Gå til innhold

Matbutikker som selger drikke på panteflasker pliktige til å ta imot tomme panteflasker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

spørsmålet er som står i overskriften: Er matbutikker som selger drikke på panteflasker pliktige til å ta imot tomme panteflasker? Jeg trodde det, men da jeg skulle pante på bunnpris på Oslo S nektet betjeningen å ta imot flaskene. Har de rett til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

Nei, de har normalt ikke lov til å nekte.

Alle som selger bokser og flasker med pantemerke plikter å ta imot panteemballasje i rimelige mengder. M.a.o: kommer du med et helt tilhengerlass kan de nekte pga urimelige mengder, men ikke hvis du har noen bæreposer med tomemballasje.

Kilde: avfallsforskriften, §6-7

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Indra

spørsmålet er som står i overskriften: Er matbutikker som selger drikke på panteflasker pliktige til å ta imot tomme panteflasker? Jeg trodde det, men da jeg skulle pante på bunnpris på Oslo S nektet betjeningen å ta imot flaskene. Har de rett til det?

I Oslo skjer dette overalt, men jeg pleier bare å minne dem på plikten de har etter loven. Da får jeg alltid levert panten.

Grunnen til at de nekter er at det er så mange kunder som bare godtar det. Helt idiotisk og det er også derfor jeg alltid krever å få levert dem hos sånne. De som smiler og sier de har liten plass slipper sure miner. Synes det handler om service og kundebehandling, rett og slett. Man kan avvise kunder uten å lyve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette innenlandsferger også dersom de selger brusflasker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjelder dette innenlandsferger også dersom de selger brusflasker?

Ja, så lenge de selger brus i flaske eller boks er de pliktige til å ta imot pantegods. I rimelige mengder ombord på en slik ferge vil derimot ikke være pose, men et par flasker/bokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette innenlandsferger også dersom de selger brusflasker?

Kjøper du brus på fergen,så betaler du for panten,men de flese setter fra seg tomflasken når de går. Dumt. Lever den i disken og få en krone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du brus på fergen,så betaler du for panten,men de flese setter fra seg tomflasken når de går. Dumt. Lever den i disken og få en krone

Ja, det var det jeg trodde men da jeg var liten nektet de meg pant. Jeg var bare en unge og turte ikke krangle med dem, men jeg syntest det var en tanke ulogisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg trodde men da jeg var liten nektet de meg pant. Jeg var bare en unge og turte ikke krangle med dem, men jeg syntest det var en tanke ulogisk.

Kan hende det var riktig den gangen, for jeg tror plikten til å ta i mot pant bare er noen år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan garante at bunnpris på oslo s ikke har sjans i havet til å ta imot tomflasker nå i påsken. De har et knøttlite lager som er fylt til randen. Det går omtrent ikke å bevege seg der inne for det er så fullt, og det står varer stablet langt utenfor butikkens lokaler.. Så de kan nok ikke ta imot tomflasker om de prøver så hardt de kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmh. Men apropos ferger. Det betyr jo at tog med restaurant også er pliktige til å ta i mot tomflasker? Merkelig. Og fly? Rart å tenke på i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i billettdisken på et museum der vi selger brus, og vi må ta i mot pant (dreier seg selvfølgelig stort sett om skolebarn som leverer én flaske,da, hadde ikke tatt i mot en pose, liksom). Så vil tro det gjelder overalt man selger brus, ja.

Og på fly selger de vel ikke flasker med pant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Silvermist

jeg kan garante at bunnpris på oslo s ikke har sjans i havet til å ta imot tomflasker nå i påsken. De har et knøttlite lager som er fylt til randen. Det går omtrent ikke å bevege seg der inne for det er så fullt, og det står varer stablet langt utenfor butikkens lokaler.. Så de kan nok ikke ta imot tomflasker om de prøver så hardt de kan.

Det er nå virkelig ikke kunden sitt problem. Er de pliktig til å ta mot pant så får de innordne seg deretter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber på en annen bunnpris. Ikke med like høyt trykk og så ekstremt med folk som på oslo s, men ganske ekstremt ille nå i påsken likevel. Her har vi smekkfullt pantebord, så pant tas manuelt. Men dere må vente til vi har tid så du må beregne å vente opptil flere timer. Uansett så er ikke butikken pliktig til å ta imot ubegrenset med pant. Er det fullt så er det fullt. Alternativet er å ta inn for lite varer eller holde stengt i påsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber på en annen bunnpris. Ikke med like høyt trykk og så ekstremt med folk som på oslo s, men ganske ekstremt ille nå i påsken likevel. Her har vi smekkfullt pantebord, så pant tas manuelt. Men dere må vente til vi har tid så du må beregne å vente opptil flere timer. Uansett så er ikke butikken pliktig til å ta imot ubegrenset med pant. Er det fullt så er det fullt. Alternativet er å ta inn for lite varer eller holde stengt i påsken.

Jo, butikkene er forpliktet til å ta imot pant i normale mengder, dvs en pose eller to, påske eller ei, og det man skal ikke måtte vente timesvis, maks ti minutter, før en ansatt kan ta pant manuelt. Det er ikke kunden sitt problem at dere har for lite lagerplass.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg jobber på en annen bunnpris. Ikke med like høyt trykk og så ekstremt med folk som på oslo s, men ganske ekstremt ille nå i påsken likevel. Her har vi smekkfullt pantebord, så pant tas manuelt. Men dere må vente til vi har tid så du må beregne å vente opptil flere timer. Uansett så er ikke butikken pliktig til å ta imot ubegrenset med pant. Er det fullt så er det fullt. Alternativet er å ta inn for lite varer eller holde stengt i påsken.

I dette tilfellet antok jeg at det var som du sier. Synes det er fornuftig med tanke på at det er høytid og at det handles mye mere en det til daglig handles. Man kan ikke bygge ut byggningsmassene fordi det er et ekstra stort press på tomgods.

Derimot så kunne jo butikkeiere kanskje kreve/ordne noe med leverandørene som var midlertidig for å ta den verste bøyen i forhold til tomflasker. Kanskje sette en container utenfor butikken eller noe sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...