Gå til innhold

Spørsmål om skatting ved periodiske oppdrag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et spørsmål om skatting når man tar periodiske oppdrag for bedrifter og privatpersoner. Jeg studerer, er ikke ansatt noen plass eller har enkeltpersonsforetak, men kommer til å ta noen betalte oppdrag fremover. Det er kreativt arbeid, og i enkelte tilfeller får jeg ganske godt betalt. Av og til kjøper folk (uoppfordret) ting jeg har laget, og da er det jo strengt tatt ikke oppdrag heller. Hvordan skal jeg forholde meg til skatt?

Er det ok så lenge det går under frikortgrensen? Går det som hobby eller fritidsvirksomhet? Skal jeg sette av skatt? Kan jeg defineres som frilanser (jeg er usikker på hyppigheten til oppdragene)? Om jeg er frilanser må jo oppdragsgiver trekke skatt. Bedriftene må jo ha kvittering av meg slik at de får avskriving. Jeg vet ikke hvor mye jeg kommer til å tjene fordi det varierer veldig.

Jeg må selvfølgelig kontakte skattekontoret, men det hadde vært greit å ha noe å forholde seg til før jeg gjør det. Fint om noen vet noe eller har erfaring med dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger enkeltmannsforetak uansett om du tjener over eller under frikortgrensen, så bare å registrere først som sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...