Gå til innhold

Feriedager ved oppsigelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg slutter i jobben min 1.august. Hvordan blir det løst om jeg ikke tar ut alle feriedagene mine før jeg slutter? Får jeg de utbetalt som lønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Normalt sett ikke, men om du blir nektet å ta ut ferien i oppsigelsestiden skal du kompenseres for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Du skal ha lønn for alt du jobber. F.eks: dersom du ikke tar ut ferie i det hele tatt, og dere har en "lønningsfri" måned hvor det vanligvis utbetales feriepenger, skal du ha lønn for den måneden. Feriepenger opparbeidet året før skal selvsagt også betales ut.

Avklar ferieavvikling med arbeidsgiver så raskt som mulig, slik at sjansen for misforståelser og feil blir minst mulig i denne sammenhengen :)

PS - litt på siden: Feriepenger opparbeidet i år skal normalt utbetales sammen med siste lønnsutbetaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg jobbet på et sted ifor. Jeg hadde krav på 5 ukers ferie. Jeg hadde 3 ukers ferie i juli. Og skulle ta de siste 2 ukene seinere. men det som sksjedde da at jeg sluttet på jobb etter 1-2 mnd. Jeg hadde glemt helt at jeg har fortsatt krav på 2 ukers ferie. Jeg kom på det nå for noen dager siden at jeg ikke fikk de 2 ukene. Hva skal jeg gjøre nå? Skal jeg snakke med lønningskontoret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg jobbet på et sted ifor. Jeg hadde krav på 5 ukers ferie. Jeg hadde 3 ukers ferie i juli. Og skulle ta de siste 2 ukene seinere. men det som sksjedde da at jeg sluttet på jobb etter 1-2 mnd. Jeg hadde glemt helt at jeg har fortsatt krav på 2 ukers ferie. Jeg kom på det nå for noen dager siden at jeg ikke fikk de 2 ukene. Hva skal jeg gjøre nå? Skal jeg snakke med lønningskontoret?

Det er ikke så mye du får gjort med dette nå dessverre. Du hadde hatt krav på å ta de siste ukene i oppsigelsestiden din eventuelt, men nå som vi er inne i nytt kalenderår - og du i ny jobb - er de faktisk tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg jobbet på et sted ifor. Jeg hadde krav på 5 ukers ferie. Jeg hadde 3 ukers ferie i juli. Og skulle ta de siste 2 ukene seinere. men det som sksjedde da at jeg sluttet på jobb etter 1-2 mnd. Jeg hadde glemt helt at jeg har fortsatt krav på 2 ukers ferie. Jeg kom på det nå for noen dager siden at jeg ikke fikk de 2 ukene. Hva skal jeg gjøre nå? Skal jeg snakke med lønningskontoret?

Ferien spiller jo ingen rolle - du slutta jo midt i året og ferien var deretter ditt ansvar. Spørsmålet er om du har feriepenger du ikke har fått utbetalt, evt. har blitt trukket i lønn for ferie du ikke har tatt. I så fall har du tre år (foreldelsesfristen) på deg for å kreve dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mye du får gjort med dette nå dessverre. Du hadde hatt krav på å ta de siste ukene i oppsigelsestiden din eventuelt, men nå som vi er inne i nytt kalenderår - og du i ny jobb - er de faktisk tapt.

Dette stemmer ikke - se over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...