Gå til innhold

Sære matvaner hos dyr

Fremhevede innlegg

Skrevet

Pus er helt vill etter banan. Han kan høre at man skreller en banan fra andre siden av leiligheten. Han SKAL ha. Han prøver å snike seg innpå og ha drakamp ved å dra i skallet om han ikke får. Han lager små "hmpf - gi meg lyder". Jeg har prøvd å gjemme meg for å spise i fred. Det har ikke skjedd enda. :sukk:

Så søtt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så mange gøyale dyr, ler meg skakk :)

Jeg har fire katter, jentene spiser kun blå wiskas men gutten elsker bearnaise. Han står på skuldrene våres og fisker etter maten. Alt går ned bare det er bearnaise på og om jentene nermer seg så freser han...

Ellers hadde jeg en hund som spiste kinakål og ananas...

Skrevet

Altentende hund; Ananas, druer, epler, alt mat som vi spiser, øl drikker hun, og en gang kom jeg hjem til en sundtygd ølboks....

Altetende katt; sitter å tigger ved siden av meg når det er lasagne, kjøpttdeig, osv. Det eneste hun ikke vil ha er sterk mat og supper (og det vil ikke jeg heller ha så..

Ellers elsker hun potetgull og ostepop! hun spiser også mais og div. andre frukter/grønnsaker..

Men er ikke kjempefan av ost, leverpostei, skinke, osv..

• Liker 1
Skrevet

Bikkja mi spiser alt den får tak i. Matvrak av største sort.

Han er litt sær når han skal spise for eksempel et eple. Selv om kjeften hans er stor nok til å sluke eplet i to-tre jafs, så må han tygge på det i 10 minutter før han endelig får det i seg. Han liker heller ikke salatblad eller fiken. Ellers spiser han alt annet. :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pusen elsker hermetisk sjampinjong! Den må porsjoneres ut, hvis ikke sluker hun en boks på tre sekunder og spyr som en gris etterpå - så her blir det to-tre biter, så noen sekunders pause, to-tre biter til, pause etc.

Mora mi mente det bare var innbildning at hun var så glad i sopp, så vi arrangerte en konkurranse en gang. To skåler ved siden av hverandre, en med hermetisk sjampinjong og en med elgstek, som hun også liker. Jeg trenger vel ikke å fortelle hvilken skål hun tømte og slikket ren! :fnise:

Da vi flyttet fra den gamle leiligheten og tømte stua, fikk vi oss forresten en god latter. Vi hadde tre ulike bokhyller der, og da de ble fjernet fant vi følgende bak/under hyllene:

Hylle 1: "Tørrvarer". En stooor samling av valnøtter med skall, tamponger, lekemus, ørepropper, et par øredobber, puslespillbrikker, penner... Alt mulig hun hadde stjålet og syntes det var verdt å samle på gjennom de siste par årene.

Hylle 2: "Assorterte delikatesser". Gamle, inntørkede brokkolibuketter, brødskorper, kjeks, potetskrell, smågodt, ostepop... Masse godt tyvgodt det tydeligvis var viktig å gjemme til magrere tider.

Hylle 3: Minimais!!! Store mengder inntørket minimais; ikke spist på, ikke lekt i filler, ikke tygget på, like hele og fine... Men altså verdt å gjemme på. Rene gullet, jo! :fnise:

• Liker 4
Gjest Cessie
Skrevet (endret)

Favoritten til bikkjedyret er rå gulrøtter. Og gjett om han vet hvor de ligger...

Tørrfor er han sånn passe begeistret for, kan til nød spise Labb eller BelCando Multi Croc (jada, den man skal helle varmt vann over slik at det blir saus på). Helst skulle han hatt grillet kyllingfilet eller fiskekaker hver dag.

Griseører leker han litt med, men så kan jeg få dem. En del annet hundegodteri bare snuser han på, men DentaStix og Jumbone kan gå an. Favorittgodteriet er tørket kylling (hvorfor er det nesten ingen dyrebutikker som selger de posene?).

Kan vel legge til at han kun spiser hjemmebakt brød (butikkbrød er æsj uansett type).

Var det noen som sa at labradorer er altetende matvrak?

Endret av Cessie
  • Liker 1
Skrevet

Svigers sin pus vil ikke ha delikatesser som reker, skinke, kylling osv. med mindre han får stjele det selv fra spisebordet!

• Liker 1
Gjest HuskyPusky
Skrevet

Huskyen min eeeeeelsker pølser. Det er ingenting i verden som slår smaken av pølser (ikke det at han får pølser så ofte da).

Uansett, en gang hadde jeg lagt fra meg en kokebok i trappa før jeg dro på jobb. Typen var allerede på jobb og kom hjem etter meg. Når jeg kom hjem den dagen lå ikke kokeboka i trappa lengre... den lå i senga. Oppslått på: Oversiktsbilde av pølser i alle varianter (ingrid espelid hovigs rødrutede kokebok) og oppå bildet lå bikkja og sov søtt... :rodmer:

• Liker 2
Skrevet

Pusen elsker hermetisk sjampinjong! Den må porsjoneres ut, hvis ikke sluker hun en boks på tre sekunder og spyr som en gris etterpå - så her blir det to-tre biter, så noen sekunders pause, to-tre biter til, pause etc.

Mora mi mente det bare var innbildning at hun var så glad i sopp, så vi arrangerte en konkurranse en gang. To skåler ved siden av hverandre, en med hermetisk sjampinjong og en med elgstek, som hun også liker. Jeg trenger vel ikke å fortelle hvilken skål hun tømte og slikket ren! :fnise:

Da vi flyttet fra den gamle leiligheten og tømte stua, fikk vi oss forresten en god latter. Vi hadde tre ulike bokhyller der, og da de ble fjernet fant vi følgende bak/under hyllene:

Hylle 1: "Tørrvarer". En stooor samling av valnøtter med skall, tamponger, lekemus, ørepropper, et par øredobber, puslespillbrikker, penner... Alt mulig hun hadde stjålet og syntes det var verdt å samle på gjennom de siste par årene.

Hylle 2: "Assorterte delikatesser". Gamle, inntørkede brokkolibuketter, brødskorper, kjeks, potetskrell, smågodt, ostepop... Masse godt tyvgodt det tydeligvis var viktig å gjemme til magrere tider.

Hylle 3: Minimais!!! Store mengder inntørket minimais; ikke spist på, ikke lekt i filler, ikke tygget på, like hele og fine... Men altså verdt å gjemme på. Rene gullet, jo! :fnise:

Hahaha! Hærlig! :popcorn:

AnonymBruker
Skrevet

Hunden min elsker yogurt naturell. Hun sitter som et tent lys når jeg tar oppi yogurt i skåla. (Hun har så klart egen skål som brukes kun til yogurt)

• Liker 1
Skrevet

Katten min er ganske kjedelig i matveien. For han finnes mat bare i form av små harde knotter som knaser når de tygges på, eller en våt masse fra små metallfargede bokser med bilde av pusekatter på. Han har ikke forstått at mat for mennesker også kan spises av katter, muligens med unntak av tunfisk da, men det er jo boksemat det også. Selv ikke mus og fugl er noe spennende her i gården. På tross av dette har han greid å bli ganske svær.

Gamlepus som jeg hadde i oppveksten derimot, hun hadde mange rare vaner. Hun elsket mais og grønne erter. Favoritten var likevel potetskrell. Hørte hun lyden av skrelling, kom hun løpende og ville smake. En annen katt som vi hadde hos foreldrene mine elsket kulturmelk eller andre typer surmelk. Vi pleide ofte vi å klippe opp tomme kartonger slik at han kunne få slikke av restene på innsiden av pappen. Bare han høre lyden av klipping i papp reagerte han, dette gjaldt også hvis vi klippet andre typer papp enn melkekartonger.

• Liker 1
Skrevet

Gamlepus som jeg hadde i oppveksten derimot, hun hadde mange rare vaner. Hun elsket mais og grønne erter. .

Min pus og er glad i erter. Jeg aner ikke hvorfor. Hvis de triller av tallerkenen er pus rask med å fange.

• Liker 1
Skrevet

Katten spiser bare en type tørrfor og noen få typer våtfor, ferske reker og torsk.

Hunden derimot er mer matglad, og spiser alt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

...

Takk for at du minnet meg om viktigheten av gulvlist på hyllene! :ler:

Endret av Brunhilde
AnonymBruker
Skrevet

Min forrige ponni elsket den Solobrusen med tropisk smak (tror ikke de selger den lenger)! Om vi trakk den i stallen ble han helt vill, han kasta seg rundt i boksen og humret for å ikke få en slurk. Han var også en stor fan av softi-is. Helt gæren :biggrin:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Katten jeg hadde tidligere var veldig glad i menneskemat, han nektet også å spise kattematen sin hvis den var "gammel". Gammel som i 2 timer gammel f.eks. Da pleide jeg å late som at jeg helte i ny mat, og DA spiste han og smattet og koste seg:p Ellers hadde vi rotter og de ELSKET potetmos og avokado, var også en periode hvor de kun ville ha lasagne:p Glemte også å nevne at den ene rotta stjal REGNINGER, han gjemte dem under sofaen og koste seg med dem når han hadde mulighet :)

Endret av josefin88
  • Liker 1
Gjest bamsemumsa
Skrevet (endret)

Pusen min er kjempeglad i rosiner :-p

<-- Det er forresten tjukkasen på bildet :-)

Endret av bamsemumsa
  • Liker 1
Gjest chiki
Skrevet

Vi hadde en hund som var gal etter kålrabi, hun ble helt gæren når hun hørte at mamma skjærte opp kålrabi:p

Gjest Elihol
Skrevet

Moren min har en katt som er ganske sær. Det beste i livet er nemlig tobakk (hun ruller røyk). Han får såklart ikke lov til å spise det, men i begynnelsen når vi fikk han, visste vi jo ikke om dette. Vips, så var hodet nedi tobakkskåla, og pusen var så fornøyd. Særing...

Hesten tror jeg spiser alt. Har ikke sett han si nei takk til noe enda i allefall! Om jeg ikke har med godis slikker han på alt, f.eks. jakker og vesker... :lete:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Katt 1 elsket tomatsuppe med makaroni og mais. Og så elsket han å stjele sukkerbiter som han gjemte rundt i huset. (vet ikke han spiste noe av det)

Katt 2 youhurt og banan (var slik når vi fikk han, er litt usikker på om banan er bra for han)

Katten til en nabo elsket potetgull

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...