta "drittarbeidet" (bleieskiften), hvorfor er ikke de samme kvinnene i harnisk over at de slipper å bruke 1 år av sitt liv i førstegangstjenesten? Selvsagt er de ikke det. De "får" jo 1 år gratis fra staten og kan starte med sin utdannelse/jobb 1 år før gutta. Denne "bleiesaken" er en likestillingssak. Det er ikke jeg som har bestemt det, men de som har rykket ut i media og laget en kjempesvær sak av dette. Da må de også regne med å bli møtt med motargumenter. At dette er så vanskelig å forstå, skjønner ikke jeg. Men det er åpenbart at det hos de fleste er et sårt punkt. Man får et klart inntrykk av at likestilling er ekstremt viktig, så lenge man ikke berører disse ømme punktene, de vil vi helst ikke snakke om. For det tredje reagerer jeg på personangrepene i debatten. Når man anklager folk for å være på "barnehagestadiet" fordi de ikke er enige med en selv, avslører dette en ganske så betydelig umodenhet, og det er rett og slett vanskelig å opprettholde respekten for folk som lirer av seg slikt. Det hører ikke hjemme i en seriøs debatt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sweet77 Skrevet 9. april 2012 #113 Del Skrevet 9. april 2012 Dette skjønte jeg lite av. Hvem har sagt at det ene rettferdiggjør det andre? Ikke jeg i hvertfall. Jeg har jo ikke sagt at MENN diskrimineres ved at de slipper å skifte bleier. Tvert i mot, media og det store flertallet i denne tråden, anser jo dette som en diskriminering mot KVINNER, fordi de må ta "drittarbeidet", mens mannfolka slipper. Det jeg reagerer på er for det første at dette er en FILLESAK. At det er mulig å lage en så enormt oppstyr fordi EN barnehage velger å la et par mannfolk slippe å skifte bleier er helt utrolig. Men det har altså skjedd. Flere likestillingsforkjempere har allerede utbasunert i media hvor forkastelig dette er, og at det ikke må forekomme i 2012. Vel, da er hanskene kastet, og i et demokratisk samfunn må de påregne debatt. Det andre jeg reagerer på er at det synes å være slik at det i denne tråden ikke er lov å trekke paraleller til andre "likestillingssaker". I min verden er det helt naturlig, i en SERIØS debatt, å bruke sammenligninger med andre forhold. Når da dette med verneplikt blir tatt opp (Jeg var ikke den første som tok dette opp), blir man møtt med massivt skyts om at det ikke har noe med saken å gjøre. Vel, som sagt, i min verden har det ALT med saken å gjøre, da dette i utgangspunktet handler om likestilling. Og kvinner i verneplikten eller ikke er så absolutt en likestillingssak. Kanskje den viktigste vi har. Når da kvinner over det ganske land er i harnisk over at denne barnehagen diskriminerer kvinnene ved å tvinge dem til å ta "drittarbeidet" (bleieskiften), hvorfor er ikke de samme kvinnene i harnisk over at de slipper å bruke 1 år av sitt liv i førstegangstjenesten? Selvsagt er de ikke det. De "får" jo 1 år gratis fra staten og kan starte med sin utdannelse/jobb 1 år før gutta. Denne "bleiesaken" er en likestillingssak. Det er ikke jeg som har bestemt det, men de som har rykket ut i media og laget en kjempesvær sak av dette. Da må de også regne med å bli møtt med motargumenter. At dette er så vanskelig å forstå, skjønner ikke jeg. Men det er åpenbart at det hos de fleste er et sårt punkt. Man får et klart inntrykk av at likestilling er ekstremt viktig, så lenge man ikke berører disse ømme punktene, de vil vi helst ikke snakke om. For det tredje reagerer jeg på personangrepene i debatten. Når man anklager folk for å være på "barnehagestadiet" fordi de ikke er enige med en selv, avslører dette en ganske så betydelig umodenhet, og det er rett og slett vanskelig å opprettholde respekten for folk som lirer av seg slikt. Det hører ikke hjemme i en seriøs debatt. Du må gjerne stå der og skrike at jeg er umoden og kommer med personangrep, men om du leser innleggene mine så ser du at ordet "barnehagestadie" ikke er noe jeg lirer av meg, men at det kommer som en logisk konklusjon etter av en forutgående logisk oppbygd argumentrekke. Denne konklusjonen kommer etter følgende observasjon: Du sier det er et likestillingsspørsmål. Jeg er enig, det er et likestillingsspørsmål - i spørsmålet om menn skal skifte bæsjebleier eller ikke. Det er ikke et likestillingsspørsmål om kvinner skal inn i førstegangstjeneste eller ikke - dette er, som tidligere sagt, en helt annen debatt, og der kan du faktisk ha et poeng, jeg er slett ikke sikker på om kvinner bør slippe førstegangstjenesten. Når jeg sier at argumentasjonen din er på barnehagestadiet, så er det fordi du ikke greier å holde disse to spørsmålene fra hverandre, men (igjen) prøver å legitimere en form for urett med en helt annen form for urett. Du er jo ganske flink til å komme med karakteristikker selv her. Hvis du skal kaste stein så er det kanskje lurt å bevege seg ut av glasshuset ditt først? Og du som kaller meg umoden og er sur fordi jeg mener argumentasjonen din er på barnehagestadiet, jeg skulle gjerne visst om du er over barnehagestadiet selv i dette spørsmålet? Er du menn nok til å kunne ta bæsjebleiene selv, eller er du av de som helst dytter det over på kvinnene rundt deg? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2012 #114 Del Skrevet 9. april 2012 Selvfølgelig skal menn skifte bleier like ofte som kvinnelige ansatte utfører denne oppgaven. For å hindre overgrepssituasjoner, må imidlertid menn aldri få skifte bleie på et barn uten at det er en kvinne til stede. Menn bør generelt aldri få være alene sammen med barn, da dette utsetter barna for uakseptabel risiko. Dersom situasjoner der menn er alene med barn ikke kan unngås, må dette videoovervåkes. Barnas trygghet må alltid komme i første rekke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maruwan Skrevet 9. april 2012 #115 Del Skrevet 9. april 2012 Syns egentlig det er helt greit, av flere grunner: Hvis det dreier seg om jentebarn skal menn helst ikke skifte bleier på dem fordi det er suspekt. Det er det samme som at en mor godt kan kysse sin sønn på munnen, men en far skal ikke kysse sin datter på munnen. Menn kan selvsagt skifte bleier på jentebarn når det ikke er noen andre som kan gjøre det, men dersom det er en dame til stedet med ansvar for det samme skal mannen helst holde seg unna. Når det gjelder guttebarn skal mannen fortsatt helst ikke skifte bleier på dem, selv om det igjen går an i nødstilfeller. Det har å gjøre med at mannen skal være et mannlig forbilde for guttebarna og dersom mannen går rundt og skifter bleier, ammer og gråter foran "med hjartet på rette staden" så blir det ikke mannfolk av ungene heller. Menn i barnehagen har uansett sikkert andre ting de kan bidra med, ting som ikke kvinnene kan, tekniske ting, bygging av ditt og datt og ikke minst leking. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2012 #116 Del Skrevet 9. april 2012 Syns egentlig det er helt greit, av flere grunner: Hvis det dreier seg om jentebarn skal menn helst ikke skifte bleier på dem fordi det er suspekt. Det er det samme som at en mor godt kan kysse sin sønn på munnen, men en far skal ikke kysse sin datter på munnen. Menn kan selvsagt skifte bleier på jentebarn når det ikke er noen andre som kan gjøre det, men dersom det er en dame til stedet med ansvar for det samme skal mannen helst holde seg unna. Når det gjelder guttebarn skal mannen fortsatt helst ikke skifte bleier på dem, selv om det igjen går an i nødstilfeller. Det har å gjøre med at mannen skal være et mannlig forbilde for guttebarna og dersom mannen går rundt og skifter bleier, ammer og gråter foran "med hjartet på rette staden" så blir det ikke mannfolk av ungene heller. Menn i barnehagen har uansett sikkert andre ting de kan bidra med, ting som ikke kvinnene kan, tekniske ting, bygging av ditt og datt og ikke minst leking. Maken til mannehat har jeg nesten ikke lest. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maruwan Skrevet 9. april 2012 #117 Del Skrevet 9. april 2012 Maken til mannehat har jeg nesten ikke lest. Menn og kvinner er ikke like, skjønner du, og vi må forholde oss til litt forskjellige spilleregler. Det har ikke nødvendigvis noe med diskriminering, mannehat eller kvinnehat å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sjokoladebolle Skrevet 9. april 2012 #118 Del Skrevet 9. april 2012 Maken til mannehat har jeg nesten ikke lest. Enig. Det er mange som liker å si at kvinner er kvinner verst, jeg vil si at i denne saken kan vi si det samme om menn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maruwan Skrevet 9. april 2012 #119 Del Skrevet 9. april 2012 Enig. Det er mange som liker å si at kvinner er kvinner verst, jeg vil si at i denne saken kan vi si det samme om menn. Det har ikke med "best" og "værst" å gjøre. Så klart kan menn være like flinke til å skifte bleier, men sosiale spilleregler tilsier at det ikke er en mannejobb. Vi skal holde litt avstand til nakne barn: En 40 år gammel tante kan godt bade naken sammen med sin 8 år gamle nevø, men en 40 år gammel onkel kan ikke bade naken sammen med sin 8 år gamle niese. Det ser du sikkert selv også, med mindre du er totalt kverulant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2012 #120 Del Skrevet 9. april 2012 Enig. Det er mange som liker å si at kvinner er kvinner verst, jeg vil si at i denne saken kan vi si det samme om menn. Vil du virkelig la barn risikere overgrep fra menn i barnehagen?? Menn skal ikke slippe unna bleieskift, men dette må alltid skje i kvinners påsyn slik at en ikke risikerer å ofre barna på likestillingens alter. Svært mange menn er en konstant fare for både kvinner og barn, og der er på tide at dette problemet tas på alvor. Menns adferd må kontrolleres, slik at kvinner og barn endelig kan få leve i trygghet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå