Gå til innhold

Sparetipstråden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det Daenerys sier er ganske lurt - det gjør vi også! Det lønner seg også å alltid ha en viss mengde basisvarer i hus, som frossent kjøtt, linser, ris, pasta, tomatbokser, buljong og frosne grønnsaker. På den måten har du ALLTID noe du kan smelle sammen til et middagsmåltid, også når du ikke har vært på butikken på en stund. Dermed slipper du å bestille pizza eller kjøpe halvfabrikata for å få middagen fort ferdig.

Drikk vann til de fleste måltidcer, la f.eks jus være en luksus.

Når du står i butikken og ser på en vare, tenk på om du faktisk trenger dette. Har du egentlig tre topper som er likedan som den du ser på, bare i en annen farge? Kan du bruke fjorårets vintersko? Kan vi se denne filmen via Voddler i stedet for å kjøpe den?

Lenge siden du har sett venninnene? Inviter dem hjem til deg og server vafler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angående mat - sett opp en egen matkonto du overfører 3000 kroner til hver mnd, og når den er brukt opp, er den brukt opp! Det gjør vi, og det funker fint :) Er mye bedre til å prioritere det man MÅ ha da, kjipt å gå uten middag pga man fikk lyst på alt for mye godteri.

Dette er nok noe jeg bør prøve altså, for jeg er en mester i å finne unnskyldninger for alt mulig jeg helt plutselig "trenger". Klarer jeg å kjøpe det jeg faktisk trenger og bruker, og ikke det jeg tror jeg trenger og har lyst på, så er i grunnen hele problemet løst for min del ... men det er bare så sabla vanskelig å få til :sukk:

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Dette er nok noe jeg bør prøve altså, for jeg er en mester i å finne unnskyldninger for alt mulig jeg helt plutselig "trenger". Klarer jeg å kjøpe det jeg faktisk trenger og bruker, og ikke det jeg tror jeg trenger og har lyst på, så er i grunnen hele problemet løst for min del ... men det er bare så sabla vanskelig å få til :sukk:

Skriver du handlelister? Går du sulten på butikken?

Handleliste er veldig lurt, kjøp KUN det som står på den, ikke ting du får lyst på. Og for all del, gå aldri på butikken når du er sulten, da handler du ikke fornuftig ;)

Det er ikke vanskeligere enn du selv gjør det. Du må bare bestemme deg for at dette går bra, dette klarer du fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i sparemodus. Det som gav meg troen på at jeg klarer det helt fint, er at jeg har levd helt flott på 250kr hele påskeuka hvor jeg har vært alene hjemme. Kjøpte inn all maten en dag, på mandag, og jeg har ikke vært på butikken en eneste dag foruten å kjøpe smør som jeg gikk tom for. Da tok jeg med meg kun de pengene jeg skulle handle smør for. Har fortsatt igjen 4 middager. Det betyr at det meste av pengene mine går med på små impulskjøp når jeg har sultne øyne i butikken.

Ellers så har jeg blitt flink til å kjøpe "billig-brus" (noen av de er så gode!) og brus på tilbud (for jeg liker å ha det til kos). Handler vanligvis på tilbud, men det blir mange "Åh, det så godt ut!" også ligger det i fryseren i evigheter.

Nytt prosjekt for min del. Så følger med her for gode råd, og noterer allerede gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver du handlelister? Går du sulten på butikken?

Handleliste er veldig lurt, kjøp KUN det som står på den, ikke ting du får lyst på. Og for all del, gå aldri på butikken når du er sulten, da handler du ikke fornuftig ;)

Det er ikke vanskeligere enn du selv gjør det. Du må bare bestemme deg for at dette går bra, dette klarer du fint.

:sjenert: Denne traff meg litt...

Jeg har en veldig lei tendens til å være starving når jeg handler. Spesielt på Jokern i lunsjen (rett ved der jeg jobber). Da et det slik at jeg kjøper noe digg og mettende (feks Sushi, rundstykke, fiskekaker osv) siden jeg er SÅ sulten. I tillegg så kjøper jeg av en eller annen grunn alltid 2 røde epler...

:vetikke: Jeg tror det er for å kompensere for det usunne jeg kjøper. Men resultatet er jo at jeg alltid har 5-6 epler på pulten. Ikke at de er så dyre, da. Men det uansett sløsing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips jeg har er å ha det noenlunde ryddig i skuffer, skap, hyller og oppbevaringsbokser.

Det er vel noe med ute av syne, ute av sinn. Dersom man ikke ser boksen med makaroni/hårvoks/rengjøringsmiddel/batterier etc. etc. så glemmer man at man har dem, og kjøper nytt selv om man egentlig ikke trenger. Noe jeg har funnet ut er lurt ifht. fryser og kjøkkenskap er å ha et papirark feks. tapet til innsiden av skapdøren. Der kan man liste opp alt som finnes i skapet, og føre på/stryke ut ettersom man kjøper inn/bruker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du glad i fisk ville jeg ikke handlet mat en gang i uken. Fisk er best fersk. Særlig de røde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...