Gå til innhold

Problemer med huseier.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har over lengre tid hatt problemer med de vi leier hos. Vi har ingen bil, så over en lengre periode tok huseieren seg den friheten å parkere sin ødelagte bil (en rute var knust/tatt ut) på vår parkeringsplass. Dette gjorde at vi verken fikk brukt denne (har gjester av og til som har bil), eller verandaen iom at vi må gå gjennom parkeringsplassen for å komme til denne. Det er snakk om en liten p-plass. Anyway så er jo dette alene noe som koster flere hundre/tusenlapper om man skal ha p-plass over lengre tid..

Det andre problemet med huseieren er at de har vært uten nettverk en god stund. Deres måte å løse dette på har vært å snylte på vårt nettverk slik at de har tidvis brukt 4 enheter på det samtidig. MENS vi sitter på Internett her. Det resulterer jo i at vi ikke får sett ordentlig på nett-tv, noe vi gjør ganske ofte.

Nå lurer vi på om vi skal trekke en tusenlapp i husleia, men er usikre på om vi har rett til å gjøre det på dette viset. Har dere noen kunnskaper om det? Hvordan ville dere ev. gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Indra

Tror jeg bare ville flyttet. Skjønner ikke helt greia med å bo privat når man må finne seg i sånt.

Ja, du kan trekke i husleia (les i husleieloven), men det fører sannsynligvis bare til sure miner hos huseier frem til du flytter. Ville bare kommet meg vekk.

Endret av Indra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg ville ha gjort var å be om en samtale med huseier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med nettet kan jo enkelt løses ved å låse det. Man bør uansett aldri ha åpent trådløst nett.

Og dere har ingen hjemmel for å holde tilbake husleie grunnet dette.

Når det kommer til parkeringsplassen, så er det ikke verre enn at dere bruker denne til å parkere syklene deres der nå i sommer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseier har prøvd og prøvd å snakke oss bort fra det, så jeg tor nok en samtale om det er litt nytteløst, desverre..

Flytting passer ikke økonomien vår nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med nettet kan jo enkelt løses ved å låse det. Man bør uansett aldri ha åpent trådløst nett.

Og dere har ingen hjemmel for å holde tilbake husleie grunnet dette.

Når det kommer til parkeringsplassen, så er det ikke verre enn at dere bruker denne til å parkere syklene deres der nå i sommer.

Vi har låst nettet nå. :)

Har dersverre ingen sykler noen av oss..

Blir litt forvirra av å få ulike svar mht det å trekke fra leia.. Mvh TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier som andre her: Lås det trådløse nettet med en gang! Så slipper dere snyltere, og det problemet er løst. Det var også en god idè å sette noe på deres parkeringsplass slik at det ikke er plass til deres bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere kan ikke bare trekke...dere kan risikere å bli kasta ut pga det.dere må isåfall si fra om dette..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

lås nettet og problemet er løst.

når det gjelder parkeringsplassen så kommer det ann på hva som står i kontrakten. er leia inkludert parkeringsplass har han ingen rett til å parkere der. står det derimot ingenting ang parkeringsplass så er dette noe dere må ordne muntlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det noe i kontrakten om at leien innkluderer en parkeringsplass? For om det står det skal dere ha plassen deres, eller så skal leien reduseres det plassen er "verdt" i måneden. For da får dere faktisk ikke det dere betaler for. Om det ikke står noe om det, så kan vel egentlig utleier bruke plassen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lås nettverk, sett noe på parkeringsplassen, feks en benk, noen store potter med blomster osv. - problem løst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lås nettverk, sett noe på parkeringsplassen, feks en benk, noen store potter med blomster osv. - problem løst.

Kjempeide!

For øvrig vil ikke en parkeringsplass være verdt mange kronene i måneden, med mindre man bor i de verste pressområdene i landet. Vi bor i en drabantby fra slutten av 50-tallet, med tilhørende dårlige parkeringsmuligheter (det fantes jo knapt en bil i eie hos vanlige folk på den tiden, det var stort sett bare tjenestebiler som skulle parkeres). Vi betaler i underkant av 500 kr/år i parkeringsplassleie. Man kan like ved her leie seg inn i parkeringshus, og det koster 360 kr/måneden. Låst og overvåket parkeringshus. Så en vanlig, utendørs parkeringsplass er verdt kanskje 100 kr/måned, med mindre man bor innenfor ring 1 i Oslo eller tilsvarende i Bergen, Stavanger eller Trondheim. Da er den kanskje verdt det dobbelte i leie. Og dere kan ihvertfall ikke trekke av for nettbruk, siden dere selv var så dumme å la de logge seg på deres åpne trådløse nettverk. Det er en risiko man tar når man har åpnet trådløst nett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt. Alle normale mennesker som lever i Norge idag har råd til det med mindre du er sosialklient da. Da kan du slite siden få seriøse huseiere vil leie ut til folk uten jobb. Folk med dårlig råd sliter ofte med det meste. Jobb ekstra og et anstendig boforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lås nettverk, sett noe på parkeringsplassen, feks en benk, noen store potter med blomster osv. - problem løst.

*store potter med blomster er herved notert*

Ellers kom jeg på noe annet: å ha sånt privat parkering-skilt der som henger fast i stor teip. Har sett det andre steder.. Det vil nok se litt rart ut begge deler uansett vil jeg tro.. Kanskje litt tungt å flytte store blomsterpotter når vi selv får gjester på besøk med bil..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Inviter venner ofte for å synliggjøre retten deres. Hvis plassen bare benyttes i ny og ne vil de prøve seg igjen og igjen. Eller flytt. Alle mennesker har vel råd til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å si ifra til huseier når/at dere trenger parkeringsplassen? Forutsetter jo at han bor i nærheten da, og kan flytte bilen på kort varsel. Hvis alt annet er okei med leieforholdet, så kan jeg ikke se at dette er en spesielt stor sak? Jeg har selv vært borti lignende, men har ellers hatt gode leieforhold og derfor ikke brukt en kalori på å irritere meg. Sier ifra der og da hvis det oppstår et problem.

Så hva er egentlig problemet? Min mening er at når dere får besøk med bil, så skal de kunne parkere på deres plass. Når dere ikke bruker parkeringen er det jo ikke noe problem at det står en annen bil der, så lenge den flyttes hvis dere trenger plassen. Så lenge dere leier er det viktig å kunne gi og ta, og man må gjerne svelge noen kameler både som utleier og leietaker. Om dere derimot hadde eid parkeringsplassen kunne jeg forstått at dere ønsket å håndheve dette. Men om man gjør seg uvenner med huseier kun for å være vanskelig, så må man nesten regne med at huseier også kan bli vanskelig. Og det er ingen tjent med?

Litt annerledes er det jo da at dere ikke får brukt verandaen deres om det står noen på p-plassen - kan dere ikke gå rundt bilen? Og kan dere ikke være på verandaen når dere har besøk med bil heller?

PS, mitt innlegg er skrevet med tanke på at huseier bor i nærheten. Om han ikke er i nærheten for å kunne flytte bilen så stiller det seg annerledes. Men det beste er uansett å si ifra, og gjøre han klar over de problemene dere opplever :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Gjør SKRIFTLIG krav på parkeringsplassen eller endring i leien tilsvarende kostnaden for leie av parkeringsplass. Merk SKRIFTLIG - med 14 dagers svarfrist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...