Gå til innhold

Har kuttet ut vennene mine

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hele konseptet vennskap er rett og slett et meget anstrengt tema som jeg ikke klarer å forhold meg normalt til.

For min del har det mye å gjøre med at jeg er panisk redd for pinlige stillheter, redd for å virke kjedelig eller rar, og generelt blir stresset av sosiale situasjoner.

Jeg er enig i at hele konseptet "vennskap" er noe fryktelig skremmende, for det innebærer å gi av seg selv, å knytte bånd, bli kjent med et annet menneske.

Det har med å gjøre at jeg er redd for å miste dem (har mistet så mange mennesker for i møtt liv), eller at de skal svikte meg, eller at jeg skal rote det til. Jeg er ikke en trygg eller sosialt (selv om jeg har mengder med mennesker rundt meg) flink.

Jeg fikser det rett og slett ikke.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du skulle snakket med en psykolog eller noe om dette? Få hjelp til å endre på tankemønstrene dine. Jeg hadde ei venninne som med jevne mellomrom gjorde det klart at hun ikke stolte på meg, hvis jeg svarte seint på en melding, ikke tok nok kontakt osv (og da hadde vi kontakt flere ganger i uka, enda vi bodde i hver vår landsdel i flere år). Det ER sårende å få slengt etter seg at noen ikke stoler på en - når en har gjort sitt beste for å være lojal og pålitelig. Jeg baksnakket henne aldri, og fant meg også i en del rart. Men til slutt ble jeg lei.

Ja, jeg kjenner meg litt igjen i din venninnes tankemønster, bare med at jeg ikke reagerte om folk svarer sent eller ikke tar kontakt.

Tvert i mot opplevde jeg det som en lettelse om jeg ikke fikk kontakt, det gjaldt og gjelder særlig folk der vennskapet er i ferd med å gå over i en annen fase, der man begynner å knytte seg til hverandre.

Psykolog er utelukket. Jeg klarer ikke åpne meg for fremmede.

AnonymBruker
Skrevet

Nærmer deg, men fortsatt ikke helt. Jeg synes du bør prøve å konkretisere problemstillingen litt, se om du klarer å tenke deg hva de kan gjøre mot deg. Siden du ikke svarer virker det ikke som problemet er tillit i det hele tatt, men mer et slags generelt ubehag du føler rundt andre mennesker. Du nevner imidlertid at du har hatt dårlige erfaringer, så der må det jo ha skjedd noe konkret. Hva var det som skjedde, og er det dette du er redd at skal skje igjen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...