Gå til innhold

Sære matvaner hos dyr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en katt som nekter å smake på noe som helst. Har prøvd rått kjøtt(rødt), rå kylling, fisk og reker. Han bare ser dumt på meg... Men kikerter, DET er det beste som finnes. :fnise:

Hadde også en hest som elsket pærer. Han tygget litt på de før han holdt hodet over meg og åpnet munnen sånn at jeg fikk pæresaft over hele meg. Jeg lover at det var med vilje....

Har deres dyr noen sære vaner når det gjelder mat? Enten det gjelder hva de spiser, ikke spiser eller hvordan de spiser det? :)

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Bobler
Skrevet

Pus liker KUN RC Exigent 35/30 av tørrfòr, og kun Light-våtfòret fra RC. Alt annet spiser han ikke. Han vil ikke ha skinke, kjøtt, godteri osv osv. Han spiser èn type tørrfòr og èn type våtfòr :ler: Samt mus og fugl da. :)

Bikkja er fryktelig sær på godteri. Er ikke særlig glad i noe menneskemat. Leverpostei og servelat er skikkelig vondt, og alt annet enn provit spiser han ikke som belønning.

Men jeg er da like sær selv, så de har vel tatt det etter mor! :ler:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min pus spiser alltid lunsj (kokt fisk) på kjøkkenbenken :sjenert: Mais er en storfavoritt, men sånn som kylling, reker, leverpostei og majones er æsj-mat for henne. Veldig praktisk dog, at hun aldri tigger med bordet.

Jeg gir henne forskjellig å smake på, og ofte tygger hun litt på det og spytter det ut igjen :fnise:

Fisk (som hun får hver dag, i tillegg til våtfor og tørrfor) finnes ca 20 com rundt hele skålen da hun er ferdig, for hun rister på hodet og bitene flyver.

:rodmer:

• Liker 1
Skrevet (endret)

:skratte: Ser for meg den hesten som spiste pære over hele deg!

Hesten min er veldig sær. En gang når jeg måtte ha i henne medisinpulver i kveldsmaten måtte jeg blande følgende for at hun skulle spise det (og om jeg utelot én av ingrediensene så hun bare dumt på meg og nekta å røre maten):

Vanlig kraftfôr

Et eple

Gulerøtter

Havregryn

Melasse

Sirup

Vørteløl

Medisin

Hun digger vørteløl. Og her om dagen spiste hun et bananskall. Banan er også snadder. Men hestegodt som smaker banan er ikke noe godt i det hele tatt, visstnok. Da bare snuser hun på det og snur seg vekk i vemmelse.

En gang drev hun og tigga på matpakka til en venninne av meg, som drev og mata ungen sin (som satt i barnevogn) med brødskriver med leverpostei. Hesten min "gir hov" for å få noe, og sto og klenga skikkelig. Så da fikk hun en liten brødbit med leverpostei. Som hun endte med å spytte ut i masse små biter som regna over hodet på ungen i vogna! :gjeiper:

Familiehunden vi hadde før syntes forøvrig at gulost var det beste i verden og hørte at det var det vi tok ut av kjøleskapet og skjærte opp - så da kom han løpende fra et annet rom.

Edit: Medisinen til hesten var forøvrig en kur, og det tok flere dager å finne ut hva jeg måtte kombinere for å få henne til å ete.

Endret av Rainbow81
  • Liker 1
Skrevet

Min forrige hund var stor fan av agurk! Nåværende hund veksler litt på hva hun synes er godt, den ene dagen er margbein-godbiter toppers, neste dag ser hun bare dumt på meg, type "skal jeg virkelig gidde å trene lydighet for det der?" :Hehe: i tillegg er hun forferdelig glad i kattemat, så må holde henne unna kattens matskål! Har skjedd et par ganger at hun har glefset i seg Whiskas mens katten har stått på en benk og sett på, hehe..

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hunden min er nesten altetende, men en dag fikk han smake en liten pannekakebit med blåbærsyltetøy. Blåbærsyltetøyet var tydeligvis ikke godt, for han kastet pannekaken på gulvet med syltetøyet ned, og dro den bortover helt til alt syltetøyet av borte fra pannekaken - da kunne den etes.

Veldig praktisk for meg som måtte vaske bort alt fra gulvet etterpå. :fnise:

Den samme hunden tar også og kaster ut èn bit av tørrfôret før han kan spise resten. Så daglig må vi gå å plukke opp tørrfôrbiter som han nekter å spise fordi de har ligget på gulvet. Det hjelper heller ikke å putte den tilbake, for han vet tydeligvis hvor den har vært. :fnise:

Edit: pannekake bit?! PannekakeBIT!

Endret av Puddelhue
  • Liker 4
Skrevet

Laks, kylling, ost, brokkoli, skinke og tørket fisk, alle ting som jeg har sett andre katter gnafle i seg med stor glede;

Ikke faen. Hun ser dumt på meg og gir meg "meh"-uttrykket. :rodmer:

Men biffnudler med chili, tortillachips med ost, ostepop, yoghurt(med melon), salsadip og fleskesvor, det skal hun ha. oO

Prøvde forøvrig å gi henne et par små biter wienerpølse her for ikke så lenge siden, snuste interessert på dem og tok en bit, tygde en halv gang og spyttet biten ut igjen mens hun utbrøt "MJÆK" :skratte:

• Liker 1
Gjest Bobler
Skrevet

Forøvrig så elsker bikkja Norvegia, men ingen annen ost kan spises. Prøvde å lure i han Jarlsberg, ved å pakke en skive Norvegia rundt. Men han lot seg ikke lure :ler: Spiste Norvegia'n, og spyttet ut Jarlsberg-skiven!

• Liker 2
Gjest Lillekanin
Skrevet

Bikkja mi liker salat, brokkoli og gulrot:D Og ELSKER lukta og smaken av fuktighetskrem, lipgloss osv. Kommer jeg ut av dusjen og smører meg med bodylotion er ho der med en gang og skal sleike det av hahahahahaha :skratte:

• Liker 2
Skrevet

Den særeste matvanen til den ene katten min er at han liker alt. Jeg prøver å holde han til kattemat og evt. kjøtt og fisk, men hvis han er spesielt storøyd får han av og til lov å slikke tallerkenen min, og da går både grønnsaker og saus ned i heftig tempo. Rare pus. :hjerte:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hund som sitter og tygger på rå rosnkål.

Første biten av tørrfor skal kastes på gulvet,og den siste biten skal ligge igjen i skålen.

• Liker 1
Skrevet

Bikkja digger Exigent!!.. (Ulempen er at hun blir overvektig av det)

Kattemat!.. Må redde unna før vi kommer på besøk!

Salat med dressing..

Brødskiver med leverpostei (spiser ikke skorpene)

Vom og Hundemat (greit den dagen den åpnes, dagen etter- ikke tale om..)

Annet tørrfor bare spytter hun ut (når jeg blandet for å undersøke hvilken hun ville ha, da spiste hun BARE de bitene hun likte)

Tror jeg har minst 5 poser med bikkjemat som det er tatt noen få biter av.. Alt fra 4kg til 1 1/2kg - Neida ikke bortskjemt :kjefte:

(Leverpostei eller brunost brukes for å lure i henne medisin hvis hun trenger det..)

• Liker 1
Skrevet

Pus1 elsker agurk og melon, Pus2 og Pus3 er mer,normale :0)

• Liker 1
Skrevet

Hunden min råfôres og spiser med andre ord kunn rått kjøtt/innmat, bein etc. Med ett unntak. Han nekter å spise rå lever av noe slag. Han lukter på det og skjærer grimaser som om det er det ekleste han noensinne har vært utsatt for. Bruner jeg leveren i stekepannen derimot er det tydeligvis en delikatesse. Rare voven...

• Liker 1
Gjest Tirkes
Skrevet

Det eneste mine to katter er sære på, er spisemåte. Ingen av dem vil spise i matskåla, den ene nøyer seg med å ta maten (tørrforbiter) ut av skåla for å deretter spise dem på gulvet. Den andre pleier iblant å hente mat inn i stua for å spise det på teppet. Spesielt morsomt når de får ferskmat.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har to katter som blant mye annet ikke forstår at fisk er spiselig :ler:

• Liker 1
Skrevet
Ingen av dem vil spise i matskåla, den ene nøyer seg med å ta maten (tørrforbiter) ut av skåla for å deretter spise dem på gulvet.

Ene katten min gjør det med tørrfor også, lirker bitene opp av skålen med kloen først og spiser de på gulvet etterpå :fnise: Samme katten må også alltid kjenne med labben i vannskålen før hun drikker. Som om hun kjenner hvor høyt vannet er? :klo:

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Min funksjonshemmede hjertevenn er nok den katten som har den mest spesielle smaken når det kommer til mat.

Vi lister favorittene i fleng:

Roquefort (du ska'kke kommer der med hverken Blå Selbu eller Norzola for det vil han ikke ha !)

Franskprodusert Brie (prøvd med norskprodusert, men nei da...)

Pastrami

Sandwich kalkunfilet med franske urter

Makrell i tomat (kun Stabburmakrell)

Nypillede reker

Misvær ost

Lettrømme

Yoghurt av alle typer

:sjenert:

Og i den andre enden befinner den sorte gentleman'en seg.

RC Exigent (for fussy cats)

Arden Grange for voksen katt (kun ham som vil ha den)

Finnes ikke interessert i hverken skalldyr eller fisk. Gjør unntaksvis et lite unntak (2-3 biter) for laks.

Bitteliten bit røket skinke (men bare 1 liten bit)

- han er en ekte småspiser, og en kresen 'rakker' i tillegg :rodmer:

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Skrevet

Pus er veldig matglad og spiser det meste. Tallerken rester er en slager :)

• Liker 1
Skrevet

Pus er helt vill etter banan. Han kan høre at man skreller en banan fra andre siden av leiligheten. Han SKAL ha. Han prøver å snike seg innpå og ha drakamp ved å dra i skallet om han ikke får. Han lager små "hmpf - gi meg lyder". Jeg har prøvd å gjemme meg for å spise i fred. Det har ikke skjedd enda. :sukk:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...